יום שבת, 20.04.2024 שעה 06:42
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

פתאום יהלום: הפריצה המפתיעה של אור דסה

בניגוד לכל הציפיות, קשר מכבי ת"א קיבל הזדמנות פז ולקח אותה. ואן לוון, חזן ובלפר מנתחים את העלייה הפתאומית. ויש גם הבטחה: "חכו לשת"פ עם אלי"

|
אור דסה (אחמד מוררה)
אור דסה (אחמד מוררה)

קשה להסביר את הפריצה של אור דסה לכדורגל הישראלי בסערה, דרך ההרכב של מכבי תל אביב. במועדון בו הכסף מקבל משמעות אחרת, שחקנים חותמים על חוזי עתק ונעלמים, במחלקת נוער בה מושקעים השנה למעלה מ-15 מיליון ש”ח (תקציב גבוה משל חלק מהקבוצות הבוגרות בליגת העל), דווקא במועדון הזה הגיעה הפריצה של מי שמאיים להפוך לפריצת השנה. כבר כמה שנים שמדברים בקריית שלום על ‘האחים דסה’. על האפשרות שמכבי ת”א תהנה בקרוב מקו ימני מאיים שמורכב מהצמד הזה, לא בטוח שמישהו באמת האמין שזה יקרה כבר השנה.

כשמנסים לספר את הסיפור של אור דסה, בסך הכל בן 19, אי אפשר לא להתייחס גם לאח, אלי, אשר אלה שמכירים את המשפחה מגדירים אותו כהרבה יותר מאח עבור אור. רק לפני כעשור, האח הבוגר לבית דסה עזב את מחלקת הנוער של מכבי ת”א שלא הייתה מוכנה לממן לו נסיעות מנס ציונה לתל אביב. בקיץ האחרון, עשה אלי לא מעט בשביל אחיו הקטן כשדאג שהוא לא יעבור את אותן התלאות, ודחף לכך שאור יקבל חוזה חייל. ההתעקשות השתלמה, כאשר שחקן עם שכר של 4,200 ש”ח בחודש הפך לזה שג’ורדי קרויף כינה רק לפני כחודש כשחקן ש”כל מי שפותח בהרכב, צריך לשחק כמוהו”. 

אור דסה מנסה לברוח מההגנה הגרמנית (נעם מורנו)אור דסה מנסה לברוח מההגנה הגרמנית (נעם מורנו)

הסיפור של אור דסה הוא קודם כל לקח. לקח למכבי תל אביב בעידן ג’ורדי קרויף, לקח ללא מעט שחקנים קיימים גם בסגל כיום שעדיין לא הביאו כלום מעצמם לקבוצה. דסה הצעיר הראה שלא צריך להיות מסומן ככוכב מגיל קטן, או להירכש במאות אלפי יורו שלא בצדק. מספיקה היכולת הבסיסית, לצד קצת תשוקה ונחישות כדי לפרוץ. והפריצה של אור דסה היא למרות הכל, הדבר הכי לא צפוי שקרה במכבי תל אביב 2017/18, הקבוצה שג’ורדי קרויף בנה כדי לקחת אליפות בעצמו בעונתו הראשונה כמאמן. 

אבל לפני הפריצה, צריך קודם כל להבין איפה זה החל. דסה משתייך למכבי ת”א מגיל נוער, כמו אחיו הגדול, אך כל מאמן שעבר תחתיו, לא יגיד בפה מלא שהוא סומן ככוכב הבא. יש לפניו. גם בקבוצת הנוער הנוכחית, יש שחקנים לפניו ברשימה. תומר אלטמן, איילון אלמוג, עדן קארצב, אם תשאלו אנשים בקריית שלום – הם יגידו לכם שהם הדבר הבא, ואולי הם עוד יהיו, אבל מה שכנראה עזר לדסה יותר מכל היא הוורסטיליות שלו – עוד מגיל נערים. כבר אז, לא הייתה לו עמדה מוגדרת. פעם מגן, פעם בלם, פעם שחקן כנף לגמרי, פעם מתחת לחלוץ. בכדורגל המודרני, ורסטיליות היא מפתח וכך, קרויף זיהה בו משהו שאחרים לא. 

ג'ורדי קרויף. החליט להמר, ופגע (רדאד ג'בארה)ג'ורדי קרויף. החליט להמר, ופגע (רדאד ג'בארה)

זה קרה בעקבות הפציעות הרבות, דסה יחד עם אלמוג ואלטמן, זומנו לסגל האימונים. אפילו התאמנו לקראת משחקים בליגת האירופית ויצאו לקזחסטן (אלטמן אף נרשם על הספסל). שם, ג’ורדי ראה משהו קצת שונה. דסה אומנם לא גדול מימדים, אך פיזי מאוד ובעל מהירות נהדרת כמו האח הגדול יותר. עם היכולת לשחק במגוון עמדות, קרויף החליט לתת את הצ’אנס. תחילה בצד ימין, אחר כך כ-50:50.

“אני לא חושב שהוא אי פעם שיחק 50:50, בשום קבוצה”, נזכר ארז בלפר שאימן את דסה בנערים ב’ של מכבי ת”א. “אצלי בקבוצה הוא היה בין השחקנים הבולטים, לא הכי בולט אבל בהחלט בטופ. הוא ידע לתת תקופות יפות והייתה לו אולי רק ‘בעיה’ אחת קטנה וזה שהוא היה מרגיש נוח מדי הוא היה קצת יורד. לא אימנתי אותו המון זמן, אבל יכול להיות שהוא כבר התגבר על הנושא הזה. הוא היה משחק אצלי בנערים ב’ ככנף והייתי משתמש בו הרבה במערך של 3-4-3. ההסבה לאמצע הייתה רק אצל ג’ורדי, אני לא זוכר שמישהו שיחק איתו 50:50 לפני כן”. 

אור דסה יוצא קדימה. שיחק גם בליגה האירופית עם מכבי (אחמד מוררה)אור דסה יוצא קדימה. שיחק גם בליגה האירופית עם מכבי (אחמד מוררה)

בלפר ממשיך: “קודם כל, צריך להגיד, אור דסה ילד מאוד חכם, מאוד קשוב, הוא שחקן שרוצה כל הזמן ללמוד ולהתפתח. מבחינת תכונות כדורגל, יש לו לפני הכל כושר גופני מצוין. הוא מהיר ופיזי, יש לו יציאה מהירה מאוד מהמקום עם הכדור, הוא יודע לשנות קצב בצורה מאוד חכמה, יש עוד דברים בתחום הטכניקה שזקוקים לליטוש אבל בסך הכל, יש לו פוטנציאל להתפתח לשחקן טוב עוד יותר ממה שראו ממנו במשחקים שהוא קיבל עכשיו”. על עניין הרצון ללמוד ולהתפתח, אפשר להעיד על דסה לא רק דרך הכדורגל אלא גם דרך שולחן הלימודים כשלמד עוד שפות כמו ספרדית ואיטלקית. הרצון לספוג וללמוד כמה שיותר, הוא גם שמשך את קרויף. 

לא היה כל כך במה להיתלות במכבי תל אביב של סוף חודש אוקטובר. ההפסדים הכואבים מול אסטנה בחוץ ונגד הפועל באר שבע באצטדיון טרנר הולידו משבר גדול בפתח דלתו של המאמן. ובדיוק ברגע הזה, כשכל מה שמאמן רוצה זה קצת שקט, הפסקה קטנה לפני משחק הליגה הבא, הגיע לו גביע הטוטו. “מה אנחנו צריכים את המשחק הזה?”, אמרו אנשי המועדון הצהוב רק יממה לפני כן. הרי היה ברור שהפסד גם במשחק הזניח ברבע גמר מפעל שבו מכבי ת”א לא באמת משקיעה מאמץ אמיתי לאורך שנים, יוליד כבר סערה שאי אפשר יהיה לכבות.

פטריק ואן לוון. "שחקן עם תכונות כדורגל יחודיות" (משה חרמון)פטריק ואן לוון. "שחקן עם תכונות כדורגל יחודיות" (משה חרמון)

ג’ורדי קרויף הסתכל על מצבת השחקנים שלו, ראה את כמות הפציעות והשחקנים שמשחקים עם פציעות בהתהוות ולקח החלטה של חוסר ברירה, של אילוץ. גם הוא לא באמת האמין שמההחלטה הזו ייצא היהלום החדש של הצהובים. אבל שוב, היה בו משהו מיוחד. משהו שהיה מספיק מעניין כדי שקרויף ייזכר באימונים של השחקן ויחליט לפתוח דווקא עמו. ההחלטה הפכה לניצחון מוחץ. בלי לדעת, הוא העביר מסר מדהים לכל הקבוצה.

אבי ריקן אמר כי “אני בטוח שהוא ידביק את השחקנים בהתלהבות שלו”, לאחר המשחק המרשים שלו נגד בני יהודה שהסתיים בניצחון. ג’ורדי קרויף, אולי באקט של ניצול המצב או כי באמת האמין במה שאמר, הסכים: “השחקנים צריכים לראות את מה שאור דסה עשה היום ולשחק ככה. לשחק התקפי, עם תשוקה, עם מחויבות, עם אנרגיות. זה מה שאני רוצה לראות”. וכך, כמה ימים לאחר מכן, דסה כבר פתח נגד הפועל עכו במשחק שהסתיים ב-2:5 לצהובים. הקרדיט המשיך נגד אסטנה בגומלין בנתניה ומשם למשחק נגד הפועל רעננה טרם היציאה לפגרה. 0:1 צהוב, שער יחיד במשחק – שער של אור דסה.

אלי דסה. האח הגדול הוא מודל לחיקוי עבור אור דסה (רדאד ג'בארה)אלי דסה. האח הגדול הוא מודל לחיקוי עבור אור דסה (רדאד ג'בארה)

מי שישב באותם הימים וצפה בכישרון הצעיר מקבל הזדמנות בקבוצה מהלחוצות ביותר בישראל, הזדמנות שנלקחה בשתי ידיים, הוא מרקו בלבול. מאמן הנבחרת הצעירה החליט להעניק זימון בכורה לדסה ובדיוק כמו במכבי ת”א, גם שם ההתחלה הייתה חלומית. שער ובישול נגד קוסובו במשחק חוץ במוקדמות אליפות אירופה 2019, משחקן שלא היה חלק מנבחרת הנוער לפני כן אלא שיחק במדים הלאומיים בפעם האחרונה בנבחרת הנערים. הסיפור החל לכתוב את עצמו. 

אלון חזן אימן את אור דסה לפרקים בנבחרת הנערים, אך בנבחרת הנוער הוא לא היה חלק מהסגל. “בשנתונים האלה של 97, 98, יש הרבה שחקנים שכולם בתקופה הזאת בעלי תכונות שונות וכל שחקן מתפתח בעיתוי אחר. לא היה לו תפקיד מוגדר בגיל הצעיר יותר, הוא שיחק בכמה תפקידים. באותה התקופה של נבחרת הנערים, אור היה אצלי בכמה משחקים אבל לא המשיך כי היו טובים ממנו באותו הרגע. הוא לא זומן לנוער וזה לא עניין של ‘למה’ הוא לא זומן, זה הרי הגיוני ובסדר בגיל הזה כי בגילאים של 16-17-18-19, כל שחקן מתפתח ופורץ בגיל אחר וברגע אחר”.

אלון חזן. "בגיל הזה, כל שחקן פורץ בעיתוי אחר" (איציק בלניצקי)אלון חזן. "בגיל הזה, כל שחקן פורץ בעיתוי אחר" (איציק בלניצקי)

“לדעתי הוא פרץ אפילו בניגוד לתחזיות של מכבי ת”א”, ממשיך חזן. “פה צריך לתת את הקרדיט לג’ורדי קרויף, שראה אותו באימונים והחליט לתת לו את ההזדמנות ופתאום זה התפרץ. תעבור על משחקי הנוער של מכבי ת”א ותראה שגם שם הוא לא שיחק באופן סדיר (וחזן צודק, מתחילת העונה על פי תיעוד ההתאחדות לכדורגל, דסה שותף ב-3 משחקי נוער מתוך 5 בהם יכל לקחת חלק, והוחלף בשניים מהם, ר.א). וג’ורדי לקח החלטה מסוימת בעיתוי של הפציעות וזה פתאום קרה. אני חושב שאין מישהו שהאמין שזה יקרה ככה וזה הכי יפה לראות. אין שמח ממני ששחקן צעיר פורץ ומקבל הזדמנות בקבוצה בוגרת”. 

המנהל הביצועי של המועדון, פטריק ואן לוון, שאחראי גם על מחלקת הנוער, התרשם מאוד מביצועיו של דסה וכעת מתמוגג מההצלחה בבוגרת. ל-ONE הוא אמר בנושא: “אור שחקן עם תכונות ייחודיות ככדורגלן. בשנה הראשונה שלי, ראיתי ממנו איכויות של הגבהות, סיומת והכרעה של משחקים עבור קבוצת הנוער. באימונים, תמיד גיליתי שחקן בעל מוסר עבודה גבוה. את התקופה הנוכחית החיובית שהוא חווה, הוא הרוויח כאשר הראה למאמן הראשי את היכולות שלו ובזכות כך שנתן לו דברים אחרים בהשוואה לשחקנים אחרים במכבי ת”א. עכשיו זה לגמרי בידיים של אור ועליו לבצע את המשימה הקשה מכולן – לשמור על המקום בקבוצה הבוגרת”. 

אור דסה פורץ. הדבר הבא של מכבי תל אביב (רדאד ג'בארה)אור דסה פורץ. הדבר הבא של מכבי תל אביב (רדאד ג'בארה)

אז מה הלאה? ויק דסה, שהכירה את המשפחה דרך עבודתה כ’מתקנת שחקני כדורגל’ (משלימה לטיפולי פיזיותרפיה), עברה דרך ארוכה עם האחים דסה. תחילה עם אלי, כעת עם אור. יש האומרים שבעולם הכדורגל היא הראשונה להאמין באמת, בשניהם. “לגדול לצד אח כוכב, לפעמים זה יכול להלחיץ, אבל אור לקח את ההזדמנות בשתי ידיים ולמד מאלי את כל מה שהיה לאלי ללמד מהניסיון. אלי אומנם צעיר אך הרבה שחקנים בוגרים ממנו לא חוו חצי ממה שהוא חווה לאורך הקריירה עם פציעות קשות, כמו זו שחווה בשוקית בגיל 19 וגם הפציעה שהוא משאיר מאחוריו בימים האלה. דווקא הרגעים האלה, הם שחישלו גם את אור”.

“כשאתה בן 19, ואתה פורץ פתאום ברגע אחד, יש את הפחד הזה שהקריסה שלך תגיע מהר. אני חושבת שמזה חששתי ואני עדיין חוששת. כל הפצועים של מכבי יחזרו, הרוטציה שם מאוד דינאמית, אבל אם הייתה לי משאלה אז היא לראות את האחים דסה משתפים פעולה יחד על הדשא וכפי שאני מכירה את אור הוא לא מרגיש מאוים. הוא מאמין בעצמו כפי שהוא האמין שהוא עלה למשחק הראשון בגביע הטוטו. את הגול הראשון שלו הוא הבטיח כמתנת יום הולדת לילדה שלי. וכשאור מבטיח הוא מקיים”, מסכמת דסה ומכינה את כולם לדבר הבא – שיתוף הפעולה בין האחים דסה. חלום, שבהחלט יכול להפוך למציאות בשבועות הקרובים.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */