הסופרבול, אירוע הספורט הגדול ביותר בארצות הברית, מושך אליו מיליוני אוהדים נלהבים מדי שנה. אך לצד ההתרגשות והציפייה, האירוע מהווה הזדמנות פז לעברייני סייבר המנצלים את הביקוש הגבוה לכרטיסים ולמוצרי המרצ'נדייז של הקבוצות המתחרות.
על פי נתוני חברת הסייבר הישראלית BrandShield, המתמחה בניטור, מעקב והסרה של הונאות, זיופים והתחזויות ברשת, חלה עלייה משמעותית בהונאות המקוונות הקשורות לסופרבול. במחקר שנערך לקראת הסופרבול האחרון, נמצאו 225 אתרים חשודים כבלתי מהימנים עם דומיין המכיל את המילה 'Superbowl', עלייה של 68% לעומת השנה הקודמת.
ההונאות הנפוצות כוללות אתרים המציעים כרטיסים לאירוע במחירים אטרקטיביים, אך בפועל הכרטיסים אינם קיימים. בנוסף, נמכרים מוצרים מזויפים כמו חולצות, כובעים ואביזרים נוספים הנושאים את סמלי הקבוצות המשתתפות. בבדיקות שביצעה חברת BrandShield נמצא כי קבוצות ה-NFL המתמודדות השנה חוות מספר משמעותי של התחזויות והונאות מקוונות:
Kansas City Chiefs – לקבוצה זוהו 25 דומיינים מזויפים ואתרי מכירות מפוקפקים.
Baltimore Ravens – נמצאו 18 אתרים המתחזים למכירת מרצ'נדייז רשמי של הקבוצה.
Detroit Lions – זוהו 15 אתרים מזוייפים המציעים מוצרים וכרטיסים לא חוקיים.
Philadelphia Eagles - נמצא המספר הנמוך ביותר מבין הקבוצות, עם 10 אתרים מזוייפים.
מעבר לדומיינים המזויפים, גם מספר האתרים והקישורים מזויפים שמכרו מרצ'נדייז מזויף הוא גבוה:
Kansas City Chiefs – 12 אתרים זוהו כמוכרי סחורה מזויפת.
Baltimore Ravens – 8 אתרים למכירה לא חוקית.
Detroit Lions – 7 אתרים חשודים.
Philadelphia Eagles – 5 אתרי מסחר מזויפים.
כדי להימנע מלהיפגע מהונאות, מומלץ לנקוט בצעדים הבאים:
בדיקת שם האתר – שגיאות כתיב או אותיות כפולות בשם הדומיין עשויות להעיד על אתר מזויף. תעודת אבטחה – ודאו שהאתר משתמש בפרוטוקול SSL אך זכרו שגם אתרים מזויפים יכולים להציג תעודה זו. הימנעות מקישורים חשודים – היזהרו מהודעות פרטיות ברשתות החברתיות או באפליקציות כגון whatsapp המכילות קישורים לאתרים לא מוכרים. רכישה רק ממקורות רשמיים – כרטיסים ומרצ'נדייז רשמי יש לרכוש רק מאתרים המוכרים על ידי ה-NFL או על ידי קבוצות הליגה.
יואב קרן, מנכ"ל BrandShield מסביר: "אירוע הסופרבול הוא אחד האירועים המדוברים בעולם, ולצערנו, חוץ מאוהדי פוטבול נלהבים - מוצאים בו עניין גם פושעי סייבר המבצעים הונאות. בדו"ח שערכנו מצאנו כמות נכבדת של מאות הונאות רשת, המציגות מצג שווא אמין למדי של אתרים המציעים כרטיסים לאירוע – כרטיסים שלא יגיעו לעולם או כרטיסים מזויפים, וכן מקרים רבים של מכירת מוצרים מזויפים של הקבוצות המשתתפות”.
“כמו שראינו לאחרונה גם ב-NBA, מדובר בתופעה גוברת שמתרחבת בתחומי הספורט השונים ואוהדים להוטים שמעוניינים לרכוש כרטיסים למשחקים, נופלים קורבן להונאה. מנהלי הליגות והקבוצות צריכים לספק מעטפת הגנה מקצועית להסרת האיומים האלה - כדי להגן על הצרכן, ולא פחות חשוב, על שמם הטוב, אולם כפי שאנחנו רואים, זה אינו קורה במידה מספקת".