יום שישי, 19.04.2024 שעה 07:21

שנה לפני: משלחת ישראל לטוקיו - תמונת מצב

הטוב עוד לפנינו: 14 ספורטאים הבטיחו את מקומם במשחקים האולימפיים, לא כולל נציגי הג'ודו וההתעמלות. על הציפיות, השמות הבולטים והמועמדים למדליות

|
שנה לטוקיו - מי במשלחת? (גרפיקה: קרולינה אריכמן)
שנה לטוקיו - מי במשלחת? (גרפיקה: קרולינה אריכמן)

בעוד כשנה ייפתחו המשחקים האולימפיים בטוקיו 2020. החודשים הקרובים יכולים להיות קריטיים במיוחד עבור הספורטאים, שעובדים במרץ להשגת הקריטריונים - אולם יש כאלה שכבר נמצאים ברשימות. 14 ספורטאים הבטיחו את מקומם בטיסה ליפן, אבל המסה העיקרית עוד לפנינו. שנה לפני, ONE עם תמונת מצב של המשלחת לאולימפיאדת טוקיו 2020.

מי שכבר הבטיחו את מקומם במשחקים הם הקלע סרגיי ריכטר, שיופיע בפעם השלישית במעמד כאשר בכל יום נתון הוא מסוגל להגיע לגמר אולימפי ברובה אוויר ל-10 מטרים; לראשונה תהיה גם נבחרת של רכיבת סוסים שתשתתף בתחרות הקפיצות עם דניאל בלומן, אשלי בונד, אלעד יניב ודניאל גולדשטיין וולדמן; השחיינית הצעירה אנסטסיה גורבנקו; ארבעה אתלטים ובראשם לונה צ’מטאי סלפטר; ועוד ארבעה נוספים שיתחרו מענף השייט, כולל שני גולשי רוח.

ראשי הוועד האולימפי, יגאל כרמי, גילי לוסטיג ודני אורן (איציק בלניצקי)ראשי הוועד האולימפי, יגאל כרמי, גילי לוסטיג ודני אורן (איציק בלניצקי)

אלא שיש עדיין עוד כמה ספורטאים שאמורים להגיע לטוקיו, כמו המתעמלים והמתעמלות שיכולים לקבוע את הקריטריונים באליפויות העולם שמתקרבות, נבחרת הג’ודו שצפויה להיות גדולה ומרשימה, השחיינים הבכירים שנכנסים לשנת שיא ועוד ספורטאים נוספים מהענפים הקטנים. בקיצור, הטוב עוד לפנינו.

הוועד האולימפי החליט ללכת על רף המינימום בציפיות שלו לקראת טוקיו 2020, כך שהגדיר כי המשלחת הישראלית אמורה לזכות לפחות בשתי מדליות אולימפיות במשחקים הקרובים. כעת, כשנה לפני כן וכשנכנסים ליישורת האחרונה, זה המצב במשלחת האולימפית של ישראל:

אתלטיקה: ארבעה רצים כבר בפנים

לונה צ’מטאי סלפטר השיגה את הקריטריון גם בריצת ה-10,000 מטר וגם במרתון. בנוסף אליה, גירמה אמרה ומארו טפרי קבעו קריטריון למרתון לגברים, כאשר אשתו של מארו, סלאמוויט באיולין-טפרי שעלתה לארץ מאתיופיה תרוץ ב-5,000 מטר ביפן.

לונה ספלטר (רויטרס)לונה ספלטר (רויטרס)

כלומר, נכון לעכשיו ישנם ארבעה אתלטים, כאשר הצפי הוא לראות במשלחת גם את קופצת המשולשת חנה קנייזבה מיננקו ואולי גם אתלטים נוספים בהמשך, כמו אדווה כהן שיכולה להשיג את הקריטריון ב-3,000 מכשולים. דונלד סנפורד, דיאנה ויסמן וחנין נאסר מתנדנדים.

ג’ודו: בדרך למשלחת גדולה ומגוונת

נכון לעכשיו אין עדיין אף ג’ודאי שהבטיח את מקומו, שכן שיטת השגת הכרטיס למשחקים האולימפיים נקבעת על פי הדירוג האולימפי שבו נמצא כל אחד בכל קטגוריית משקל והיא תיסגר רק בחודש מאי. נכון לעכשיו, בתמונת הקריטריון נמצאים שגיא מוקי שניצב במקום הראשון בדירוג העולמי במשקל של עד 81 ק”ג, אורי ששון מדליסט בארד מריו 2016 שיתמודד שוב במשקל הפתוח של מעל 100 ק”ג, פיטר פלצ’יק ב-100 ק”ג, טוהר בוטבול ב-73 ק”ג, שירה ראשוני ב-48 ק”ג לנשים, תמנע נלסון לוי ב-57 ק”ג וגילי שריר ב-63 ק”ג. 

בנוסף, ברוך שמאילוב וטל פליקר מתחרים ראש בראש על הכרטיס הבודד ב-66 ק”ג, גילי כהן שנפצעה לתקופה ממושכת ירדה בדירוג ובעקבות זאת גפן פרימו עשויה להתחרות ב-52 ק”ג בטוקיו, הג’ודאי לי קוכמן נמצא על הגבול לכניסה לתחרות האולימפית ב-90 ק”ג וכך גם ירדן מאירסון שתנסה לצבור ניקוד חשוב ב-70 ק”ג, על מנת שישראל תוכל גם להעמיד נבחרת לתחרות הקבוצתית. לסיכום, עשרה ג’ודאים נכון לעכשיו מסוגלים להגיע לטוקיו וזו אמורה להיות נבחרת מגוונת וקשוחה.

אורי ששון וראש הממשלה בנימין נתניהו (רדאד ג'בארה)אורי ששון וראש הממשלה בנימין נתניהו (רדאד ג'בארה)

אגב, למרות התלונות של איגוד הג’ודו על הקריטריון הישראלי, הוא לא אמור להוות בעיה עבור הג’ודאים הישראלים, הרי שרובם המוחלט כבר עומד בתנאי הזה. ובאשר לתחרות בטוקיו, רק 18 ג’ודאים מכל העולם יהיו בכל קטגוריה. ואחרי ההצלחה בריו 2016 עם שתי המדליות האולימפיות יש ציפייה גדולה לקראת ההופעה של הנבחרת הזו גם בעוד כשנה.

התעמלות: התקוות הגדולות

היא עדיין לא שם באופן סופי, אבל לינוי אשרם תגיע למשחקים האולימפיים. המתעמלת האמנותית הגדולה ביותר בתולדות ישראל רק צריכה להגיע לטופ 15 בקרב רב באליפות העולם שתתקיים בעוד כשחודשיים - והיא תקבל את כרטיס הטיסה ליפן. אלא שבכך היא לא תסתפק כמובן, הרי שאשרם, סגנית אלופת העולם, נחשבת לספורטאית על, כזאת שעומדת בשורה אחת עם המתעמלות מהמעצמה הגדולה ביותר של רוסיה. אם תצליח לתפוס את הפודיום גם באליפות העולם הקרובה, היא תהיה מועמדת ברורה למדליה אולימפית ראשונה אי פעם עבור ישראל בענף הזה.

לינוי אשרם. צריכה קודם כל לקבוע את הקריטריון (נעם מורנו)לינוי אשרם. צריכה קודם כל לקבוע את הקריטריון (נעם מורנו)

חוץ ממנה, גם ניקול זליקמן עשויה להשיג את הקריטריון לתחרות האישית. ובנוסף אליהן, בנבחרת ההתעמלות האמנותית מושקעים משאבים רבים על מנת שהיא תצליח להתייצב ולהדביק את הפער מהטובות ביותר בעולם. הנבחרת של אירה ויגדורצ’יק חלשה יותר מזו הקודמת, שכן היא נמצאת על קו התפר של הכניסה למשחקים האולימפיים ולא בטוח שתהיה שם בכלל. לפי ההערכות, היא תצטרך להגיע לטופ 9 באליפות העולם וזו נראית כמו משימה קשה - ואם זה יקרה, יהיו בנבחרת עוד חמש נציגות נוספות.

בהתעמלות המכשירים, ארטיום דולגופיאט, שהיה סגן אלוף העולם ופעמיים סגן אלוף אירופה בתרגיל הקרקע, מועמד להגיע לטוקיו דרך גביע העולם בו הוא מדורג במקום הראשון, כאשר גם הוא עשוי לזכות במדליה אולימפית אם יספק הופעה טובה. אלכס שטילוב בן ה-32, המתעמל המעוטר ביותר בארץ, ינסה להגיע למשחקים האולימפיים בפעם הרביעית בקריירה שלו, דרך העפלה לטופ 16 בקרב רב או דרך העפלה לגמר של המכשיר הבודד באליפות העולם שתהיה באוקטובר. גם הוא כמובן חזק מאוד בתרגיל הקרקע. ביחד איתם, לאנדריי מדבדב יש סיכום להגיע לטוקיו בתרגיל הקפיצות, כך שעשויים להיות בין נציג אחד לשלושה.

שחייה: גורבנקו והחברים

נכון לעכשיו יש רק שחיינית אחת שהבטיחה את מקומה בנבחרת וזוהי אנסטסיה גורבנקו בת ה-15, שהבטיחה לעצמה השתתפות במשחה ל-200 מטר מעורב אישי עם קריטריון A. אין ספק שהיא מרשימה מאוד וגורבנקו תנסה בטוקיו לקבוע הישג שיא חדש לשחיינית ישראלית. בנוסף אליה, בשנה הקרובה אמורים להצטרף למשלחת גם השחיינים יעקב טומרקין שמתמקד ב-200 מעורב וב-200 גב, תומר פרנקל, יהונתן קופלב, אנדי מורז ואולי גם נבחרת שליחים ב-4X200.

בינתיים, השחיינית היחידה במשלחת. אנסטסיה גורבנקו (חגי מיכאלי)בינתיים, השחיינית היחידה במשלחת. אנסטסיה גורבנקו (חגי מיכאלי)

לצידם, אמורות להגיע שתי שחייניות אמנותיות שיתחרו בדואט, כמו גם מתן רודיטי שעשוי להתחרות במים הפתוחים. מדליה אולימפית בכל אופן לא תהיה כאן.

שייט: הכרטיסים מובטחים, שמות הנציגים לא

אופק אלימלך ומאיה מוריס הביאו את הקווטה לטוקיו 2020 באליפות העולם, אבל המירוץ על המקום היחיד עדיין בעיצומו והוא יימשך גם בחודשים הקרובים. גם גיל כהן ונועה לסרי השיגו את הכרטיס ב-470, כך שבסך הכל יש כרגע ארבעה נציגים שאמורים להתחרות ביפן.

בנבחרת הגלישה מתחרים שמות צעירים כמו אלימלך, יואב עומר ויואב כהן, לצד שחר צוברי הוותיק שעשוי לרשום הופעה רביעית אחרי שזכה במדליית הארד האולימפית בבייג’ינג 2008. בקרב הנשים, מול מוריס מתחרות קטי ספיצ’קוב, הדר הלר ונוי דריהן.

שחר צוברי. יצליח לגבור על הדור הצעיר? (משה חרמון)שחר צוברי. יצליח לגבור על הדור הצעיר? (משה חרמון)

מי עוד יכול להיות שם?

בענף האופניים עשויים להיות עוד נציג ונציגה, עם שלומי חיימי (באופני הרים) ועומר שפירא (בכביש); האחים שחר ורן שגיב ינסו להגיע ביחד לתחרות הטריאתלון; מישה זילברמן נאבק על הקריטריון בבדמינטון; לטיסיה בק אמורה לרשום הופעה שנייה במעמד אחרי שהפכה לגולפאית היחידה ששיחקה אי פעם עבור נבחרת ישראל במשחקים האולימפיים; המתאבקים יורי קלשניקוב ואילנה קרטיש עשויים לזכות בקריטריון, כאשר קרטיש תנסה להפתיע את יריבותיה באליפות העולם אחרי שרק לאחרונה ילדה בת; בסיוף מייחלים לנבחרת; דני פרידמן ינסה שוב לחתור לקריטריון; ואולי אפילו יהיו נציגים בסקייטבורד ובגלישת גלים, אין לדעת.

המשלחת הישראלית, נכון לעכשיו:

• סלאמוויט באיולין-טפרי - אתלטיקה, 5,000 מטר.

• דניאל בלומן, אשלי בונד, אלעד יניב ודניאל גולדשטיין-וולדמן - רכיבת סוסים, קפיצות.

• מארו טפרי - אתלטיקה, מרתון.

• סרגיי ריכטר - קליעה, רובה אוויר ל-10 מטרים.

• גירמה אמרה - אתלטיקה, מרתון.

• לונה סלפטר - אתלטיקה, מרתון ו-10,000 מטר. 

• אנסטסיה גורבנקו - שחייה, 200 מטר מעורב.

• כרטיס לגולש - שייט, דגם RSX (הושג על ידי אופק אלימלך).

• כרטיס לגולשת - שייט, דגם RSX (הושג על ידי מיה מוריס).

• כרטיס לצמד שייטות - שייט, מפרשיות 470 (גיל כהן ונועה לסרי).

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */