יום שבת, 27.04.2024 שעה 06:45

רוסיה מתמרקת: האצטדיונים של מונדיאל 2018

האצטדיון של זניט שגרם לגרעונות, האצטדיון שדומה למערבולת, הארנה שחסכה כסף והבית הקודם של נאתכו. אלו האצטדיונים שיארחו את משחקי הגביע העולמי

|
אצטדיון קלינינגראד (רויטרס)
אצטדיון קלינינגראד (רויטרס)

מונדיאל 2018 כבר ממש מעבר לפינה, וכמו בכל טורניר גדול, גם הפעם ברוסיה אחד הדברים המסקרנים ביותר הוא האצטדיונים בהם יישחקו הנבחרות הגדולות בעולם. ובכן, 12 אצטדיונים ישמשו כבית של הטורניר, כאשר חמישה מהם חדשים מהניילונים ונבנו במיוחד לטובת הטורניר, אחד נהרס ונבנה מחדש והשאר אצטדיונים קיימים שעברו שיפוץ בהיקפים שונים.

מיקום האצטדיונים על מפת רוסיה נבחר בקפידה. על מנת למנוע נסיעות ארוכות על פני המדינה הגדולה, כל הערים המארחות ממוקמות יחסית (עד כמה שאפשר) קרוב זו לזו, כשכולן באיזור האירופי של רוסיה או בסמוך לו. כעת, זה הזמן להכיר לכם את האצטדיונים לפרטים, כדי שתוכלו לשנן את השמות ולהיות מוכנים לרגעים הגדולים על הדשא.

הצצה אל האצטדיונים שיארחו את המונדיאל

אצטדיון לוז'ניקי

עיר: מוסקבה

תכולה: 81,006 מקומות

אצטדיון לוז'ניקי (רויטרס)אצטדיון לוז'ניקי (רויטרס)

משחקים (7): רוסיה – סעודיה (משחק הפתיחה), פורטוגל – מרוקו, דנמרק – צרפת, גרמניה – מקסיקו, משחק בשמינית הגמר, משחק בחצי הגמר, משחק הגמר.

לוז'ניקי, שבעבר כונה "אצטדיון לנין המרכזי", נמצא בקומפלקס האולימפי בבירה ומתפקד כאצטדיון המרכזי של הטורניר, כאשר יתקיימו בו משחק הפתיחה ומשחק הגמר. הוא נפתח לראשונה בשנת 1956, אולם מאז עבר שיפוץ שלוש פעמים, האחרונה לקראת המונדיאל שהחלה ב-2013. עלות השיפוץ המוערכת היא כ-350 מיליון יורו, ובמסגרתו נהרס האצטדיון כמעט כליל (פרט לחזית המעוטרת ולחלק מהגג). מסלול האתלטיקה הוסר, היציעים קורבו לכר הדשא, הוגבהו וחולקו לשתי קומות והגג הורחב כך שיכסה את כל המושבים, מה שמבטיח אווירה מחשמלת. הוא עתיד להפוך לאצטדיון החמישי בעולם שיתארחו בו גמר ליגת האלופות, גמר המונדיאל והמשחקים האולימפיים. (יחד עם ברלין, מינכן, וומבלי בלונדון והאולימפיקו ברומא).

הפסל של לנין באצטדיון לוז'ניקי (רויטרס)הפסל של לנין באצטדיון לוז'ניקי (רויטרס)

אצטדיון קרסטובסקי (זניט ארנה)

עיר: סנט פטרסבורג

תכולה: 67,000 מקומות

משחקים (7): מרוקו – איראן, רוסיה – מצרים, ברזיל – קוסטה ריקה, ניגריה - ארגנטינה, משחק בשמינית, משחק בחצי הגמר והמשחק על המקום השלישי.

האצטדיון בסנט פטרסבורג (רויטרס)האצטדיון בסנט פטרסבורג (רויטרס)

סיפור האצטדיון בסנט פטרסבורג הוא אחת הפארסות הגדולות ברוסיה לקראת המונדיאל. זה החל משיפוץ שהיה אמור להסתיים ב-2009 ולעלות קצת יותר מ-200 מיליון יורו, אלא שאינספור דברים השתבשו בדרך ולאחר עיכובים רבים האצטדיון נפתח רק במרץ 2017 והעלות צמחה פי כמה וכמה לכ-1.1 מיליארד יורו (נחשב לאצטדיון היקר ביותר שאי פעם נבנה), תוך כניסה לגירעונות כבדים. הביקורת שהוטחה בעירייה ובשאר הגורמים המעורבים הייתה גדולה, כאשר אף נטען שחלק מהפועלים היו צפון קוריאנים שהועסקו בתנאי עבדות. למרות הכל, האצטדיון עצמו זוכה בעיקר למילים טובות מאז פתיחתו, הוא משוכלל וחדיש, בעל גג נפתח, שמספק חוויית צפייה נהדרת. הוא מארח את משחקי הבית של זניט סנט פטרסבורג ומאז פתיחתו, הספיק לארח בקיץ שעבר את גביע הקונפדרציות בהצלחה יתרה. אגב, כמות המתכות שנעשתה בה שימוש בבנייה היא פי ארבע מכמות המתכות במגדל אייפל וכמות הבטון היא פי 5.5 מזו שבאצטדיון וומבלי באנגליה.

האצטדיון האולימפי "פישט"

עיר: סוצ'י

תכולה: 41,220 מקומות

משחקים (6): פורטוגל – ספרד, בלגיה – פנמה, גרמניה – שבדיה, אוסטרליה - פרו, משחק אחד בשמינית הגמר ואחד ברבע הגמר.

אצטדיון פישט בגביע הקונפדרציות (רויטרס)אצטדיון פישט בגביע הקונפדרציות (רויטרס)

האצטדיון היפהפה, שנבנה במיוחד למשחקי החורף האולימפיים ב-2014, עבר שינויים קלים לקראת המונדיאל (ועוד קודם לגביע הקונפדרציות). ישנן שתי אטרקציות מרכזיות עבור הצופים: הראשונה היא הגג המרהיב מעל היציע המזרחי והמערבי, שמואר בצורה יפהפיה, נבנה בצורת פתיתי שלג ועשוי מפולימר ייחודי (ETFE) שידוע כזה שהשתמשו בו לראשונה בבריכה האולימפית בבייג'ינג (קוביית המים); השנייה היא החלק הפתוח המשקיף לנוף יפהפה - ההרים המושלגים מצפון והים השחור מדרום. אחרי הטורניר, חלק קטן מהמושבים יפורק כך שהקבוצה המקומית ז'מקוז'ינה סוצ'י תהנה מכ-40,000 מושבים. אגב, רק אצטדיון אחד אירח עד היום גם את המונדיאל וגם את אולימפיאדת החורף (האצטדיון האולימפי בטורינו). סוצ'י הוא השני. בזכות ההגרלה, יארח האצטדיון את אחד המשחקים המסקרנים בשלב הבתים בין שתי אלופות אירופה האחרונות, ספרד ופורטוגל.

וולגוגראד ארנה

עיר: וולגוגראד

תכולה: 45,568 מקומות

משחקים (4): טוניסיה – אנגליה, ניגריה – איסלנד, ערב הסעודית – מצרים, יפן - פולין

וולגוגרד ארנה (רויטרס)וולגוגרד ארנה (רויטרס)

בעוד תושבי העיר וולגוגראד כבר מחזיקים חזק לקראת בואם של האוהדים האנגלים לקראת משחקם הראשון בטורניר, הם בוודאי יוכלו לספר להם כי האצטדיון החדש הוקם על חורבותיו של "האצטדיון המרכזי". מדובר במתקן מיושן מ-1958, שהזכיר מעט את אצטדיון ר"ג. ב-2014 נהרס האצטדיון הישן כליל ומספר חודשים לאחר מכן החלה הבנייה המחודשת של המתקן, שהושלמה ב-3 באפריל השנה. במקור, תוכנן קומפלקס שלם עם 10 אולמות, בריכת שחייה ובית ספר לרכיבה על אופניים, אך קיצוצים בתקציב במהלך הבנייה אילצו את העיר להתפשר מעט ולוותר על חלק מהמתקנים, בין היתר בשל סכסוכים רבים בין ממשלת המחוז לחברת הבנייה, כולל תביעות שהוסרו כדי שהאצטדיון ייפתח בזמן. משחק הבכורה באצטדיון נערך ב-21 באפריל, כאשר גם גמר הגביע הרוסי זכה להגיע לשם כחזרה גנרלית למשחקי הטורניר.

אצטדיון ניז'ני

עיר: ניז'ני נובגורוד

תכולה: 44,899 מקומות

משחקים (6): שבדיה – דרום קוריאה, ארגנטינה – קרואטיה, אנגליה – פנמה, שווייץ – קוסטה ריקה, משחק אחד בשמינית הגמר ואחד ברבע הגמר

אצטדיון ניז'ני (רויטרס)אצטדיון ניז'ני (רויטרס)

האצטדיון בניז'ני הוא אחד האצטדיונים שנבנו מאפס לטובת הטורניר. מאז נבחר האתר על גדות נהר הוולגה ובסמוך לקרמלין של העיר ב-2012, עברו התכניות שינויים רבים, כולל הזזת המיקום הסופי בו נבנה. מבחינה עיצובית הוחלט לאחר אינספור דיונים על מעטפת שקופה דמוית מערבולת, אשר מראה את השתקפות הנהר במהלך היום ומשווה לאצטדיון מראה "הייטקי" למדי בשעות הערב. תחנת רכבת תחתית נבנתה במיוחד לשימוש האוהדים, שכבר נהרו בהמוניהם לאצטדיון. משחק הפתיחה נערך בחודש מאי, עת אירחה הקבוצה המקומית את ולדיו וסטוק, ובו נקבע שיא צופים למשחק בליגה השנייה, 42,100 אוהדים.

רוסטוב ארנה

עיר: רוסטוב על הדון

תכולה: 45,000 מקומות

משחקים (5): ברזיל – שווייץ, אורוגוואי – ערב הסעודית, דרום קוריאה – מקסיקו, איסלנד – קרואטיה ומשחק אחד בשמינית הגמר

רוסטוב ארנה (רויטרס)רוסטוב ארנה (רויטרס)

על גדות נהר הדון, נבנה בזריזות יחסית מספטמבר 2012 ה"רוסטוב ארנה". תחילה, העיצוב של האצטדיון היה אמור להיות ייחודי ומעניין, אך עקב קיצוץ חד בתקציב, הוחלט להתפשר ולבנות את האצטדיון בצורה סטנדרטית של הקערה האחידה המוכרת לנו (כמו סמי עופר לדוגמה, אך יש שיגידו שאפילו פחות יפה), ללא תוספות עיצוביות או חיפוי שמושך את העין. השינוי הוליד חיסכון של כמעט 53 מיליון דולר, אך גם הוציא מעט את ה"עוקץ", את הייחוד שתוכנן תחילה עבור האצטדיון. במקום נבנה גם מרכז קניות שישמש את העיר בימים שאין משחקים, וכ-7,000 מהמושבים ביציעים הינם ארעיים ויפורקו לאחר המונדיאל, לטובת שימוש מועדון הכדורגל של רוסטוב. אגב, הסיפור הפיקנטי סביב בניית האצטדיון הוא מציאתם של חמישה פגזים שלא התפוצצו ממלחמת העולם השנייה תוך כדי בנייתו. אל דאגה, הוציאו אותם בבטחה והמשיכו לבנות.

קאזאן ארנה

עיר: קאזאן

תכולה: 45,379 מקומות

משחקים (6): צרפת – אוסטרליה, איראן – ספרד, פולין – קולומביה, דרום קוריאה – גרמניה, משחק אחד בשמינית הגמר ואחד ברבע הגמר

קאזאן ארנה (רויטרס)קאזאן ארנה (רויטרס)

אחד האצטדיונים שלא היה צריך כמעט שום שינוי או שיפוץ לקראת המונדיאל הוא הקאזאן ארנה. הוא נפתח ב-2013 בעלות בנייה של כ-450 מיליון דולר, ומאז משמש כאצטדיון הביתי של רובין קאזאן. אפילו ביברס נאתכו הספיק לקרוא לו בית לחצי שנה, עד שעזב אז לפאוק סלוניקי. לפני שנתיים, עשה האצטדיון היסטוריה כשהפך לאצטדיון הכדורגל הראשון שמארח אליפות עולם בשחייה ובריכה זמנית נבנתה מעל למשטח הדשא. אם זה לא מספיק, על חזיתו מותקן המסך החיצוני הגדול באירופה, שדואג לכך שאף צופה לא יוכל לפספסו גם מקילומטרים רבים. נבחרת גרמניה, שתגיע לאצטדיון למשחק בשלב הבתים מול דרום קוריאה, כבר מכירה אותו היטב מגביע הקונפדרציות, אותו אירח בהצלחה.

קוסמוס ארנה/סמרה ארנה

עיר: סמרה

תכולה: 44,918 מקומות

משחקים (6): קוסטה ריקה – סרביה, דנמרק – אוסטרליה, אורוגוואי – רוסיה, סנגל - קולומביה, משחק אחד בשמינית הגמר ואחד ברבע הגמר

סמרה ארנה (רויטרס)סמרה ארנה (רויטרס)

האצטדיון בסמרה הוא עוד אחד מאלו שנבנו במיוחד למונדיאל ונפתחו ממש בסמוך אליו, כאשר משחק הבכורה נערך ממש בסוף אפריל בניצחונה של קריליה סובטוב סמרה על פאקל וורונז' 1:2. המחלוקת הגדולה הייתה לגבי מיקום האצטדיון, שתוכנן תחילה להיבנות על אי מדרום לעיר, בו אין תשתיות כלל ואפילו לא גשר כדי להוביל את הציוד. עקב ביקורת גדולה שונה המיקום והאצטדיון נבנה בתוך העיר בעלות מוערכת של 320 מיליון דולר. מה שלא התפשרו עליו הוא עיצוב יפה במיוחד, עם כיפת ענק שמכסה את האצטדיון, שהייתה אמורה להגיע תחילה ל-80 מטר גובה, אך הונמכה בתכנית הסופית. בנוסף, גג המבנה (החלק העליון של הכיפה) שקוף למחצה כדי לאפשר כניסת אור למען טיוב מצב הדשא. היציעים מתהדרים ב-1,200 מקומות VIP מפנקים במיוחד, כשגם מתחם קניות נבנה, על אף שלא נכלל בתכנית המקורית.

סמרה ארנה (רויטרס)סמרה ארנה (רויטרס)

מורדוביה ארנה

עיר: סרנסק

תכולה: 44,149 מקומות

משחקים (4): פרו – דנמרק, קולומביה – יפן, אירן – פורטוגל, פנמה - טוניסיה

מורדוביה ארנה מבפנים (רויטרס)מורדוביה ארנה מבפנים (רויטרס)

בדומה לאצטדיונים חדשים אחרים, גם כאן תוכננו למעשה שני מצבים לאצטדיון, למונדיאל ולאחריו. בטורניר עצמו תהיינה שתי קומות מושבים ביציע וסך של 44,149 מקומות, בעוד אחריו תפורק הקומה העליונה, האצטדיון יקטן ל-28,000 מקומות עבור המשחקים של קבוצת מורדוביה סרנסק. במקום בו כעת נמצאת הקומה השנייה, ייבנה מרחב בילוי ומסחר עם מעין טיילת שתקיף את האצטדיון.

חדר הלבשה במורדוביה ארנה (רויטרס)חדר הלבשה במורדוביה ארנה (רויטרס)

צורתו של האצטדיון היא קערה סטנדרטית למדי, אך עם שיפוע בקצותיה, ומה שתופס במיוחד את העין הוא החיפוי בדוגמת מלבנים בצבעי אדום-לבן, כיאה לצבעי הקבוצה המקומית. האצטדיון, שעלותו מוערכת בכ-300 מיליון דולר, ממוקם על גדות נהר האינסאר, מה שבהחלט יספק לאוהדים זמן איכות מהנה גם לפני ואחרי המשחקים.

מורדוביה ארנה מבחוץ (רויטרס)מורדוביה ארנה מבחוץ (רויטרס)

אוטקריטיה ארנה (אצטדיון ספרטק)

עיר:  מוסקבה

תכולה: 45,360 מקומות

משחקים (5): ארגנטינה – איסלנד, פולין – סנגל, בלגיה – טוניסיה, סרביה - ברזיל ומשחק אחד בשמינית הגמר

אוטקריטיה ארנה (רויטרס)אוטקריטיה ארנה (רויטרס)

אם באדום עסקינן, גם האוטקריטיה ארנה מאופיין בצבעים אלו, צבעיה של ספרטק מוסקבה המשחקת בו. מחיפוי המעוינים האדום בחזית, דרך המושבים האדומים ביציעים ועד חדרי ההלבשה והמתקנים הפנימיים המפנקים, הכל צבוע אדום וממותג בשם "ספרטק". מוסקבה היא העיר היחידה בה שני אצטדיונים שמארחים משחקים בטורניר. אצטדיון זה, הקטן יותר, נמצא בצפונה של העיר במחוז טושינו ויאפשר לאוהדים רבים שיגיעו מרחבי העולם לצפות במשחקים רבים (כולל של ארגנטינה וברזיל) מבלי לזוז מהבירה. הן אוהדי הקבוצה המקומית, הן אלו של נבחרת רוסיה (המשחקת בו בדרך קבע) והן אלו שהגיעו לצפות במשחקים בגביע הקונפדרציות יעידו על אקוסטיקה טובה הנותנת אווירה מחשמלת במיוחד. אגב, כפילות השם נובעת מכך שבמונדיאל חל איסור לקרוא לאצטדיון בשם מסחרי (בנק אוטקריטיה הוא נותן החסות), ולפיכך בטורניר הוא ייקרא "אצטדיון ספרטק".

האצטדיון המרכזי (יקטרינבורג ארנה)

עיר: יקטרינבורג

תכולה: 35,696 מקומות

משחקים (4): מצרים – אורוגוואי, צרפת – פרו, יפן – סנגל, מקסיקו - שבדיה

יקטרינבורג ארנה (רויטרס)יקטרינבורג ארנה (רויטרס)

בדומה ללוז'ניקי במוסקבה, גם האצטדיון ביקטרינבורג הוא כזה המשלב ישן וחדש. במקור, נפתח האצטדיון ב-1957 בשיטה הסובייטית המיושנת, אך כעת עבר מתיחת פנים אשר הפכה אותו למודרני. החלק הפנימי נהרס כמעט לחלוטין, בעוד חלק נרחב מהחזית שומר והיווה את הבסיס להמשך הבנייה, כולל הקשתות הוותיקות והפסלים המרשימים. למרות שרעיון שילוב הישן והחדש הוא מרשים וחיובי, התגובות לביצוע השימור היו אמביוולנטיות והעיצוב חטף לא מעט ביקורות על חוסר האיזון שבו. בסיום הטורניר, גם כאן יפורקו חלק מהמושבים והתכולה תרד ל-25,000 מקומות עבור אוראל יקטרינבורג המקומית.

אצטדיון קלינינגראד

עיר: קלינינגראד

תכולה: 35,212 מקומות

משחקים (4): קרואטיה – ניגריה, סרביה – שווייץ, ספרד – מרוקו, אנגליה - בלגיה

אצטדיון קלינינגראד (רויטרס)אצטדיון קלינינגראד (רויטרס)

האצטדיון המערבי ביותר בטורניר הוא גם הקטן ביותר והזול ביותר (257 מיליון דולר). גם קלינינגראד וגם האצטדיון ביקטרינבורג התאפשרו רק הודות להקלה של פיפ"א, שבעבר לא אפשרה אצטדיונים בעלי תכולה של מתחת ל-40 אלף מקומות, אך הורידה את כמות המינימום ל-35 אלף. מכיוון שהבנייה החלה רק ב-2015, המטרה הייתה להקל על הבנייה כמה שיותר על מנת להספיק להשלימה בזמן. האצטדיון ממוקם על האי 'אוקטובר', באזור שמעמיד אותו בסכנת שיטפונות, מה שגרר תוספת הוצאות לפני הסיום כדי להגן עליו. הקונספט העיצובי של האצטדיון הוא ניסיון להידמות לאליאנץ ארנה בחיצוניותו, אם כי מעט קטן יותר ועם תאורה חיצונית צנועה הרבה יותר. גם כאן חלק גדול מהמושבים יפורק עם תום המונדיאל והוא יכיל כ-25,000 מקומות, כמו גם חלק מהגג. מועדון הכדורגל בלטיקה קלינינגראד מארח בו את משחקי הבית, בשדרוג משמעותי לאצטדיון הישן מ-1892 ששימש אותו עד השנה.

אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */