יום שבת, 04.05.2024 שעה 02:11

לחיינו: 72 הרגעים הזכורים של הספורט הישראלי

מדליות, שערים, סלים, חבטות, איפונים, ריצות, קפיצות והכל מתוצרת כחול-לבן. זמן להסתכל אחורה מ-1948 ועד היום. היו דמעות של שמחה - וגם של עצב

|
טל בורשטיין, יעל ארד, גל פרידמן, אייל ברקוביץ' ולינוי אשרם (גרפיקה: קרולינה אריכמן)
טל בורשטיין, יעל ארד, גל פרידמן, אייל ברקוביץ' ולינוי אשרם (גרפיקה: קרולינה אריכמן)

מדינת ישראל חוגגת 72 שנה. במבט לאחור, בספורט הישראלי היו רגעים שהיו גדולים והיסטוריים, רגעים שריגשו עם שלם, רגעים שעיצבו את התרבות, רגעים שנחקקו לעד בזיכרון הקולקטיבי וגם כמה רגעים קשים שהביאו דמעות של עצב. הנה 72 הזכורים.

1. כבר בשנותיה הראשונות מאז הכרזת העצמאות התרחשו כמה אירועים משמעותיים, שחלק מהם  נשארו כאלה עד עצם היום הזה. כך למשל, ב-1952 נבחרת ישראל בכדורעף העפילה לגמר אליפות העולם וסיימה במקום העשירי, שנחשב להישג השיא שלה.

2. הכדורגל תמיד היה הענף המועדף ביותר על הישראלים ובשנותיה הראשונות של המדינה, הטורניר האולימפי בכדורגל היה שם דבר. באפריל 1960 נבחרת ישראל הצליחה לנצח 1:2 את יוגוסלביה, שהייתה מעצמה באותן שנים וזו שגם זכתה במדליית הזהב. הניצחון הגיע במוקדמות אולימפיאדת רומא בזכות צמד של רפי לוי. ארבע שנים לאחר מכן, בקיץ 1964, נבחרת ישראל בכדורגל זכתה בגביע אסיה, בטורניר שנערך בישראל. היא גברה על הונג קונג, הודו ודרום קוריאה בדרך אל התואר הבינלאומי היחיד בתולדותיה.

רפי לוי. ניצחון ענק (באדיבות ההתאחדות לכדורגל)רפי לוי. ניצחון ענק (באדיבות ההתאחדות לכדורגל)

3. יחד עם זאת, ההישג המשמעותי הראשון בתולדות המדינה הגיע באליפות העולם בשיט מפרשיות 420. באוגוסט 1969, צפניה כרמל ז"ל ולידיה לזרוב עשו היסטוריה בכך שהפכו לישראלים הראשונים אי פעם שהוכתרו כאלופי העולם. התחרות נערכה בשבדיה בהשתתפות 64 סירות מ-14 מדינות והשניים סיימו בראש הפודיום.

4. ובחזרה לכדורגל, הסיפור של ישראל עם יבשת אסיה הסתיים בעקבות עליהום מצד המדינות הערביות, אבל זה דווקא עזר לנבחרת בכחול-לבן. בדצמבר 1969 היא ניצחה את אוסטרליה 1:2 במפגש כפול והעפילה למונדיאל דרך יבשת אוקיאניה. גיורא שפיגל כבש במשחק הראשון, מוטל'ה שפיגלר כבש בשני.

5. ב-2 ביוני 1970 נרשמה הופעת הבכורה של נבחרת ישראל בכדורגל, במונדיאל שנערך במקסיקו, כשהנבחרת הפסידה 2:0 לאורוגוואי. המאמן עמנואל שפר ז"ל הצליח להביא את הנבחרת להיות אחת מ-16 הנבחרות הטובות בעולם. אבל לא בכך הסתיים המסע, כי חמישה ימים לאחר מכן נכבש השער היחיד בתולדותיה של ישראל בגביע העולם בכדורגל. מוטל'ה שפיגלר היה הכובש נגד שבדיה, במשחק שהסתיים ב-1:1.

6. לצד השמחות, היו גם ימים לא קלים שעברו על משלחות ישראל בעולם. ב-5 בספטמבר 1972, בארבע לפנות בוקר, חדרו מחבלים למגורי הספורטאים בכפר האולימפי שבמינכן וחטפו כמה מחברי המשלחת האולימפית של ישראל. בקרב חילוץ כושל של הגרמנים, שאפשרו לזוועות להתרחש, נרצחו 11 ישראלים: מרים המשקולות דוד ברגר ז"ל, השופט יוסף גוטפרוינד ז"ל, מאמן ההיאבקות משה וינברג ז"ל, המתאבק אליעזר חליפין ז"ל, המתאבק מארק סלבין ז"ל, מרים המשקולות זאב פרידמן ז"ל, מרים המשקולות יוסף רומנו ז"ל, מאמן הקליעה קהת שור ז"ל, מאמן הסייף אנדריי שפיצר ז"ל, מאמן האתלטיקה עמיצור שפירא ז"ל והשופט יעקב שפרינגר ז"ל.

אנקי שפיצר ואילנה רומנו באנדרטה לזכר הי"א (עמית שיסל)אנקי שפיצר ואילנה רומנו באנדרטה לזכר הי"א (עמית שיסל)

7. כמה שנים לאחר מכן, החניכה של עמיצור שפירא ז"ל, אסתר רוט שחמורוב, שבה להתחרות במשחקים האולימפיים אחרי הטראומה הגדולה שחוותה, זו שגרמה לה להפסיק את השתתפותה במשחקי מינכן. ביולי 1976 האתלטית הצברית הגדולה בתולדות המדינה הייתה לספורטאית הישראלית הראשונה שהעפילה לגמר במשחקים האולימפיים. היא סיימה במקום ה-6 בתחרות ל-100 מטר משוכות עם תוצאה של 13.04 שניות. היה זה ההישג הגדול ביותר של ישראלי במקצועות הריצה, במיוחד בשל העובדה שהוא נעשה לאחר הטבח הנורא.

8. גם במשחקים הפראלימפיים המשלחת הישראלית נחלה הצלחה. במשחקי טורונטו 1976 ישראל דורגה במקום השלישי בכמות המדליות שלה, אחרי שגרפה לא פחות מ-69 מדליות, כאשר 40 מהן היו בצבע זהב. הספורטאים הבולטים היו השחיינים יוסף ונגר ואורי ברגמן, שכל אחד מהם זכה בשש מדליות זהב אישיות, האתלטית ציפי רובין שזכתה בעוד שלוש מדליות זהב וברוך חגאי שזכה בפעם הרביעית ברציפות במדליית זהב אולימפית בטניס שולחן ביחידים.

9. המצב של הנציגים הישראלים בעולם רק הורע עם השנים. המדינה ידעה לא מעט מלחמות בעשורים הראשונים והגדולה שבהן הייתה מלחמת ששת הימים. בעקבות תוצאותיה, החליטה ברית המועצות להפסיק את יחסיה עם ישראל. מכבי תל אביב בכדורסל הייתה זו שניפצה את מסך הברזל. צסק"א מוסקבה לא רצתה לפגוש את הנציגה הישראלית, אלא שפיב"א הובילה לפשרה והבהירה לרוסים שהם מחויבים לעשות זאת על אדמה של מדינה נייטרלית. ב-17 בפברואר 1977, בווירטון שבבלגיה, הצהובים ניצחו 79:91 וצסק"א “אכלה אותה”. אחרי המשחק, פרצו ברחבי ישראל חגיגות רבות ודבריו של טל ברודי נחקקו בהיסטוריה: "אנחנו במפה ואנחנו נשארים במפה, לא רק בספורט, אלא בהכל". זו הייתה התשובה לכל מי שניסה להתעלם ממדינת ישראל הקטנה והלוחמנית.

מיקי ברקוביץ' (יעקב סער, לע"מ)מיקי ברקוביץ' (יעקב סער, לע"מ)

10. מאותו הרגע, מכבי תל אביב המשיכה לחגוג. ב-7 באפריל 1977, הקבוצה זכתה לראשונה בהיסטוריה שלה באליפות אירופה, לאחר ניצחון 77:78 על מובילג'ירג'י וארזה בבלגרד. מאמן הקבוצה, רלף קליין ז"ל, היה זה שהנהיג את הקבוצה מהקווים. על ההישג היו חתומים בין היתר מיקי ברקוביץ', ג'ים בוטרייט, אולסי פרי, טל ברודי, מוטי ארואסטי ולו סילבר.

11. בעקבות ההצלחה של מכבי תל אביב, בקיץ 1979 יצאה נבחרת ישראל בכדורסל לאליפות אירופה, שם היא רשמה הופעה מצוינת, לאחר שהגיעה עד לגמר וסיימה כסגנית אלופת אירופה. ישראל הפסידה לברית המועצות בגמר וסיימה במקום השני, הישג שעדיין לא שוחזר בנבחרת הבוגרת. בנבחרת שיחקו בין היתר מיקי ברקוביץ', מוטי ארואסטי, בארי ליבוביץ', אביגדור מוסקוביץ', בועז ינאי, אריק מנקין, סטיב קפלן, פיני חוזז ושוקי שוורץ.

12. בחזרה לכדורגל. השנים חלפו, הדור התחלף, עברנו לאירופה אבל הישגים רבים לא היו. מעבר לזה, קשה היה למצוא כדורגלנים ישראלים שהצליחו באמת בטופ האירופאי. אלא שבמאי 1980, הכדורגלן אבי כהן ז"ל זכה באליפות עם ליברפול האנגלית. במשחק ההכתרה נגד אסטון וילה הוא כבש שער עצמי, אך החזיר את קבוצתו למשחק והבקיע שער גם בצד השני של המגרש. המשחק הזה ריגש מדינה שלמה והחזיר את הגאווה גם לאוהדי הכדורגל בארץ.

תערוכה לזכר אבי כהן ז"ל (יניב גונן)תערוכה לזכר אבי כהן ז"ל (יניב גונן)

13. 11 שנה אחרי ההישג הגדול ביותר של ענף השיט הישראלי, בקיץ 1980 גם שמשון ברוקמן ואיתן פרידלנדר זכו באליפות העולם בדגם 420, איתו הם זכו באליפות אירופה ארבע שנים קודם לכן. לרוב הצמד התחרה ב-470, אלא שלצערם נמנע מהם להתחרות באולימפיאדת מוסקבה באותה השנה בגלל החרם שנעשה על הישראלים, ולכן הם התחרו רק באליפות העולם שבצרפת - וניצחו אותה. הם הקדימו, אגב, שני צוותים צרפתיים. שלוש שנים לאחר מכן סיימו גם במקום השלישי באליפות העולם ב-470.

14. במאי 1981, מכבי תל אביב בכדורסל שוב זכתה באליפות אירופה, בפעם השנייה בתולדותיה. זה קרה עם דרמה אדירה בשטרסבורג, שם הקבוצה גברה 79:80 על סינודינה בולוניה בזכות סל ניצחון של מיקי ברקוביץ' בשניות האחרונות.

15. באוגוסט 1984, מאמן הכדורעף הישראלי, אריה זלינגר, זכה עם נבחרת ארצות הברית שהקים במדליית הכסף במשחקים האולימפיים בלוס אנג'לס, לאחר שהפסיד בגמר לסין. אמנם בהמשך הוא שיחזר את ההישג גם עם נבחרת הולנד בברצלונה 1992, אבל זה היה שיא הקריירה שלו. לפני כן, אגב, הוא הנהיג את נבחרת הנשים הישראלית להישג השיא שלה באליפות אירופה 1967, שם היא סיימה במקום השמיני.

16. במאי 1988, מכלן, קבוצתו של הכדורגלן אלי אוחנה, זכתה בגביע אירופה למחזיקות גביע, לאחר שגברה 0:1 על אייאקס מבישול של החלוץ הישראלי. אוחנה כבש צמד גם בחצי הגמר מול ספרטק מוסקבה.

אלי אוחנה והחולצה הנוסטלגית של מכלן (דוברות בית"ר ירושלים)אלי אוחנה והחולצה הנוסטלגית של מכלן (דוברות בית"ר ירושלים)

17. במאי 1990, הכדורגלן רוני רוזנטל זכה עם ליברפול באליפות אנגליה. מדובר באליפות האחרונה שראו האוהדים האדומים והחלוץ הישראלי נכנס להיסטוריה של המועדון.

18. ככל שהשנים עברו, יותר ויותר ספורטאים מהענפים האולימפיים החלו להתחרות ולהצליח בעולם. ב-1992, עמית ענבר זכה במדליית הכסף באליפות העולם בגלישה, בדגם לכנר, בסינגפור. ענבר היה מהגולשים הישראלים הבולטים באותה התקופה ותפס את המקום ה-1 בדירוג העולמי. ענבר זכה לאחר מכן גם באליפות אירופה והיה לזה שפרץ את הדרך עבור גולשים נוספים, כמו נמרוד משיח, גל פרידמן, מעיין דוידוביץ' ואחרים.

19. באותו החודש בו סיים הגולש על הפודיום באליפות העולם, בינואר 1992, הטניסאי עמוס מנסדורף העפיל לרבע גמר אליפות אוסטרליה. הטניסאי הישראלי, שדורג בשיאו במקום ה-18 בעולם, הגיע עד לשלבים הגבוהים בגרנד סלאם אך הפסיד בשלב זה לג'ים קורייר, שדורג ראשון בעולם.

עמוס מנסדורף (שחר גרוס)עמוס מנסדורף (שחר גרוס)

20. ב-30 ביולי 1992 נפרצה עוד תקרת זכוכית. הג'ודאית יעל ארד זכתה במדליית כסף היסטורית במשחקים האולימפיים, 40 שנה אחרי יציאת המשלחת הישראלית הראשונה לתחרויות האולימפיות. ארד הייתה לספורטאי הישראלי הראשון שעומד על הפודיום האולימפי אי פעם. זה קרה באולימפיאדת ברצלונה, שם היא הפסידה בעקבות החלטת שיפוט שנויה במחלוקת אך בעצם כך שהיא סיימה במקום השני, היא הביאה גאווה גדולה למדינה. שנה לאחר מכן, ארד המשיכה לככב כאשר זכתה במדליית הזהב באליפות אירופה ובמדליית הכסף באליפות העולם.

יעל ארד. המדליה הראשונה (אלבום פרטי)יעל ארד. המדליה הראשונה (אלבום פרטי)

21. יממה אחרי הזכייה במדליה האולימפית הראשונה של ישראל לנשים, ב-31 ביולי 1992, היה זה הגבר הראשון שזכה במדליה נוספת. אורן סמדג'ה זכה במדליית הארד במשחקים האולימפיים בג'ודו, בזכות הסגנון ההתקפי, המהיר והמרהיב שלו, שזיכה אותו גם במדליית כסף באליפות העולם כעבור שלוש שנים. ובחלוף השנים, סמדג'ה הפך למאמן נבחרת הגברים של ישראל ובתפקיד זה הוא גם זכה במדליה אולימפית נוספת כמאמן.

22. אוקטובר 1993 היה לילה אחד מיוחד במינו, לילה שבו נבחרת ישראל בכדורגל ניצחה 3:2 את נבחרת צרפת, באחד מהמשחקים הדרמטיים שידעה בתולדותיה. בדקה ה-20 רונן חרזי העלה את ישראל ליתרון 0:1, אך עד למחצית הצרפתים הפכו את התוצאה ל-1:2. אייל ברקוביץ' השווה ל-2:2 ובדקה ה-93 היה זה ראובן עטר שהביא את הניצחון היוקרתי. באותו הרגע, השדר מאיר איינשטיין ז"ל איבד את קולו בזמן שדיווח על השער והפרשן ששהה לצידו, אבי רצון, הפציר בו "מאיר, תירגע".

23. באותן השנים הכדורגל הישראלי פרח. בתחילת נובמבר 1993, מכבי חיפה שיחקה נגד פארמה בשמינית גמר גביע אירופה למחזיקות גביע וכמעט שעברה שלב. הקבוצה האיטלקית החזיקה בתואר, אך חיפה הייתה קרובה לנצח. 0:1 של אלון מזרחי שלח את הקבוצות לפנדלים, שם נקטעה הריצה הנהדרת של הקבוצה הירוקה מהצפון, שבסיום אותה העונה זכתה באליפות הליגה המקומית בלי אף הפסד. האליפות שבה זכתה מכבי חיפה ב-1993/94 הייתה אחת מהמרשימות אי פעם בתולדות הענף.

אהרוני, חזן, עטר, פץ, רוני לוי. אליפות ללא הפסד (האתר הרשמי של מכבי חיפה)אהרוני, חזן, עטר, פץ, רוני לוי. אליפות ללא הפסד (האתר הרשמי של מכבי חיפה)

24. בספטמבר 1994 החלה גם הנסיקה של ענף השחייה. יואב ברוק היה הראשון להעפיל לגמר באליפות העולם, ב-50 מטר חופשי ברומא. השחיין גם החזיק בשיאי ישראל במשך שנים רבות.

25. ביולי 1996 נרשמה הצלחה נוספת לענף השיט ולספורט האולימפי בישראל, לאחר שהגולש גל פרידמן זכה במדליית הארד האולימפית באטלנטה. פרידמן עשה זאת כאשר באותה השנה, הוא גם זכה במדליית הכסף באליפות העולם.

26. שנתיים לאחר מכן, גם הנשים הצליחו להרשים בענף השיט. ורד בוסקילה ולינור קליגר זכו במדליית הזהב באליפות העולם בדגם ה-420. בוסקילה הייתה אז רק בת 15 כאשר סיימה בראש הפודיום ביוון.

27. ביולי 1997, התרחש אסון המכביה. בטקס הפתיחה של המכביה ה-15 קרס גשר בכניסה לאצטדיון רמת גן, ממנו נפלו ספורטאים רבים למי נחל הירקון המזוהם. רוב הנפגעים היו מהמשלחת האוסטרלית, שארבעה מחבריה קיפחו את חייהם ו-69 נוספים נפצעו בדרגות פציעה שונות. בעקבות המקרה, הוקמה ועדת חקירה ממלכתית.

אסון המכביה (רויטרס)אסון המכביה (רויטרס)

28. ביוני 1999 נבחרת ישראל בכדורגל ניצחה 0:5 את אוסטריה לעיני כ-40 אלף צופים באצטדיון רמת גן, במה שהיה לאחד מהניצחונות המרשימים בהיסטוריה שלה. היא עשתה זאת עם כדורגל מלהיב ומהיר, תחת הדרכתו של שלמה שרף. את השערים כבשו אייל ברקוביץ', חיים רביבו, אלון מזרחי ונג'ואן גרייב.

29. באפריל של שנת 2000 היה פה כדורסלן ישראלי אחד שמדינה שלמה העריצה. קראו לו עודד קטש והוא היה האיש ששבר את הלבבות של חובבי הענף בארץ. קטש שיחק בפנאתנייקוס היוונית, איתה זכה באליפות אירופה על חשבונה של מכבי תל אביב. הגארד הניף את הגביע בדמעות, תמונה שתפסה את כותרות העיתונים ברחבי אירופה כולה. אלא ששנה אחר כך, מכבי ת”א זכתה בפעם השלישית בגביע אירופה והחזירה את החוב לאוהדיה.

30. ביומו הראשון של חודש אוקטובר 2000, מיכאל קלגנוב זכה במדליית הארד האולימפית בסידני, בקיאק ל-500 מטר. זה קרה ממש ביום נעילת המשחקים, אחרי שבמשלחת הישראלית היו בטוחים שכבר לא יחזרו עם אף מדליה. קלגנוב הצליח להפתיע ולהדהים.

מיכאל קלגנוב. המדליה של 2000 (רויטרס)מיכאל קלגנוב. המדליה של 2000 (רויטרס)

31. 26 במאי 2001 היה אמור להיות יום חג לאוהדי מכבי חיפה. אף אחד לא ציפה לאסון בקריית אליעזר, במהלך חגיגות האליפות של הירוקים. בסיום משחקה של הקבוצה, ניסו אוהדיה לפרוץ לכר הדשא ולחגוג עם השחקנים, אך המשטרה לא איפשרה זאת והאוהדים נרמסו על הגדרות ורבים מהם נפצעו. האוהד אמיר רנד נפצע אנושות וחייו ניצלו, אך בכל יום מחדש הוא נאבק לחיות חיים שקטים. בעקבות האירוע המדובר, הוסרו הגדרות בין היציעים באצטדיונים בכל רחבי הארץ ונאסרה כניסת קהל למגרש.

32. באוגוסט 2001, אלכס אברבוך זכה במדליית הכסף באליפות העולם באתלטיקה. קופץ המוט עבר רף של 5.85 מטרים באדמונטון ובאותה תקופה תוצאה זו נחשבה להישג הטוב ביותר שנעשה על ידי אתלט ישראלי במסגרת הזו.

אלכס אברבוך. מדליית כסף (משה חרמון)אלכס אברבוך. מדליית כסף (משה חרמון)

33. אם מקרה אמיר רנד הכה בתדהמה את אוהדי הכדורגל בישראל, אז בינואר 2002 התרחש עוד אחד מהאירועים הקשים שקרו במגרשים בישראל. מני לוי התמוטט במהלך משחקה של מכבי תל אביב באצטדיון טדי ונפצע קשה.

34. חודשי החורף של 2002 היו משמחים יותר. במארס של אותה השנה, הפועל תל אביב בכדורגל ניצחה 0:1 את מילאן, במפגש הראשון ביניהן ברבע גמר גביע אופ"א. לצערה, היא הפסידה בגומלין 2:0 אבל בדרך לשם היא ניצחה אפילו את צ'לסי ורשמה קמפיין נהדר ומוצלח מאוד באירופה.

מילאן אוסטרץ. קמפיין מופלא (רויטרס)מילאן אוסטרץ. קמפיין מופלא (רויטרס)

35. בחזרה לאתלטיקה. שנה אחרי ההישג המרשים שלו באליפות העולם, אלכס אברבוך סיים במקום הראשון באליפות אירופה בקפיצה במוט, אחרי שקפץ שוב לגובה של 5.85 מטרים. הוא זכה בזהב וההמנון הלאומי נוגן באצטדיון האולימפי במינכן, 30 שנה לאחר הטבח ב-11 אנשי המשלחת האולימפית של ישראל על אדמת גרמניה.

36. בתאריך 29 באוגוסט 2002 נרשמה היסטוריה גדולה. היה זה היום בו קבוצת הכדורגל העברית הראשונה העפילה לליגת האלופות. זו הייתה מכבי חיפה שניצחה את שטרום גראץ באוסטריה והעפילה לשלב הבתים.

37. ב-18 בספטמבר 2002 נרשמה הופעה ראשונה והיסטורית למכבי חיפה בליגת האלופות, מול מנצ'סטר יונייטד באולד טראפורד. באותו היום הובקע גם השער הראשון של ישראלי במפעל היוקרתי, עם שערו של יניב קטן שקבע יתרון של 0:1 לירוקים. לצערו, המשחק הסתיים בהפסד 5:2 בסיום, אבל מכבי חיפה זכתה למחמאות רבות על קמפיין מוצלח, בו היא סיימה במקום השלישי בבית אחרי שגם ניצחה את אותה יונייטד 0:3 ב"משחק הביתי" באצטדיון בקפריסין, בו הקבוצה אירחה את משחקיה בגלל המצב הביטחוני הקשה ששרר במדינה.

יניב קטן. חגג מול מנצ'סטר יונייטד (רויטרס)יניב קטן. חגג מול מנצ'סטר יונייטד (רויטרס)

38. בדצמבר 2002, גל פרידמן זכה במדליית הזהב באליפות העולם בגלישה בדגם מיסטרל. פרידמן הוא הראשון שהגיע להישג שכזה מבין הגולשים הישראלים.

39. פחות משנה חלפה, בספטמבר 2003, קיבלנו גם גולשת ישראלית מצליחה. לי קורזיץ זכתה לראשונה בתואר אלופת העולם בגלישה, בתחרות שנערכה בקאדיס שבספרד.

40. חודש לאחר מכן, באוקטובר 2003, גוצ'ה ציציאשווילי, המתאבק הישראלי, הוכתר כאלוף העולם במשקל עד 84 ק"ג.

41. ב-8 באפריל 2004 התרחש "נס ז'לגיריס”, אחד המשחקים המדהימים שנראו אי פעם בענף הכדורסל. מכבי תל אביב אירחה בהיכל יד אליהו את ז'לגיריס קובנה, במאבק על ההעפלה לפיינל פור. 26 שניות לסיום הליטאים הוליכו 85:90, אך הצהובים קלעו פעמיים מהקו וצימקו ל-90:87. היריבה החטיאה שתי זריקות שקיבלה מהקו בצד השני וכאשר נותרו שתי שניות על השעון, גור שלף שלח כדור לדריק שארפ, שזרק מרחוק וקלע שלשה שקבעה 94:94 עם הבאזר. בהארכה, מכבי תל אביב ניצחה בסופו של דבר. פחות מחודש אחר כך, היא זכתה בפעם הרביעית באליפות אירופה ועשתה זאת בתל אביב, עם ניצחון מוחץ על סקיפר בולוניה. כמובן שמכבי לא הייתה עושה זאת, אלמלא אותו הנס. בנוסף, שנה לאחר מכן, הקבוצה זכתה בפעם השנייה ברציפות בגביע אירופה, שהיה החמישי בתולדותיה.

שארפ וגרשון (אמיר לוי)שארפ וגרשון (אמיר לוי)

42. ב-13 באפריל 2004, גם הפועל ירושלים מתחילה להרשים את אירופה. קבוצת הכדורסל האדומה זכתה בגביע יול"ב, לאחר שגברה במשחק הגמר על ריאל מדריד הספרדית.

43. באוגוסט 2004, הג'ודאי אריק זאבי זכה במדליית הארד האולימפית באתונה. זאבי עשה זאת שלוש שנים אחרי שזכה במדליית הכסף באליפות העולם. כמו כן, את הקריירה שלו הוא סיים עם ארבע זכיות במדליות זהב באליפויות אירופה.

אריק זאבי (רויטרס)אריק זאבי (רויטרס)

44. כמה ימים לאחר מכן, הגולש גל פרידמן זכה במדליית הזהב היחידה של ישראל במשחקים האולימפיים באתונה. בכך הוא הפך לספורטאי האולימפי המעוטר ביותר, שכן זו הייתה המדליה האולימפית השנייה שלו. הפעם פרידמן סיים את כל השיוטים בעשירייה הראשונה וסחף אחריו את כל אוהבי הספורט במדינה לרגע מאושר אחד בו נוגן ההמנון ביוון.

גל פרידמן עם הזהב (רויטרס)גל פרידמן עם הזהב (רויטרס)

45. בספטמבר 2007 נולד לו גם מאמן חדש ומצליח. נבחרת רוסיה בכדורסל, אותה אימן דייויד בלאט, זכתה באליפות אירופה לאחר שניצחה בגמר את אלופת העולם, ספרד.

46. הדור החדש של הכדורגל הישראלי החל לרשום הצלחות רבות גם בעולם. בנובמבר 2007 רשם יוסי בניון את המשחק הטוב ביותר של כדורגלן ישראלי באירופה, לאחר שכבש שלושער בליגת האלופות ב-0:8 של ליברפול על בשיקטאש. רגע השיא של בניון הגיע ב-2009, אז כבש שער ניצחון מול ריאל מדריד בסנטיאגו ברנבאו.

יוסי בניון אחרי השער מול ריאל (רויטרס)יוסי בניון אחרי השער מול ריאל (רויטרס)

47. בינואר 2008, הצמד הישראלי אנדי רם ויוני ארליך זכה באליפות אוסטרליה בטורניר הזוגות, מה שנחשב להישג השיא של הטניס הישראלי.

48. לא רק דייויד בלאט הצליח באירופה. ב-21 במאי 2008 נרשמה הופעה היסטורית למאמן הכדורגל אברהם גרנט, בגמר ליגת האלופות עם צ'לסי. בדרך למעמד הזה, הוא ניצח את ליברפול של יוסי בניון, אך הפסיד בפנדלים ליריבה בגמר, מנצ'סטר יונייטד, ובכך פספס הזדמנות אדירה לזכות בתואר הנחשק. הבלם ג'ון טרי החטיא את הפנדל המכריע.

אברהם גרנט מנחם את ג'ון טרי (רויטרס)אברהם גרנט מנחם את ג'ון טרי (רויטרס)

49. באוגוסט 2008 נערכו המשחקים האולימפיים בבייג'ינג, שם הגולש שחר צוברי זכה במדליית הארד.

50. ביולי 2009 הגיע ההישג המשמעותי ביותר של נבחרת הדייויס בטניס. זה קרה בהיכל יד אליהו, שם הראל לוי, דודי סלע, יוני ארליך ואנדי רם הצליחו להעפיל לחצי הגמר בתחרות. הם עשו זאת עם 3:0 חלק על רוסיה, שנחשבה למעצמה בענף. המסע הסתיים על החימר בספרד, אך עדיין היה מדובר ברגע מדהים בו 11 אלף אוהדים ישראלים דחפו את הנבחרת לניצחון דרמטי.

אנדי רם ויוני ארליך. ה-צמד של הטניס (יניב גונן)אנדי רם ויוני ארליך. ה-צמד של הטניס (יניב גונן)

51. כמה חודשים לאחר מכן, המתעמל אלכס שטילוב זכה במדליית הארד באליפות העולם בהתעמלות מכשירים, בתרגיל הקרקע. זה קרה באוקטובר 2009. כשנתיים לאחר מכן, זכה שטילוב במדליית ארד נוספת באותה התחרות.

52. בסוף אוקטובר 2009 הכדורסלן עומרי כספי עלה להופעת בכורה ב-NBA במדי סקרמנטו. מאז הוא בילה בקבוצות נוספות בארצות הברית, עד שחתם אצל האלופה גולדן סטייט כעבור שמונה שנים (לצערו הספיק לקבל ממנה הודעת שחרור רגע לפני פתיחת הפלייאוף). בחלוף השנים הוכיח כספי כי הגעתו לליגה לא הייתה אפיזודה חולפת, כשבנה קריירה ארוכת שנים בתור כדורסלן מוכח בליגה הטובה בעולם.

עומרי כספי. הראשון ב-NBA (רויטרס)עומרי כספי. הראשון ב-NBA (רויטרס)

53. ב-15 במאי 2010 הסתיים לו אחד המחזורים המותחים ביותר בכדורגל הישראלי. הפועל תל אביב זכתה באליפות המדינה בכדורגל, לאחר מאבק צמוד ומותח מול מכבי חיפה. בעוד הירוקים שהיו בפסגה איבדו נקודות במשחק האחרון לעונה, ערן זהבי כבש שער אליפות דרמטי מול בית"ר ירושלים בטדי שסידר זכיה בדאבל, הרבה בזכות "שיטת הקיזוז" שהנהיגה ההתאחדות לכדורגל בפלייאוף, שיטה שנועדה להגביר את התחרותיות אך בסופו של דבר פגעה בספורטיביות. שנה אחר כך, מכבי חיפה חזרה לעצמה וזכתה באליפות נוספת.

54. במארס 2011 קבוצת הנשים של אליצור רמלה בכדורסל זכתה ביורוקאפ. רמלה היא הקבוצה הישראלית היחידה שעשתה זאת עד כה, אחרי שניצחה את אראס.

55. במאי 2011, המתעמלת האמנותית נטע ריבקין זכתה במדליית הכסף באליפות אירופה, בתרגיל האלות. בכך למעשה היא הייתה הראשונה שעלתה על הפודיום מבין המתעמלות האישיות.

נטע ריבקין (עמית שיסל)נטע ריבקין (עמית שיסל)

56. אם לא די בהישג הזה, בספטמבר 2011, נטע ריבקין הפכה למתעמלת האמנותית הראשונה שזכתה במדליית ארד באליפות העולם. היא עשתה זאת בתרגיל החישוק.

57. הוכחה נוספת לכך שהנשים הגיעו לפסגות גבוהות ניתנה בדצמבר 2011, אז הגולשת לי קורזיץ זכתה באליפות העולם בפעם השנייה ובכך למעשה הפכה לישראלי הראשון שעושה זאת. היא זכתה במדליית הזהב בפרת' שבאוסטרליה. פחות משנה אחר כך, היא עשתה זאת בפעם השלישית, בקאדיס.

58. במאי 2012 זכה השחיין יהונתן קופלב במדליית הזהב באליפות אירופה בשחייה, במשחה ל-50 מטר גב בדברצן. ארבע שנים אחר כך, הוא גם קבע את תוצאת השנה בעולם במשחה הזה.

59. באוגוסט 2012, יעקב טומרקין קבע את הישג השיא לשחיין ישראלי במשחקים האולימפיים, כאשר סיים במקום השביעי בגמר, במשחה ל-200 מטר גב באולימפיאדת לונדון. באותה הופעה במשחקים האולימפיים ישראל חזרה ללא מדליה, אבל עם הישג מרשים עבור נבחרת השחייה.

יעקב טומרקין (איציק בלניצקי)יעקב טומרקין (איציק בלניצקי)

60. בספטמבר 2012, נועם גרשוני, שהיה בעברו טייס קרב בחיל האוויר ונפצע קשה במלחמת לבנון השנייה, ריגש מאוד אחרי שזכה במדליית זהב במשחקים הפראלימפיים בלונדון בטניס בכסאות גלגלים.

נועם גרשוני (איציק בלניצקי)נועם גרשוני (איציק בלניצקי)

61. במארס 2013, נרשם הישג בלתי נתפס וייחודי מסוגו בספורט הישראלי, עם זכייתה הרביעית - והשלישית ברציפות - של לי קורזיץ באליפות העולם. היא הבטיחה את מדליית הזהב בבוזיוס שבברזיל עוד לפני שיוט המדליות ורשמה הישג שיהיה קשה לשחזר. כל הזכיות הגיעו בתוך עשר שנים, כאשר הזכייה האחרונה הגיעה אחרי שחלתה במחלת דם.

קורזיץ (שי לוי)קורזיץ (שי לוי)

62. חודש אחרי ההצלחה שלה, באפריל 2013, אלכס שטילוב הוכתר לאלוף אירופה בהתעמלות מכשירים. שטילוב הוא המתעמל היחיד של ישראל שעמד בראש הפודיום בתחרות זו, בה הוא זכה בעוד שש מדליות שונות, כך שהוא למעשה גדול המתעמלים של ישראל.

63. באוגוסט 2013 החלה הפריצה הגדולה של ירדן ג'רבי, שהפכה לג'ודאית הראשונה שזכתה באליפות העולם. ג’רבי עשתה זאת בריו דה ז'ניירו שבברזיל, אחרי שביצעה בגמר את "חניקת ג'רבי" שהפכה לשם דבר בענף העולמי. כמה שנים מאוחר יותר, החניקה נאסרה לביצוע לפי חוקת הג'ודו העולמית משום שגרמה ליריבות להתעלף וסיכנה אותן בריאותית.

64. במאי 2014, מכבי תל אביב בכדורסל זכתה באליפות אירופה במילאנו, בפעם השישית. זו הייתה אולי אחת מהזכיות הכי מפתיעות שלה, אחרי שחזרה מפיגור של 11 נקודות בגמר מול ריאל מדריד. הגמר הוכרע בהארכה בסופה ניצחה קבוצתו של דייויד בלאט 86:98.

מכבי ת"א חוגגת גביע אירופי (מיכה בננו)מכבי ת"א חוגגת גביע אירופי (מיכה בננו)

65. נבחרת ההתעמלות האמנותית קבעה את הישג השיא שלה בספטמבר 2014 כאשר זכתה במדליית כסף באליפות העולם באיזמיר, בתרגיל האלות בו היא קיבלה ציון של 16.983 נקודות. בנבחרת הופיעו יובל פילו, קטי לבינה, אלונה קושבצסקי, קרינה ליחבר, אידה מיירין וליהי שוחטוביץ'. שנתיים לאחר מכן, זכתה גם במדליית זהב באליפות אירופה שנערכה בחולון.

נבחרת ההתעמלות האמנותית (איגוד ההתעמלות)נבחרת ההתעמלות האמנותית (איגוד ההתעמלות)

66. באוגוסט 2015, האתלטית חנה קנייזבה מיננקו זכתה במדליית הכסף באליפות העולם בקפיצה משולשת, עם תוצאה של 14.78 מטר המהווה שיא ישראלי. בכך למעשה הפכה לאתלטית הישראלית הראשונה שמופיעה על הפודיום בתחרות זו.

חנה קנייזבה-מיננקו (רדאד ג'בארה)חנה קנייזבה-מיננקו (רדאד ג'בארה)

67. באוגוסט 2016, הג'ודאית ירדן ג'רבי זכתה במדליית הארד האולימפית במשחקי ריו. היא עשתה זאת אחרי שהפסידה בחצי הגמר למתחרה ברזילאית מקומית, בהחלטת שיפוט מעוררת מחלוקת, אבל מהר מאוד היא התאוששה והמשיכה לנצח עד לזכייה במדליה. בדומה ליעל ארד, הקדישה את הזכייה לחללי מינכן. כמו ג'רבי, כך גם הג'ודאי אורי ששון זכה במדליית הארד במשחקים האולימפיים בריו. ששון עשה זאת תחת הדרכתו של אורן סמדג'ה במשקל הפתוח. בתחילת יום הקרבות שלו, גבר על יריב מצרי שהופיע למרות דרישות מאזרחי מצרים שלא להתחרות נגדו.

ירדן ג'רבי ואורי ששון (אחמד מוררה)ירדן ג'רבי ואורי ששון (אחמד מוררה)

68. נבחרת העתודה בכדורסל, בהדרכת אריאל בית הלחמי, זכתה ב-2018 באליפות אירופה עד גיל 20 שנערכה בגרמניה עם ניצחון 66:80 על קרואטיה. כעבור שנה שחזרה את ההישג עם זכייה באליפות אירופה על אדמת ישראל וניצחון 84:92 מול ספרד בגמר.

שחקני נבחרת העתודה של ישראל חוגגים (איציק בלניצקי)שחקני נבחרת העתודה של ישראל חוגגים (איציק בלניצקי)

69. המתעמלת לינוי אשרם, שפרצה ב-2017, שדרגה את עצמה, הפכה לאחת הטובות בעולם וזכתה במדליות כסף באליפויות העולם ב-2018 (קרב רב וחישוק) וב-2019 (חישוק, אלות, סרט וקבוצתי).

לינוי אשרם בתרגיל הכדור (עמית שיסל)לינוי אשרם בתרגיל הכדור (עמית שיסל)

70. ארטיום דולגופיאט רשם הישג היסטורי כאשר זכה במדליית הכסף באליפות העולם במונטריאול ב-2018 בתרגיל הקרקע והמשיך לאחר מכן עם זכייה נוספת גם במדליית הכסף באליפות אירופה בתרגיל הזה. ב-2019 באליפות העולם בשטוטגרט זכה גם כן במדליית הכסף בקרקע.

ארטיום דולגופיאט (שחר גרוס)ארטיום דולגופיאט (שחר גרוס)

71. שגיא מוקי רשם הישג אדיר באוגוסט 2019 כשהוכתר כאלוף העולם בג’ודו באליפות העולם ביפן. הג’ודאי הישראלי (עד 81 ק”ג), שב-2018 הוכתר כאלוף אירופה, רשם יכולת שיא וניצח בגמר את מתיאס קאסה הבלגי.

72. בחודש שעבר לונה צ’מטאי סלפטר ניצחה במרתון טוקיו, הנחשב לאחד מהמרתונים היוקרתיים והנחשבים ביותר בעולם. סלפטר ניפצה את שיא המסלול בתחרות עם זמן של 2:17:45 שעות - שיא ישראלי כמובן, שנחשב לתוצאה השישית בטיבה בהיסטוריה.

אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */