יום חמישי, 25.04.2024 שעה 10:01

"לחטוף ולשלוט": המאבקים בהנהלת איגוד הסיוף

התלונות למשרד הספורט ורשם העמותות חושפות את מה שקורה מאחורי הקלעים בענף. העברות כספים, תשלום על קנס פרטי ויו”ר שהתפטר. תחקיר ONE חושף

|
קרב סיוף (רויטרס)
קרב סיוף (רויטרס)

ב-11 באוגוסט ישראל בן עזרא נשבר. חבר הנהלת איגוד הסיוף ישב וכתב מכתב למשרד התרבות והספורט. "אקדים ואומר", ציין בן עזרא, "רדיפת הכבוד, הכוח והשליטה על הכסף מכשילה גם את האדם הנורמטיבי, על אחת כמה וכמה בעת הזאת של אובדן ערכים. רק אנשים משכמם ומעלה מתנהלים במקצועיות, במוסריות ובהרגשת שליחות. זה, איננו המצב בהנהלת איגוד הסיוף".

על פני שני עמודים עמוסים במלל הוא גולל את מה שהתרחש בהנהלת איגוד הסיוף בישראל והביא את הדברים לראשונה גם לידיעת הגורמים שמנהלים את הספורט במאקרו. הוא התייחס לפעולות שמעידות לכאורה על מעשים שאינם תקינים, תיאר את האווירה בקרב ראשי הענף וטען כי "במקום לראות את טובת הספורט, כספינה שכולנו בתוכה, יש התנהלות של חונטה וגורמים שונים המתאחדים כדי לחטוף ולשלוט כמיטב יכולתם, בהתאם לאינטרסים מקומיים ואישיים תוך פגיעה בענף, ואחרים ש'מוכרים' את עקרונותיהם בשביל 'נזיד עדשים'". 

המכתב ששלח בן עזרא למשרד הספורט (אסי ממן)המכתב ששלח בן עזרא למשרד הספורט (אסי ממן)

לטענתו של חבר ההנהלה בן עזרא, ישנן כמה וכמה דוגמאות והוכחות לכך: האיגוד שילם קנס פרטי על עבירת תנועה של אחד מחברי ההנהלה, לאחר מכן האיגוד העביר 248 אלף שקל לאגודה שלו לפי הטענות לכאורה ללא אישורים מלאים, והיו"ר התפטר משום שלטענתו נציגים בהנהלה ניסו לנהל את האיגוד מאחורי גבו. תחקיר ONE חושף את מה שמתנהל בצמרת הנהלת הענף האולימפי.

איך מעבירים באיגוד 248 אלף ש”ח?

לטענתו של בן עזרא, "באיגוד ישנה חלוקת תקציב לא הוגנת" והוא מציג זאת על סמך תשלום של האיגוד לאגודת הסיוף באשקלון. "בתאריך 1.1.2014 הופיע בכרטסת 243 חיוב על סך 248,180 ש"ח לטובת 'אגודת אשקלון', חיוב שהיו מעורבים בביצועו נציג אשקלון שרלי אופלגר בסיוע 'שותפו' יוסי הררי (גזבר האיגוד, א.מ), בעוד שבדו"ח הכספי של 2014 נרשם כי החוב של אשקלון הוא 200,200 ש"ח". 

הסכום שהועבר לאגודת אשקלון, 248 אלף שקל (פרטי)הסכום שהועבר לאגודת אשקלון, 248 אלף שקל (פרטי)

עם צילומי מסמכים שונים, הוא טען כי "פתיחת הכרטסת והחיוב היו באותו היום, ב-1.1.2014, בעוד שיוסי הררי טען שהוא טיפל בנושא בנובמבר 2014. כל הסכום חסר תיעוד באיגוד.היועץ המשפטי של איגוד הסיוף בעת ההיא, עו"ד יואב הריס, סירב לאשר את החוב הנ"ל. היועץ המשפטי אישר בדיעבד. רואת החשבון סירבה לאשר את החוב, על סמך החלטת הנהלה, ללא אסמכתאות מתאימות". גורמים בכירים באיגוד אישרו כי אכן הייתה העברה וטענו: "האיגוד שילם חובות לאגודות כנדרש ממנו, הכסף היה צריך להגיע לאשקלון. אלא שלצערנו, לא קיים הליך מסודר של רישום הוצאות וקבלות, וזו הבעיה".

לטענתו של שרלי אופלגר מאשקלון: "איגוד הסיוף נוהל בבלאגן. לא הוחזרו כספים לנוסעים לחו"ל על אף החלטות הנהלה; אגודות שניהלו תחרויות עבור איגוד הסיוף לא שולמו, בעוד האיגוד קיבל בגינן תמיכה והתחייב לממן; היו גם בעיות בשכירות ובשכר עבודה. הנהלת איגוד הסיוף הוציאה קול קורא בדצמבר 2012 בקריאה לכל מי שטוען שהאיגוד חייב לו כספים, להגיש בקשה לתשלום. ליו"ר הוועדה מונה נתן לבני, שהתפטר בפברואר 2014 ללא שטיפל בתיק. התיק הועבר אליי וטיפלתי בכל החובות, למעט אשקלון עקב היותי צד בעניין. אשקלון נבחנה על ידי ועדת הכספים. ועדת הכספים דנה בחובות אשקלון והגיעה למסקנה כי מתוך כ-248 אלף יש סכום בספק של כ-48 אלף שקל. עמותת אשקלון הסכימה לוותר למען קיצור ההליכים. ההנהלה אישרה. נציג עכו ערער ודרש לפתוח את הדיון מחדש והביא רו"ח מטעמו שהאיגוד ישלם לו כדי שיבדוק. הוא התפטר, כתב שאינו מסוגל לבדוק. אח"כ ביקשו חוות דעת של היועמ"ש. עו"ד אייל יפה קיים בירור משלו עם כל הנוגעים בדבר וסמך ידי על ההחלטה. החוב שולם לשעורין והסתיים השנה". 

יתרת החוב שנשארה לאיגוד להעביר לאשקלון בפועל, 200 אלף שקל (צילום: פרטי)יתרת החוב שנשארה לאיגוד להעביר לאשקלון בפועל, 200 אלף שקל (צילום: פרטי)

קנס פרטי על עבירות תנועה ויו”ר שעזב

מעבר לכך, בן עזרא גם טען במכתבו כי "שרלי אופלגר נסע במהירות מופרזת וקיבל קנס של 3,000 ש"ח. האיגוד שילם עבור הקנס באופן תמוה ולא תקין בעליל. הדבר אושר בישיבה שאני השתתפתי בה, בסעיף הרשום בסוף הפרוטוקול, שאושר לאחר צאתי מהישיבה".

חבר ההנהלה אופלגר אמר על כך: "במכביה העמדתי את מכוניתי ללא תמורה, כולל דלק על חשבוני, לרשות איגוד הסיוף - במקום שהאיגוד ישכור רכב. המכביה הייתה כארבעה ימים בעכו. מטה המכביה היה בחיפה באכסניה בכניסה למנהרות הכרמל. אכן לרוב אני נהגתי. נסיעות יומיות וכמה פעמים הלוך ושוב. הגיע דו"ח על עבירת מהירות במנהרות הכרמל, במהלך המכביה. הן ההנהלה והן האסיפה הכללית אישרו לשלם את הדו"ח. רו"ח העירה לא לעשות כן בעתיד". 

ואיפה נמצא יו"ר האיגוד בתוך כל הכאוס הזה? ובכן, היו"ר אורי חרל"פ התפטר לפני כחודשיים. במכתב ההתפטרות שלו כתב: "לצערי הרב, יש נציגים מההנהלה שמנסים עוד בתקופתי לנהל את האיגוד מאחורי גבי. כתוצאה מכך, התפטרתי מתפקידי כיו"ר", בעוד שבן עזרא הדגיש במכתבו למשרד התרבות והספורט כי "אורי חרל"פ התפטר בעקבות החתירה תחתיו באופן לא תקין, מצד יוסי הררי ושרלי אופלגר".

אורי חרל"פ. התפטר (שחר גרוס)אורי חרל"פ. התפטר (שחר גרוס)

כעת, הסביר חרל"פ: "התפטרתי מתפקידי בדרך אלגנטית ומכובדת. הכול התחיל כאשר שאלו אותי אם אתמודד בבחירות, אמרתי שאני לא מתכוון לעשות זאת אבל אם בעקבות דחיית המשחקים האולימפיים גם הבחירות יידחו בשנה אז אשמח להישאר בתפקיד. בהנהלה החליטו בהצבעה לקיים את הבחירות עוד השנה וקיבלתי את זה בהבנה. מה שקרה אחר כך, זה שיצא מכתב על ידי אגודת אשקלון לרשם העמותות על רואה החשבון שהובא לאיגוד, כאשר המכתב יצא תחת מסמך רשמי של האיגוד ובניגוד לדעתי. באותו הרגע הוצאתי מכתב שאתפטר בתוך 48 שעות, עם הנוסח שכתבתי, ובזאת סיימתי את תפקידי".

מבחינתו של חרל"פ, זה היה הקש ששבר את גב הגמל. אבל מעבר לזה, בכירים בהנהלה לא אהבו את ההתנהלות של אגודת אשקלון והעומד בראשה בכל הקשר לפרשת הסייפים מגיאורגיה. כזכור, בסוף דצמבר 2017 הגיעה משלחת של סייפים מגיאורגיה ל"מחנה אימונים" באשקלון, בליווי היו"ר והמנכ"ל של האיגוד הגיאורגי, אך השניים עזבו את הארץ במפתיע כעבור יומיים והשאירו את כל הסייפים שלהם בישראל. בחלוף כמה ימים, התברר כי הסייפים נעלמו, לא הופיעו למחנה האימונים וגם לא עזבו את המדינה במועד שנקבע להם - ולמעשה הפכו לשוהים בלתי חוקיים בארץ.

מאז שנעלמו באשקלון הם עדיין לא אותרו, כמו עוד תיירים רבים אחרים מגיאורגיה במה שנראה בזמנו כמו תופעה של מהגרי עבודה לכאורה, ולכן אורי חרל"פ הגיש תלונה על כך לאיגוד העולמי, בעקבותיה הוא טען כי זכה לאיומים על חייו מצד ראשי האיגוד הגיאורגי - והגיש תלונה נוספת על האיומים למשטרת ישראל ולאינטרפול, כפי שפורסם ב-ONE.

כעת מתברר, כי לאחרונה גורמים בהנהלת האיגוד שלחו מכתב לאיגוד העולמי בבקשה להקל בעונשם של ראשי האיגוד הגיאורגי בגלל התנהלותם בפרשה המדוברת, בהם גם שרלי אופלגר. 

אופלגר אישר זאת. "אכן הייתה התארגנות של יושבי ראש לשעבר של איגוד הסיוף להגשת בקשה למתן חנינה למנכ"ל וליו"ר הגיאורגי לקראת הימים הנוראים והמועד המציין את הסליחות. גם מנהגי הסליחות צורפו למכתב. וגם אנו, שהכרנו אישית ואנו הנפגעים אישית מהתנהלותם, סולחים להם, זאת אחרי שריצו זמן רב מעונשי ההרחקה, שילמו קנס של 5,000 יורו ואיבדו את מקור פרנסתם". מעבר לזה, טען אופלגר כי "אורי חרל"פ לא אויים ולא הייתה איתו שום אינטראקציה. מי שטען לאיום היה המנכ"ל שלום כהן. מה שהמנכ"ל הציג כאיום הוא ציטוט משיחת טלפון עם המנכ"ל הגיאורגי שאמר בעברית ‘לא טוב קורה משהו הפדרציה של גיאורגיה’".

באשר להוצאת המכתב לרשם העמותות ללא אישורו של היו"ר, ציין אופלגר: "איגוד הסיוף החליט בהחלטת הנהלה כבר ב-2018 ואחר כך באסיפה כללית בינואר 2020 למנות רו"ח במקום ועדת הביקורת, והתקבלה הצעתו של מי שטען כי עושה דברים כאלה ויש לו המומחיות. בחלוף כחצי שנה הבחנו כי חברי ועדת הביקורת לא הוסרו מאתר רשם העמותות, והמבקר שנבחר לא נקלט ולא דווח לרשם. פנינו ליו"ר ולמנכ"ל בבקשה שיטפלו. חוק העמותות קובע שזה צריך להתבצע עד שבועיים. במקביל בדקנו את נתוניו של האיש והסתבר כי הוא אינו רו"ח. חוק העמותות כותב במפורש כי בעל התפקיד יכול להיות רו"ח או גוף מבקר, ואם הוא גוף מבקר חייב לקבל את אישור הרשם. מאחר והדבר לא בוצע ומצד שני האיש טוען שכבר עשה כן, ומאחר והיו"ר והמנכ"ל המשיכו למרוח את הטיפול, פניתי אליו וביקשתי אישור כזה אם ישנו ואת כל הטופסולוגיה כדי שנגיש. היו"ר נפגע מכך והתפטר. הנהלת האיגוד אותה הובלתי מאותו רגע הנחתה את המנכ"ל לעשות כן מיידית ואני נדנדתי לרשם להזדרז עם האישור כי האסיפה לאישור דו"ח ועדת הביקורת הייתה בפתח והאיש צריך היה להספיק לעשות את העבודה. בסמוך לאסיפה התקשרה אליי נציגת הרשם להודיע כי האישור נשלח לאיגוד ואנו יכולים להמשיך לאחר כשמונה חודשים". 

מאבק על קולות לקראת הבחירות

מאז ההתפטרות של היו"ר, שרלי אופלגר הפך לפי אתר האיגוד הישראלי לסגן היו"ר ולפי גורמים שונים בהנהלה "הוא שולט ביד רמה בכל מה שקורה בתוך האיגוד ועושה מה שבא לו". בן עזרא אף טוען כי יוסי הררי ושרלי אופלגר הכריזו שברצונם להוביל את ההנהלה במטרה לנסות ולהיבחר לתפקיד היו"ר הבא של האיגוד. אופלגר אישר כי יתמודד, בעוד שאת תגובתו של הררי לא ניתן היה להשיג והיא תובא לכשתתקבל.

כדי להגיע לשם, לפחות אחד מהם יתחרה בבחירות לראשות ההנהלה, אלא שמנגד יש קבוצה שתומכת במועמד איגור ריכטר, שטוען כי יש לנהל את האיגוד בצורה שקופה ובריאה יותר וכי יש לו את הקשרים והיכולות להוביל את הענף הישראלי גם ברמה הבינלאומית. בדרך לבחירות, אגב, האגודות השונות מנסות לכאורה גם להגדיל את כוחן בהצבעה, ולאחרונה פרץ ויכוח בוועדת המנדטים על 17 סייפים שלפי הוועדה משתייכים למועדון הפועל כפר סבא, למרות שזו הסכימה לשחררם בפברואר, אך לפי הוועדה הם לא השלימו את הליך הרישום באגודה החדשה שלהם ולכן עדיין שייכים למועדון הקודם שלהם.

בראש מועדון הסיוף הפועל כפר סבא עומד יוסי הררי, שטען בפני הוועדה כי "אכן התנהל משא ומתן והיינו נכונים לשחררם למאמנם מייקל בורוזובסקי, כדי שיפעל על פי הבנתו לרשום אותם באגודה אחרת, אולם מבירור שעשינו עימם התברר כי למעט טופס הצטרפות לאגודתנו בתחילת העונה, אף אחד מהם לא עשה מהלך כלשהו לשחרורו בכל דרך. כל עוד הם לא נרשמו באגודה אחרת, הם ספורטאינו ויש לחשב את הניקוד שצברו, הן כמותית והן איכותית, לאגודתנו". 

נאבקים על ספורטאים. הסיוף בישראל, לאן? (רויטרס)נאבקים על ספורטאים. הסיוף בישראל, לאן? (רויטרס)

מנגד, אלכס גרצמן, יו"ר עמותת הסיוף במודיעין שרצתה לקלוט את הסייפים, טען: "בתאריך 17.2.2020 חתמו מורשי חתימה של אגודת הפועל כפר סבא על שחרור 17 סייפים. הם הצטרפו לאגודה שלנו יחד עם מאמנם מרצון. מיד עם שחרורם, שובצו לאגודות חריש וסייפי מודיעין על פי הנחייתנו. כל המהלכים הרשמיים נעצרו באותה תקופה עקב מגיפת הקורונה, לא ניתן היה לקיים אימונים, תחרויות ופגישות. עם חזרה לשגרה, נשמח להמשיך בהליך הרישום באיגוד לפי התקנון. כל הספורטאים משוחררים לפי חוק הספורט ואין לאגודה הנ"ל שום טיעון וזכות לגבי התוצאות והישגיהם".

גרצמן פנה לוועדת ערר של ועדת המנדטים של האיגוד במכתב וטען כי בוועדת המנדטים שדנה בסוגיה ב-2 בספטמבר השתתף נציג של הפועל כפר סבא, חיים ויצמן, "עובדה שמצביעה על ניגוד אינטרסים מוחלט" לדבריו. גרצמן אף פנה לסגן ראש מינהל הספורט דודו מלכא בשבוע שעבר והציג בפניו את המצב: "לקראת בחירות באיגוד הסיוף מתגלים אי סדרים", כך כתב לו בדואר אלקטרוני, והבהיר כי דרש לדחות את הבחירות עד לבירור העניין. גורמים באיגוד טענו: "מכתב שחרור הוא שחרור לכל דבר. הם כבר התחילו להתאמן במודיעין ובחריש, ונרשמו במערכת של האיגוד, אז למה שכפר סבא יקבלו את הניקוד שלהם?".

עם כל החומר הזה, פנה בן עזרא לרשם העמותות בתלונה רשמית שהוגשה ב-22 באוגוסט. גם איגור ריכטר פנה בתלונה אחרת למוקד רשם העמותות. כרגע, בכל אופן, ב-15 בספטמבר אמורות להתקיים הבחירות לראשות האיגוד. יש כבר מי שתופרים לעצמם חליפות ומכתירים לעצמם כתרים, אך אם רשם העמותות או משרדי הממשלה יתערבו - ייתכן והכל ייעצר.

אסור לפספס
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
נגןמאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
מאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
נגןפחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
פחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */