האם גם הספורטאים הישראלים יהפכו למותגים? הוועד האולימפי והספורטאים האולימפיים המובילים השיקו היום (רביעי) מיזם חדשני וראשון מסוגו בארץ, במסגרתו הם פתחו במשותף עם חברת SPORTS GROW חנויות אישיות באינטרנט, דרכן הם ימכרו מרצ’נדייז אישי, כלומר מוצרים מעוצבים וממותגים על שמם.
המיזם הוקם בהשקעה של כמיליון שקלים, כאשר בתור התחלה ייפתחו חמש חנויות לחמישה ספורטאים: המתעמלת האמנותית לינוי אשרם, מתעמל המכשירים אלכס שטילוב, הגולשת לי קורזיץ, השחיין יעקב טומרקין והאתלטית חנה קנייזבה מיננקו. בין היתר, הם ימכרו בחנויות הללו בקבוקי שתייה, חולצות ממותגות, כובעים, צמידים ומגבות - וכך יוכלו ליהנות מהכנסה נוספת. רוב המוצרים אגב ינועו במחירים של 49 עד 149 שקלים.
מנכ”ל הוועד האולימפי בישראל, גילי לוסטיג, אמר: “אנחנו יודעים שהרבה סלבס ופליטי ריאליטי מהווים דמויות לחיקוי אבל גם הספורטאים הם כאלה, דמויות מופת שמהוות השראה לדור הצעיר. הפרויקט הזה של הקמת חנות אינטרנט אישית לספורטאים מובילים שימכרו את המוצרים שלהם, נעשה עם הרגשת שליחות מצד היזמים. הם רואים עין בעין את זה שספורטאים השקעה לטווח ארוך, התמודדות עם לחץ ומשברים והצטיינות בלתי מתפשרת”.
לינוי אשרם ציינה בהשקה: “אני שמחה להיות בחמישייה הפותחת של הפרויקט הזה. אני עדיין ספורטאית צעירה שבונה את הקריירה שלה, אבל אני רואה איך ספורטאים בעולם ממנפים את עצמם עם המותגים שלהם ופה ניתנת לי ההזדמנות”.
לי קורזיץ סיפרה: “אני פרשתי מספורט תחרותי אחרי אליפות העולם הרביעית בה זכיתי ולכן זו זכות בשבילי להיות חלק מהפרויקט הזה. אני שמחה שעדיין מחבקים אותי ונותנים לי יכולת לכלכל את עצמי בכבוד גם אחרי הקריירה, אני מודה על זה. זו הזדמנות לחבר אנשים לעולם שלי וחשיפה גדולה לכל העולם. הייתי רוצה שהילדים שלי יעריצו ספורטאים”.
אלכס שטילוב הוסיף: “זה פרויקט חשוב. בזמן הקרוב הספורטאים האולימפיים יהפכו לכוכבי על וגיבורי על לא פחות מהסלבס. בחרתי את המוצרים שקרובים לליבי, כמו מגיני זיעה כי אני רואה שכל הילדים בהתעמלות משתמשים בזה. אז למה שלא יהיה מוצר איכותי שאני בחרתי עם הלוגו שלי?”.
בעולם ספורטאי על רבים ממתגים את עצמם וגורפים הכנסות גבוהות גם ממרצ’נדייז, כמו הכדורגלן כריסטיאנו רונאלדו או הכדורסלן קווין דוראנט. בישראל, התופעה הזו פחות נפוצה בהיקפה ומעטים הספורטאים שפרצו את גבולות הספורט.
קובי חדד, מי שיזם את הפרויקט, סיפר: “כשחקרנו את הנושא גילינו שאחד מכל שני אנשים בעולם צפה במשחקים האולימפיים האחרונים. כשספורטאי זוכה במדליה, זה אחד מרגעי הספורט הגדולים שבהן עם שלם שם בצד את כל המחלוקות. ניהול של חנות באינטרנט יכולה ליצור הזדמנויות עסקיות לספורטאים והכנסות שיגיעו גם אחרי יום הפרישה שלהם. דרך החנות והרשתות החברתיות אפשר לשמר נאמנות של מעריצים ולקדם את המותג האישי שלהם. אנחנו עובדים על זה כשנה וחצי. בשלב הראשון נשיק חמש חנויות לספורטאים הישראלים, עם שפה עיצובית מיוחדת שמותאמת לכל אחד מהם ועם כתובת מיוחדת לכל אחד. הפוטנציאל במכירות באינטרנט הוא מאוד גדול”.
באשר להכנסות, ציין חדד: “הפרויקט הזה הוא פרויקט תרומה, כך שכרגע כל ההכנסות ילכו ישירות לספורטאים. עלות הקמת הפרויקט הוא 200 אלף שקל לכל חנות אינטרנטית, שזה מיליון שקל שמגיעים מהחברה שלנו BusinessGrow. כשרונאלדו עבר ליובנטוס, הוא מכר את החולצה החדשה שלו בעשרות מיליוני יורו ביום. במקרה שלנו, אם בתוך שעה אלף איש יקנו חולצה של ספורטאי במאה שקל, זה שווה הכנסה של כמאה אלף שקל. אם למעלה מ-80 אחוז מהרכישות נעשו באמצעות הסלולרי והאתרים האלה יהיו מונגשים, יכולים להיות פה נתונים מדהימים”.
בנוסף, הסביר היזם כי אין אף חברת הלבשה ממותגת שעומדת מאחורי הפרויקט: “הספורטאי הוא מותג האופנה, אין אף חברה אחרת שעומדת מאחורי זה. אנחנו קונים חולצות ממספקים וממתגים אותן. ברעיון שלנו הספורטאי הוא הקמעונאי, הוא בוחר את הסטיילינג עם האנשים שלנו והמוצרים יבטאו את המותג שלהם. יש מי שינהל את זה עבורם, הרי לינוי אשרם לא תעשה ספירת מלאי ולא תתעסק בשירות לקוחות, היא רק תעמוד מאחורי זה. החנויות יושקו במהלך השנה הקרובה”.