יום חמישי, 28.03.2024 שעה 21:12

בשל הקורונה: הכאוס הכלכלי בכדורגל הישראלי

סוכן השחקנים אוהד כהן בטוח: "הנזק יהיה ארוך ומשמעותי בהרבה בישראל מאשר במדינות כדורגל מפותחות". וגם: איך אפשר להפוך את המשבר לשינוי לטובה?

|
שחקני ב
שחקני ב"ש ומכבי חיפה. פגרה כפויה (עמרי שטיין)

את השפעות משבר הקורונה על עולם הכדורגל, מכל הבחינות, קשה לקבוע כעת בעוד הנזקים ממשיכים להיערם, כאשר העולם כולו עדיין מתמודד עם המגיפה הקשה. אבל אפשר בהחלט להעריך, בטח כשמדובר בכדורגל הישראלי. כך עשה סוכן השחקנים, אוהד כהן, הנציג בישראל של הסוכנות הגרמנית "spocs".

"אמנם הקורונה זה תרחיש סופר קיצוני שגרר את כל עולם הכדורגל (והעולם העסקי בכלל) להפסדים אדירים ולעתיד מאוד מעורפל, אבל בסבירות גבוה, הנזק יהיה ארוך ומשמעותי בהרבה בישראל מאשר בכל מדינת כדורגל מפותחת", כתב כהן בחשבון הפייסבוק שלו, והסביר. "למה? כי רובן המוחלט של הקבוצות בישראל מפסידות מיליונים כל שנה ("השקעת בעלים"), וככל שהכדורגל יושבת ליותר זמן, ובעלים יפסידו כספים גדולים משמעותית ממה שתכננו להפסיד ("להשקיע"), אנחנו כנראה נראה את האפטר-שוק האמיתי - יותר ויותר בעלים שיעזבו”.

איתי שכטר באימון ביתי עם בנו ליאב

“וכשהאפטר-שוק יתחיל, הנזק האמיתי יתגלה – כי כולנו נחזור לשגרה, אבל המון מועדונים ימצאו את עצמם בחובות אדירים, ובלי בעלים שמוכן להפסיד עוד מיליונים כדי לכסות אותם. והפעם זה הקורונה, אבל זה היה יכול להיות באותה מידה חס וחלילה פטירה של אחד מבעלי הקבוצות, שינויי מיסוי, הפרת חוזה של זכיין שידור או פשוט משבר כלכלי שלא נגרם מאיזה וירוס אפוקליפטי שגורם לזה שאני כותב פוסט של 1,000 מילים כי כמה כבר אפשר לערוך היילייטס לשחקנים”.

“כבר שנתיים שאני מדבר על מודל עקום לגמרי שרוב המועדונים בישראל מאמצים מבחינה חוזית, שבנויה על משכורות בסיס גבוהות מאוד לצד בונוסים נמוכים מאוד על הישגיות (על זה בפעם אחרת), בנוסף למגבלת זרים שהיא פשוט לא רציונלית בכדורגל של 2020, ואין לה מקבילה בשום מדינת כדורגל מתוקנת. נכון, לרוב המדינות באירופה יש מגבלת זרים, אבל כל שחקן שמחזיק דרכון אירופאי אינו נחשב זר – מה שבעצם די מייתר את המגבלה הזו. ב-2019/20 53% מהשחקנים בחמש הליגות הבכירות הם זרים (לא מקומיים), וזה הנתון החשוב ביותר על מנת לייצר שווי שוק ריאלי, שתחתיו מועדונים יכולים לפעול ברווחיות”.

צ'ירון שרי. יש מגבלה על הזרים (חגי מיכאלי)צ'ירון שרי. יש מגבלה על הזרים (חגי מיכאלי)

“למה הנתון הזה כל כך קריטי? כי מדינות כדורגל סגורות כמו ישראל נכנסות לאינפלציה של מחירים, שאין דרך לברוח ממנה. הרי אם 19 שחקנים מתוך 25 חייבים להיות ישראלים, המחיר של שחקן ישראלי עולה לגבהים לא הגיוניים אל מול השווי הריאלי שלו, מה שגורם לכך שכל קבוצה שרוצה להיות תחרותית חייבת להשקיע הרבה יותר כסף מההכנסה הטבעית שלה, שלצערנו בישראל היא קטנה. והאסון הכי גדול הוא שאף אחד, אבל אף אחד, לא מרוויח מזה".

פגיעה בטווח הקצר אל מול רווח בטווח הבינוני-ארוך

"ארגון השחקנים כבר שנים מתנגד לכל פעולה של העלאת מספר הזרים בליגה, כי הוא חושב שכך הוא מגן על השחקן הישראלי. אבל האמת היא שלדעתי, לא רק שהוא לא עוזר לשחקן הישראלי ככה, אלא הוא מגדיל את הנזק לשחקנים, למועדונים ובעיקר לנבחרת”.

שחקני נבחרת ישראל. נזק גם לנבחרת (איציק בלניצקי)שחקני נבחרת ישראל. נזק גם לנבחרת (איציק בלניצקי)

“בבלגיה למשל, מגבלת הזרים נעה בין מינורית לאפסית. מתוך 25 שחקני סגל, שמונה חייבים להיות בלגים (Homegrown) ועל שאר ה-17 קיימת מגבלה אחת בלבד – אם השחקן אינו מחזיק בדרכון אירופאי, הוא חייב להשתכר מינימום 90,000 אירו ברוטו לשנה, שבתוכם אפשר להכניס גם שווי רכב, דירה, בונוסים וכו'. בשביל לשים דברים בפרופורציה, גם המועדונים הקטנים ביותר בליגת העל משלמים את הסכום הזה בקלות, ולכן המגבלות לא באמת קיימות, בטח בהתחשב בכך שהתקציבים בבלגיה גדולים משמעותית מפה. האם מישהו יכול לטעון שהשחקנים הבלגים, שמעטרים כל מועדון גדול בעולם, נפגעים? או שנבחרת בלגיה, שאחרי עשור בו כלל לא העפילה למונדיאל, ועשתה רבע גמר ב-2014 ומקום שלישי ב-2018, ספגה פגיעה כלשהיא?”.

“נבחרת אנגליה עשתה חצי גמר מונדיאל ב-2018 אחרי שלא עברה שמינית מ-2006, וזכתה במונדיאלים עד גיל 20 ועד גיל 17 ב-2017. יודעים מה משותף לשתי הליגות הללו? בשתיהן יש יותר מ-60% זרים, והן ממוקמות במקום הראשון (אנגליה) והרביעי (בלגיה) בעולם באחוז זרים בליגה. ויודעים מה עוד משותף לשתי הליגות הללו? השווי של המועדונים שם עלה בצורה לא פרופורציונלית בעשור האחרון, וכל מועדון שמתנהל שם בצורה סבירה לכל הפחות לא מדמם כסף, וברוב המקרים גם רושם רווחים יפים כל שנה”.

שחקני נבחרת אנגליה. הרבה זרים בליגה (רויטרס)שחקני נבחרת אנגליה. הרבה זרים בליגה (רויטרס)

“בבלגיה למשל, ההכנסות של המועדונים צמחו ב-12% בין העונות 2015/16 ל-2017/18 על פי מחקר של 'דלויט'. הגידול בהכנסות לא כולל את הרווחים הנקיים ממכירות שחקנים בשנים האלו - 234.5 מיליון אירו, נטו (הכנסות ממכירה מינוס הוצאות על קנייה), שמתוכם, 180 מיליון אירו היו מכירות של שחקנים בלגים. ספרו לי שוב על איך זרים פוגעים בשחקן המקומי”.

“צריך להבין, לגדל שחקנים זו מדיניות, לא שום דבר אחר. מכבי חיפה ומכבי ת"א בעלות התקציבים הכי גבוהים בישראל כבר שנים, והן עדיין מייצרות את מספר השחקנים הגבוה ביותר לליגת העל. מהצד השני, מועדונים כמו מ.ס אשדוד ומכבי פתח תקווה עושים קסמים בעשירית תקציב. אנדרלכט לקחה אליפות עם שלישיית קישור של ילדים בלגים מתחת לגיל 21, והיא יכלה להחתים כמה זרים שהיא רוצה על העמדות אלה. שום חוק שמגביל כמות זרים לא יתרום לשחקן ישראלי צעיר, ולהפך – הוא רק יקשה את הדרך שלו להגיע לבוגרים או לקבוצות הגדולות בישראל".

פתיחת שערים תתרום לשחקן הישראלי

"אתם יודעים למה שחקנים ישראלים לא מגיעים לקבוצה הבוגרת? יש המון סיבות, שאת רובן מיפו הרבה לפניי (חוסר בשלב ביניים כמו קבוצות ב', אימון לקוי בגילאים צעירים, אפס תכנון ואסטרטגיה לטווח ארוך), אבל יש עוד אחת שלא מדברים עלייה – השחקן הישראלי יקר מדי כי השוק באינפלציה. וכשהשחקן הישראלי יקר מדי – הוא לא יכול לזוז לשום מקום”.

“שימו לב כמה ישראלים מובילים במכבי ת"א נמצאים במועדון שלוש עונות או יותר: איתן טיבי, שרן ייני, אייל גולסה, עומר אצילי, דור מיכה, אבי ריקן, ואם הייתי כותב את זה לפני חודשיים אז גם אלירן עטר, ואם לאלי דסה לא היה נגמר החוזה והוא היה חולם לשחק באירופה יהיה מה שיהיה, גם אם יפסיד כסף, אז גם הוא היה אורח כבוד ברשימה. איפה לעזאזל שחקן צעיר אמור להיכנס פה? אז צריך לחכות שדן גלזר, דור פרץ, יונתן כהן ואילון אלמוג יגיעו לאזור גיל 22 כדי שיוכלו להשתלב, וזה מאוחר, וואו כמה שזה מאוחר”.

אילון אלמוג. משתלבים בגיל "צעיר" (נעם מורנו)אילון אלמוג. משתלבים בגיל "צעיר" (נעם מורנו)

“והכי עצוב? שגם השחקנים החדשים נהיים חלק מאותו מחזור חיים. הסיכוי שלהם להתקדם הוא אפסי, כי המחיר שלהם לא תואם את האיכות שלהם, ולא באשמתם – הם בני 24 ועדיין משחקים בישראל, מי ישלם עליהם 4-5 מיליון דולר? והמועדונים לא יכולים לדרוש פחות, כי לך תחליף אותם בישראלי אחר - הרי כל שחקן ישראלי שעושה עונה טובה במועדון ביניים עולה 1.5 מיליון עם אחוזים מהותיים ממכירה עתידית. מי שמפריע לצעירים להתקדם לקבוצה הבוגרת זה לא זרים – זה ישראלים אחרים שתקועים פה”.

“ואז במקום שיהיו לנו עוד המון קריירות של שחקנים שהצליחו לברוח מוקדם כמו יוסי בניון, מונס דאבור, מנור סולומון, ניר ביטון, ביברס נאתכו, בירם כיאל, תומר חמד, שון וייסמן (וסליחה אם שכחתי מישהו), מי בגלל חוזים ומי בגלל שמצא מי שישלם, אז יש לנו קריירות של שחקנים שמעולם לא היו בפוזיציה בכלל של לקבל את ההזדמנות לשחק בחו"ל. ואז במקום להשתפר מקצועית, להתמודד עם שחקנים ואתגרים גדולים יותר ולהרוויח יותר כסף בטווח הארוך - הם תקועים פה שנים, אז הם כל הזמן מחדשים חוזים, כי אם כבר להיות תקוע פה אז לפחות להרוויח כסף - וכך גודלת הקריסה הכלכלית של המועדונים”.

מנור סולומון. המנור הבא לא באופק (שחר גרוס)מנור סולומון. המנור הבא לא באופק (שחר גרוס)

“יותר מזה. בגלל שהם לא עוזבים, כסף זר לא זורם לכדורגל הישראלי, ואז הכדורגל הישראלי לא יכול לגדול. העסק ממחזר את הכסף של עצמו (בית"ר קונה מבאר שבע, שתקנה בחזרה מבית"ר. מכבי חיפה ומכבי ת"א יחליפו שחקנים עם בני יהודה. חדרה תחיה על מושאלים) אבל ההכנסות לא גדלות – אז העסק מדמם כסף. וכשעסק מדמם כסף הוא עסוק בהישרדות, ולא בתכנון תכניות קדימה של איך הוא משתפר”.

“כל ניסיון לייצר פייר-פליי מקומי הוא חסר סיכוי, גם בגלל פוליטיקה, אבל בעיקר כי הוא יפגע בנו אפילו יותר בטווח הארוך – הרי התברגות לשלב בתים אירופאי שווה המון כסף, למה לנו מראש למנוע מעצמנו תחרות הוגנת? ולכן, הפתרון המידי, הישים והמתבקש בשביל להוריד את המחירים המטורפים פה הוא פשוט ליישר קו עם מדינות שעושות את זה נכון – ולבטל את הקונספט האידיוטי של מגבלת זרים, וכך לנרמל את שווי השוק של השחקנים. יותר מזה – תשוו את המיסוי לזרים (שעומד היום על 25%) למיסוי של ישראלים, ואת ההפרש תכריחו לפזר בהשקעות בנוער/מתקנים/צוות אימון דרך המנהלת, שתוכל ככה לעזור לקבוצות הקטנות לקפוץ קדימה במקום שהיא באמת צריכה – בעתיד שלה”.

אוהד כהן ולאונרד אווסו (מערכת ONE)אוהד כהן ולאונרד אווסו (מערכת ONE)

“האם יהיו שחקנים שיינזקו בטווח הקצר? כמובן, אבל בכל רפורמה יש את מי שנפגע בטווח הקצר, והם מיעוט אפסי לעומת כמות השחקנים והמועדונים שירוויחו מזה לאורך שנים. הם מיעוט אפסי לעומת ההתקדמות שהנבחרת שלנו תוכל לעשות אם יהיו לנו פי 5 ליגיונרים, ולא בצרפת/גרמניה, אלא אפילו בשוויץ/בלגיה/אוסטריה. הם מיעוט אפסי לעומת עשרות קריירות שיינצלו פה כי לשחקנים יהיה צ'אנס אמיתי להתחרות, ואם לא להתחרות, לפחות לעזוב כי כבר לא יהיה טעם לכלוא אותם עד שהם נרקבים. הם מיעוט אפסי לעומת בעלי מועדונים שיוכלו אשכרה להסתכל על מועדונים כעסק שמרוויח כסף, ואז להשקיע את הכסף הזה חזרה באימון יותר טוב, מתקנים יותר טובים, מעטפת יותר טובה, ולייצר בסוף שחקנים יותר טובים, כדי להרוויח יותר כסף. הם מיעוט אפסי לעומת הרווח של כולנו, והיעדר החרדה של כולנו בימים כאלה שהעתיד של הכדורגל הישראלי נראה שחור מתמיד”.

“אומרים שבכל משבר יש את האנשים שיודעים איך להרוויח ממנו, לעשות מלימונים לימונדה וכל זה. אני מקווה מאוד שההתאחדות לכדורגל ומנהלת הליגה ינצלו את המשבר הזה כדי לעשות שינוי אמיתי, שיוכל להפוך את הכדורגל פה לסוסטיינבילי (בר קיימא), רווחי וחשוף יותר – או במילים אחרות, לוודא שהכדורגל שלנו באמת ישתפר ויישאר כאן לאורך שנים, ולא ייעלם ויהפוך לא רלוונטי".

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספות כדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */