יום שבת, 20.04.2024 שעה 05:25
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

זמן לפרוץ וזמן לפרוח: לביא ופלקושצ'נקו במוקד

האם שחקני הבית בני ה-22 ייקחו מנהיגות בדרבי החיפאי? קטן: "באנקר בהרכב", דורה: "כישרון נדיר". והחשיפה: מי עשוי לחצות את הכביש אם לא יפתח?

|
נטע לביא ומקסים פלקושצ'נקו (מערכת ONE)
נטע לביא ומקסים פלקושצ'נקו (מערכת ONE)

לא מעט שחקנים ניצבים במוקד העניינים כשמנתחים את יחסי הכוחות לקראת הדרבי החיפאי שייערך הערב (שבת, 21:00) בסמי עופר, אך למעשה לשניים ספציפיים יש נקודות דמיון בולטות במיוחד. מדובר בצמד שחקני הבית של מכבי והפועל חיפה, קשרים צעירים בני 22, אלו שמצופה מהם להנהיג את הקבוצה בשנים הקרובות, מלאי פוטנציאל לא ממומש שממתין להתפוצץ.

בצד הירוק – נטע לביא, בצד האדום – מקסים פלקושצ'נקו, שניים מהכישרונות הגדולים של הכדורגל החיפאי. ונקודות ההשקה בולטות – שניהם היו חלק מרכזי בזכייה המרגשת של קבוצתם בגביע המדינה, התואר המשמעותי היחיד כמעט שמכבי והפועל חיפה לקחו בשנים האחרונות, שניהם זומנו לנבחרת ישראל הבוגרת, שניהם משחקים במרכז המגרש (אם כי בעמדות מעט שונות) ושניהם כבר פרצו, אך עדיין לא "התפוצצו". קפטן העבר של מכבי חיפה יניב קטן, קפטן העבר של הפועל חיפה יוסי דורה ופרשן הכדורגל החיפאי איציק אהרונוביץ', עזרו לנתח את מצבם של השניים לקראת הקרב הגורלי.

מימר: נבוא מוכנים

קטן: "לביא פתח מצוין", דורה: "שליח פיצה השאיר אותנו בליגה"

נטע לביא ומקסים פלקושצ'נקו עלו לבוגרים בעונת 2015/16 והפכו להפתעת ענק בן רגע. לביא קנה את מקומו בהרכב באמצע העונה והוביל את מכבי חיפה לזכייה בגביע המדינה, פלקושצ'נקו נקרא להציל את הפועל חיפה ברגע האחרון כשפן מהשרוול – והשאיר אותה בליגה. "אני מכיר את הילד הזה נטע לביא ומאוד מחזיק ממנו", אמר קטן כשנזכר בתחילת הקריירה של קשר הירוקים. "כשהוא עלה לבוגרים הוא קיבל את המושכות והיה מצוין, אך אז נפצע ובהמשך היו תקופות שקל היה להוציא אותו מההרכב". אהרונוביץ' הוסיף: "אף אחד לא הצביע עליו ככישרון גדול או סימן אותו בילדות, לכן הפריצה שלו הייתה הפתעה ענקית. הכל קרה במקרה בעונת הגביע והוא הצליח בגדול".

ליוסי דורה, תחילת הקריירה של פלקושצ'נקו זכורה במיוחד: "הרבה שוכחים שהילד הזה השאיר את הפועל חיפה בליגה, לבדו, בגיל 19. כשאני עוד הייתי קפטן עלה ילד מהנוער - שקט, ביישן ואלמוני. הוא היה מעל הרמה של בני גילו. הוא לקח את המפתחות ותוך עשרה משחקים השאיר אותנו בליגה לבדו, אני לא מתבייש לומר זאת. לצד שחקנים שהרוויחו 70 אלף ש"ח בחודש, ילד שעבד בתור שליח פיצה השאיר אותנו בליגה. הוא לא השתנה לרעה מההצלחה, אלא נשאר צנוע וביישן. בדרך כלל לשחקנים צעירים קשה להתמודד עם הצלחה, אך איתו זה היה שונה".

"פלקושצ'נקו השאיר את הפועל חיפה בליגה לבדו". יוסי דורה (רדאד ג'בארה)"פלקושצ'נקו השאיר את הפועל חיפה בליגה לבדו". יוסי דורה (רדאד ג'בארה)

אך אז משהו בקריירה של השניים השתנה. שנה לאחר הפריצה הגדולה, נדמה שהגיעה נסיגה ביכולת. דורה, ששיחק למעשה באותו התפקיד של לביא, התייחס לקשר הירוקים: "נטע נעצר כי הוא התבלבל. בתחילת הדרך הוא עשה עונה מדהימה, אך אז הוא התחיל לשחק קצת יותר מקדימה וחשב הרבה מחוץ לקופסא. לא התאים לו התפקיד של קשר 50/50. אם אתה שואל אותי, הוא צריך לשחק את הקשר האחרון, הורס המשחק, או קשר אחורי מתוך שניים. זה אידיאלי מבחינתו". אהרונוביץ' לא מסכים עם דורה ואומר: "הוא לא קשר אחורי, הוא לא הקשר האחורי ההורס הוא 50/50 קלאסי”.

בצד של פלקושצ'נקו היה חוסר יציבות גדול והרבה חוסר אמון מצד המאמנים: "אחרי עונת הפריצה הייתה לו עונה בינונית", אמר דורה. "ובתחילת העונה שעברה הקבוצה רצה טוב בלעדיו ולכן היה לו קשה. כשחנן ממן עזב הוא נכנס איכשהו למשבצת שלו, ובשליש האחרון של העונה הוא עשה סיום מדהים עם שער בגמר הגביע ויכולת מנהיגות טובה על המגרש". אהרונוביץ' הוסיף: "פלקושצ'נקו התקדם, אך המאמנים שהגיעו להפועל חיפה עצרו אותו והיו פחדנים בכל מה שנוגע אליו. הם העדיפו שחקנים ששומרים, לוחצים ואגרסיביים כשהכדור אצל היריב. הוא לא היה נראה להם אפקטיבי במצבים האלו והם לא נתנו לו את החופש שמגיע לשחקן עם יכולות כמו שלו".

מקסים פלקושצ'נקו. יחזור להוביל את האדומים מהכרמל? (עמרי שטיין)מקסים פלקושצ'נקו. יחזור להוביל את האדומים מהכרמל? (עמרי שטיין)

קטן: "נטע באנקר בהרכב", אהרונוביץ': "הפתעת העונה"

אלא שאם בהתחלה הקריירות של השניים הלכו בצורה מקבילה, נדמה שלאחרונה זה עובד די הפוך. אמנם פלקושצ'נקו כבש עד היום 11 שערים בליגת העל לעומת אפס בצד של לביא, אך הקשר האדום מגלה ירידה ביכולת ביחס לסיום הנפלא של העונה האחרונה, בעוד לביא פורח מחדש. "במשחקים האחרונים נטע מגלה יכולת יוצאת מן הכלל", אמר קטן. "באופן אישי אני מאמין בו וחושב שצריך לתת לו את המושכות במרכז השדה. מעבר ליכולות המקצועיות, אני חושב שהוא קיבל את אלי גוטמן בדיוק בזמן כי אלי ישפר ויקדם אותו. הזיווג הזה יכול להצליח. כהחלטת מועדון, צריך לשים את סל הביצים על הגב של נטע לביא ולתת לו את סרט הקפטן. חשוב שיהיה קפטן מקומי ולדעתי נטע יכול להיות קפטן מצוין. מכבי חיפה צריכה להסתכל קדימה ולא לחשוב למה עד עכשיו הפריצה הגדולה שלו לא הגיעה. אני במקום אלי גוטמן הייתי מסתכל על נטע לביא כבאנקר. הייתי קורא לו לחדר ואומר לו: 'אם יש לך משחק יותר טוב או פחות טוב, זה לא משנה לי – אתה בפנים'. הקבוצה זקוקה ליציבות והוא אחד מאלה שהייתי בונה עליהם לשנים הקרובות".

אהורונוביץ' הוסיף: "במשחקים האחרונים לביא חזר לעצמו ושידרג את עצמו. הוא מוביל את הכדור עם הראש למעלה, מחפש למי למסור, מספק מסירות מפתח, מנסה ללכת לעומק, מוסר למקום הנכון. חסרים לו כמה פרמטרים כדי להגיע לרמות הגבוהות ביותר כמו לסיים מהלכים עם בעיטה טובה, לספק מספרים ולנוע לעומק ללא כדור כמו דור פרץ. אלה דברים שהוא חייב לשפר והוא יודע אותם. אבל עד עכשיו הוא עושה עבודה טובה מאוד ומבחינתי הוא הפתעת העונה. ההפתעה גדולה כאן כי הוא לא כישרון על, הוא שחקן כמו דקל קינן, אריק בנאדו וניר קלינגר – מסוג השחקנים שבזכות עבודה קשה, אמונה ומשמעת עצמית, מגיעים למקומות שמעולם לא חלמו שיגיעו אליהם". גם דורה יודע להעריך את היכולת הטובה של לביא העונה: "הוא חזר לעצמו ואני שמח בשבילו. הוא קשר אחורי אחראי, אתה יודע מה תקבל ממנו. הוא מנהיג על המגרש, שחקן בית של מכבי חיפה ויש לזה פלוסים למועדון".

נטע לביא. הפתעת העונה? (עמרי שטיין)נטע לביא. הפתעת העונה? (עמרי שטיין)

"אם כץ לא היה מקשיב לאוסידון, מקסים היה היום במכבי חיפה"

ובצד של מקסים פלקושצ'נקו לא שקט. בעוד על לביא בונים במכבי חיפה כמי שינהיג את הקבוצה בשנים הקרובות, עתידו של קשר הפועל חיפה לוט בערפל. החוזה החדש מונח על שולחנו, אך עדיין לא נחתם. למרות זאת, הכישרון הגדול הקיים, אך העונה היכולת עדיין לא מספיק משכנעת.

"בתחילת השנה הוא זומן לנבחרת רק בגלל הכישרון שלו, לא בגלל היכולת - כי מתחילת השנה הוא עדיין לא שם", הסביר דורה. "יש האומרים שזה בגלל החוזה, אבל בעיני זה לא העניין. הרבה מדברים על המשקל שלו ואני מסכים עם זה. אני לא יודע מה רמת החיים הספורטיבית שלו כי באמת אינני יודע איך הוא חי, אבל הוא חייב לשמור על הגוף שלו הרבה יותר. יש לו רגל ימין פנומנלית, דמיון רב במשחק, בעיטה חזקה מרחוק וכדורים ארוכים על מגרש שלם שלפעמים מזכירים לי את המסירות של איציק זוהר. הוא ילד מדהים עם כישרון שאין להרבה בכדורגל הישראלי. אבל משהו עוצר אותו וחוסר היציבות שלו בעייתי. הוא חייב לתת על זה את הדעת. הוא לא ילד, בגיל שלו כוכבים כבר הביאו אליפויות. הוא חייב לעשות את השינוי ולקחת מנהיגות, גם בכוח".

מקסים פלקושצ'נקו (עמרי שטיין)מקסים פלקושצ'נקו (עמרי שטיין)

אהרונוביץ' התייחס גם הוא לקשר האדומים והוסיף פרטים מעניינים במיוחד: "בניגוד לנטע לביא, מקסים פלקושצ'נקו הוא כישרון כדורגל. יש לו בעיטה עוצמתית והוא מחפש את השער כל הזמן. הוא משדרג את עצמו, בא לאחור לקחת את הכדור ויודע להעביר אותו לצד השני במסירות ארוכות של 40-50 מטר. אבל אם הוא לא יפתח בדרבי יש סיכוי שהוא ייקח את הדברים ויעזוב, הרי מכבי חיפה תמיד תהיה מוכנה לקחת אותו. כבר לפני שנה וחצי מכבי חיפה נקפה בסכום שהיא מוכנה לשלם עבורו – חצי מיליון יורו. דורון אוסידון אמר אז ליואב כץ שלא ימכור אותו ב-500 אלף יורו בשום פנים ואופן כי מקסים הוא הנכס העסקי הכי גדול של המועדון, והוסיף שתג מחירו צריך לעמוד על מיליון יורו. יואב כץ שמע לו, אחרת הוא כבר היה במכבי חיפה. הוא השחקן הכי מסוכן שיש להפועל חיפה בהתקפה. אני מצפה שבדרבי הוא ינהיג את הקבוצה למרות שהוא צעיר. הוא מסוגל לעשות את הדברים, צריך לתת לו את השקט לשחק כמו שהוא יודע".

קטן: "צריך להבין את האחריות", דורה: "דרבי מרגש"

אז בין אם עתידם ברור או לא, שני השחקנים המדוברים עומדים בפני דרבי גורלי שחשוב לקבוצה ולאוהדים. אז איך החיבור עם המאמנים החדשים יעבוד, והאם סרט הקפטן צריך להיות על זרועם של הקשרים הצעירים? קטן בטוח: "ברגע שנטע לביא עולה כקפטן מכבי חיפה, זה לא צריך לבוא לידי ביטוי רק ביכולת המקצועית. זה צריך לבוא לידי ביטוי באימונים, לפני המשחק, במחצית, בכל מיני רגעים חשובים. ברגע שהוא מקבל את סרט הקפטן הוא צריך להבין שיש לו אחריות ומבחינתי אחריות זו התנהלות על המגרש גם כשהכדור לא אצלו ברגל, לדעת להתנהל מול שחקנים אחרים ולהיות סוג של מאמן על המגרש. בשנים האחרונות למכבי חיפה חסרה דמות כזו, שתהיה עין מקשרת בין השחקנים לבין גוטמן. אני מצפה ממנו להיות אחד כזה".

"לקפטן יש אחריות גדולה על כתפו". יניב קטן (רויטרס)"לקפטן יש אחריות גדולה על כתפו". יניב קטן (רויטרס)

מהצד השני, דורה התייחס לפלקושצ'נקו: "קפטן בהפועל חיפה חייב להיות שחקן בית, בין אם זה מקסים, גילי ורמוט או גל אראל. קפטן צריך לבוא מהנשמה, בטח במקום כמו הפועל חיפה. שחקן צעיר שגדל ביציעים ועודד את שחקני הקבוצה כשהיה קטן, והיום השחקנים הצעירים מעודדים אותו. שרון מימר צריך לנסות לתת לו את המושכות, אבל ימים יגידו מה השילוב ביניהם יוליד. הפועל חיפה בתקופה לא טובה. גם המועדון וגם פלקושצ'נקו בצומת דרכים. אבל דרבי זה דרבי ואפילו אני מתרגש מהמעמד. מקסים חייב לשחק למען האוהדים. הוא צריך לקחת על עצמו יותר ולחזור ליכולת של סוף העונה האחרונה. בסופו של יום, עורך הדין והסוכן הכי טוב של שחקן כדורגל זו היכולת המקצועית על המגרש, וכך גם עם מקסים".

על כל פנים, שני הקשרים הצעירים מלאי הפוטנציאל מקווים להצעיד את הקבוצות שלהם לניצחון יוקרתי בקרב העירוני החם שייערך בסמי עופר. האם נטע לביא ימשיך את העונה הנהדרת, ישמור על דרך המלך, יזכה בסרט הקפטן לצמיתות ויסייע לניצחון ירוק? האם מקסים פלקושצ'נקו ישוב להציג את הכישרון העצום ברגליו, יכבוש עוד שער מכריע שיקפיץ את היציעים באדום ויהפוך לשחקן המוביל שכולם מצפים ממנו להיות? המשחק הקרוב עשוי לשנות את העונה של השניים, התשובות – בשריקת הסיום.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */