יום שישי, 19.04.2024 שעה 15:30

כשרוצים להתנפח: כך עושים פוש אפס כמו שצריך

לכאורה מדובר בתרגיל פשוט לביצוע, אך מסתבר שיעילותו נפגעת בצורה משמעותית עקב חמש טעויות בסיסיות. מומחה הכושר הקנדי ג'רמי אית'ר עושה לכם סדר

|
הגיע הזמן לעבוד כמו שצריך (Keifit)
הגיע הזמן לעבוד כמו שצריך (Keifit)

אין ספק שתרגיל שכיבות הסמיכה הנו אחד מתרגיל משקל הגוף הפופולריים ביותר בעולם הכושר וכי הוא ניצב בשורה אחת יחד עם הסקוואט, עליות המתח, כפיפות הבטן והפלאנק.

כידוע, תרגיל זה מיועד בעיקר לטיפוח שריר החזה ומתאמנים רבים נוטים להכלילו בתוכנית האימונים שלהם, אפילו אם לרשותם עומדות מכונות לתרגילי חזה משוכללות – יש משהו “נקי” בביצוע שכיבות הסמיכה שכנראה אין לא תחליף ראוי אחר.

כעת נשאלת השאלה האם העובדה שמדובר בתרגיל כה נפוץ משליכה על כך שגם שהטכניקה שלו פשוטה ליישום? ע”פ הקניסיולוג ומומחה הכושר הקנדי, ג’רמי אית’ר, אשר מחזיק בעמוד YouTube עם כשלושה מיליון עוקבים, התשובה לכך היא שלילית.

בווידאו שהעלה לאחרונה, מספר אית’ר על חמש טעויות נפוצות בביצוע התרגיל אשר יכולות להשפיע הן על רמת יעילותו והן על הסיכון בפציעות. אם אהבתם את דבריו בכתבה אודות תרגיל המתח, אתם יותר ממוזמנים להמשיך לקרוא. 

תרגיל פשוט – הביצוע פחות

לדידו של אית’ר מדובר בתרגיל שימושי ביותר למטרות שונות, זאת לצד העובדה שהוא אינו מצריך דבר מלבד משקל הגוף: הוא מתאים לחיזוק שרירים, להעלאת מסת שריר ואפילו כחימום לפני תרגילים נוספים.

עם זאת, אית’ר מדגיש כי מדובר בתרגיל המערב שלושה מפרקים (כתף, מרפק וכף היד) ולכן הוא לא פשוט לביצוע כפי שרבים נוהגים לחשוב.

שכיבות סמיכה. לשריר החזה בלבד? (Keifit)שכיבות סמיכה. לשריר החזה בלבד? (Keifit)

הבשורה הטובה היא שלאחר ביצוע חמשת הדגשים של אית’ר, ניתן לתקן את ביצוע התרגיל די בקלות כך שתוכלו ליהנות משלל היתרונות שאוזכרו קודם לכן.

טעות ראשונה: זווית המרפק

היות ולא מעט מתאמנים יודעים שאם המרפקים פונים לאחור התרגיל מיועד לתלת ראשי (יד אחורית) ולא לחזה, הם נוטים להפנות את המרפקים לצדדים בקו הכתף עם אחיזה הרחבה מרוחב הכתפיים בצורה חריגה.

מדובר בטעות עם משמעות כפולה שכן לא רק שמדובר בזווית המסוכנת למפרק הכתף, אלא גם בזווית אשר איננה ממשיכה את קו סיבי שריר החזה – מה שמפעיל את השריר ביעילות פחותה. נדגיש בנקודה זו שהזווית במרפק משמעה הזווית בין הזרוע לגוף ולא זווית הכפיפה במרפק.

כך צריך לעשות זאת נכון (מתוך היו-טיוב של אית'ר)כך צריך לעשות זאת נכון (מתוך היו-טיוב של אית'ר)

על פי מחקרים אשר לפיהם מבסס אית’ר את ההמלצות שלו, זווית של 60 מעלות במרפק כבר תהיה יעילה יותר, אך זווית של 45 מעלות תהיה היעילה ביותר (שימו לב גם שכפות הידיים הן מעט למעבר לכתפיים, אך לא יותר מכך).

כעת שתבצעו את התרגיל בצורה נכונה על פי דגש זה, שימו לב שהגוף נע קדימה ואחורה ולא רק מעלה מטה, בדומה לתנועה אשר מבוצעת בתרגיל לחיצת חזה בשכיבה כנגד מוט.

טעות שניה: זווית כף היד

קיימים מתאמנים אשר נוטים לבצע תפנית של כפות הידיים אחת לעבר השניה מה שיוצר שוב זווית בה המרפקים פונים החוצה. כאמור, לא רק שמדובר בזווית מסוכנת עבור הכתף, אלא גם בלחץ מיותר על מפרק המרפק.

כפות הידיים פונות קדימה (מתוך היו-טיוב של אית'ר)כפות הידיים פונות קדימה (מתוך היו-טיוב של אית'ר)

אית’ר ממליץ שכפות הידיים יפנו קדימה כאילו הן מחוברות בברגים לרצפה. הוא נותן גם טיפ קטן הבא לידי ביטוי בחשיבה על סיבוב כפות הידיים החוצה במקום פנימה (כתיקון לסיבוב פנימה בלבד) כדי לשמור אותן במקום.

טעות שלישית: חוסר התאמה בין האימון למטרה

כאמור קודם לכן, תרגיל שכיבות הסמיכה יכול להתאים הן לאימון חזה והן לאימון השריר התלת ראשי (היד אחורית) – הכול תלוי בהתאמות קטנות הקשורות בזווית המרפק. הבעיה מתחילה כאשר עבור תרגיל חזה אנו משתמשים בזווית מרפק לתלת ראשי וההיפך.

ניתן להימנע מבעיה זו על ידי יישום כלל פשוט של זווית המרפק. אם בתרגיל חזה המרפק פונה החוצה ואחורה בין 60-45 מעלות, בתרגיל עבור התלת ראשי המרפק יפנה יותר לאחור בזווית הקרובה ל-0 מעלות. 

שימו לב להבדל במרפק (מתוך היו-טיוב של אית'ר)שימו לב להבדל במרפק (מתוך היו-טיוב של אית'ר)

כיצד נדע שאנו מבצעים נכון? בתרגיל עבור החזה המרפק יישאר כל העת מעל לכף היד לאורך כל ביצוע התרגיל בעוד בתרגיל עבור התלת הראשי המרפק יזוז אחורה וקדימה ולא יהיה קבוע מעל כף היד (כפי שניתן לראות בתמונה מעלה).

טעות רביעית: מנח כתפיים לא נכון

קיימת נטייה להרים את הכתפיים לעבר האוזניים בעת ביצוע התרגיל, מה שמעביר את עומס התרגיל מהחזה לשריר הטרפז וגם פוגע ביציבה של התרגיל.

ניתן להימנע מכך על ידי הורדת הכתפיים הרחק מהאוזן כבר שאתם שעונים על כפות הידיים עוד טרם הירידה, וכך תעבדו ביעילות על השריר אותו אתם באמת מעוניינים לפתח – שריר החזה.

אל תרימו את הכתפיים (מתוך היו-טיוב של אית'ר)אל תרימו את הכתפיים (מתוך היו-טיוב של אית'ר)

טעות חמישית: קצב עבודה מהיר מדיי

כאשר לא מעלים את רמת הקושי של התרגיל עם תיק גב, גומיות או כל אביזר אחר, תוך מספר שבועות הוא הופך לקל לביצוע (עשרות חזרות) ומתאמנים רבים מעלים עקב כך את קצב החזרות.

לדידו של אית’ר אין הדבר פסול אם אתם משתתפים באתגר שכיבות סמיכה, אך אם אתם רוצים להעלות את מסת השריר של שריר החזה הסיפור הוא אחר.

האחרון מראה מחקר לפיו העלאת זמן חזרה מ-1.5 שניות ל-2.5 שניות שיפרה משמעותית את האפקטיביות של התרגיל בשלושת השרירים הכרוכים בביצועו (חזה, כתף קדמית ויד אחורית), מה שגם שביצוע מהיר יותר מעלה את הסיכון לכאבים במפרק המרפק.

ההמלצה היא כאמור לבצע את התרגיל לאט יותר, ויחד עם תיקון ארבע הטעויות שאוזכרו לעיל אתם בדרך הנכונה לביצוע יעיל של התרגיל. בהצלחה.

הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור בריאות וכושר באתר. מאמן כדורסל בהכשרתו, מדריך חדר כושר ומאמן TRX מוסמך.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור בריאות וכושר? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את בריאות וכושר. נתראה בכתבה הבאה!

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */