יום שבת, 20.04.2024 שעה 09:27

מה קורה לנו בגוף כאשר אנחנו שותים משקה דיאט?

אז נכון, אין סוכר וכמובן שאין קלוריות, אך מה אנו באמת יודעים על עולם הממתיקים המלאכותיים? מגזין הבריאות האמריקאי Men'sHealth מנסה לעשות סדר

|
אז לשתות או לא לשתות? (Photo by Roberto Marsanasco on Unsplash)
אז לשתות או לא לשתות? (Photo by Roberto Marsanasco on Unsplash)

מתוך מגזין הבריאות האמריקאי הפופולרי Men’sHealth

משקה קל קר ומוגז. זה טעים, זה כיף, זה נראה נהדר בפרסומות, אך מצד שני מכיל המון סוכר, כמות נכבדת של קלוריות ולעיתים לא מעט חששות: חשש מעליה במשקל במקרה הטוב, וחשש ממחלות מסוכנות דוגמת סוכרת ומחלות לב במקרה הרע.

אפשר לומר בפה מלא כי לפחות בגילאים הצעירים יותר, החשש הגדול ביותר טמון בהרס הדיאטה או כאמור בעליה במשקל, וכאן נראה כי המשקאות הדיאטטיים נותנים מזור לכל צרותינו – אותו טעם, בלי סוכר ובלי קלוריות. ממש חלום שהתגשם…

לכאורה מדובר בחלום שהפך למציאות: ליהנות מכל הטעם הנפלא ולהיפטר מכל הצרות אבל…. צריך להסתכל גם על התמונה הכללית. מה קורה לבלוטות הטעם כשהן פוגשות ממתיקים מלאכותיים? האם הם באמת עוזרים לדיאטה שלנו והאם הם בכלל בריאים?

לפעמים קשה לעמוד בפיתוי (Lernestorod)לפעמים קשה לעמוד בפיתוי (Lernestorod)

בדיוק בנקודה זו מתערבת התזונאית האמריקאית אליס שפירו, אשר מתייחסת לכלל השאלות שעולות בנושא הממתיקים המלאכותיים ומנסה גם לתת המלצה למי שקשה לו להיפטר מהמשקאות המוגזים.

נתחיל מההתחלה: מהו משקה דיאט?

מדובר במשקה ללא סוכר ולא קלוריות אשר מקבל את הטעם המתוק מממתיקים מלאכותיים דוגמת אספרטיים וספלנדה – ממתיקים אשר אינם מכילים סוכר שלכאורה הגיעו מעולם החלומות והפנטזיה.

כבר נהייה עסק מבלבל כל הממתיקים האלו... (ulleo)כבר נהייה עסק מבלבל כל הממתיקים האלו... (ulleo)

עם זאת, שפירו מזכירה כי אותם ממתיקים מלאכותיים יכולים להיות מתוקים פי 600-200 מסוכר, ולכן כמות מזערית מהם תניב את אותה מתיקות לה אתם מצפים (לכן גם כמות הקלוריות זניחה עד אפסית ש.ל.).

האם משקה דיאט יכול להוביל לעליה במשקל?

שפירו מציינת שלמרות שאין הוכחות מדעיות ישירות לקשר שבין צריכת משקאות דיאט או ממתיקים מלאכותייים לעליה במשקל, ניתן למצוא קשרים עקיפים לכך.

"צריכת ממתיקים מלאכותיים דוגמת אצסולפאם K וסכרין, נקשרו לתשוקה מוגברת לסוכר, לעלייה במשקל, ל-BMI גבוה יותר (יחס בין משקל לגובה בריבוע ש.ל.), לתסמונת מטבולית , למחלות לב וכלי דם, ולסיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2", מציינת שפירו.

היי חכו רגע, איך הגענו לדבר על מחלות? (stevepb)היי חכו רגע, איך הגענו לדבר על מחלות? (stevepb)

"עם זאת, לא ברור אם משקאות דיאט הם הגורמים היחידים המובילים לתופעות השליליות הללו”, היא מוסיפה. “הממתיקים הללו עשויים לשבש ולעורר יתר על המידה את קולטני הסוכר שלנו”, מוסיפה שפירו, “וכתוצאה מכך, שתיית משקאות דיאט עשויה ליצור תשוקה מוגברת לסוכר וכן בחירה במזונות פחות מזינים”.

האם יש למשקאות דיאט תופעות לוואי?

למרות שמשקאות דיאט אינם מכילים סוכר וקלוריות חלקם עדיין מכילים זרחן, אשר בכמויות גדולות עשוי להוביל להידרדרות בצפיפות העצם עם הגיל ולהגדלת הסיכון לאוסטאופורוזיס, גם אצל גברים. כמובן שלא מדובר בתופעה משמעותית בצריכה סבירה, אך עבור אלו אשר צורכים משקאות דיאטטיים כמו מים, זו כבר יכולה להיות בעיה.

ומה עושה פה פתאום הזרחן הזה? (Jasmin777)ומה עושה פה פתאום הזרחן הזה? (Jasmin777)

“פחית קולה למשל מכילה 27 מ”ג זרחן, ולכן לא מומלץ כמה כאלו ביום”, מציינת שפירו, “בנוסף, שתייה משקה מוגז דיאטטי עלולה לגרום לגזים, נפיחות, קלקול קיבה ואגירה של נוזלים ויש גם לזכור שבמשקאות הקלים, בין אם הם מוגזים ובין אם לאו, אין חומרים מזינים אשר יכולים לסייע במאמצי ההרזיה ולתרום לתזונה נכונה”.

ומהי ההמלצה של שפירו?

שפירו ממליצה שאם אתם בכל זאת אוהבים מוגזים, ואינכם יכולים לוותר על כך, בחרו במי סודה שאינם מכילים ממתיקים מלאכותיים או צבעי מאכל אשר יכולים בעתיד להזיק לבריאותכם. 

הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור בריאות וכושר באתר. מאמן כדורסל בהכשרתו, מדריך חדר כושר ומאמן TRX מוסמך.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור בריאות וכושר? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את בריאות וכושר. נתראה בכתבה הבאה!

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */