יום ראשון, 11.08.2019 שעה 21:40
ראשי|תוצאות LIVE|ONE VOD|הימורי ספורט|גליצ'ים|Winner|רדיו|גיימינג|בריאות וכושר|ONE TRAVEL|לה ליגה פנטזי

כמו שתמיד חלמתם: המדריך ללימוד גלישת גלים

מקנאים בכל הגולשים שאתם רואים בחוף? תמיד חלמתם לעשות צעדים ראשונים בעולם הגלישה? קבלו את המדריך המלא לגולש המתחיל כולל ווידאו והדגמות (2 תגובות)

01/05/2018 10:41 מאת רומן שנדרובסקי

ברוכים הבאים לעולם הגלישה, עולם מרגש, סוחף וממכר. לימוד גלישה אף פעם לא נגמר, אך הוא מהנה ומאתגר. ישנם קשיים, מכשולים ואתגרים רבים אבל ישנן גם הצלחות, שיפור יכולות וחוויות רבות.

בגדול, התמקצעות בגלישה לוקחת שנים ובקטן, היא מתחילה מבפנים. המדריך הבא ייתן לכם את הכלים הבסיסיים ללמוד לגלוש וליהנות מהגלים.

מספר נקודות חשובות לפני שנתחיל

כמו בכל תחום חדש על מנת להצליח נדרשת סבלנות, מוטיבציה והתמדה. זה לא פשוט בהתחלה וגם אחר כך לא נהיה כזה קל אבל לומדים ליהנות מהדרך.

שימו לב, הצלחה היא שונה אצל כל אחד ואחת והיא בנויה מהרבה הצלחות קטנות לאורך הדרך. סמנו לעצמכם את ההצלחות הקטנות ודעו לטפוח לעצמכם על השכם, זה יישמר ואפילו יגביר את המוטיבציה והמודעות העצמית שלכם.

זכרו שאתם לא בתחרות עם אף אחד, זה יעזור לכם להתמקד בעצמכם, בדברים שאתם צריכים ללמוד, לתרגל ולשפר. בסופו של דבר, אצל כל אחד ואחת תהליך הלמידה שונה.

והכי הכי חשוב זכרו את הסיבות שבגללם התחלתם לגלוש – הכיף, החברים, הניתוק, הרוגע, השלווה, ההתלהבות, האדרנלין, התשוקה, החיבור לטבע ולעצמכם…

לפני שנכנסים למים

תרגולי עמידה: Pop-Up
התרגולים יעזרו לגוף שלכם לזכור את התנועות הנכונות כך שכשתנסו ליישם בזמן אמת יהיה לכם קל יותר.

ציירו גלשן בחול וסמנו את הקו שעובר במרכזו  ה-stringer, או שתמקמו את הגלשן בחול עמוק, כך שהחרבות תהינה מוגנות בחול. שכבו על הקו או הגלשן כאשר הידיים שלכם מתחת לקו הכתפיים. רגליים צמודות, חזה מורם כתפיים משוכות לאחור.

הניחו את כפות הידיים על החול, ישרות עם החזה כאילו אתם מתכננים לעשות שכיבות סמיכה. כאשר תעשו זאת על הגלשן, הידיים שלכם יהיו מונחות על פני הגלשן, אל תטעו ותחזיקו בשולי הגלשן, ה-rails.

ישרו את הידיים, קמרו את הגב לאחור ותעברו למצב עמידה, מקמו את הרגל האחורית במקום שלה, תיעזרו בה כתמיכה בזמן שאתם ממקמים את הרגל הקדמית, כל זה בשאיפה בתנועה אחת חלקה ככל הניתן.

מעבר ממצב שכיבה לעמידה:
 

כאשר אתם עומדים, הרגל האחורית שלכם תפנה הצידה כ-90 מעלות, הרגל הקדמית שלכם צריכה לפנות הצידה, עם סיבוב קטן כלפי חוץ 70-80 מעלות כאשר מרכז כף הרגל שלכם במרכז הגלשן.

המרווח בין הרגליים שלכם צריך להיות רחב במעט מרוחב הכתפיים שלכם. הברכיים כפופות רק לא יותר מידי כך שתשתדלו לשמור על איזון. הביטו קדימה לנקודה רחוקה מולכם ולא על הרגליים. ידיים לצדדים לפי התגובות הטבעיות. הגיע הזמן לתכנן איך ואיפה תגלשו.
 
היכן להתמקם על הגלשן כשעוברים ממצב שכיבה לעמידה:

הים

לוקח שנים אם לא חיים שלמים להכיר את הים, את השבירות (הכיוון שבו הגל נסגר – שמאל או ימין) השונות, את הזרמים ועוד.. למדו להכיר את סוגי השבירות, מבנה הקרקעית וסוגי הסחף. תלמדו מאחרים ועם אחרים. תתייעצו עם המציל, עם החברים. תגלשו עם חבר/ים, גם בשביל הבטיחות ובעיקר בגלל האווירה. 

באילו חופים מומלץ להיכנס?
•    מומלץ לגלוש בחופים מוכרזים, קרקע חולית. להימנע מאזורים עם סלעים ובורות.
•    לסרוק ולהימנע מסחף פנימה. במידה ויש סחף לאורך החוף תבחרו נקודת עוגן בחוף.
•    קחו 5 דקות להירגע, תסתכלו על אזור הגלישה, מצאו את שבירת הגלים המתאימה לכם.
•    לא לשכוח לשים תחילה את הליש, מרוב התרגשות אתם עלולים לשכוח.

עד לאן נכנסים? 
משתנה מאחד לאחר בכל אחד מהשלבים בתהליך הלמידה ובהתאם ליכולת האישית כמובן. חשוב מאוד להיות מודעים ליכולות שלכם, תכנסו במקום שמתאים לכם ולא מסכן גולשים נוספים. בהתחלה מומלץ שתישארו במים עד לגובה המותניים/חזה, לא עמוק מדיי בכדי שתהיה לכם אחיזה בקרקע ותוכלו להיעזר בה בדחיפה לתוך הגל.

המטרה: כבר בהתחלה לתרגל עמידה וכמה שיותר ליהנות. מכאן שלא מומלץ לנסות בכוח להגיע לקו השבירה ראשון "למעלה" (בעומק) היכן שהגולשים המתקדמים יושבים ומחכים לגלים, אתם פשוט תבזבזו אנרגיה לשווא ולא תיהנו כלל.

איך נכנסים?
אפשרות א' – התקדמו פנימה לתוך הים, חרטום הגלשן לכיוון הים, הגלשן לצד הגוף, תוך כדי שאתם מניחים את הידיים על הגלשן במקום בו אמורים להיות הרגליים. קצת לפני שמגיע הקצף לחצו על החלק האחורי של הגלשן ועזרו לו לעבור מעליו בקלילות.
יתרון: נכנסים עם הפנים פנימה לכיוון הים. נוח בגלים נמוכים עם אחיזה בטוחה בקרקע.
חסרון:יש צורך לסובב את הגלשן לכיוון החוף (שימו לב שהגלשן אף פעם לא יהיה ביניכם ובין הגל). נדרש גובה ואחיזה בקרקע

אפשרות ב' – בזמן שאתם נכנסים תחזיקו בליש בחלק העשוי מבד שקרוב לזנב -tail. תדאגו שהגלשן קצת מאחורי קו הגוף שלכם לכיוון החוף, כל הזמן. אל תיתנו לגלשן להיות ביניכם לבין הגלים הנשברים (זה קורה לכולם).

דרכים לעבור את הגלים
אחרי שתצברו קצת ביטחון ותרצו לתפוס גלים קצת יותר גבוהים תיעזרו בשיטות הבאות:

Turtle-Roll גלגול צב – זאת האופציה הכי מומלצת לגלשן לימוד בעל כושר ציפה גבוה – גלשני סופט soft board. כאשר הגל מתקרב אליכם, תפסו את דפנות הגלשן - rails , עם שתי הידיים הרבה מעל קו הכתפיים שלכם. רגע לפני המפגש עם הגל, התהפכו עם הגלשן כך שהוא יהיה על המים עם החרבות (3) הנמצאות בחלקו האחורי של הגלשן בתחתית – כלפי מעלה. כאשר אתם מתחתיו, תעשו תנועות של שחיית חזה עם הרגליים בכדי לקדם אתכם ואת הגלשן דרך הגל. לאחר שהגל עבר תתהפכו חזרה כלפי מעלה (מעל פני המים). 
גלגול צב זו גם דרך טובה להגן על עצמכם מפני גלשן שהשתחרר או גולש שיצא משליטה ונע לכיוונכם. כאשר אתם רואים גלשן או גולש מתקרבים אליכם, תבצעו את הגלגול ותתחמקו מהסכנה המתקרבת.

Push-Up שכיבות שמיכה/ התרוממות – בגלים קטנים השיטה הזו היא הטובה ביותר. תשיגו הרבה תנופה בחתירה וכאשר תגיעו לגל תעשו שכיבת שמיכה על הגלשן כך שהגל יעבור מעל הגלשן ומתחת לחזה שלכם. תדאגו להיות בדיוק ממול הגל כשאתם עושים זאת, כי אם לא תהיו בדיוק עם החרטום ממול הגל, קרוב לוודאי שהוא יפיל אתכם מהגלשן או לחילופין תתגלגלו אתו ותתהפכו לתוך המים.

Duck-Dive צלילת ברווז  – בטח תשמעו את המושג הזה הרבה אבל כרגע הוא פחות מתאים. לגלשני הסופט כאמור כושר ציפה גבוה מאוד אשר מקשה על ההטבעה של הגלשן מתחת לפני מים. לידע כללי: רגע לפני הפגישה עם הגל תתפסו עם שתי הידיים בריילים של הגלשן בקו החזה. דחפו את החרטום אל מתחת למים, לחצו על הזנב של הגלשן עם הרגל החזקה שלכם (הרגל הקדמית שלכם בגלישה) והובילו את הגלשן שלכם מתחת לגל הנשבר. דחפו את הרגל השנייה לטובת תנופה לצלילה מתחת לגל. פעולת הדחיפה עם הידיים בשילוב עם המשקל שאתם מפעילים על הזנב יאפשרו לכם לעלות ולצוף שוב אחרי שהגל עבר מעליכם. לרוע המזל, גלשן טוב למתחילים הוא לרוב בעל כושר ציפה גבוה מידי בשביל לבצע דק-דייב כמו שצריך. אפילו עם גלשן קטן שאפשר להטביע מתחת למים, לוקח זמן ללמוד לעשות דק דייב. 

חתירה על הגלשן
היכרות ראשונה עם הגלשן במים – מומלץ בימים הראשונים להתאמן על חתירה נכונה ומיקום הגוף על הגלשן. עדיפות לימים שבהם אין גלים או שהגלים נמוכים. גוף מקביל לקו מרכז הגלשן -  Stringer. מקמו את עצמכם כך שהחרטום יהיה מעל המים ולא ישקע. יש להקפיד על רגליים צמודות (למרות שפיסוק קל יכול להקל עליכם בהתחלה). 

ראש מורם וכתפיים משוכות מעט לאחור גורם למיקום מרכז הכובד לנוע לעבר האגן/המותניים, כמו כן עוזר לשיווי משקל בעמידה ומונע התחרטמות – כניסה עם חרטום הגלשן פנימה לתוך מים. 

תנועת החתירה זהה לתנועה בשחיית חתירה, חתרו בתנועות זורמות ורגועות. תדאגו לצמצם תנועות לא נחוצות של הגוף, הדבר היחיד שאמור לנוע הוא הידיים בחתירה. כל תנועה אחרת תאט את הזרימה.

המטרה בשלב זה: לגרום לגוף לזכור את המיקום שלכם התנועות והאיזון. לתרגל חתירה ולהרגיש בנוח על הגלשן. 

תופסים גלים

גלישת קצף 
היכנסו למים רדודים בגובה המותניים בכדי שתהיה לכם אחיזה בקרקע ותוכלו להיעזר בה בדחיפה לתוך הגל. בהתחלה רצוי שתיקחו כמה גלים בשכיבה ותרגישו את הזרימה ואת מהירות הגל, התנסו תחילה ותרגישו איך הגל לוקח אתכם. ברגע שאתה מרגישים בנוח, נסו לקחת גלי קצף ולעמוד כמו שתרגלתם על החוף. קצת לפני שהקצף מגיע אליכם ושוטף אתכם דחפו את הקרקעית, שכבו על הגלשן, תחתרו 2-3 חתירות חזקות עד שתרגישו שהגל נכנס "מתחת" לגלשן וכעת אתה נישאים בזרם המים יחד עם הגל.

ככל שיש לגל יותר מהירות ועוצמה כך יהיה לכם יותר זמן לנסות להיעמד. ברגע שתרגישו שהגל לוקח אתכם, תנסו לעמוד בתנועה אחת חלקה. זכרו להביט על נקודה רחוקה ולא למטה. כיפוף קל ברגלים, ידיים לצדדים לפי התגובות הטבעיות של הגוף לצורך איזון.

המטרות שלכם:
•    לתרגל כמה שיותר
•    להיעמד בתנועה אחת
•    להרגיש בנוח

טיפים חשובים לתזכורת 
בעמידה - לא להסתכל על הרגליים, ככה מאבדים שיווי משקל. חפשו נקודה רחוקה בחוף.  אם נעמדתם והגל נעצר או נגמר, נסו בפעם הבאה להיעמד מהר יותר ולזכור להפעיל משקל/לחץ על הרגל הקדמית. הכל חדש לכם מרגש וכיף תזכרו שכתגובה אינסטינקטיבית המוח משדר לרגל האחורית להפעיל משקל/לחץ ולהוות סוג של ברקס אז תתזכרו את עצמכם להפעיל משקל על הרגל הקדמית.

סיום הגל
לאחר מספר ניסיונות לומדים גם ליפול נכון, גם זה חלק חשוב מהלמידה. עדיף ליפול אחורה, ורחוק ככל הניתן מהגלשן. אם נפלתם קדימה (התחרטמתם), תנסו להימנע מפגיעה בקרקעית. תחכו מעט שהגלשן יעבור אתכם לכיוון החוף ובכל מקרה כשאתם עולים לפני המים תעלו עם ידיים מורמות כלפי מעלה כדי להגן על הראש מפני הגלשן.

גל אחרון והחוצה
בהתחלה רצוי לרדת לגלוש בימים עם גלים מאוד נמוכים, עם חברים, לא לבד, לתרגל חתירה נכונה, להרגיל את הגוף בהתמקמות על הגלשן (רגליים צמודות, חזה מורם וראש למעלה), החזה המורם מעביר את מרכז הכובד לאזור האגן. לחתור לכיוון החוף ולהסתכל אחורה על הגל שבא. להרגיש את הזרימה שאתם נישאים בזרם המים של הגל.

תפסתם את הגל, נסו לעמוד כמו שתרגלתם על החוף בתנועה אחת: להסתכל ישר קדימה לנקודה רחוקה ולהניף ידיים לצדדים לפי התגובות הטבעיות של הגוף.

לסיכום, ללמוד לגלוש על הגלים זה לא קל כמו שזה (אולי) נראה מהחוף, זהו תהליך ארוך וממושך שחשוב ליהנות ממנו ובסופו טמון סיפוק ענק. ההרגשה שלכם היא אשר מכתיבה את הקצב, הרגשת הנוחות היא הסימן לכך שאפשר להתקדם עוד קצת ולדחוף את הגבולות שלכם קדימה.
השלב הבא - לקחת פינה....על כך בשיעור הבא.

נכתב בשיתוף צוות SOUL SURF, לקטעי גלישה נוספים בקרו ב-Getx.co.il.

לחצו כאן להורדת המדריך המלא.

RSS RSS   Facebook Twitter טוויטר   הדפס   הוסף תגובה 

... תגובות בטעינה ...
אסור לפספס
נגןבמקדוניה רצו לשחזר את הפנדל המפרוסם של קרויף
מה קרויף היה חושב על הפנדל הדפוק הזה?
נגןבזמן שהוא משתקם ליאו מסי בחדר כוח
הפרעוש מתחזק: אימון הכוח של ליאו מסי
נגןמסתבר שזה הסרט האהוב על רונאלדו
רונאלדו חושף בראיון מהו הסרט האהוב עליו
נגןרגע מוזר מאוד מתוך הליגה הראשונה בבוליביה
הזוי: השופט המציא מערכת VAR ופסק על פנדל