יום שבת, 20.04.2024 שעה 06:00

מאחורי הקלעים: על הדרמה בישיבת הממשלה

יוסי שרעבי, מנכ"ל משרד הספורט, בראיון ל-ONE על מה שהתרחש בדרך להשגת אישור החזרה לאימונים. וגם: הקשר בין חזרת הכדורגל לעקבה והיום שאחרי רגב

|
יוסי שרעבי (איציק בלניצקי, גרפיקה: קרולינה אריכמן)
יוסי שרעבי (איציק בלניצקי, גרפיקה: קרולינה אריכמן)

לאחר לחצים גדולים מאוד, הספורטאים האולימפיים, הפרה אולימפיים ואיל”ת קיבלו אתמול (שישי) סוף סוף את האישור לחזור להתאמן תחת הגבלות משרד הבריאות. מי שעבד בשבוע האחרון סביב השעון על מנת לקבל את האישור ממשרד הבריאות, היה מנכ"ל משרד התרבות והספורט, יוסי שרעבי. בראיון מיוחד ל-ONE, שרעבי מכניס אותנו לתוך הדרמה שהתרחשה בישיבת הממשלה עד לקבלת האישור המיוחל.

שרעבי, שמוערך מאוד כמנכ"ל משרד הספורט, מדבר על ההליך הלא פשוט, מסביר איך בסוף הכל הסתדר וגם מעריך את הסיכויים שעונת הכדורגל תסתיים, כולל הסיפור מאחורי מה שקרה עם הטורניר שרצו לקיים באילת. בנוסף, הוא מגיב לפליטת הפה של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות איתמר גרוטו ("לא יהיה פה ספורט תחרותי כחצי שנה") ומדבר על הפיצוי הכספי לספורט בעקבות הנזקים, העתיד שלו לאחר עזיבת השרה מירי רגב לטובת המשרד לביטחון פנים והכניסה לטקס המשואות בהר הרצל.

שוטרים עוצרים גולשים כדי לבלום את הנגיף

שלום יוסי שרעבי, מה שלומך בימים אלו?
”שלומי טוב, תודה”.

עוברים עליך ימים לא קלים, עם הניסיונות להחזיר את הספורט לפעילות והכעס של הספורטאים האולימפיים. אנשים חושבים שזו משימה קלה.
”הספורט, כמו גם התרבות, בשלבים אלו לא בראש סדרי העדיפויות. המטרה הראשונה הייתה לבלום את התפרצות המגפה. מדובר בתחום שנשען על קהל וצופים ולכן מובן מאליו שהקשב לכך בממשלה ומשרד הבריאות לא גבוה, בארץ וגם בכל העולם. במציאות שבה אין קשב לתחום מסוים, כשאתה מבין שאתה נמצא בתחתית סדר העדיפויות ואתה רואה את ההתרסקות, הלחץ והתסכול בקריסת המערכות, בעוד אתה הפה ומי שמייצג אותו וכל העיניים נשואות אליך, אתה צריך להוביל מהלך מנהיגותי.

יש הרבה ציפיות מאיתנו במציאות הזו, כל אחד חושב שאפשר לעשות אחרת. לממשלה יש מדיניות מסוימת ובמציאות הזו נערכנו עם תכנית. כבר לפני חודשיים ביקשתי לקבל נתונים מכל הגופים הרלוונטיים. אם לא נציף את זה ברגע שיתחיל להיות קשב, אז אנחנו נישאר בתחתית הרשימה. רציתי להיות עם נתונים בדוקים ו-ודאיים, וראינו שיש מערכת שלמה שמאוד מוטרדת מהמצב. המדינה צריכה לקחת הלוואות של עשרות מיליארדים כדי להחזיר את הכסף למסלול”.

לינוי, מוקי וצוברי, "הספורט לא בראש סדרי העדיפויות" (עמית שיסל, רויטרס, אחמד מוררה)לינוי, מוקי וצוברי, "הספורט לא בראש סדרי העדיפויות" (עמית שיסל, רויטרס, אחמד מוררה)

המדינה לא כזאת מסכנה, יש רזרבות של מאות מיליארדי דולר.
”האתגר הוא לעלות את הספורט לראש סדר העדיפות בתוך כל הכאוס והתסכול בזמן שאתה רואה את המשק קורס וכל המערכות קורסות. גם בכל העולם מתבטלים אירועים בינלאומיים ובתוך כל האווירה הזו אתה מבין שאתה לא בסדר העדיפויות של אף אחד”.

בוועדת הקורונה בכנסת, לאחר אחד הדיונים שהיו השבוע, פרופ’ איתמר גרוטו הפציץ: “לא יהיה חצי שנה ספורט תחרותי”. מה עבר עליך באותו רגע?
”אני עובד מולו כמה חודשים טובים, הוא עזר לי לא מעט וגם לספורט. הבן אדם אוהב ספורט. התגובה שלו הייתה תחת לחץ, הוא הגיב מהמותן שלא כדרכו. הוא מכיר את התוכניות שלנו, הוא לא הופתע מכך באמת. הוא כל הזמן מחפש פתרונות יצירתיים. הוא חזר בו ואני שמח כי אלו היו דברים לא לעניין. להגיד ‘תשכחו מספורט חצי שנה’ זו אמירה שהיא לא לעניין”.

היו תגובות זועמות של המון אנשים.
”גרוטו מכיר את העמדה שלנו. גם השרה מירי רגב אמרה את זה לראש הממשלה, צריך להחזיר את הליגות עד אוגוסט-ספטמבר, אם זה לא יקרה אנחנו נהיה בקריסה, במצב בלתי הפיך. יהיה קשה מאוד לשקם את הנזקים. צריך לעשות מאמץ גדול להחזיר את הספורט מהר ככל האפשר. התחלנו לשחרר דברים בהדרגה, יש תכנית עבודה. אפשרנו לקבוצות הכדורגל להתאמן בשאיפה לחזור לשחק, החזרנו את הספורט האולימפי, אחרי יום העצמאות הספורט היחידני יחזור, אנחנו עושים ישיבות סטטוס כל שבוע, כשתהיה דעיכה נוספת נכניס עוד גורמים ואנשים לתהליך החזרה לשגרה. אני רוצה ביולי או אוגוסט לראות את אנשי הכדורסל והכדורגל מתכוננים לקראת פתיחת הליגות. זה האתגר הגדול”.

"רוצה לראות את אנשי הכדורגל והכדורסל מתכוננים לקראת חזרה" (מרטין גוטדאמק)"רוצה לראות את אנשי הכדורגל והכדורסל מתכוננים לקראת חזרה" (מרטין גוטדאמק)

האם ליגת הכדורגל תחודש עוד העונה לדעתך?
”השבוע נתעסק בזה. אני לא חושב שאין סיכוי, אבל מדובר באתגר מורכב מאוד. אחרי שהרעיון לסיים את העונה באילת נפל כי אין שם תשתיות, נצטרך לבדוק חלופה אחרת של תהליך בידוד לספורטאים ודאגה למגרשים שיענו להנחיות. משרד הבריאות לא מוכן לאשר מקרה כזה אבל ננסה לשכנע אותו”.

הבנתי שבשל הרצון שלך למצוא פתרון, אחרי שהבנתם ממנהל אגף הספורט באילת שאין תשתיות באילת, העליתם הצעה לשחק אפילו בעקבה השכנה ממזרח.
”אמרתי את זה בהומור, במסגרת השיח גם דיברנו בהומור. צחקתי שאולי נחצה את הכביש ונעשה טורניר בינלאומי בעקבה”.

אוהדי מכבי תל אביב, היו מגיעים עד לעקבה? (עמית מצפה)אוהדי מכבי תל אביב, היו מגיעים עד לעקבה? (עמית מצפה)

למשרד הבריאות היו דרישות מאוד קשות מבחינת אישור החזרה, כמו בידוד של שבועיים לכל הקבוצות. אי אפשר לסגור כדורגלן שבועיים בתוך חדר, זה יגרום לנזק בלתי הפוך.
”דרישות משרד הבריאות מאוד מחמירות, הגישה מאוד קפדנית, אבל כל יום השיח משתנה. אני שומר על אופטימיות, ככל שמעמיקים ומביאים להם דוגמאות מהעולם יש יותר נכונות לגמישות. משרד הבריאות הוא לא מקשה אחת, יש שם כמה דמויות שונות למרות מדיניות אחת. אני מזהה יותר הקשבה והבנה לחשיבות של החזרת הליגה. הם רוצים לקבל יותר ביטחון, אנחנו מבינים את הצורך. אנחנו מדברים כל יום ולא מרפים מהם, אף אחד לא רוצה שתהיה רגרסיה, יש הישגים יפים בטיפול במגפה. אנחנו רואים שבאירופה מתחילים לדבר על חזרה. ככל שהמגפה דועכת והעקומה משתטחת יש מקום לאופטימיות”.

משרד הבריאות היה מאפשר לכם לבודד 2-3 קבוצות בתוך מלונות ולבודד מגרשים?
”ההצעה הזאת עלתה, גם מצד המנהלת. היא לא עולה בקנה אחד עם מה שמשרד הבריאות דורש, אבל לא בטוח שהוא ידחה את זה שוב. ההקשבה הולכת וגדלה. הסיכוי שיגיע המועד שבו המצב יהפוך להיות דרמטי ובלתי הפיך בתהליך ניהול הסיכונים בהתפשטות המחלה, נעשה יותר קטן מאשר הנזק לעולם הספורט”.

מאמנת ההתעמלות, אירה ויגדורצ’יק אמרה שהנזק לספורטאים הוא בלתי הפיך גם מבחינה נפשית, והפנתה גם אליכם את האשמה.
”איך אפשר להאשים אותנו? אם יש מישהו שהכין תכנית בעוד מועד ואסף נתונים זה אנחנו, מי שיזם זה אנחנו. אנחנו הפה של הספורטאים, אנחנו בנינו תכנית מבעוד מועד להחזיר את הספורט היחידני. עד לפני שבועיים אף אחד לא דיבר על הספורט, זה לא עניין אף אחד, לא את הממשלה. כולם דיברו רק על החזרת עסקים. ברגע שהבנו שיש תחילה של דיבור על חזרה למסלול, מיהרנו להוציא נייר עבודה, החזרנו את זה למודעות ולתודעה, ואם מישהו צריך לקבל מחמאות זה אנחנו על כך שהיינו מהירים, הכנו תכניות עבודה מקצועית ושיח בריא מול משרד הבריאות”.

משה בר סימן טוב, מנכ”ל משרד הבריאות, השתתף בישיבות קשות בממשלה ב-48 השעות האחרונות ולא היה לו ראש לספורט. גם אתה עברת ימים לא קלים, בוא תכניס אותנו בבקשה אל מאחורי הקלעים לדרמות שהיו בישיבות.
“במצב הזה אתה חייב להתנהל כמו במצב חירום, אי אפשר להרפות. אם היינו פועלים לפי סדר היום של מנכ”ל משרד הבריאות עם כל מה שיש לו על הראש, משרד האוצר והממשלה, אף אחד לא היה מתייחס אלינו. אנחנו נתפסים  ברגע זה לא כדבר החשוב ביותר. יש משק שלם שקורס שצריך להחזיר למסלול, אנשים רבים נמצאים בלי עבודה. המשימה היא שלי ושל השרה מירי רגב, שמגויסת לגמרי יחד איתי במטרה.

בתוך ישיבת הממשלה היא כתבה ל'ברסי'  למה אתה לא עונה ליוסי, למה אתה לא משתף פעולה, למה אתה גורם לכל המערכת להתקומם, למה אתה לא חותם על כל מה שהצוות שלך גיבש? היא הייתה  שם יחד איתי.  ברור שאנחנו צריכים  להפעיל המון לחץ ולהיות מאוד אסרטיביים כדי שניכנס לתודעה של כולם. הייתה ישיבת ממשלה שהתחילה בבוקר והייתה מאוד ארוכה. הישיבה בממשלה הייתה לא פשוטה עבור 'ברסי', שצריך לאשר מדיניות שמרחיבה את כמות העסקים שנפתחים ולא היינו בדיוק בראש שלו. אם לא היה לחץ, זה היה נדחה ליום ראשון, שני, שלישי, ואז יום הזיכרון ויום העצמאות. אם לא היינו מפעילים לחץ היינו נדחים עד אחרי יום העצמאות.

שיגעתי אותו ואת הצוות לידו ובסוף זה עבד. היו לו הערות, תיקנו את הערות שלו. אני נמצא שם כל הזמן, אנחנו לא מרפים, עושים מאמצים גדולים למען התרבות והספורט. זו השעה שלנו וזו גם הזכות שלנו. מזלי שאני כבר 5 שנים בתפקיד המנכ"ל ואני מספיק מנוסה כדי להוציא את התרבות והספורט מהמשבר, זו האחריות שלנו. אני מניח, שאם הייתי מנכ”ל בתחילת דרכי היכולת להשפיע הייתה יותר קטנה. מזל שאני והשרה רגב ותיקים ומכירים הכל, אנחנו יודעים להגיע לאנשים מהר ויודעים לתת פתרונות יצירתיים למשבר. אנחנו נמשיך כך עד שנחזיר את הגוף הזה למסלול”.

שחקני מכבי חיפה באימון, "הפעלנו לחץ" (באדיבות מכבי חיפה)שחקני מכבי חיפה באימון, "הפעלנו לחץ" (באדיבות מכבי חיפה)

הספורט ניזוק בהמון כסף, איך אפשר לתקן את זה? הממשלה צוחקת על העסקים ולא נותנת להם מענה ראוי, מה אתה יכול להבטיח לאנשי הספורט? כמה תשקיעו?
”אנחנו נעבוד בשני מסלולים החל מיום שני. הראשון, עוד לא סופי, הוא שכל גוף שהמחזור שלו הוא פחות מ-20 מיליון ש”ח יוכל לפנות למס רכוש ולקבל סיוע בגין אובדן הכנסה בחודשים מרץ-אפריל עד 400 אלף שקלים. רוב גופי הספורט יוכלו לקבל מענה לחודשים מרץ-אפריל, אבל זה לא מספיק. גופים שמחזור הפעילות שלהם הוא מעל 20 מיליון, ויש מעט כאלו בספורט הישראלי, נצטרך לבנות עבורם מסלול אחר כדי לתת להם מענה.

סיכמתי עם מנהלות הכדורגל והכדורסל שנעשה פגישה ייעודית כדי להתמודד עם האובדן הכלכלי במשבר. הוועדה שהקימה השרה, אותה אני אנהל, לא תסתכל רק על החודשיים הקרובים, אלא לשנה וחצי קדימה. נצטרך לפגוש את הקבוצות לאורך כל השנה וחצי הקרובה, כי ההשלכות הן ארוכות טווח. הצופים לא יחזרו בהמוניהם וההכנסות לא יהיו גדולות, נצטרך לתת מענה. נצטרך לבנות מתווה כספי לאורך כל הדרך עד שהקבוצות יגיעו לשיווי משקל. זה האתגר הגדול שלנו, על זה אנחנו עובדים. אני מקווה שבמהלך השבועיים הקרובים נבנה את התכנית באופן סופי ותוך חודש נגיש אותה. כולם מבינים שספורט זה שונה, כולם יודעים שהם לא יחזור מהר לעבודה כמו העסקים, אבל הם חשובים לחברה ולנפש של החברה הישראלית ואנחנו צריכים לתת מענה ייחודי ומתמשך. אנחנו קשובים לשינויים ועושים התאמות. נבנה תכנית שתפגוש את הקבוצות לאורך כל הדרך”.

משרד האוצר ישחרר כסף?
”הוא לגמרי שותף לבקשה הזו, הוא ישחרר כסף, הוא מבין. מה הסכום ומה הנוסחה המדויקת? כל הסוגיות האלו ועוד רבות יעלו במהלך הדיונים ונביא את ראשי הספורט לדיון כדי לשמוע את עמדתם. נעבוד מהר כדי לתת מענה”.

יעקב שחר ומשה חוגג, "משרד האוצר ישחרר כסף" (רדאד ג'בארה)יעקב שחר ומשה חוגג, "משרד האוצר ישחרר כסף" (רדאד ג'בארה)

אנחנו על סף החלפת ממשלה ושרים. מירי רגב כנראה תעזוב לתפקיד בטחון הפנים, כמה זה ישפיע על העבודה?
”זה בעייתי. לפני שנכנסתי לתפקיד הייתי אחראי על כל עולמות התרבות והספורט של ירושלים ועל עולמות חברתיים בעיר, כמו מתנ”סים וכדומה. המליצו למירי עליי והיא אמרה שהיא לא מכירה את העולמות האלו והיא צריכה מנכ”ל מקצועי עם נשמה חברתית. התחלנו לעבוד, ובאחת הוועידות אמרתי שמירי רגב זו ההזדמנות של עולם התרבות והספורט, וצדקתי בענק אחרי 5 שנים. היא הביאה המון כסף, העזיבה שלה במשבר הזה היא בעיה גדולה. למירי יש כוח ויכולת השפעה, יש לה מעמד, היא יודעת ללחוץ. זה יהיה מאוד בעייתי, זו לא תקופה טובה לאבד שרה כמו מירי רגב וכולם מבינים את זה. זו המציאות ונצטרך להתמודד עם זה. נעבוד קשה בשבועיים הקרובים כדי לייצר מציאות שלשר הבא יהיה בסיס לעבודה ברגע שייכנס לתפקיד”.

יוסי שרעבי ומירי רגב (רדאד ג'בארה)יוסי שרעבי ומירי רגב (רדאד ג'בארה)

מה יקרה אתך בעתיד הקרוב?
“אני לא יודע להגיד שום דבר בשלב הזה, בוא נמתין לראות לאן הדברים הולכים, ונחליט".

אתם עובדים סביב השעון לקראת טקס המשואות שיתקיים השנה ללא קהל, שתף אותנו בהכנות עם הצצה קטנה לתוכן.
”היינו ב-5 הימים האחרונים בהכנות עד השעות הקטנות של הלילה. סיימנו את כל הצילומים ואנחנו עורכים הכול לקראת ערב יום העצמאות ונשדר אותו בכל ערוצי הטלוויזיה. יהיה מופע טלוויזיוני מרהיב עם הרבה מאוד אלמנטים שלא ראו עד עכשיו בטלוויזיה הישראלית. לא רק פירוטכניקה, יש מה לצפות, יש אלמנטים של שיתוף הציבור. יש קטעים מאוד מרגשים, מדליקי משואות עם סיפורים מרגשים, יש למה לצפות. יהיה אירוע מדהים, על אף ולמרות הכול”.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */