יום שני, 13.07.2020 שעה 03:08
ראשי|תוצאות LIVE|ONE VOD|הימורי ספורט|גליצ'ים|Winner|רדיו |זמן מגרש|בריאות וכושר|לה ליגה פנטזי

3 חלקים לשריר הכתף: מה תפקיד כל אחד מהם?

רגע לפני שאתם מזניחים את שריר הכתף שלכם במכון, חשוב שתבינו את התפקיד של כל אחד מחלקיו ואת התרגילים המיועדים להם. וגם: ההשפעה על המראה השרירי

0 תגובות שי לב | 18/05/2020 13:37
עוד פעולה של הכתף הקדמית (tacofleur)
עוד פעולה של הכתף הקדמית (tacofleur)

כולנו מכירים את השרירים האהובים ביותר על מתאמנים בחדר הכושר: הרחב גבי נותן את המראה המשולש, שריר החזה מנפח את פלג הגוף העליון שלנו, שריר היד הקדמית נותן את המראה השרירי לזרועות ועל הקוביות בבטן כמעט שמיותר לדבר.

לעומת זאת, אין ספק שאחד מהשרירים הפחות פופולריים הוא שריר הכתף (לחלקיו השונים) שכן “יחסי הציבור” שלו כנראה לא מספיק טובים. אז נכון, יש יותר מתאמנים שמוותרים על רגליים מאשר מתאמנים שמוותרים על כתפיים, אבל עדיין – השריר הזה יחסית מוזנח, בטח בהשוואה לשרירים הסמוכים לו.

צריך לומר זאת בצורה הברורה ביותר: כמובן שמדובר בהזנחה לא מוצדקת – לא רק ששריר הכתף חשוב מאוד לתפקוד הפונקציונאלי שלנו בחיי היום יום שלנו (כל הרמת חפץ או הרמת יד ולא חשוב לאיזה כיוון) הוא גם יוצר את הגבול בין שרירי החזה לשרירי הידיים, מה שמעניק מראה שרירי יוצא מן הכלל לםלג הגוף העליון.

ואם כבר הבנו את חשיבות השריר, שלא נחשב גדול כמו הגב או הרגליים, אך גם לא נחשב קטן כמו הידיים, זה המקום להבין מהם שלושת חלקיו, מה תפקידיהם והתרגילים המיוחדים להם בחדר הכושר.

הכתף הקדמית

זהו חלקו של השריר שנמצא בקדמת הכתף ואחראי על הכפיפה במפרק הכתף. כפיפה במפרק הכתף משמעה תנועה של היד הצמודה תחילה לצדיי הגוף לכיוון מעלה כשהמרפקים מופנים קדימה. בחיי היומיום נשתמש בשריר זה כדי להניח מזון בארון גבוה, כדי להרים תינוק כלפי מעלה, כדי להניף משקל קדימה כלפי מעלה (כמו בתמונה הראשית מעלה) או כדי לתת מכת סנוקרת (מקווים שלא תצטרכו לתת מכת סנוקרת בשום מקרה..).

כפיפת מרפק כנגד משקולת ביד כמעט ישרה (צ"מ מתוך יו-טיוב)כפיפת מרפק כנגד משקולת ביד כמעט ישרה (צ"מ מתוך יו-טיוב)

לגבי תרגילים במכון הכושר, כל הרמת יד ישרה כלפי מעלה מאזור החגורה בין אם בכבל, משקולות או גומייה תעבוד על שריר הכתף הקדמית. באם היד לא תהיה ישרה ותערבו גם פשיטה של מפרק המרפק, הכתף הקדמית תהיה רק אסיסטנטית והשריר התלת ראשי (יד אחורית) יהיה השריר העיקרי בפעולה – דוגמא לתנועה כזו תהיה שכיבות סמיכה עם מרפקים צמודים למותן ולא פונים הצידה.

חשוב לציין בנקודה זו כי שריר הכתף הקדמית הוא אסיסטנט בכל תרגילי החזה, כך שעבודה עליו לא תהיה רק באופן ישיר על שרירי הכתף.

כתף אמצעית

החלק האמצעי של שריר הכתף. חלק זה אחראי על הרחקת הכתף שמשמעה פשוט הנפת הידיים לצדדים. בחיי היומיום נשתמש בשריר זה כל פעם שנדחוף משהו כלפי מעלה כמו הושבת ילד על הכתפיים או דחיפצ מזוודה לבוידעם.

לחיצת כתפיים. תרגיל קלאסי לכתף האמצעית (272447)לחיצת כתפיים. תרגיל קלאסי לכתף האמצעית (272447)

בחדר הכושר הרחקת כתף יכולה להתבצע באמצעות כבלים, משקולות או גומייה כאשר היד כמעט ישרה. אם תהיה תנועה גם במפרק המרפק, כמו בלחיצת כתפיים כנגד משקוליות או כנגד מוט (ראו בתמונה מעלה) אז השריר התלת ראשי יהיה האסיסטנט במקרה זה (ולא הראשי כמו בכתף הקדמית).

כתף אחורית

החלק האחורי של שריר הכתף הצמוד בצד האחורי של גופנו לשריר הרחב גבי. הוא אחראי על תנועה אופקית לאחור של הידיים כאשר המרפק נמצא בקו הכתף. בחיי היומיום אין לו יותר מדיי שימושים חוץ מאולי ניעור שמיכות, אך באופן עקיף הוא אסיסטנט של כל התרגילים בהן מעורב הרחב גבי דוגמת חתירות ומשיכות (תרגילי מתח למשל).

חתירה לכיוון מעלה עם מרפקים בקו הכתפיים (צ"מ יו-טיוב)חתירה לכיוון מעלה עם מרפקים בקו הכתפיים (צ"מ יו-טיוב)

בחדר הכושר התרגיל הנפוץ ביותר באשר לשריר זה הוא תפיסת שני כבלים בידיים מוצלבות בצורת איקס ומשיכה לאחור כאשר גלגלת הכבלים בגובה הכתף (הידיים כמעט ישרות). תרגיל נוסף בנוגע לשריר זה יהיה חתירה כנגד מוט (כמו בתמונה מעלה) או כנגד T-BAR כאשר המרפקים בקו הכתפיים, או חתירה כנגד כבל עם מרפקים בקו הכתפיים.

מה למדנו?

  1. לשרירי הכתף חשיבות רבה הן ברמת התפקוד היומיומי והן ברמת המראה השרירי
  2. שריר הכתף מחולק לשלושה חלקים שונים כאשר לכל אחד מהם תפקיד אחר
  3. בעת האימון בחדר הכושר, יש לתת מענה לכל אחד משלושת החלקים כל עוד מדובר באימון AB וכמובן באימון ABC (אימונים אשר מחלקים את הגוף לשני חלקים או שלושה חלקים בהתאמה).

שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE  ובימים אלו עורך את מדור בריאות וכושר. מאמן כדורסל בהכשרתו, מדריך חדר כושר ומאמן TRX  מוסמך.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור בריאות וכושר? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את בריאות וכושר. נתראה בכתבה הבאה.

RSS RSS   Facebook Twitter טוויטר   הדפס   הוסף תגובה 

... תגובות בטעינה ...
אסור לפספס
נגןרגע מצחיק מהליגה בפורטוגל
השופט סימן שדגל הקרן חסר ומשם הכל הסתבך
נגןמה תגידו על הדרך הזאת לנצח את כולם?
השיטה שאף אחד לא ינצח אתכם בהורדות ידיים
נגןניימאר מעלה 6 סרטונים ביום אחד בלבד
כדורגלן? ניימאר מעלה 6 טיקטוקים ביום 1
נגןהחלוץ של סיטי מרעיף האהבה על הכלבה
רק היא זוכה לאהבה כזאת מסרחיו אגוארו