יום שני, 21.06.2021 שעה 05:07
ראשי|תוצאות LIVE|ONE VOD|הימורי ספורט|גליצ'ים|Winner|רדיו|מגזין הספורט לצעירים|בריאות וכושר|ליגת החלומות יורו|יורו 2020

המומחה חושף: יש צדדים "אפלים" לירידה במשקל

תהליך של הרזייה טומן בחובו אלמנטים חיוביים דוגמת העלאת הביטחון העצמי והפן הבריאותי, אך מקס פוסטרנק בוחר דווקא להתייחס לצדדים הפחות מדוברים

0 תגובות |
מקס פוסטרנק. יש לו גם פתרונות (אינסטגרם)
מקס פוסטרנק. יש לו גם פתרונות (אינסטגרם)

כאשר אנו שומעים מונחים כמו ירידה במשקל או הפחתת אחוזי שומן, אנו מתחברים לא פעם לאלמנטים חיוביים כמו שיפור במדדי הבריאות, העלאת בטחון עצמי ושינוי לטובה של מצב הרוח הכללי. אך האם באמת מונחים אלו טומנים צדדים חיוביים בלבד? לא ממש.

בקטע ווידאו שהעלה לאחרונה מומחה הכושר והתזונה מקס פוסטרנק, האחרון חושף מספר צדדים “אפלים” של תהליך הירידה במשקל, ומסביר כמובן כיצד ניתן להתגבר אליהם. עם כמעט חצי מיליארד צפיות בעמוד ה-YouTube הרשמי שלו, שווה ללמוד מעט ואולי לקבל טיפ או שניים לפני תהליך כזה או אחר של ירידה במשקל.

הפרעת גוף סייסמוגרפית – מדובר בהפרעה בדימוי הגוף כאשר הסובלים ממנה מוטרדים בצורה לא פרופורציונלית מההופעה החיצונית שלהם – אפילו אם מדובר בפגם שמרבית האוכלוסייה כלל לא היתה שמה לב אליו.

בעוד באוכלוסיה הכללית כ-2.5% סובלים מההפרעה, בקרב אוכלוסיית המתאמנים קבוצת הסיכון עומדת על כמעט 40% מהמתאמנים, וניתן למצוא לכך שני הסברים מרכזיים – הגורם החיצוני והגורם הפנימי: הגורם החיצוני בא לידי ביטוי בהערות מהסביבה בקשר לגוף המתאמן, שכן לא פעם האימונים שלו באים לידי ביטוי במראהו החיצוני – מה שמגביר את ההתעסקות במראה הגוף. הגורם הפנימי מגיע מהמתאמן עצמו, שבוחן כל שריר ושריר עליו הוא מתאמן, ועשוי למצוא עצמו מתעסק בדקויות של עוד חצי סנטימטר בהיקף הזרועות שלו.

הצד האפל של ההתעסקות הבלתי פוסקת במראה החיצוני (ArielHii)הצד האפל של ההתעסקות הבלתי פוסקת במראה החיצוני (ArielHii)

מיותר לציין כי ההפרעה גורמת למתח, מצוקה, דיכאון ועוד מגוון תופעות נפשיות, ובדיוק בנקודה זו פוסטרנק מציע להיכנס לתהליך עם מטרות הגיוניות ועם מודעות עצמית לפוטנציאל שלנו. הגוף שלנו אינו מושלם, ועלינו לקבל אותו כמו שהוא ולא לצפות שניראה תוך זמן קצר כמו דוגמנים במגזינים.

בעיה של עור עודף – אנשים אשר חוו ירידה משמעותית של כ-30 ק”ג משקל ומעלה, יכולים לחוות תופעה של עור עודף, אשר נובעת בין השאר מעור שנמתח לאורך תקופה ארוכה ואיבד מהאלסטיות שלו. הדבר תלוי כמובן גם בגיל ובגנטיקה, אך המרכיבים המכריעים הם כאמור כמות המשקל והתקופה בה החזיק אדם זה או אחר במשקל עודף משמעותי.

הפיתרון של פוסטרנק בנקודה זו הוא לשלב בתהליך הירידה במשקל גם אימוני כוח, ולא רק שינוי תזונה ופעילות אירובית. את המקום שתפס השומן יוכלו לתפוס עכשיו שרירים והיתרון הוא משולש: הימנעות מעור עודף, מראה חטוב ושריפת קלוריות מוגברת לאורך היומיום.

עור עודף. גם לכך יש פתרונות (צילום מסך)עור עודף. גם לכך יש פתרונות (צילום מסך)

סיכון לפציעה – תהליך של ירידה במשקל קשור לא פעם לשינויי הרגלי חיים, בטח בכל הקשור לאימוני הכושר. אנשים אשר סבלו מעודף משקל לאורך שנים ולא עסקו בפעילות גופנית, מוצאים עצמם לפתע בצד השני – מכורים לאימונים ולחדר הכושר. בדיוק בנקודה זו מציין פוסטרנק מחקר אשר צופה פציעה באימון אחת לכ-500 שעות אימון. על פי סטטיסטיקה זו, סביר להניח שתפצעו בצורה זו אחרת במהלך השנים הבאות. אך האם הדבר אמור לגרום לכם שלא להתאמן?

ההיפך הוא הנכון. הסיכונים הבריאותיים לאנשים שאינם מתאמנים גדולים לאין שיעור מסיכון לפציעה בחדר כושר, מה גם שפציעות אלו הן בעיקר “מבאסות” ולא מסכנות חיים. נפצעתם? לא קרה כלום. דאגו לשיקום כמה שיותר מהיר וחזרו למסלול.

פציעה. גם זה קורה (princesscea)פציעה. גם זה קורה (princesscea)

פעילות אירובית אינה הפיתרון – אם קראתם בשנים האחרונות את מרבית הכתבות במדור זו, עובדה זו אינה מפתיעה אתכם במיוחד. אם זה לא מספיק, פוסטרנק מציין מחקר שכלל כמעט 2000 אנשים עם עודף משקל, בו נקבע כי פעילות אירובית איננה אפקטיבית לעניינו – בטח כשהיא מיושמת כפתרון היחיד לבעיה.

מה ההסבר לכך? ראשית, אנשים אשר מבצעים פעילות אירובית מורידים לא פעם את רמת הפעילות שלהם בשאר היום מה שמוביל למשחק סכום אפס. הם מרגישים מותשים לחלוטין, וחלק לא מבוטל מהם מוצא עצמו רובץ על הספה או על המיטה.

בנוסף, פעילות אירובית ללא אימוני כוח לא תתרום לשמירה על מסת השריר (או העלאתו במקרה של אימוני כוח), מה שאומר שתהליך הירידה במשקל יוביל לירידה במסת השריר ובכך אף אחד אינו מעוניין. חשוב לציין בנקודה זו כי אין הדבר אומר שלא לעסוק בפעילות אירובית, שכן יש לה רבדים בריאותיים נהדרים, אך חשוב לזכור שהיא אינה יכולה להיות הפעילות הבלעדית. 

הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור בריאות וכושר באתר. מאמן כדורסל בהכשרתו, מדריך חדר כושר ומאמן TRX מוסמך.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור בריאות וכושר? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את בריאות וכושר. נתראה בכתבה הבאה!

אסור לפספס
נגןמאור,מירן ואלחמיסטר מרימים לעדן בן זקן
מאור,מירן ואלחמיסטר מרימים לעדן בן זקן
נגןהמסאז'ר של רונאלדו עכשיו גם בחנויות
המסאז'ר של רונאלדו עכשיו גם בחנויות
נגןרונאלדו נותן אימון במרפסת עם נוף משגע
רונאלדו נותן אימון במרפסת עם נוף משגע
נגןהנקמה של אמבפה בניימאר לא איחרה להגיע
הנקמה של אמבפה בניימאר לא איחרה להגיע