יום שבת, 20.04.2024 שעה 07:30

ת"א? טוקיו באופק: המרוץ לקריטריון עולה שלב

שנה וחצי לפני, זה המצב בדירוג העולמי בג'ודו: פיטר פלצ'יק בעלייה, השניים מהטופ 5 שמתחרים על כרטיס בודד, המאבק הגדול בנשים ואיפה אורי ששון?

|
פיטר פלצ'יק. הטירוף מתחיל עכשיו (נעם מורנו)
פיטר פלצ'יק. הטירוף מתחיל עכשיו (נעם מורנו)

חמש מתוך תשע המדליות האולימפיות שהשיגה מדינת ישראל לאורך ההיסטוריה שייכות לענף הג'ודו והוא ללא ספק המוביל ביותר במדינה. לתחרות שתערך בישראל בסוף השבוע, גראנד פרי תל אביב 2019, תהיה חשיבות מסוימת לקראת השגת הכרטיס למשחקים האולימפיים בטוקיו 2020 שכן היא תעניק עוד ניקוד לג’ודאים בדרך לשם - והמירוץ האמיתי יחל מעכשיו עד לשנה הבאה.

בהתחשב בעובדה שהקריטריון העולמי קבע כי 18 הג’ודאים הטובים ביותר בכל משקל יוכלו להיכנס למשחקים האולימפיים, כאשר כל מדינה רשאית לשלוח רק נציג אחד, אין ספק שהדבר מהווה אתגר משמעותי בעיקר בנבחרת הגברים. נכון לעכשיו, יש תשעה ג’ודאים וג’ודאיות כחול-לבן שיכולים להגיע לאולימפיאדת טוקיו 2020. רגע לפני פתיחת השנה האולימפית, ONE עושה סדר בדירוג העולמי של כל אחד מהנציגים הבכירים של הענף.

טל פליקר מדורג כעת במקום ה-5 בעולם בקטגוריית משקל של עד 66 ק"ג, כאשר לפניו נמצא ברוך שמאילוב המדורג 4. שמאילוב עשה התקדמות אדירה בסוף שנת 2018 והוא נמצא במגמת שיפור מתמדת. אם יזכה במקרה במדליה באחת מהתחרויות היוקרתיות בשנה הקרובה, הוא יוכל לערער גם על מעמדו הבולט של פליקר - זה שהיה רחוק רק בניצחון אחד ממדליה נוספת באליפות העולם האחרונה.

טל פליקר וברוך שמאילוב. ראש בראש על הכרטיס הבודד (איגוד הג'ודו)טל פליקר וברוך שמאילוב. ראש בראש על הכרטיס הבודד (איגוד הג'ודו)

טוהר בוטבול מדורג במקום ה-13 במשקל של עד 73 ק"ג כך שכרגע מבחינה תיאורטית הוא אמור להתחרות ביפן. מי שעזב את הקטגורייה הזו, שגיא מוקי, מתחרה בקמפיין הזה במשקל של עד 81 ק"ג והוא מדורג נכון לעכשיו במקום ה-11 בדירוג, עם כניסה יפה למשקלו החדש אחרי שנה משמעותית שבמהלכה הוא שוב הוכתר כאלוף אירופה.

ב-90 ק"ג לי קוכמן רחוק מאוד מכניסה לרשימה המובילה, הרי שהוא מדורג במקום ה-39. לאחרונה הוחלט לייצר עבורו תוכנית אימונים אישית וצמודה, משום שבמשקל הזה אין ממש ג’ודאים שבולטים מעל כולם, וקוכמן עצמו עדיין מתקשה לפרוץ קדימה ולייצר רצף טוב של ניצחונות.

שגיא מוקי. ביסס את מעמדו במשקל החדש (רדאד ג'בארה)שגיא מוקי. ביסס את מעמדו במשקל החדש (רדאד ג'בארה)

הג'ודאי שעשה את קפיצת המדרגה הגדולה ביותר בשנה החולפת הוא פיטר פלצ'יק, שמדורג במקום ה-3 בעולם במשקל של עד 100 ק"ג. פלצ’יק יצטרך כעת להוכיח שהוא ראוי להיות אחד מהמובילים בנבחרת של אורן סמדג’ה גם במהלך השנה הבאה. מבחינתו, הוא שואף להיות במקום הראשון בדירוג בסיום השנה האולימפית, אבל בשביל זה הוא יידרש להעלות את הרמה ולזכות במדליות מרשימות יותר באליפויות אירופה והעולם.

לעומת זאת, מי שנחל את האכזבות הגדולות ביותר עד כה הוא אורי ששון שהתקשה להציג על המזרן את אותן היכולות המדהימות שלו מאז אולמפיאדת ריו, בה הוא זכה במדליית הארד. ששון נפצע לא פעם באופן שהגביל אותו וכעת ינסה לשוב חזק יותר לקראת השנה הקרובה, שתהיה קריטית מאוד עבורו. נכון לעכשיו הוא במקום ה-23 בעולם, ממש על הגבול לכניסה למשחקים האולימפיים, שם יתחרו 18 גברים בכל משקל, זאת בגלל שלפניו ברשימה יש שישה ג’ודאים שתופסים מקום מיותר של מדינה אחרת כאשר רק אחד אמור להיבחר והשני יפנה מקום לנציג של מדינה אחרת שבא אחריו.

ינסה לחזור לעצמו השנה. אורי ששון (איציק בלניצקי)ינסה לחזור לעצמו השנה. אורי ששון (איציק בלניצקי)

ששון כמובן עוד יצטרך לשפר את מעמדו ולנסות להתברג בין הטובים ביותר, גם כדי לקבל גם הגרלה נוחה יותר בטוקיו. בתוכנית העל שבנה סמדג'ה לששון לפני כחמש שנים, הוא תיכנן שזה יגיע לשיאו ב-2020 ולא תיאר לעצמו שהוא יזכה במדליה אולימפית עוד בריו 2016. האם שוב הוא יתעלה וינער את החלודה? מבחן גדול עומד בפני הבחור הגדול.

בנבחרת הנשים, הסיפור יהיה קצת שונה. במקום שיתחרו רק 14 ג'ודאיות בטורניר האולימפי האחרון בריו, הפעם 18 יתחרו בכל קטגוריה. שירה ראשוני ונועה מינצקר מדורגות במקומות ה-14 וה-18 במשקל הנמוך ביותר, של ה-48 ק"ג, והשתיים ינסו להתחרות ראש בראש על הכרטיס הבודד לטוקיו - משום שכל מדינה כאמור יכולה לשלוח רק נציג אחד מכל משקל. ראשוני, כזכור, כבר הייתה במשחקים האולימפיים בריו 2016 והיא מנוסה יותר ממינצקר, אבל לא בטוח שזה מה שיכריע את המאבק ביניהן.

נועה מינצקר. תעבור את שירה ראשוני? (שחר גרוס)נועה מינצקר. תעבור את שירה ראשוני? (שחר גרוס)

מאבק נוסף בין שתיים מחברות הנבחרת יהיה גם ב-52 ק"ג, בין גילי כהן הוותיקה לגפן פרימו הצעירה. כהן מדורגת במקום ה-11 וכרגע היא לא היחידה שיכולה להיכנס לרשימת הג'ודאיות במשקל הזה, משום שפרימו בת ה-18 נמצאת גם כן גבוה בדירוג וההצלחה האחרונה שלה מציבה אותה במקום ה-19 העולמי.

הקרב הזה היה אמור להיות משולש, ביחד עם בטינה טמלקובה המתאזרחת מבולגריה, שנראתה טוב ודורגה אחריהן במקום ה-20 בעולם, כאשר בניקוי הג’ודאיות שבאות ממדינות דומות גם היא עמדה בקריטריון העולמי. אלא שטמלקובה החליטה לקפוץ לקטגוריה של עד 57 ק"ג, שם היא תנסה להתחרות על הכרטיס מול תמנע נלסון-לוי, שצברה מספיק ניקוד כדי להתברג בין 10 הג'ודאיות הטובות ביותר. בהתחשב בעובדה שטמלקובה תתחיל מחדש את צבירת הניקוד שלה, עושה רושם שנלסון-לוי כרגע בפנים, אבל מעכשיו גם היא תידרש לספק קבלות בזמן שנותר עד למשחקים האולימפיים.

גילי כהן. רוצה עוד הופעה במשחקים האולימפיים (עמית שיסל)גילי כהן. רוצה עוד הופעה במשחקים האולימפיים (עמית שיסל)

גילי שריר (63 ק”ג) במקום ה-32 והיא עוד יכולה גם כן להגיע למשחקים האולימפיים אם תביא יותר תוצאות גבוהות. כמו כן, ירדן מאירסון (עד 78 ק”ג) מדורגת כיום במקום ה-27 בעולם והיא תצטרך לצמצם את הפערים מהיתר כי נכון לעכשיו היא ממש על תפר הכניסה למשחקים האולימפיים.

יש לציין כי מעבר לעמידה בתנאי של כניסה ל-18 הטובים ביותר בעולם, הג’ודאים הישראלים יצטרכו לעמוד גם בקריטריון הישראלי שדורש מהם לעמוד באחד מהתנאים הבאים: לסיים לפחות במקום השביעי באליפות אירופה, או לסיים לפחות במקום התשיעי באליפות העולם, או לסיים על הפודיום בטורנירי גראנד סלאם או מאסטרס. במקרה של ספורטאי צעיר יותר, ניתנו על ידי הוועד האולימפי בישראל הקלות בדרישות.

המטרה בצירוף הקריטריון הישראלי היא שבמשלחת האולימפית לטוקיו 2020 יהיו ג’ודאים שיגיעו למעמד הזה רק אחרי שהוכיחו שהם ראויים לכך, דבר שבאיגוד התנגדו לו, כפי שפורסם לראשונה ב-ONE.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */