יום שישי, 29.03.2024 שעה 18:16

תתכוננו לעונה החדשה: השינויים בחוקת הכדורגל

פיפ"א ביצעה שינויים בחוקה בניסיון למנוע תחומים אפורים מהשופטים. ממניעת בזבוזי זמן והתחכמויות ועד יצירת אחידות בעבירת יד, ענו: האם זה הפתרון?

|
דור פרץ מתלונן בפני אוראל גרינפלד (רדאד ג'בארה)
דור פרץ מתלונן בפני אוראל גרינפלד (רדאד ג'בארה)

עוד לא הספקנו להתאושש מעונת 2018/19 והעונה הבאה כבר בפתח, כאשר מונדיאל הנשים, הקופה אמריקה ויורו הצעירות נמצאים מאחורינו. כבכל שנה, העונה ראינו לא מעט דרמות, מהפכים והפתעות, קיבלנו לא מעט רגעי אושר וממולם חזינו גם בלבבות שבורים. בצל כל הסיפורים הללו, העונה הזו סיפקה גם אינספור רגעי מחלוקת על הדשא בנוגע להחלטות שיפוט, כשכמעט בכל מחזור הנושא עלה לכותרות, עם ה-VAR ובלעדיו, מכאן בארצנו הקטנטונת ועד למעמד הרם ביותר השנה – גמר ליגת האלופות.

בצל כל סאגות השיפוט, דווח לא מעט פעמים על כך שפיפ"א עובדת על שינויים משמעותיים בחוקה לקראת השנים הבאות, כשבשלב מתקדם יותר היא אף פרסמה כי החל מתחילת החודש הזה, כלומר המעבר הרשמי לעונת המשחקים הבאה, יחולו מספר שינויים קריטיים בחוקה, שבעיקרם נועדו לעשות סדר במירב התחומים האפורים בהם צריך להתעסק שופט המשחק במהלך מקרה כזה או אחר ולמנוע החלטות שנויות במחלוקת, עד כמה שאפשר כמובן. ריכזנו עבורכם את כלל החוקים החדשים על מנת להסביר את השינויים מן השנים הקודמות.

כדאי להכיר: החוקים החדשים בכדורגל העולמי

הסוף לבזבוזי הזמן

נתחיל במוכר ביותר וזה שמדברים עליו כבר זמן רב. לא פעם נתקלנו בסיטואציה בה שחקן פצוע מתקשה לרדת מן הדשא כאשר הוא צריך לעבור דרך ארוכה יחסית מן המקום בו שהה עד לקו מחצית המגרש, או לחילופין שחקן שסתם נמצא רחוק משם, כדי לסיים את חלקו בהתמודדות ולאפשר למחליפו להיכנס, כשבינתיים מתבזבז זמן יקר עבור הקבוצות. לכן, הפתרון שהתבקש בסופו של דבר גם יצא לפועל – מעתה שחקנים יחויבו לצאת מגבולות המגרש מהמקום הקרוב ביותר אליהם, בין היתר כדי למנוע ניסיונות שלהם להעביר זמן.

כדור ביניים – נגמרו הסיפורים

כמה פעמים חזינו ברגע שבו המשחק נעצר על ידי השופט עקב פציעות וכדומה, וכשניסה לחדשו נתקל במריבה בין השחקנים על השאלה מי מהקבוצות צריכה לקבל את הכדור אליה. כעת, במסגרת החוק החדש, שמוכר גם כ”ביניים”, הכללים ברורים – הקבוצה אשר נגעה אחרונה בכדור היא זו שתזכה בפוזשן שלאחר חידוש המשחק. עד כאן אתם בוודאי פחות או יותר מכירים את המצב, אך מה יקרה אם המקרה מתקיים ברחבה? התשובה פשוטה – הכדור ילך היישר לשוער, גם אם הנגיעה האחרונה הייתה של שחקן התקפה.

ניימאר על הדשא. קיבל טיפול, המשחק מחודש, אך למי ילך הכדור? (רויטרס)ניימאר על הדשא. קיבל טיפול, המשחק מחודש, אך למי ילך הכדור? (רויטרס)

בנוסף, מקרה אחר אשר נפוץ מאוד בכדורגל הוא שהכדור פוגע בשופט, מה שלעתים מפריע למהלך המשחק. מעכשיו והלאה, שלושה מקרים בהם הכדור יפגע בשופט המשחק או בעוזריו יכולים לגרום לביניים: אם הכדור יחדור ישירות לשער, אם ייצור התקפה מבטיחה לקבוצה התוקפת או שבעקבות המגע הכדור יעבור לקבוצה היריבה. מי תזכה בו? התשובה בתחילת הסעיף.

הורדת חולצה והשער נפסל ב-VAR? הצהוב יישאר

בסעיף הזה אין שינוי משמעותי. בדיוק כפי שהכרנו בעבר, שחקן אשר יפשוט את חולצתו, יתגרה, או יפעל בכל צורה בלתי הולמת לאחר הבקעת שער, גם אם נפסל, יזוכה בענישה תואמת. ברוב המקרים זה יהיה כרטיס צהוב, אלא למקרים חריגים כגון אלימות פיזית/מילולית או תנועה מגונה.

מייסון בנט מקבל את הכרטיס הצהוב. יקרה גם אם השער ייפסל (רויטרס)מייסון בנט מקבל את הכרטיס הצהוב. יקרה גם אם השער ייפסל (רויטרס)

אסור להפריע לחומה

תרגיל מוכר מאוד בכדורים חופשיים הוא ניסיון לשבור את החומה על מנת לאפשר נתיב ישיר לבועט אל עבר השער. שחקנים השתמשו עד כה בגופם על מנת לעשות זאת, אך כעת השיטה לא תתאפשר יותר, שכן שחקני הקבוצה התוקפת ייאלצו לשמור מרחק של מטר אחד לפחות מן החומה, ועל אחת כמה וכמה יאסרו ליצור איתה מגע פיזי. דרך אחרת להפריע היא לנסות להסתיר לה, אך ככל הנראה השחקן המסתיר יסתכן בלחטוף פצצה לא נעימה בכלל לגופו. נשאיר את היצירתיות לאלו על המגרש.

בעיטת שער – ללא מגבלת הרחבה

כנראה שחלק גדול מכם לא הכיר את החוק הזה גם במקורו, אך תמיד טוב לדעת. עד היום בבעיטת שער (המוכרת גם ככדור חמש או בעיטת שוער), שחקני שתי הקבוצות נאסרו לבוא במגע עם הכדור לפני שהוא יוצא מרחבת ה-16. במקרה שכן היו עושים זאת, הפסיקה הייתה על בעיטה חוזרת. מעכשיו ואילך, החוק למעשה בוטל, בעיקר כדי למנוע את היתרון של שחקני ההגנה במצב בו היריבה מבצעת לחץ על כל חלקי המגרש, בו הם השתמשו כדי להימנע מאיבודים מסוכנים בקרבת הרחבה. המשמעות היא שאפשר יהיה לשחק בכדור בכל מצב לאחר שייבעט מתיבת החמש.

שחקני לאציו מפריעים לחומה של אינטר. יצטרכו לשמור מרחק (רויטרס)שחקני לאציו מפריעים לחומה של אינטר. יצטרכו לשמור מרחק (רויטרס)

כדור או שער?

מי מאיתנו לא מכיר את השאלה 'כדור או שער?', כאשר אנחנו מגרילים את ה'כוחות' עם החבר'ה בשכונה? כעת השיטה הופכת לרשמית. קפטן אשר יזכה בהגרלה טרם פתיחת המשחק, יוכל לבחור בין כיוון התקיפה של קבוצתו לבין פתיחת המשחק. עד כה כמובן האופציה היחידה הייתה הראשונה – בחירת הצד אליו תרצה הקבוצה הזוכה לתקוף.

חידוש משחק מהיר

מקרה אשר נוטה לעכב לעיתים את המשחק הוא עצירתו על ידי השופט על מנת שיוכל לשלוף כרטיס צהוב/אדום לשחקן שביצע עבירה. הדבר מרבה למנוע מהקבוצות המשך התקפה מבטיחה ו/או מסודרת, ועל כן מעתה יוכלו הקבוצות לחדשה באופן מיידי, כאשר מתן העונש יידחה להפסקת המשחק הבאה. האם זה הפתרון למניעת הפסקות המשחק הממושכות? כנראה שלא.

אנטוניו מתיאו לאהוז מצהיב את טוני קרוס. יוכל להידחות להפסקת המשחק הבאה (רויטרס)אנטוניו מתיאו לאהוז מצהיב את טוני קרוס. יוכל להידחות להפסקת המשחק הבאה (רויטרס)

כרטיסים גם לאנשי צוות בספסל

כפי שכבר פורסם ב-ONE, התקדים הגדול ביותר הוא החידוש באופן הענישה לאנשי הצוות של הקבוצה, שהפך זהה לזה של השחקנים בתחומי המגרש. משמע, מעתה ואילך כל איש צוות על הספסל, ממאמן עד אפסנאי, יוכל לספוג כרטיסים צהובים ואדומים, לצבור אותם ולחטוף עונשי הרחקה בדיוק כמו חניכיהם על כר הדשא. בנוסף, במקרה בו השופט לא יזהה שחקן אשר צריך להיענש, המאמן יספוג את העונש במקומו. אם מורחק איש צוות רפואי כאשר אין לו אלטרנטיבה בספסלים, הוא יהיה רשאי להישאר במקומו.

מיקום השוער בעת בעיטת עונשין

סעיף שמעט מועד לפורענות, אך חשוב שיצוין. ברגע בעיטת הפנדל ע"י השחקן התוקף, רגל אחת לפחות של השוער תצטרך להישאר על קו השער. הפער בין החוק היבש לבין שיקול הדעת של השופט בעת הבעיטה הוא גדול למדי, אך מי יודע, אולי הפעם הנורמה תהפוך לקפדנית יותר.

ג'ורדן פיקפורד עוצר פנדל. מהיום תחת זכוכית מגדלת? (רויטרס)ג'ורדן פיקפורד עוצר פנדל. מהיום תחת זכוכית מגדלת? (רויטרס)

נגיעת יד – המבוא לאחידות?

הסעיף המסובך ביותר. בכל עונה מגיע מקבץ חדש של החלטות שבלבלו לגמרי את ציבור אוהדי הכדורגל העולמי, במיוחד כאלה בתוך רחבות ה-16. בפרסום החוק החדש, פיפ"א מנסה ליצור קריטריונים שיביאו לאחידות בשריקות, כאשר כמובן מדובר בנגיעת יד לא מכוונת.

אז מתי תיפסק עבירת יד? מלבד נגיעה מכוונת, שתחייב שריקה בכל מצב - כל נגיעה בכדור, לא בהכרח מרצונו של השחקן, שממנה הכדור ילך לכיוון השער, שווה שריקה. אם ננתח זאת למצבים ספציפיים, כמובן שהכוונה היא בעיקר לשחקן התקפה הנעזר בידו על מנת לשלוח את הכדור לשער. בנוסף, גם נגיעה שתסדר מצב כלשהו להבקעת שער, תהווה עילה לשריקה. כל אלו מצטרפים לנסיבות המוכרות – הגדלת נפח הגוף בכך שמיקום היד אינו טבעי, או בפרט שהיד נמצאת מעל לגובה הכתף. נגיעות שאינן נחשבות לעבירת יד – אם הכדור ניתז לידו של שחקן מאיבר אחר בגופו, או כאשר היד נמצאת במיקום טבעי שלא מגדיל את נפח גופו/תומכת בו במקרה של נפילה לקרקע.

הארי קיין ומוסא סיסוקו מתווכחים עם דאמיר סקומינה אחרי השריקה לפנדל בגמר האלופות (רויטרס)הארי קיין ומוסא סיסוקו מתווכחים עם דאמיר סקומינה אחרי השריקה לפנדל בגמר האלופות (רויטרס)

לסיכום, ספק אם כל השינויים הללו יגרמו למריבות ולמחלוקות בנוגע להחלטות השיפוט להיפסק. האם זה מה שיפשט מעט את המורכבות שבחוק? בהחלט יכול להיות. בסופו של יום, החוק הכי חשוב בספר הוא חוק ההיגיון ושיקול הדעת שנמצא בראשו של השופט. אז בפעם הבאה שתוציאו את זעמכם על האיש עם המשרוקית, זכרו את הטקסט שנכתב כאן, כי על אף שבאותו הרגע נראה לכם שהוא טעה בוודאות, בהחלט ייתכן כי אתם רחוקים מאוד מן התשובה הנכונה.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */