יום שישי, 29.03.2024 שעה 12:40

השייטים שחולמים להיות בפאריס עם דגם חדש

מחלום למציאות? מאור עבו, ים ורטהיים, טל שדה ועיליי ראובני מתאמנים לראשונה בסירת 49ER. כמעט בלי עזרה, הם מנסים לגייס תקציב כדי לצאת לתחרויות

|
שייטי ה-49ER (נעם מורנו)
שייטי ה-49ER (נעם מורנו)

ענף השייט מורכב מדגמים רבים שרובם מוכרים וזוכים להצלחה בישראל, כמו שייט מפרשיות ה-470 או גלישת רוח ב-IQ פויל, איתם הישראלים לרוב מתחרים במשחקים האולימפיים. אלא שלאחרונה כמה שייטים צעירים ונועזים החליטו להקים בישראל דגם חדש בו אף אחד לא התחרה קודם לכן - למרות שהם לא זוכים לעזרה כלכלית גדולה.

השייטים שמורכבים משני צוותים - מאור עבו וים ורטהיים, וטל שדה ועילי ראובני - החלו להתאמן לראשונה בחופי ישראל עם סירת ה-49ER, איתה הם ינסו להגיע למשחקים האולימפיים בפאריס 2024 או ללוס אנג'לס 2028. מדובר במפרשית שעלותה גבוהה מאוד, אולם בכל זאת הם רכשו ממיטב כספם שתי סירות מהדגם הזה, במטרה לנסות ולעשות היסטוריה.

את רוב העלויות, השייטים הצעירים לקחו על עצמם. הם מתאמנים לבדם, סוחבים את הסירות ועובדים קשה, כאשר לאחרונה גם איגוד השייט נרתם למשימה וגייס כספים על מנת לעזור להם, אך כדי להמשיך ולהתקיים הם צריכים תקציב גבוה יותר. כרגע המדינה מתעלמת מהם ועד כה הם לא זכו לתמיכה כלכלית משום שעדיין לא התחרו ולא רשמו הישגים, כך שהם החליטו לפנות לציבור ולבקש סיוע בקמפיין הדסטארט.

שייטי ה-49ER עם הסירה החדשה (נעם מורנו)שייטי ה-49ER עם הסירה החדשה (נעם מורנו)

מאור עבו, בן 23 מקיבוץ שדות ים, התאהב ב-49ER כבר לפני כמה שנים ורצה להביא את הסירה לישראל. "ראיתי סירת נוער של בנות, ניסיתי להתחרות איתה ופשוט אמרתי לעצמי שאני חייב להביא סירה כזאת לארץ". ואכן, ביום בהיר אחד, עבו סיפר על התוכנית שלו לים ורטהיים, שייט וגולש לשעבר ממושב מגדים שהתגייס לצה"ל כלוחם.

"מיד אחרי שהשתחררתי מהצבא, מאור שלח לי הודעה ודיבר איתי על הפרויקט הזה", סיפר ורטהיים בן ה-21. "הוא אמר לי שהוא מצא מאמן יווני שמפליג על הסירה הזאת במשך 20 שנה והודיע שהוא קנס כרטיס טיסה ליוון כדי להתנסות בסירה. כמה דקות לאחר מכן אמרתי לו 'גם אני קניתי כרטיס טיסה'. נסענו למחנה אימונים ניסיוני ביוון והתלהבנו".

ים ורטהיים ומאור עבו (נעם מורנו)ים ורטהיים ומאור עבו (נעם מורנו)

לאחר מחנה האימונים שקיימו ביוון, מאור עבו קיבל החלטה: "אמרתי לו 'זהו, אני נוסע לקנות סירת 49ER' וקניתי כרטיס טיסה לספרד". גם לנסיעה הזו ורטהיים בחר להצטרף וביחד השניים רכשו סירה בעלות של כ-8,500 אירו. "שמתי על הסירה הזו את מענק השחרור שלי מהצבא וקנינו אותה", ציין ורטהיים והוסיף: "רק כדי להביא אותה לארץ שילמנו עוד סכום גבוה, אבל זוהי רק סירת יד שנייה שתהיה לנו לאימונים. סירה חדשה של 49ER עולה מעל 100 אלף שקל ואנחנו נצטרך לקנות אחת כזאת בקרוב כדי שתהיה באירופה ואיתה נוכל להתחרות".

מאור עבו על סירת ה-49ER שרכש (נעם מורנו)מאור עבו על סירת ה-49ER שרכש (נעם מורנו)

טל שדה בן ה-20 מגבעת עדה חבר לאחרונה לעילי ראובני בן ה-18 מראש העין, וביחד השניים הפכו לצוות שמתאמן ומתחרה ב-49ER, בסירה נפרדת שרכשו. בסוף חודש יולי, שדה החייל וראובני התלמיד צפויים להשתתף באליפות העולם עד גיל 23.

עד לא מזמן, טל שדה התחרה עם נועה לסרי כצוות מעורב בדגם ה-470 ובשנה שעברה הם אפילו זכו במדליית הכסף באליפות העולם. ברגע שהדגם הזה הפך למעורב, עם צוותים שמורכבים מגבר ואישה - ולא מתחרויות נפרדות לגברים ולנשים - כמות המשתתפים ירדה בחצי, והם עברו לדגמים אחרים. זה בדיוק מה שקרה גם לטל שדה. "השותפה שלי עזבה ואז אמרתי לעצמי שאני רוצה לעבור למשהו אחר. ה-49ER קרץ לי ועילי ראובני בדיוק רצה לקנות סירה, אז הלכתי על זה", שיתף השייט.

עיליי ראובני וטל שדה (נעם מורנו)עיליי ראובני וטל שדה (נעם מורנו)

עילי, אחיו של גולש הרוח תום ראובני, שמשתף פעולה במים עם שדה, ציין: "זה סוג של הימור. קפצנו למים העמוקים, אבל אנחנו חבר'ה צעירים שרוצים להצליח בדגם הזה. אני עדיין צעיר וגר עם ההורים, אבל אולי אקח דירה עם אחי כדי שאוכל להתמקד באימונים. המטרה שלנו היא להגיע למשחקים האולימפיים. יהיו שם רק 19 צוותים וזה יהיה מאוד קשה, אבל נעשה הכל כדי להשיג את זה. באליפות העולם ב-2023 יחלקו קווטות, גם באליפות העולם ב-2024 יהיו עוד כמה כרטיסים ואם לא נצליח שם אז ננסה דרך תחרות המבחן האחרונה".

ה-49ER היא סירה גדולה ורחבה, באורך של 4.99 מטר עם תורן בגובה של 8.5 מטר. גם בסירה הזו מתחרים הגאי ואיש צוות, אלא שבניגוד לשייט במפרשיות אחרות כמו ה-470, בסירה הזו לא יושבים אלא עומדים ורצים מצד לצד. ברוח חזקה היא עוברת מהירות של 20 קשר בים, ואם מישהו נופל ממנה היא עלולה להתהפך במים, מה שמוסיף לאתגר. "זה מזכיר יותר את גלישת הרוח מאשר שייט הרגיל ב-470. זו סירה שהיא הרבה יותר אקסטרים", הוסיף מאור עבו.

ים ורטהיים ומאור אבו בפעולה על הסירה (זיו ליטני)ים ורטהיים ומאור אבו בפעולה על הסירה (זיו ליטני)

דגם ה-49ER מורכב מאוד וצריך שייטים חזקים כדי לטפל בו ולשוט איתו. מעבר לזה, בגלל שיש בארץ רק שתי סירות כאלה, אין כמעט חלקי חילוף והתחזוקה עלולה לעלות ביוקר. "אין לנו ספונסר שעוזר לנו בהוצאות, חוץ מדוד קוסטה הבעלים של מרין ציוד ימי שעוזר לנו מידי פעם. אין לזה חלקי חילוף בארץ והרבה יותר קשה להתנהל ככה. אם נשבר לנו התורן, אנחנו פשוט יושבים ומחכים שיגיע החלק הזה מחו"ל. כשקנינו את הסירה, ניסינו להביא איתנו לארץ כמה שיותר ציוד נוסף למקרה שיהיו בעיות, אבל יש המון ציוד שנלווה אליה. לא מזמן נתלש לנו איזה חלק קטן מהסירה, אז נסענו להרצליה ושרפנו יום שלם בניסיון למצוא חלק חדש כזה", סיפרו השייטים.

הסירה החדשה מדגם ה-49ER (נעם מורנו)הסירה החדשה מדגם ה-49ER (נעם מורנו)

כדי להתמודד עם ההוצאות של רכישת סירת 49ER, שני הצוותים איחדו כוחות ופתחו בקמפיין הדסטארט לגיוס כספים המוני. השייטים הצעירים הציבו לעצמם מטרה לגייס 200 אלף ש"ח לרכישת שתי סירות חדשות שימשו אותם לתחרויות בחו"ל ועד כה הם גייסו רבע מהסכום. "נשאר לנו רק עוד חודש לגייס את הסכום המלא כדי שנוכל לרכוש סירות חדשות", אמרו.

חלקם עדיין מקבלים תקציב אישי בזכות הישגיהם בדגמים הקודמים, עם תמיכה כלכלית בגובה של כ-3,000 שקל לחודש מהוועד האולימפי, אבל גם זה בקרוב ייגמר והזמן דוחק בהם לייצר הישגים גם ב-49ER. "בלי תמיכה כלכלית לא נוכל לצאת לחו"ל ולהשיג תוצאות טובות, אבל מנגד אין אף גוף שיכול לעזור לנו לרכוש סירות לתחרויות עד שלא נביא הישגים", הם ציינו. "בגלל זה הלכנו לגייס כסף בעצמנו. לא נעים לנו לבקש כסף מאחרים וזה הדבר האחרון שהיינו רוצים לעשות, אבל אין לנו ברירה ונשמח לעזרה כדי להגשים את החלום שלנו".

הסירות החדשות בישראל (זיו ליטני)הסירות החדשות בישראל (זיו ליטני)

מי שנתרם לסייע להם הוא מועדון השייט שדות ים שהעמיד לרשותם את המאמן ים אמיר. גם איגוד השייט החל לתמוך בפרויקט לאחרונה, בהחלטה שהעביר היו"ר שי בובר, עם תקציב שנתי של כ-160 אלף שקל לכל הצוותים שמתאמנים ומתחרים בדגם ה-49ER. כמו כן, האיגוד המליץ לצרף אותם לפרויקט הכישרונות של הוועד האולימפי לקראת אולימפיאדת לוס אנג'לס 2028, כך שאולי הם יזכו לסיוע גם משם.

אלא שהבעיה העיקרית היא המימון של הסירות, כאמור, וכרגע משרד התרבות והספורט עדיין לא העמיד תקציב עבור רכישתן. אלא שהזמן דוחק בהם להשיג את הקריטריון ולהגיע לפאריס 2024 בעוד שנתיים, ולכן הם פתחו בקמפיין מימון המונים.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */