יום חמישי, 18.04.2024 שעה 08:17
ליגה לאומית 23-24
 פלייאוף עליון 
6136-5730בני יהודה1
6019-5030עירוני ק"ש2
5428-4630עירוני טבריה3
5040-5830מכבי יפו4
4734-4630הפועל נוף הגליל5
4548-5530הפועל ניר רמה"ש6
4234-3830הפועל א.א. פאחם7
4241-3430מכבי הרצליה8
 פלייאוף תחתון 
4140-4130הפועל עכו1
3739-3130מ.ס כפר קאסם2
3539-2730הפועל ראשל"צ3
3435-3630הפועל ר"ג4
3453-3830סקציה נס ציונה5
3140-2830הפועל כפ"ס6
2453-3330הפועל עפולה7
1666-2730איחוד בני שפרעם8
לוח משחקים
  • בני יהודה
  • שישי, 19/04, 16:00
  • הפועל נוף הגליל
  • עירוני ק"ש
  • שישי, 19/04, 16:00
  • הפועל א.א. פאחם
  • עירוני טבריה
  • שישי, 19/04, 16:00
  • הפועל ניר רמה"ש
  • מכבי יפו
  • שישי, 19/04, 16:00
  • מכבי הרצליה
  • הפועל עכו
  • שישי, 19/04, 16:00
  • סקציה נס ציונה
  • מ.ס כפר קאסם
  • שישי, 19/04, 16:00
  • הפועל עפולה
  • הפועל ראשל"צ
  • שישי, 19/04, 16:00
  • הפועל כפ"ס
  • הפועל ר"ג
  • שישי, 19/04, 16:00
  • איחוד בני שפרעם

מפריחים את השממה: באר שבע חוזרת לליגת העל

4 עונות במדבר הליגה הלאומית הגיעו לסיומן, ובקבוצה מבירת הנגב חושבים על איך לתקוע יתד בליגת העל. הכסף של ברקת והצעירים אמורים לעזור

|
שחקני ב
שחקני ב"ש חוגגים עליה לליגת העל (שי לוי)

"יש חשמל באויר", שרים ברחבי בירת הנגב, באר שבע. אחרי 4 עונות בליגה הלאומית, הפועל באר שבע חוזרת לליגת העל. הנציגה שתהיה הכי דרומית בליגה הראשונה הבטיחה את כרטיס העליה וכעת, כשהחגיגות בעיצומן, הבעלים, אלונה ברקת, כבר חושבת קדימה.  

כמו שאומרים מיטב ההיסטוריונים "אי אפשר לחשב את העתיד בלי לזכור את העבר". אז מה הוא עברה הקרוב רחוק של באר שבע? מה הקבוצה הדרומית תצטרך לעשות כדי לקבוע יתד בליגת העל? וכמה חשוב שתהיה שם? רבותי, הכירו - העולה הטריה, הפועל באר שבע. 

"נד-נד, רד עלה, עלה ורד..." 
אם הייתם מזכירים בשנות ה-90 את הפועל ב"ש כקבוצה מהליגה השניה, הייתם גורמים ללא מעט גבות להתרומם. עם תחילת שנות ה-90 באר שבע, שהייתה תמיד קבוצת אמצע טבלה ומעלה, הפכה להיות קבוצה שמתיימרת לרוץ גבוהה בצמרת הליגה. 

אחרי שזכו בגביע המדינה לראשונה בהיסטוריה עם ניצחון מדהים בגמר על מכבי תל אביב (ג'ובאני רוסו זוכרים אותו?) רשמה הקבוצה מבירת הנגב הופעה היסטורית מול ברצלונה בשלב המוקדם של גביע אופ"א. הקבוצה הצנומה מהדרום לא ממש הצליחה לעמוד מול סוללת הכוכבים של הקבוצה הקטאלונית והפסידה בצמד המפגשים 0:12. 

באר שבע עולה ליגה כמו שצריך

אלא שאחרי כל גל ההצלחה הזה קבוצתו של הבעלים דאז, אלי זינו, מצאה עצמה יורדת ליגה באותו משחק מפורסם שבו יוסי בניון, כוכב ליברפול כיום, מירר בבכי אחרי שכבש במחזור האחרון וגילה שזה כבר לא יעזור. 

שלוש שנים בילתה באר שבע בליגה השניה, כשבעונת 1999/00 עלו האדומים מהדרום חזרה לליגת העל, תחת הדרכתו של לופא קדוש. שלוש עונות מאוחר יותר, שוב באר שבע בגמר גביע המדינה, הפעם היריבה אמורה להיות נוחה יותר על הנייר, הפועל רמת גן.

ג´ובאני רוסו. הביא גביע לב&qout;ש (רמי חכם)
ג´ובאני רוסו. הביא גביע לב"ש (רמי חכם)

ב"ש הפסידה את הגביע בדו קרב פנדלים שהחזיר את הקהל הדרומי הביתה עם הראש בין הידיים. שנתיים לאחר מכן, ב"ש שוב יורדת ליגה.  

כששואלים את שחקני העבר, שמעון ביטון, אפרים דוידי ואליהו עופר, על הנדנדה של ב"ש בעשרים השנים האחרונות מליגת העל לליגה הלאומית, שלושתם עונים בפה מלא כי אסור שזה יחזור על עצמו. 

אוהדי הפועל ב&qout;ש. ידעו עליות ומורדות (עמית מצפה)
אוהדי הפועל ב"ש. ידעו עליות ומורדות (עמית מצפה)

"ב"ש חייבת להיות בליגת העל לאורך שנים. זה דבר חשוב מאין כמוהו גם לכדורגל הישראלי וגם לדרום", אמר ביטון, ששיחק בב"ש בשנותיה היפות בליגה הראשונה.

"ב"ש זה מקום עם פוטנציאל אדיר. וגיאוגרפית יש לה קהל עצום בדרום, כולל בדואים שיגיעו למשחקים. מעבר לזה במתכונת החדשה של ההנהלה זה מאוד חשוב שב"ש תתקע יתד בליגה הראשונה כי היא שייכת לשם", הוסיף. 

ואז הגיעה אלונה ברקת... 
בתום עונת 2006/07, כשב"ש נותרה בליגה הלאומית והאכזבה ניכרה על כל אוהדי הקבוצה, החלו מגעים לרכישת הקבוצה מידיו של אלי זינו על ידי אשת העסקים, אלונה ברקת, בתיווכו של ראש העיר דאז, יעקב טרנר.  

אלי זינו בימים יפים יותר של ב&qout;ש
אלי זינו בימים יפים יותר של ב"ש

גם תומכיו הגדולים של אלי זינו קיוו שישים את המפתחות בצד, ויאפשר לקבוצה לקבל בזרועות פתוחות את אשת העסקים המצליחה. בתום מו"מ ארוך ומתיש ברקת רכשה את ב"ש והחלה בבניית קבוצה לליגה הראשונה. התפיסה הניהולית שהביאה איתה לא ממש עזרה לב"ש בעונה הראשונה, שגם בסיומה נותרה בליגה השניה.  

ברקת החליטה להמשיך ולערוך שינויים, ולקראת עונת 2008/09 החתימה את מאמן הנבחרת הצעירה לשעבר, גיא לוי, בקבוצה הדרומית. לוי, שמאחוריו הצלחה גדולה עם הנבחרת הצעירה, הפריח הרבה תקוות בקרב אוהדי הקבוצה.

גיא לוי. האוהדים לא עשו לו חיים קלים (מיכה בננו)
גיא לוי. האוהדים לא עשו לו חיים קלים (מיכה בננו)

במתכונת הנוכחית של הליגה הלאומית היה ברור שב"ש תמצא עצמה עם הכרטיס לליגת העל. אלא שלא כל מה שברור הוא גם בהכרח פשוט. ב"ש פתחה את העונה רע, כשרק במחזור השלישי השיגה את שלוש הנקודות הראשונות שלה, עם ניצחון דחוק 0:1 על הפועל כפ"ס.

עד תום הסיבוב הראשון ב"ש הציגה כדורגל טוב, אך לא מושלם וסיימה את הסיבוב בצמרת הליגה עם הפנים קדימה אל עבר ליגת העל. 

גם את הסיבוב השני פתחה ב"ש רע כשבשני המחזורים הראשונים שלו חניכיו של גיא לוי הצליחו להשיג נקודה אחת בלבד. בהמשך הקבוצה הדרומית חזרה לעצמה והחלה לקטוף נקודות וליצור שרשרת של ניצחונות בדרך לתפיסת מקום טוב בצמרת הליגה הלאומית, אם כי היא עדיין לא הבטיחה את מקומה בליגה הראשונה. 

אסי רחמים. שוב יעלה עם ב&qout;ש לליגת הראשונה? (אלעד ירקון)
אסי רחמים. שוב יעלה עם ב"ש לליגת הראשונה? (אלעד ירקון)

את הסיבוב השלישי ב"ש כבר פתחה אחרת לגמרי. הקבוצה של לוי החלה להציג כדורגל חיובי, כשמחד היא מביסה יריבות צנומות ממנה, ומאידך לא מאבדת נקודות חשובות מול יריבות הצמרת.

נראה כי לוי הצליח להביא את חניכיו לשיא כושרם ברגעים המכריעים והחשובים בליגה, אולם הקהל הבאר-שבעי לא ממש אהב את זה. לאורך עונה שלמה ספג לוי קריאות של האוהדים ביציעים להתפטר, גם כשהקבוצה מבירת הנגב ניצחה והתמקמה בצמרת. 

אליהו עופר. היו זמנים
אליהו עופר. היו זמנים

"אם גיא היה מעסיק לידו עוזר מאמן או מישהו מב"ש שמכיר את המנטליות של האוהדים ושל העיר עצמה, יכול להיות שהוא לא היה נופל בדבריו", אמר שמעון ביטון, בהתייחסו למתיחות בין המאמן שהעלה את ב"ש ליגה לבין הקהל שלא תמך בו לאורך כל הדרך.  

"ההתנהלות של גיא מול הקהל והאמירות שאמר לא היו נכונות. אני בטוח שהוא לא התכוון לפגוע באף אחד מהאוהדים. הבעיה היתה שהוא לא הכיר את הקהל ואמר דברים שהקהל הזה לא יכול היה לקבל", טען שחקן העבר.  

מי שאימן את ב"ש בעבר והיה אחד מכוכביה בשנות ה-70, אליהו עופר, חושב דווקא שלמרות הקשיים שהיו לו, לוי הצליח לעמוד בסיר הלחץ הבאר-שבעי: "הקהל של ב"ש דומה מאוד באופיו לזה של מכבי תל אביב ולזה של בית"ר ירושלים. הוא רוצה הצלחות ושיכבדו אותו בהתאם.

לכן לא תמיד גיא היה אשם בהתנהלות של הקהל נגדו. אבל לזכותו יאמר שכמו מאמן מקצוען הוא הצליח להתעלם מכך, לתת לשחקנים שקט להצליח והלך עם הקבוצה עד הסוף". 

בנוגע לעתידו של לוי בב"ש ביטון דואג להבהיר: "גיא עמד במבחן התוצאה, עשה עבודה מצוינת ועל כך אין ספק. הייתי מאוד רוצה לראות אותו גם בעונה הבאה בב"ש אם כי לא נראה שהצדדים יסכימו איתי". 

"יישחקו הצעירים לפנינו" 
רגע לפני שאלונה ברקת בונה את הקבוצה לליגת העל במטרה "לתקוע בה יתד" כמו שמבקשים האוהדים, כוכבי העבר נזכרים בתקופות הורודות שלהם בקבוצה ומשם הם מסיקים מסקנה אחת ברורה.

"ההבדל בין באר שבע שאני שיחקתי בה לב"ש של העשורים האחרונים הוא השחקנים שמשחקים בקבוצה", מספר דוידי. "בתקופה שלי הקבוצה היתה בנויה משחקני בית בעיקר. כולם ידעו והכירו את ב"ש.

אלונה ברקת. כדאי לה להשקיע במחלקות הנוער (שי לוי)
אלונה ברקת. כדאי לה להשקיע במחלקות הנוער (שי לוי)

הכירו את החשיבות של לשחק בשביל הסמל. זה מה שאפיין אותנו ובגלל זה הצלחנו. השייכות לבית זה הדבר הכי חשוב בקבוצה כמו ב"ש ולשם צריך לחתור", מסביר דוידי.

"יש בעיה והיא העובדה שחסרים שחקני בית", מציין ביטון שמסכים עם חבריו. "בתקופה שלי היינו בין 7 ל-8 שחקני בית. למרות המשכורות הגבוהות להן זכו שחקני הרכש, אנחנו לא היינו מסתכלים על זה. אנחנו ראינו את זהות המועדון לנגד עינינו. לפני הכל וקודם כל המועדון. הוא לפני כולם".

"מה שחסר היום, וכדאי לברקת לשים על זה דגש, זה המחסור בשחקני בית. ב"ש צריכה שחקני בית שיובילו את הקבוצה ושמסביבם יהיו שחקני רכש שיוסיפו את הטאץ' שלהם", הוסיף.

אילוז וחיים. שילוב של צעירים ושחקני נשמה ינצח (מתן להב)
אילוז וחיים. שילוב של צעירים ושחקני נשמה ינצח (מתן להב)

אלא שטיפ וקוץ בו, מסביר ביטון שהיום מאמן בליגה ב': "יש בעיה של מחסור בשחקנים שאפשר לבנות עליהם. אין כמעט בדרום שחקן צעיר מהנוער שאפשר לקדם אותו בקבוצה ולבנות עליו.

חלק מהאשמה חלה גם על המאמנים בקבוצות הללו. המאמנים שאימנו בב"ש בעבר הם אנשים מצויינים, אבל לא תמיד היה קשר בינם לבין הענף עצמו. ברובם היו אלה מאמנים שהסכימו לעבוד במשכורות נמוכות ולכן אימנו שם. היום כשיש כסף בקבוצה זה צריך להשתנות", סיכם.

גם עופר מסכים עם ביטון ופונה למחלקות הנוער: "חייבים לעשות שינוי עם מחלקות הנוער ולהשקיע בהם את מרבית הכסף. ב"ש חייבת לגדל שחקני בית שיובילו אותה בליגת העל. רק כך היא תוכל לתקוע בה יתד".

שחקני ב&qout;ש חוגגים (שי לוי)
שחקני ב"ש חוגגים עליה. נתראה בליגת העל (שי לוי)

ב"ש תהיה בעונה הבאה בליגת העל. העבודה שמחכה לאלונה ברקת לא תהיה קלה, אבל לפחות בדרום הארץ בטוחים: ב"ש נכנסת לעידן חדש, ומקומה צריך להיות בצמרת ליגת העל. זה יהיה טוב לדרום הארץ, לעיר ב"ש ובייחוד לכדורגל הישראלי.

אסור לפספס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
נגןאיראן: השוער ספג מכות רק כי חיבק אוהדת
איראן: השוער ספג מכות בגלל שחיבק אוהדת
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */