יום רביעי, 03.03.2021 שעה 17:54
ראשי|תוצאות LIVE|ONE VOD|הימורי ספורט|גליצ'ים|Winner|רדיו|מגזין הספורט לצעירים|בריאות וכושר|ליגת החלומות|לה ליגה פנטזי

כשהמשלוחים בשיאם: כיצד עסק בוחר רכב מסחרי?

השנה האחרונה השאירה את הישראלים בבית ועסקים רבים נאלצים לשדרג את צי הרכבים שלהם כדי לעמוד בביקוש. מהם השיקולים המנחים וכיצד בוחרים נכון?

1 תגובות |
כיצד תבחרו את הרכב הבא שלכם (jan3933)
כיצד תבחרו את הרכב הבא שלכם (jan3933)

בשיתוף כלמוביל

אין ספק כי שנת 2020 היתה השנה המאתגרת ביותר במאה הנוכחית עם פרוץ נגיף הקורונה בעולם -  נגיף אשר שינה את חיינו מן הקצה אל קצה. מעבר לעובדה שהוא השפיע באופן ישיר על סטטוס הבריאות העולמי, היו לו השפעות ישירות בפן הכלכלי, החל מהעלאת אחוז המובטלים בכל העולם ועד לקריסת חברות והשבתת ענפים שלמים דוגמת התיירות ועסקי הפנאי והתרבות.

לצד הדעיכה הכללית המוזכרת לעיל, ישנו תחום אחד אשר חווה בבירור את התהליך ההפוך עקב ההישארות בבתים – תחום המשלוחים וההובלות. בישראל ראינו שני שווקים עיקריים אשר קיבלו תאוצה בלתי רגילה: שוק מוצרי הכושר והספורט הביתיים שחווה עליה של מאות אחוזים בשל הסגרים שהוטלו לנו, וכמובן שוק המזון – הן ברמת הקניות בסופר והן ברמת המסעדות שאינן יכולות להרשות לעצמן היום להיות ללא שירות משלוחים אורגני או חיצוני.

חשוב לציין בנקודה זו שתחום משלוחי המזון היה בגרף עליה מתמדת ללא קשר לשנת הקורונה האמורה, אך אין ספק שההישארות בבית נתנה למשלוחים אלו דחיפה שאף אחד לא ציפה לה. כמובן שכל מערך המשלוחים לא יכל לעמוד במקום לנוכח הביקוש האדיר, שכן משלוחים בהיקפים כה גדולים כבר לא מגיעים ב"טנדר המכולת השכונתי". חלק בלתי מבוטל מהמוצרים דורש הובלה בטמפרטורה מפוקחת ומבוקרת, שלא לדבר על עולם התרופות, ששם כל טעות היא הרבה יותר קריטית מגלידה שהפכה בדרך למילקשייק…

גם אתם צריכים מסחרית חדשה? להשארת פרטים לחצו כאן

הביקוש בשוק המזון והספורט הוביל לצורך במסחריות חדשות (יח"צ)הביקוש בשוק המזון והספורט הוביל לצורך במסחריות חדשות (יח"צ)

ואין מדובר בשינוי בהיקפים בלבד. מדובר גם בשינוי הרגלי צריכה שספק אם היה מתקדם בקצב כזה ללא אותו נגיף ארור. מישהו בישראל היה יכול להעלות על דעתו שנקנה סל לחצר, משקולות ואף ריהוט גן יוקרתי מבלי להגיע לסניף של אחת מהרשתות המוכרות? כעת הכול כשר ונראה כי כבר לא נחזור אחורה גם כשהרעה תחלוף.

השפעת הרגלי הצריכה על עולם הרכב 
אחרי שהבנו שהרגלי הצריכה השתנו והישראלים רוצים כמה שיותר וכמה שיותר מהר, כמובן שעולם הרכב היה צריך להשתנות, בעיקר בכל הקשור לרכבים מסחריים המשנעים את כלל ההזמנות והמשלוחים. כאן אנחנו פוגשים שני סוגים שונים של חברות: חברות אשר מציעות מוצרים דוגמת מוצרי כושר ומחזיקות במערך רכבים, לצד חברות אשר הביזנס העיקרי שלהן הוא ההובלות והמשלוחים עצמם (המוצר שלהם הוא נטו שירות ההובלה, הן לא מוכרות דבר).

בחברות מהסוג הראשון קיים כמובן שינוי מסוים אך הוא יהיה ברמת המיקרו של הוספת מספר רכבים מסחריים או שימוש נרחב יותר בשירותי הובלה חיצוניים. כאמור, הביזנס העיקרי שלהם איננו ההובלה עצמה והרכבים המסחריים הם שירות משלים בלבד אשר אינו מצריך ירידה לרזולוציות מפורטות (לכן גם פעמים רבות יהיה מדובר ברכבים מסחריים ורסאטילים המשרתים מספר מטרות ולא ברכבים מסחריים ייחודיים).

שירותי הובלה אורגאניים או שימוש בשירות הובלה חיצוניים? שאלה נפוצה (יח"צ)שירותי הובלה אורגאניים או שימוש בשירות הובלה חיצוניים? שאלה נפוצה (יח"צ)

בחברות מהסוג השני מדובר בשינוי בהיקף שונה לחלוטין – ההובלות הוא עיסוקן העיקרי וכל שינוי בעולם הזה משפיע עליהן בצורה משמעותית ביותר. כאן כבר לא מדובר בנגרייה שמוסיפה עוד רכב מסחרי לשלושת הקיימים, אלא בחברות שעוסקות בשינוע רחב יותר שלפעמים אף מתחיל בהטסה של ציוד לישראל ומסתיים בהובלתו בתוך המדינה מנקודה A לנקודה B – וזאת בטווח זמנים של 48 שעות בלבד. 

חברות אלו בוחנות כל רכב מסחרי לפרטי פרטים והוא נבחר בקפידה למטרה לה הוא יועד. צריך גם לזכור שכל צעד של רכש בחברות אלו גם מושפע מכל שינוי קטן במפרט – רכב מסחרי אשר תצרוכת הדלק שלו טובה באחוזים מעטים לא תשפיע על חברות מהסוג הראשון, אך חברות ההובלה יושפעו מכל תזוזה (אף בעשירית האחוז) בשל ההיקפים והמרחקים אותם גומעים אותם רכבים.

הקשר בין מהות החברה לבחירת רכב מסחרי
בתחום ההובלות נמצא שתי גרסאות מרכזיות:  גרסאות של עד 3.5 טון שאינן מצריכות רישיון נהיגה ייעודי וגרסאות של 5 טון ומעלה המצריכות רישיון נהיגה ייעודי. 

בגרסאות של עד 3.5 נמצא שחקנים מוכרים בשוק הרכב דוגמת מרצדס, פיאט רנו, פיג'ו ואחרים והן מיועדות בעיקר לסוג הראשון של החברות – חברות אשר ההובלה והשליחויות אינן הביזנס העיקרי שלהם אלא רק ביי פרודקט (מוצרי ספורט, מרכולים וכיו"ב).

מהות החברה משפיעה על הבחירה (יח"צ)מהות החברה משפיעה על הבחירה (יח"צ)

בגרסאות של 5 טון ויותר הסיפור הוא שונה לחלוטין, שכן כאן מדובר ברכבים מסחריים (וואנים) אשר מיועדים בעיקר לחברות אשר עיסוקן הוא הובלה, ואך ורק הובלה. גם כאן נראה מנעד של שחקנים דוגמת פולקסווגן, MAN ,IVECO ואחרים, אך לטענת היבואנית כלמוביל, היא זו אשר מובילה את הקטגוריה באופן ניכר עם מותג הספרינטר של מרצדס.

גרסאות אלו מבוקשות דווקא אצל חברות ההובלה וחברות השילוח, ופחות ע"י חברות שמוכרות מוצר שכן חברות ההובלה מתמודדות עם היקפים גדולים יותר (לעיתים כמה נקודות אספקה בנסיעה אחת) והן צריכות להתמודד עם מגוון שלם של מוצרים שאינם תמיד ידועים מראש: מה שביום אחד היה הליכוני כושר יכול להפוך ביום למחרת למזרנים למיטות זוגיות, ונדרשת התאמה לכל סיטואציה.

התאמת רכב מסחרי לצרכי החברה
בכדי לקבל טעימה מהאפשרויות המוצעות בעולם הרכבים המסחריים, נבחן את המוצע בחברת כלמוביל, יבואנית הרכב הגדולה בישראל. החברה, אשר שמה לה למטרה להיות לידרית בשוק הרכבים המסחריים, מנסה למעשה לייצר רכבים מסחריים "טיילר מייד" עבור כל דרישה. דגם הדגל אשר משמש למטרה לזו הוא כאמור הספרינטר של חברת מרצדס - חברה המתמחה אגב גם בייצור כלי עבודה ונחשבת ליצרנית מובילה בתחום.

רכב מסחרי של מרצדס. אפשרויות הבחירה הן בלתי נגמרות (יח"צ)רכב מסחרי של מרצדס. אפשרויות הבחירה הן בלתי נגמרות (יח"צ)

בגרסאות ה-5 טון ומעלה, אותן הזכרנו קודם לכן, החברה מציעה מגוון רחב של קונפיגורציות לבחירה, דוגמת חד או דאבל קבינה, אורך קצר או ארוך, גובה נמוך או גבוה וכן הלאה. לדברי החברה קיימות אין סוף אפשרויות כדי להתאים לכל דורש, דבר אשר נותן כאמור מענה מלא לחברות הובלה אשר בוחרות רכבים באופן מאוד מדויק על פי ייעודם.

בכל הקשור לאפשרויות הרכישה, החברה מפעילה חברת ליסינג תפעולי עצמאית וניתן לבחור למעשה בין רכישת רכב, הסכם החזקה, ליסינג תפעולי בתשלום קבוע לחמש שנים אשר בסיומו מחליפים לרכב חדש, לבין אפשרות טרייד אין. אם נסכם זאת, נראה כי קיימת גמישות הן בבחירת תצורת הרכב המסחרי והן באופן רכישת הרכב.

תשכחו ממחיר, תחשבו עלות/תועלת
לא צריך להכיר את עולם הרכב לעומק כדי לדעת שמרצדס גובה פרמיה על המותג – היא לא הזולה ביותר, לא היתה הזולה ביותר ובוודאי שלא תהיה הזולה ביותר. לטענת החברה, אם בוחנים את הרכבים המסחריים שלה על פי מדד ה-TCO (העלות הכוללת בכלל תקופת הבעלות על הרכב כולל אחזקה ומחיר המכירה העתידי) ולא על פי מדד המחיר, מקבלים מדד בחינה איכותי, שהוא למעשה מה שמעניין באמת את הלקוחות המקצועיים.

רכב מסחרי בפעולה. המחיר ברצפת המכירה הוא אינו המדד הנכון (יח"צ)רכב מסחרי בפעולה. המחיר ברצפת המכירה הוא אינו המדד הנכון (יח"צ)

כיצד זה בא לידי ביטוי בפועל? לדברי היבואנית, מרצדס משקיעה משאבים רבים בפיתוח רכיבים שונים בנהיגה אשר מורידים באופן ישיר את העלויות והיא נמצאת למעשה ב"שפיץ" של הטכנולוגיה: מנוע שצורך דלק בצורה יעילה, הנדסת אנוש שמונעת תאונות מיותרות, תכנון נכון יותר של תא המטען אשר חוסך מקום וזמן וכיו"ב. זו למעשה הפרמיה אותה הזכרנו קודם לכן, שאמורה לתת אותותיה בטווח הארוך, ולא רק במעמד קניית הרכב. 

בימים אלו היבואנית מציגה את מותג כלמוביל פרו (קיצור של פרופשונל), אשר נותן מענה של 360 בכל הקשור לעולם הרכב המסחרי. לדברי החברה, מדובר במענה לכל צורך החל ממוניות, וואנים, אוטובוסים פרטיים ועד למובילי טנקים, כאשר מעבר לחברת מרצדס מוצעים גם דגמי יונדאי הדרום קוריאנית ומיצובישי היפנית. 

גם אתם צריכים מסחרית חדשה? השאירו את פרטיכם בטופס יצירת הקשר. להשארת פרטים לחצו כאן

בשיתוף כלמוביל

 

אסור לפספס
נגןמסי ופוגבה באתגר טיק טוק חדש, יצליח להם?
מסי ופוגבה באתגר טיק טוק חדש, יצליח להם?
נגןבסיום הסרטון השחקן הצנוע ביותר בברצלונה
מיהו הכוכב היחיד בבארסה שנוהג ברכב צנוע?
נגןמירן מרוצה? מאור בוזגלו לובש חצאית
מירן מרוצה? מאור בוזגלו לובש חצאית
נגןהבוס בקהאם מתאמן עם השחקנים ונראה בכושר
בקהאם מתאמן עם השחקנים ונראה בכושר מעולה