יום שלישי, 02.06.2020 שעה 15:07
ראשי|תוצאות LIVE|ONE VOD|הימורי ספורט|גליצ'ים|Winner|רדיו|זמן מגרש|בריאות וכושר| לה ליגה פנטזי

מדוע מייחסים בטעות את הריצה לירידה במשקל?

כולנו יודעים ששינוי תזונתי מוביל להרזייה, אבל רבים נוטים לחשוב כי גם הוספת ריצה תשפיע באופן ישיר על תהליך. מדוע מדובר במיתוס וכיצד הוא נוצר? (15 תגובות)

13/05/2020 14:28 מאת שי לב
פעילות נהדרת, לא ממש תורמת להרזייה (רדאד ג'בארה)
פעילות נהדרת, לא ממש תורמת להרזייה (רדאד ג'בארה)

עם הגעת החודשים היותר חמים לארצנו, אין ספק כי אחד מהמונחים השגורים ביותר בקרב האוכלוסייה הוא "ירידה במשקל". מעבר לכך שאותה ירידה במשקל קשורה באופן ישיר לשינוי התזונה שלנו, חלק לא מבוטל מהמעוניינים להתחטב ולרזות ייחלו לדבר על הרצון להתחיל לרוץ.

"אני חייב להתחיל לרוץ אם אני רוצה להוריד את הבטן הזו", זה משפט שוודאי שמעתם נזרק לאוויר, בין אם ע"י חבריכם, בני אם ע"י משפחותיכם, או שאפילו אמרתם אותו בעצמכם.

כעת נשאלת השאלה על מה נשענת הקביעה הזו כי ריצה תוביל לירידה במשקל והאם מדובר בעובדה או שמיתוס שהתגבש לו עם השנים.

בהמשך הדברים ננסה להסביר מדוע מדובר דווקא במיתוס, כאשר במקביל ניתן לריצה את הכבוד המגיעה לה בכל הקשור לאורח חיינו הבריאים, לאוו דווקא בהקשר של ירידה במשקל.

חבר שרץ ירד המון במשקל

פעמים רבות בחיים אנו מגיעים למסקנות על פי תצפית בודדת או מספר תצפיות שונות מבלי להבין את הדברים לעומקם. דוגמא לכך יכולה להיות חבר שהחל לרוץ ובעקבות כך לכאורה ירד במשקל. האם ניתן להסיק מכך שזהו התהליך שמתבצע בפועל? ממש לא.

שינוי במשקל. לא הגיע מהריצה (mojzagrebinfo)שינוי במשקל. לא הגיע מהריצה (mojzagrebinfo)

אותו חבר שירד במשקל במקביל להכנסת הריצה לשגרת חייו, שינה ככל הנראה את כלל השגרה שלו מאז שהחליט כי הוא הולך להשיל מספר קילוגרמים ולרזות: הוא כנראה אוכל יותר נכון, נמנע מקינוחים, מקפיד על שעות שינה מסודרות וכיו"ב.

סביר להניח גם שהכלל המנחה אותו, הוא הכלל שכולנו מכירים: "מדוע שאהרוס לעצמי את מה שעשיתי בריצה עם ארוחות עתירות בקלוריות או בקינוח מיותר?", וכך למעשה הריצה השפיעה באופן עקיף על הירידה במשקל שלו ולא באופן ישיר.

הריצה שורפת המון קלוריות

כולנו יודעים שמספיק לרוץ במשך כמה דקות כדי להרגיש שהרגע הצטרפנו לגיבוש השייטת: הדופק הוא מהיר, הנשימות הן כבדות, ואם גם חם, אז החולצה כולה רטובה מזיעה. האם הדבר אומר שאלפי קלוריות נשרפו ללא הגבלה? ברור שהתשובה לכך היא שלילית.

ראשית, רובנו לא רצים למרחקים גדולים מדיי ובאינטנסיביות גבוהה באסקטרים, כך שלרוב מדובר בכמה קילומטרים בודדים בקצב בינוני. גם אם ממש השקענו, נאבד ככל הנראה לא יותר מ-500 קלוריות, והבשורה היותר רעה היא שלגוף גם לא ייקח יותר מדיי זמן להתאושש מהריצה זו – כך שהוא לא ימשיך לשרוף קלוריות משומן בזמן המנוחה.

אז כמה קלוריות שרפתם באמת? (pasja1000)אז כמה קלוריות שרפתם באמת? (pasja1000)

שנית, חשוב לזכור שכמות אנרגיה כזו שנשרפה בזמן קצר צריכה לקבל מענה מאוד מהיר של קלוריות בחזרה, שכן אם לא, הגוף נכנס למגננה ומתחיל להאט את חילוף החומרים. מה שמומלץ במקרה זה (אם אכן בחרתם לרוץ) הוא לחסוך בקלוריות כמה שיותר רחוק מהריצה (כמה שעות לפניה או אחריה), וכך לא נפגע כאמור בקצב חילוף החומרים.

אימוני כוח מיותרים בהרזיה

כאן מדובר באחד המיתוסים הגדולים ביותר ונסביר גם מדוע. כאשר אנחנו מעוניינים לרדת במשקל אנו מעוניינים בירידה איכותית של אחוזי שומן ולא בירידת מסת שריר.

כאשר אנו מורידים את הצריכה הקלורית שלנו לצורך הרזיה, הגוף מחפש כל מאגר אנרגיה אפשרי, ופונה לשרירים (הופך את החלבונים שבהם לפחמימות). הדבר מקבל משנה תוקף כאשר בתזונה החדשה שלנו אנחנו לא צורכים מספיק חלבון (טעות נפוצה שהיום מקבלת מענה טוב יותר ע"י הכנסה קבועה של חזה עוף, דג או ביצים בתזונה היומית).

כיצד כן ניתן למנוע את הירידה במסת השריר? אם נעסוק באימוני כוח, אפילו פעמיים בשבוע, הגוף "יבין" שהשרירים נחוצים לתפקודו והוא יישמר אותם למרות הגירעון הקלורי. היות והריצה לא קשורה כלל לשמירה על מסת השריר, כעת ברור מדוע היא אינה חיונית בתהליך המוזכר לעיל, ותרגילי כוח דווקא כן.

אימון משקולות. עליו דווקא לא כדאי לוותר (מערכת ONE)אימון משקולות. עליו דווקא לא כדאי לוותר (מערכת ONE)

מעבר לאמור אודות השמירה על מסת השריר, חשוב לציין ששוב, בניגוד לריצה, לאימוני כוח יש יתרון נוסף בכך שאם מקיימים אותם באינטנסיביות וכמעט ללא מנוחות (אימוני טבאטה, Hiit וכדומה), הם ימשיכו לשרוף שומן גם לאחר האימון במנוחה לטובת ההתאוששות השרירית – נקודה קריטית ברצון לרדת במשקל בצורה איכותית.

אז מדוע בכל זאת חשוב לרוץ?

מיותר לציין שמעבר לעניין הירידה במשקל, בריצה חשובה מאוד לשמירה על בריאותנו ועל מניעת מחלות עתידיות הקשורות ברמת הסוכר שלנו, הצטברות השומנים בגוף, פעילות הלב והריאה וכיו"ב.

מעבר לכך, לריצה כאמור יש השפעה גם על כלל ההרגלים שלנו כמו תזונה נכונה, שמירה על שעות שינה ואורח חיים רבים בכלל האספקטים. בנוסף, ההרגשה שאחרי הריצה היא בדרך הרגשה נהדרת של סיפוק ומסוגלות, ומי שחווה אותה יודע שהיא חשובה לא פחות מהתצוגה על גבי המשקל הביתי.

לסיום נציין את המובן מאליו, כי בהחלט ייתכן שהריצה היא תחביב עבורכם, ואז אתם לא צריכים שום סיבה או תירוץ לעסוק בה – העיקר שתיהנו.

שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE  ובימים אלו עורך את מדור בריאות וכושר. מאמן כדורסל בהכשרתו, מדריך חדר כושר ומאמן TRX  מוסמך.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור בריאות וכושר? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את בריאות וכושר. נתראה בכתבה הבאה.

 

 

RSS RSS   Facebook Twitter טוויטר   הדפס   הוסף תגובה 

... תגובות בטעינה ...
אסור לפספס
נגןהשיטה הדנית לצפות במשחקי כדורגל
דרייב אין: השיטה הדנית לצפות בכדורגל
נגןטריק הביצה של ניימאר
ניימאר לא מרחם על הבן שלו עם טריק מלוכלך
נגןבכניסה לאימון שחקני ברצלונה מגיעים עם מסיכה ממותגת
שחקני בארסה מציגים את המסיכות הרשמיות
נגןלחלוץ נבחרת פולין יש בית מטורף בעיר הבירה
7 מיליון יורו! הבית של לבנדובסקי בורשה