יום שישי, 29.03.2024 שעה 18:56

השנה לא יהיו מענקים על הישגים בתחרויות מטרה

הוועד האולימפי לא יחלק תמריצים למדליסטים מתחרויות גדולות החל ממרץ. פונטי: "מרגיז ומקומם", הוועד: "המלגות החודשיות נמשכות, סדר עדיפויות סביר"

|
השנה אין מענקים על מדליות מתחרויות מטרה (שחר גרוס)
השנה אין מענקים על מדליות מתחרויות מטרה (שחר גרוס)

משבר הקורונה ממשיך להשפיע על התקציבים בספורט הישראלי. היחידה לספורט הישגי הודיעה לאחרונה לאיגודים כי בעקבות המלצת מינהלת הספורט ההישגי והחלטת הנהלת הוועד האולימפי בישראל, מעתה לא יחולקו לספורטאים מענקים על הישגים בתחרויות המטרה שמתקיימות אחרי פרוץ משבר הקורונה, כלומר מחודש מרץ האחרון ועד לסוף שנת 2020.

לפי ההודעה שנשלחה לאיגודים, ההחלטה התקבלה מתוך רצון לשמור על עקרון השוויוניות בין כלל הענפים שלרובם התבטלו התחרויות הללו, ולכן המענקים לא יחולקו עבור הישגים בתחרויות הגדולות כמו אליפויות אירופה ואליפויות העולם שנערכו החל מה-15 במרץ 2020 ועד לסוף השנה.

פירושה של ההחלטה היא שספורטאים שיחזרו להתחרות השנה בתחרויות הגדולות לא יזכו למענקים שהתרגלו אליהם בעבר על כל הישג או מדליה. כך לדוגמה, נוי דריהן שזכתה במדליית ארד באליפות העולם בגלישת רוח בפברואר תקבל מענק על כך משום שהתחרות התקיימה לפני הסגר, אך לו הייתה לה מדליה גם באליפות אירופה שהתקיימה באוגוסט - היא לא הייתה זכאית למענק על מקומה בפודיום. זאת, כאמור, בגלל שאין אליפויות אירופה ואליפויות עולם בכלל הענפים מאז פרוץ המגפה, ולכן המענקים לא יחולקו יותר לאורך השנה.

נוי דריהן. היא כן תקבל מענק על המדליה באליפות העולם (חגי מיכאלי)נוי דריהן. היא כן תקבל מענק על המדליה באליפות העולם (חגי מיכאלי)

כמו כן, הוחלט כי לא יחולקו מלגות חדשות לספורטאים הצעירים, כלומר לאלה שמיועדים להגיע בין היתר לאולימפיאדת פאריס 2024. מדובר במלגות שבנויות על הישגים מהשתתפות בתחרויות, ובגלל שאין תחרויות כרגע - לא יינתנו מלגות חדשות ולא יאריכו את המלגות הקיימות שניתנו לדור העתיד.

מלגות הנוער מחולקת שנה קדימה על כל הישג. מדובר בסכומים נמוכים יחסית, אך עדיין הם מהווים מקור הכנסה לצעירים. גם במקרה הזה הוסבר כי הדבר נעשה בגלל היעדר תחרויות ורצון לשמור על עקרון השוויוניות בין ענפי הספורט האולימפיים. יחד עם זאת, יש לציין כי אף מלגת נוער קיימת לא קוצצה על ידי וועד האולימפי, אלא פשוט לא תחודש מעבר לשנה.

פונטי: “איפה ההיגיון?”

גורמים שונים בספורט האולימפי לא אהבו את ההחלטות הללו. מאמן בענף ספורט מוביל אמר על כך: “למה הספורטאים שלי לא זכאים למענק אם הם יצליחו באליפות אירופה השנה? גם ככה אין כסף גדול בענפים האלה וההוצאות של הוועד האולימפי לשנה הנוכחית ירדו בגלל שהמשחקים האולימפיים נדחו לקיץ הבא. מעבר לזה במילא יש לנו מעט תחרויות בזמן שהספורטאי שלי עובד קשה כל השנה, כך שאם הוא יעמוד על הפודיום באליפות אירופה אז מן הראוי שיקבל מענק אחרי תקופה קשה שכזאת”. גם גורמים מקצועיים נוספים בענפים אחרים לא הבינו מדוע הפסיקו לתקצב את הספורטאים הצעירים שלהם.

גם יו”ר איגוד הג’ודו משה פונטי התייחס לכך: “זה מרגיז ומקומם. איפה ההיגיון? כשאני מסתכל על האינטרס של הספורט כולו ולא רק של הג’ודו, אז יש ענפים שהספורטאים שלהם יכולים להביא הישגים באליפות אירופה ולקבל על כך מענק לא קטן, אבל בגלל שיש ענפים אחרים שלא מתקיימת בהם אליפות אירופה השנה, אז אותם הספורטאים המעולים שכן מתחרים לא זכאים למענקים הללו? במה הם חטאו? אם לינוי אשרם תזכה במדליה באליפות אירופה השנה, מה היא אשמה בזה שאין אליפות אירופה בג’ודו ובגלל זה היא לא תקבל מענק על ההישג שלה?”

משה פונטי. לא אהב את ההחלטות הללו (נעם מורנו)משה פונטי. לא אהב את ההחלטות הללו (נעם מורנו)

מעבר לזה, הוסיף פונטי: “יש פה גם פגיעה בספורטאים הצעירים שאמורים להיות העתיד שלנו והולכים להיות חוד החנית של הספורט הישראלי בקרוב, אלה שבעוד ארבע שנים ייכנסו לתקופה אולימפית מורכבת בגלל המצב הכלכלי. היה יותר ראוי לתת להם את האפשרות להמשיך ולקבל תקצוב על בסיס התוצאות מהתחרויות שלהם במשך השנים האחרונות. לא ייתכן שהוועד האולימפי הישראלי מעניש אותם בגלל שמגפת הקורונה גרמה לזה שאין תחרויות”.

חצי מתקציב הוועד האולימפי - מלגות לספורטאים

בתקופה האחרונה היו לחצים גדולים על הוועד האולימפי לקצץ בתקציבו, כאשר מנגד ישנם תקציבי ממשלה שעדיין תקועים בדרך לקופת הארגון. בעקבות המצב, הוועד האולימפי קיצץ כ-25 אחוזים מתקציבו לשנת 2020, ולמרות זאת הוחלט במקביל כי כל הספורטאים שקבעו את הקריטריון האולימפי לטוקיו ימשיכו לקבל מלגות של סגל כסף בגובה של כ-6,000 ש”ח לחודש, גם אם הם שייכים בפועל לסגל בכיר או ארד.

לונה סלפטר (רויטרס)לונה סלפטר (רויטרס)

לפי ההנהלה, ההחלטה להשאיר את המלגות הללו כפי שהן נעשתה על מנת שלא לפגוע בספורטאים המובילים בתקופה הקשה הזו, והיא נעשתה בניגוד להלך הרוח בספורט הישראלי, שנאלץ לקצץ בתנאי השכר של הספורטאים, כולל בכדורגל ובכדורסל. לפי ההערכות, סך כל המלגות שמשלם הוועד האולימפי לספורטאים מגיע כעת ל-9.5 מיליון שקל לשנה, שמהווים כ-50 אחוז מהתקציב השנתי שלו. אלא שיחד עם זאת, כאמור, מעתה לא יהיו מענקים על הישגים גדולים עד לסוף השנה והמלגות של הצעירים לא יקבלו הארכה.

מן הוועד האולימפי בישראל נמסר בתגובה: “בעידן זה בעולם בכלל ובעולמות הספורט בפרט, עם קיצוץ רוחבי של 25% בתקציב הוועד האולימפי בישראל ממשיכים כל הספורטאים בסגלים האולימפיים, בניגוד לעמיתיהם בספורט הישראלי - לקבל את המלגות החודשיות והתמיכות הרבות והמגוונות אותן הם מקבלים כל השנה. הדבר היחידי שהורד, בהמלצת היחידה לספורט הישגי ומנהלת הספורט ההישגי, הוא תמריצי תחרויות המטרה. נציין, כי במרבית ענפי הספורט תחרויות המטרה בוטלו. זה בהחלט סדר עדיפויות סביר ובמיוחד לאור המספר הקטן של התחרויות השנה וביטול התחרות החשובה מכל המשחקים האולימפיים 2020”.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */