יום שבת, 20.04.2024 שעה 13:23
לוח משחקים
  • רומא
  • חמישי, 02/05, 22:00
  • באייר לברקוזן
  • מארסיי
  • חמישי, 02/05, 22:00
  • אטאלנטה

אנחנו כאן במקרה: זניט רוצה לחזור לגדולתה

עם בעלים עשיר, סגל נוצץ, ומאמן מעוטר על הקווים, זניט סט. פטרסבורג, שתתמודד הערב ב-20:00, מול מכבי ת"א, רואה את עצמה כקבוצת ליגת האלופות

|
אקסל ויטסל וחברים. רוצים לחזור לגדולה (רויטרס)
אקסל ויטסל וחברים. רוצים לחזור לגדולה (רויטרס)

ה-3 בספטמבר, 2012. זניט סנט פטרסבורג, הקבוצה הרוסית שנמצאת תחת חסותו של תאגיד הענק 'גזפרום', הרעידה את הכדורגל העולמי, כשרכשה ביום אחד גם את אקסל ויטסל, קשרה הבלגי של בנפיקה ליסבון, וגם את האלק, חלוצה הברזילאי של פורטו, בסכום המוערך בכ-95 מיליון יורו.

אותו חלון ההעברות מפורסם, עם שתי הרכישות שהשאירו את עולם הכדורגל בהלם, היה אמור להיות שיאו של מסע החימוש של הרוסים אל עבר המטרה שאותה הציבו לעצמה: להפוך לקבוצה מהשורה הראשונה של הכדורגל האירופאי. אז זה לא בדיוק קרה, ובכל זאת, הערב ב-20:00, זניט תגיע לאצטדיון בנתניה כשהיא היריבה הקשה ביותר של מכבי תל אביב בשלב הבתים, וכפייבוריטית ברורה.

האלק חוגג במדי זניט. הגיע תמורת סכום עצום (רויטרס)
האלק חוגג במדי זניט. הגיע תמורת סכום עצום (רויטרס)
 

ברוסיה, זניט היא מועדון ענק, אחד הגדולים ביותר, שזכה בתארים עוד מימי ברית המועצות. אולם השנים הגדולות של המועדון החלו עם השתלטות התאגיד גזפרום, שקנה את הקבוצה בעונת 2005, והפך אותה לזו עם התקציב הגדול במדינה. ב-2007, ההשקעה הוכיחה את עצמה, כשזניט זכתה באליפות הראשונה בתולדותיה תחת ניהולו של דיק אדבוקט ההולנדי. בנוסף לזה, הבעלים החדש דאג לבנות איצטדיון מפואר (פטרובסקי).

ב-2007/8, הצליחה הקבוצה הרוסית להגיע להשיג השיא שלה עד כה, זכייה בגביע אופ"א, לאחר שגברה בגמר על ריינג'רס הסקוטית, כשבדרך היא מדיחה את באיירן מינכן הגדולה.

 
 

At the wall of lamentations in the beautiful city of #Jerusalem Tomorrow ➡ #UEL #MaccabiZenit

A photo posted by Axel Witsel (@axelwitsel28) on Sep 14, 2016 at 4:54am PDT

 
 

זניט מגיעה לארץ כשהיא רואה את עצמה כקבוצת ליגת האלופות לגיטימית ולא כקבוצה שצריכה לשחק בליגה האירופאית. בשלוש השנים האחרונות, תחת המאמן הקודם אנדרה וילאש בואש, הגיעה הקבוצה פעמיים לשמינית גמר ליגת האלופות. כעת, עם מירצ’ה לוצ’סקו, הקבוצה כבר חגגה תואר אחד כשזכתה בסופרקאפ הרוסי לאחר ניצחון על צסק”א מוסקבה.

מבט על הסגל הנוצץ, בטח ביחס לשאר היריבות בבית, יכול להסביר מעט על העדיפות של הרוסים.

מירצ´ה לוצ´סקו. &qout;המאמן הכי טוב בעולם&qout; (רויטרס)
מירצ´ה לוצ´סקו. "המאמן הכי טוב בעולם" (רויטרס)
 

האיש הוותיק על הקווים
מירצ’ה לוצ’סקו הוא לא עוד מאמן. הרומני בן ה-71, הוא שם דבר באירופה. לאחר 12 שנה מוצלחות מאוד באירופה, המאמן המנוסה כל כך, אשר דובר שש שפות, ובאמתחתו אינספור תארים, הגיע כמחליפו של וילאש בואש. לאחר השנים הנפלאות בשחטאר דונייצק, איתה  זכה ב-8 אליפויות, 6 גביעים, 7 סופר קאפ אוקראיני ובגביע אופ”א. הוא הגיע במטרה ברורה: להחזיר את אליפות רוסיה למועדון ולהוביל אותה להצלחה באירופה כמו שעשה עם הקבוצה האוקראינית. 

במגזין האנגלי "4-4-2", דירגו את לוצ'סקו במקום ה-23 מתוך 50 המאמנים הבכירים. לוצ'אנו ספלטי האיטלקי אמר עליו: "לדעתי הוא המאמן הכי טוב בעולם. בכל מקום התאים את עצמו והגיע לתוצאות הכי טובות שיש". מאמנים ותיקים באיטליה כמו מרצ'לו ליפי הם חברים הכי טובים שלו, כשעשרות כוכבים עברו תחת ידיו. הבולטים שבהם הם  גאורגה חאג’י, גדול שחקני רומניה, ואנדראה פירלו, מגדולי שחקני איטליה בכל הזמנים, אותם טיפח בתור שחקנים צעירים.

כשלוצ’סקו אמר אמש במסיבת העיתונאים: "חקרנו את מכבי והתכוננו אליה. אנחנו מכירים את הכוכבים שלה ויודעים עליה הכל", תהיו בטוחים שהוא מתכוון לזה. הרומני הוותיק לא משאיר דבר ליד המקרה, וגם אם ברוב הקהל של זניט ואולי אף בקרב כמה משחקניה עשוי להיות זלזול מסוים במכבי, על הקווים לא כך יהיה הדבר.

שחקני זניט סנט פטרסבורג חוגגים ב-2008 (רויטרס)
שחקני זניט סנט פטרסבורג חוגגים ב-2008 (רויטרס)
 

נוצץ, אבל פחות
הסגל של זניט עבר שינויים בשנים האחרונות, כשהשינוי העיקרי היה המכירה של הכוכב הגדול האלק לסין. עם זאת, על אף שלארץ לא הגיע הסגל המלא, כשבולטים בהיעדרם ארטם דזיובה ואולג שאטוב, הרוסים עדיין מציגים את אחד הסגלים המסקרנים והמעניינים של קבוצה שהגיעה לארץ בשנים האחרונות.

אקסל ויטסל - השם הבולט ביותר בסגל, בכלל לא היה אמור להיות בארץ. הוא היה אמור להיות עכשיו בטורינו, נח ממשחק ליגת האלופות אותו שיחק עם יובנטוס. "הרגשתי כבר שחקן יובנטוס לכל דבר. אני לא כועס, אני מאוכזב. לא רציתי להישאר בזניט לעוד עונה, הכל היה מוכן, גם מספר 28 על החולצה שלי כבר היה מודפס. הגורל שלי הוא להיות שחקן יובנטוס, כך אני מרגיש, אבל אאשאר מקצוען".

שוטא ארבלדזה. ברוסיה מתייחסים בעיקר אליו (רדאד ג´בארה)
שוטא ארבלדזה. ברוסיה מתייחסים בעיקר אליו (רדאד ג´בארה)
 

מעברו של הבלגי, שריד מאותו קיץ העברות מטורף של זניט ב-2012 לאלופה האיטלקית כבר היה סגור. הוא נטש את מחנה האימונים של נבחרתו כדי לעבור בדיקות במועדון. אולם אז הרוסים, ככל הנראה בהוראתו של לוצ’סקו, שהבין שלא יוכל למצוא מחליף לכוכב ביום האחרון של חלון ההעברות, מנעו את ההעברה, והכוכב נשאר במועדון, לפחות עד ינואר. אבל ויטסל הוא מקצוען, וכל עוד הוא בזניט, הקשר הבלגי והמנוע בקישור ייתן הכל ועשוי להיות אחד השחקנים שיגרמו את כאב הראש הגדול ביותר לשוטא בניסיון להבין איך לעצור את ההשפעה שלו על הקבוצה.

כוכבים בולטים נוספים שהגיעו לארץ הם הקשר חאבי גארסיה הספרדי, לשעבר בריאל מדריד, מנצ’סטר סיטי ובנפיקה ליסבון, רוברט מאק, הקשר הסלובקי שהגיע הקיץ מפאוק סלוניקי, אלכסנדר קרז'אקוב החלוץ הרוסי הוותיק, שלו זה ביקור רביעי בארץ, וכמובן דניס קוקורין, חלוץ נבחרת רוסיה, שמגיע בכושר נהדר לאחר שכבש בשבת האחרונה. וג’וליאנו, הקשר הברזילאי שנמצא בכושר לוהט,  לאחר שכבש ארבעה שערים בארבעה הופעות העונה במדי הקבוצה.

אוהדי זניט. חוליגנים (רויטרס)
אוהדי זניט. חוליגנים (רויטרס)
 

בעיתונות הרוסית, המשחק של זניט תופס מקום מרכזי לצד התיקו של צסק”א בליגת האלופות. למכבי ת"א הם בעיקר מתייחסים “כקבוצה של שוטא” וזניט מצטיירת כפייבוריטית ברורה. למשחק אמורים להגיע כחמש מאות אוהדים רוסים. על אף שהקהל של הקבוצה נחשב לאחד הגזענים באירופה, כשהגרעין הקשה שלו אחראי על מקרים מזעזעים כמו זריקת בננה על רוברטו קרלוס, ומכתב רשמי של חוג האוהדים שלהם שבו דרשו מההנהלה לא להחתים שחקנים אפריקאיים ו/או הומואים, רוב הקהל שיגיע למשחק הם דווקא אוהדי זניט כאן בישראל.

דיברתי עם אוהד זניט בשם אנטון, בן 25, שצפוי להגיע מחר למשחק:עם אביו, אוהד וותיק של הקבוצה: “אני ישראלי ואוהד נבחרת ישראל, אבל זניט זאת אהבה מהבית. אנחנו כאן במפעל הזה במקרה, זאת קבוצה שצריכה לשחק נגד ברצלונה וריאל מדריד. אנחנו ניסע לנתניה לעודד את הקבוצה שלנו, ואני בטוח שננצח".

הערב ב-20:00 הצהובים ינסו לעשות הכל כדי להוכיח לרוסים, שהחיים בליגה האירופאית לא הולכים להיות פשוטים.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */