יום שישי, 29.03.2024 שעה 17:57
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5526מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3133-2826הפועל ירושלים1
3048-3126מכבי פ"ת2
2841-2926מכבי נתניה3
2838-2126הפועל חדרה4
2637-2926הפועל ת"א5
2534-3426בית"ר ירושלים6
2242-2026מ.ס אשדוד7
1939-2026הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

המוח מאחורי בניטס: אייסטרן מגיע למכבי ת"א

למד את פרגוסון, הוגדר כגאון פיזיולוגי והיה חלק ב'רפאלושין' בליברפול, אלא שסכסוך אחד הרס קשר בן 11 שנה ופאקו החל לנדוד. מוולנסיה ועד ק. שלום

|
אייסטרן. האיש המתאים למכבי תל אביב?
אייסטרן. האיש המתאים למכבי תל אביב?

"אני חושב שהמאמנים הכי טובים הם כאלו ששיחקו כקשרים אחוריים, כי הם רואים את המשחק בצורה הטובה ביותר". "למאמן ששיחק בעבר בקבוצה גדולה יש יתרון כי הוא מודע לכל הלחץ שמסביב ויודע להסתדר במצבים כאלה". "חיפשתי מאמן שמגיע עם ראש פתוח לעבודה בפרוייקט מאתגר".

ג'ורדי קרויף החל את עונתו השלישית במכבי תל אביב, וככל הנראה גם את האחרונה שלו, עם זעזוע. פאולו סוזה שהוביל את הצהובים לאליפות ומסע אירופי יפה בחר לעזוב לטובת פ.צ. באזל וההולנדי נותר קיץ שני ברצף בבעיה.

אלא שלבעיה הזאת היה פיתרון די קל, נוח וגם מסתבר, באותו הרגע, זמין. אוסקר גארסיה - מי שייזכר תמיד כמאמן ששינה את מכבי ת"א. זה שהביא לה אליפות ראשונה אחרי עשור, הבחור שהגיע מברצלונה והוכיח שגם זרים יכולים להצליח כאן אם נותנים להם את סביבת העבודה הנכונה.

אז אוסקר חזר. דווקא אחרי שיצא ממכבי לליגה השנייה באנגליה. והוא חזר בשביל להגיע מכאן למקום גדול יותר. שוב. אלא שהמציאות בישראל יותר חזקה מכל דבר אחר. המלחמה שכל-כך הרתיעה אותו בקדנציה הראשונה שלו בקריית שלום, שוב הופיעה והלחצים מהמשפחה עשו את שלהם.

אוסקר גארסיה. סיים את תפקידו (רדאד ג´בארה)
גארסיה. סיים את תפקידו (רדאד ג´בארה)
 

גארסיה כבר לא במכבי תל אביב, ואם בפעם הקודמת הוא הפר את חוזהו אחרי עונה שלמה שהסתיימה עם אליפות, הפעם הוא עושה את זה אחרי הדחה ממוקדמות ליגת האלופות ובחלוף כחודשיים בלבד בתפקיד החדש/ישן שלו.

תוכנית המגירה
כשקרויף ניגש לבחור מאמן, הוא מעדיף להעסיק שחקני עבר. רצוי קשרים אחוריים עם עדיפות לקריירה בקבוצה גדולה. לרוב יחפש מאמן צעיר בתחילת דרכו, שהגעה לישראל נראית עבורו כקרש קפיצה מאתגר.

זה כמובן התסריט האופטימי. אלא שהמציאות בישראל כבר סיכמנו, לא תמיד משאירה פתח לאופטימיות ובהיעדר המודל האולטימטיבי - עוברים למודל הבא. או כמו שג'ורדי אוהב כל-כך להגיד: "תמיד יש לי תוכנית מגירה".

ועושה רושם שבתוכנית המגירה הזאת של ההולנדי, בראש סדר העדיפויות, ישב אולי אחד האנשים המעניינים ביותר שיכולים להגיע לקריית שלום. איש מקצוע בכל רמ"ח איבריו, שכדורגל הוא מרכז חייו.

פאקו אייסטראן (מערכת ONE)
אייסטרן. לא המודל האולטימטיבי של המאמן שקרויף חיפש
 

הוא אומנם לא צעיר (בן 51), לא שיחק בקבוצה גדולה (אך כן עבד בכאלה כעוזר מאמן), למען האמת לא שיחק בכלל (אבל ג'ורדי כבר טען בעבר שזה לא המוטיב המרכזי), אך הוא כן בתחילת דרכו.

וזה אולי יפתיע, אבל פאקו אייסטרן, המאמן החדש של מכבי ת"א, אימן בעברו רק קבוצת בוגרים אחת. זה קרה בעונה שעברה, אז מונה למאמנה הראשי של אסטודיינטס טקוס המקסיקנית. עד לאותו הרגע, הוא היה עוזר המאמן הניצחי, בעיקר של רפא בניטס. 11 שנים הם עבדו יחדיו, צמודים, לא נפרדו לרגע. בניטס היה האיש בחזית, בעוד פאקו היה הגאון שעובד מאחוריו.

אומרים שכל מאמן מצליח מתחיל עם עוזר טוב לצידו, ופאקו היה אולי העוזר הכי טוב שבניטס יכול היה לבקש. גאון פיזיולוגי ששם את הכושר הגופני בראש סולם העדיפויות. רס"ר קשוח שלא מוכן להתפשר על האיכות באף אימון. קורא משחק נהדר, כזה שיודע לנתח מהלכים של הקבוצות היריבות עוד לפני שהתרחשו. האחראי על כל מערך ההכנה לקראת המשחקים ובקיצור - הכוח המניע שדחף את בניטס.

פאקו אייסטרן (מערכת ONE)
אייסטרן. הכוח המניע שדחף את בניטס
 

הרומן של בניטס ואייסטרן החל באוסאסונה שם החל פאקו הבאסקי לעבוד יחד עם רפא באקסטרמאדורה, שעמה העפילו בעונתם הראשונה אל הליגה הבכירה בספרד. כדי להכין את עצמם לעתיד הוורוד שלפניהם, בילו שנת שבתון בלמידת שיטות האימון של סר אלכס פרגוסון במנצ'סטר יונייטד. משם עברו לפרוייקט בטנריפה ובעונתם הראשונה העפילו לליגה הבכירה גם כן. התחנה הבאה הייתה ולנסיה, בעונת 2001/2 וההצלחה של השניים לא פסחה גם על יושבי המאסטייה שחגגו אליפות עוד באותה שנה.

שנתיים לאחר מכן, קטפו אליפות שנייה בשורות ולנסיה ונעלו את העונה עם זכייה מרגשת בגביע אופ"א. משם, הדרך שהחלה בסוף שנות ה-90 הגיעה אל רגע השיא שלה - המעבר לליברפול. בניטס ואיירסטן נחתו באנפילד ואת אותה העונה סיימו עם זכייה בליגת האלופות בגמר היסטורי ובלתי נשכח נגד מילאן. המסע שלהם במרסיסייד היה מרהיב ופאקו הוגדר כבורג החשוב ביותר, אחרי בניטס כמובן, ב'רפאלושין' שפקדה את ליברפול ויחדיו הם הובילו את הקבוצה גם לזכייה בגביע האנגלי, במגן הקהילה ובסופר קאפ האירופי.

הסכסוך עם בניטס
אלא שאז הקשר הנהדר ששרד 11 שנים, נתקל לראשונה בסכסוך שעליו השניים לא הצליחו לפשר. ב-1 בספטמבר 2007, רגע אחרי שהחלו עוד עונה יחדיו, הודיעה ליברפול על סיום דרכו של אייסטרן במועדון. עוזר המאמן ביקש לעזוב את הקבוצה, כך נטען אז בליברפול, בעקבות חילוקי דעות רבים בין השניים שהתגלו בחודשים האחרונים לתפקידו, חלקם גם על כך שלאורך אותו הקיץ הוזכר פאקו כמועמד לכמה מועדונים בספרד.

בניטס. רומן ארוך (רויטרס)
בניטס. רומן ארוך עם אייסטרן שהסתיים בסכסוך קשה (רויטרס)
 

הוא הוזכר כמועמד לתפקיד המנהל המקצועי באתלטיק בילבאו, דובר גם על חזרה אפשרית לוולנסיה ואפילו תפקיד בברצלונה היה על הפרק באותם החודשים אך העוזר המסור נשאר בליברפול ובין לבין, החלו לצוץ חילוקי הדעות בין השניים.

עוד דווח כי אייסטרן, מומחה במדעי הספורט וכושר גופני, החל לפתח טינה לבניטס לאחר שזה החל להתערב בשיטות העבודה שהשריש בליברפול בכל הקשור לפן הגופני. אך הקרע היה כה עמוק, שכאשר בניטס התייחס לסוגייה היה נראה כי הדלת עבור חזרה אפשרית נסגרה מזמן. "הוא ביקש לעזוב, ואנחנו לא מנתחים את המצב הזה עכשיו. הוא לא רוצה להיות פה יותר וזה מפתיע כי עבדנו ביחד 11 שנים".

אייסטרן עזב את ליברפול בספטמבר 2007. בין ביתו הפרטי לזה של בניטס מפרידות 10 דקות הליכה בלבד. אולם במשך כל הזמן הזה, הדרך שלהם לא הצטלבה שוב. שש שנים אחרי אותה עזיבה, העוזר המסור החליט סוף סוף לתת את הגרסה שלו למה שקרה באותו יום שבו בחר להיפרד מחברו הטוב. "היחסים בינינו החלו להשתנות כאשר הגיעה ההצלחה באנגליה. האנשים שם כל-כך מעורבים בכדורגל, שהם גורמים לך לחשוב שאתה גדול יותר ממה שאתה באמת. הרגשתי שזה בא לידי ביטוי בכך שנזנחו כל העקרונות שהובילו אותנו להצלחה".

פאקו אייסטרן (מערכת ONE)
אייסטרן. החל לפתח טינה לבניטס כשהוא התערב בשיטות העבודה שהשריש
 

"לפעמים אתה מזניח את אותם ערכים ועקרונות כי אתה מסונוור. היו פעמים שלא ממש השקענו כמו שצריך באימונים. לא הצלחתי לשכנע אותו שאנחנו צריכים לחזור למה שהוביל אותנו להצלחה. ההבדלים בין התפיסות שלנו באותם הימים היו מהותיים. הם נגדו את כל מה שהאמנתי בו, כל מה שהשרשתי במקומות בהם עבדתי. הם הובילו אותנו להצלחות, אבל ההצלחות הפסיקו להגיע. וזה לא קרה סתם", המשיך בראיון גלוי לב שהעניק לתקשורת האנגלית.

אייסטרן המשיך: "הפסקנו לבקר את עצמנו ולפעמים פשוט זרמנו עם מה שקורה. וברור שכשזה קרה, לא הייתי מרוצה". הספרדי בן ה-51 הוא איש של עקרונות. איש של דרך, של עבודה קשה. אדם שמאמין שבלי לתת הכל באימון, אי אפשר לתת את אותו הדבר על המגרש. ואם האכזבה וחילוקי הדעות המקצועיים, כמו גם זניחת העקרונות שהובילו אותם להצלחה, הם אלו שגרמו לו להרגיש שהסוף מתקרב - ההאשמות מצד בניטס מאוחר יותר פשוט גרמו לו לעזוב בלי להסתכל לאחור.

פאקו אייסטרן  (מערכת ONE)
אייסטרן. "הרגשתי שנזנחו כל העקרונות שהובילו אותנו להצלחה"
 

בניטס האשים את אייסטרן בכך ש"בגד" בו, ובזמן שהשניים הכינו את העונה הבאה וניסו לחזור אל המסלול, דיבר מאחורי גבו עם בילבאו, ברצלונה ו-ולנסיה. המאמן טען לימים כי "זהו פצע פתוח שעדיין מדמם", אך באותו ראיון לאחר שש שנים של נתק, אייסטרן התעקש שבניטס היה מודע להכל ואף חשף כי לאחר עזיבתו דחה הצעה מאברהם גרנט להצטרף אליו בצ'לסי וזאת מתוך כבוד לליברפול ולבניטס בעצמו.

"זה ממש לא נכון. רפא תמיד היה הראשון לדעת כל מה שקורה איתי. הוא היה מודע לכל הדברים שקרו באותו הקיץ", טען. מאוחר יותר יספר כי הרגיש מהשחקנים שגם הם מאבדים את הדרך. "היו שחקנים בליברפול שבאו ואמרו לי 'פאקו, אנחנו רוצים קצת לרדת מהמגרש, להפסיק לשחק ולחזור להתאמן כמו שצריך. אנחנו לא צריכים דקות משחק, אלא דקות אימון'. כאן הבנתי שיש בעיה".

גם עם אוניי אמרי זה לא ממש צלח
חצי שנה אחרי שעזב את ליברפול, פאקו החליט לעזוב לרגע את עולם האימון ומונה לראש מערך הכושר הגופני בריאל סוסיאדד. תפקיד שבו שרד 23 ימים בלבד ועזב לאחר חילוקי דעות עם ההנהלה. במאי 2008 קיבל על עצמו את תפקיד מאמן הכושר בבנפיקה ליסבון ועבד בצמוד לקיקה פלורס הספרדי, שהגיע לקבוצה בקיץ. בסיום אותה העונה חזר לוולנסיה, מונה לתפקיד עוזר המאמן וראש מערך הכושר הגופני ושם עבד עם מאמן הכושר הנוכחי של מכבי ת"א, חואן טוריחו.

אלא שגם כאן, אייסטרן שרד רק עונה אחת וטיעון "חוסר ההסכמה המקצועית", הופיע בשנית. על פי התקשורת הספרדית, הוא סיים את תפקידו לאחר שלא הגיע להבנות עם מאמן ולנסיה דאז, אונאיי אמרי, לגבי שיטות האימון הגופני של השחקנים. אייסטראן ביקש לשנות את מבנה האימונים של ולנסיה לתוכנית אשר מתחלפת בכל סיום עונה, בעוד אמרי התעקש כי המבנה שעימו עבדו בעונה הראשונה יישאר קבוע. מאמן הכושר לא הסכים ליישר קו ועזב.

אוניי אמרי (רויטרס)
אמרי. השילוב של אייסטרן עמו לא עבד (רויטרס)
 

שלוש שנים הוא ישב בצד. בספרד סיפרו כי התרכז באותן השנים בלמידת טקטיקות משחק חדשות, ניתוחי וידאו מתקדמים וחידוד שיטות האימון שלו. הוא ניצל את הזמן כדי לבצע השתלמויות במועדונים הגדולים בעולם והכל על מנת להגיע מוכן לקראת היעד הבא שלו. קבלת משרה כמאמן ראשי.

וזה קרה. לפני שנה בדיוק, אז לקח על עצמו את התפקיד באסטודנייטס טקוס ממקסיקו. בשבועות האחרונים ניהל משא ומתן עם פומאס ופובלה ממקסיקו גם כן. שתיהן היו בטוחות שהוא יצטרף, אך שתיהן גילו כי המציאות בישראל היא כזאת שמצריכה שינויים פתאומיים. כאלה שמספיק מסקרנים את פאקו אייסטרן.

אוסקר גארסיה היה רס"ר קשוח בעונתו הראשונה בקריית שלום. הוא דאג שלחניכים שלו יהיה את הכושר הגופני הטוב ביותר, הקיבעון הטקטי שלו היה ברור אבל גם כזה שהוביל להצלחה. פאולו סוזה היה לא פחות קשוח, הצגה של איש אחד, גאון טקטי שצלח עונה שלמה עם שתי מסגרות והעמיד קבוצה שכמעט ולא היו בה פגמים גופניים או מקצועיים.

אומרים שסוזה הוא אבולוציה של אוסקר. ולכן החשש לאחר חזרתו של אוסקר לקריית שלום היה שכמו המאמן הספרדי - גם מכבי הלכה צעד אחורה. לא ברור מה הצעד שהיא נאלצה לבצע עכשיו אומר מהסיבה הפשוטה שבדיוק כמו אוסקר בעונתו הראשונה, לאייסטרן אין ניסיון מספק כמאמן של קבוצה בוגרת.

סוזה (משה חרמון)
סוזה. אבולוציה של אוסקר (משה חרמון)
 

העוזר המושלם יהפוך למאמן מצליח?
יש לו ניסיון עשיר כאדם שחווה את הדברים האלה מהצד. הוא למד את פרגוסון, היה המוח שמאחורי רפא בניטס, גם סביר להניח השפיע רבות על חואן טוריחו ושיטות אימוני הכושר שהביא עימו לקריית שלום. ואומרים שהוא לא רק גאון פיזיולוגי, אלא שגם יש לו את האקסטרה בפן הטקטי, ולפחות על פי הסיפורים באנגליה - עושה רושם שגם היה קרוב יותר לשחקנים מרפא בניטס בעצמו.

זעזוע בקבוצת כדורגל שמתרחש תוך כדי שהעונה רצה לפעמים מוליד שינויים טובים ומשנה מומנטום. ומכבי תל אביב של יוני-יולי-אוגוסט, הייתה חייבת שינוי מומנטום. לצערה הוא היה רע בגלל המצב, השאלה היא האם יהפוך לטוב בדיוק בשל אותו המצב.

מה שבטוח, קרויף עומד בשלו. את ההבטחה שאנשי מקצוע איכותיים יעבדו במכבי הוא טרם הפר. השאלות הן עד כמה הסטייה מהפרופיל האולטימטיבי תשפיע ועד כמה מכבי ת"א מסוגלת פעם נוספת לעבור מהפכה ולצאת ממנה חזקה. את התשובות יקוו במכבי לספק, בדיוק כמו בעונה הראשונה של אוסקר, הרבה אחרי החגים.          

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */