יום חמישי, 18.04.2024 שעה 11:35

זוג מנצח: אמבפה וניימאר שינו את תדמית פ.ס.ז'

החברות, הפרגון והמאזן הנדיר: הכוכבים שמו אגו בצד והפכו את פאריס לווינרית, לפני שאולי יהפכו ליריבים. ב-22:00 מול באיירן יביאו לקטארים אלופות?

|
ניימאר וקיליאן אמבפה. האגו בצד (רויטרס)
ניימאר וקיליאן אמבפה. האגו בצד (רויטרס)

בשנת 2011 פאריס סן ז’רמן נרכשה על ידי רשות ההשקעות הקטארית, שהחלה לשפוך סכומי כסף עצומים במטרה להביא את הקבוצה לקדמת הבמה האירופית וכמובן להחזיר את ההגמוניה בזירה המקומית. במשך 9 שנים המועדון נחל הצלחה חלקית – ההשקעה עשתה את שלה בצרפת עם שליטה אבסולוטית של פ.ס.ז’ מאז עם 7 אליפויות ושורה של גביעים מקומיים, אך דבר אחד חסר לה בכל שנות קיומה – זכייה בליגת האלופות. 

שנים שהקבוצה מעיר האורות לא הצליחה להתרומם בזירה האירופית. את הישג השיא שלה בצ’מפיונס רשמה אי שם ב-1994/95 כאשר מיודענו לואיס פרננדז עמד על הקווים והוביל אותה לחצי גמר המפעל הבכיר ביבשת. מאז פאריס חוותה כישלונות רבים בניסיון להשיג את התואר ששייך לגדולות ביותר. 25 שנים עברו, מגפה עולמית השתלטה על העולם וגרמה לליגת האלופות של עונת 2019/20 להימשך עד לחודש אוגוסט, בו תומאס טוכל לא רק ששחזר את הישג חצי הגמר, אלא לקח את פ.ס.ז’ לגמר המפעל לראשונה בתולדותיה.

שחקני פאריס סן ז'רמן חוגגים (רויטרס)שחקני פאריס סן ז'רמן חוגגים (רויטרס)

הערב (ראשון, 22:00) הפרויקט היומרני שהושקע בו יותר מ-1.2 מיליארד אירו במרוצת השנים, יגיע לרגע האמת שלו, המאני טיים האמיתי – קרב ראש בראש מול באיירן מינכן על זכייה בתואר הנכסף על אדמת פורטוגל. עבור הגרמנים זו יכולה להיות זכייה שישית באלופות, בעוד הצרפתים חולמים לשים ידם עליו בפעם הראשונה, ואין שנה סמלית יותר לעשות זאת מאשר חגיגות ה-50 למועדון.

להשתחרר מהתדמית

במקרה של קבוצות גדולות הנשלטות על ידי טייקונים, בעולם אוהדי הכדורגל זה מתחלק לשניים – או שאתה איתם, או נגדם. הכסף הרב שנשפך בקבוצות כמו פאריס ומנצ’סטר סיטי גורם ללא מעט אנשים לסלוד מהן בטענה של דורסנות, מחסור בחשיבה לעתיד והיעדר שחקני בית צעירים. אם תשאלו את נאסר אל חלאיפי, הנשיא של פ.ס.ז’, הוא מוכן לשמוע את כל הביקורות שבעולם אם הדבר יסתיים בזכייה בתואר. 

נאסר אל חלאיפי (רויטרס)נאסר אל חלאיפי (רויטרס)

נכון, גם ריאל מדריד, ברצלונה, ליברפול, מנצ’סטר יונייטד וגם באיירן מינכן ממש לא סובלות ממחסור של כסף, אולם ההישגיות לאורך השנים, קידום שחקני הבית והמסורת מקנה לאותם מועדונים את אהדת הציבור. כך או כך, באצטדיון זו’זה אלבלדה על אדמת פורטוגל, פאריס סן ז’רמן תנסה אחרי שנים ארוכות להיות באותה השורה של הקבוצות שזכו בליגת האלופות, ויש לה בדיוק את מי שצריך למשימה.

עושה רושם שהמסלול של מנצ’סטר סיטי ופאריס סן ז’רמן זהה בשנים האחרונות. הצלחות בזירה המקומית אך כישלונות באירופה בזה אחר זה. הקבוצה הצרפתית ידעה כמה ערבים טרגיים במפעל, כשכמובן הזכור מכולם הוא ההפסד 6:1 לברצלונה אחרי שהחזיקו ביתרון מבטיח של 0:4 מהמשחק הראשון. גם ההדחה הדרמטית על ידי הצעירים של מנצ’סטר יונייטד לא תרמה במיוחד ותגית הלוזרית הודבקה לפ.ס.ז’, והיא מקווה להסירה הערב.

שחקני פ.ס.ז' (רויטרס)שחקני פ.ס.ז' (רויטרס)

אם לא עכשיו, אז מתי?

בעשור האחרון היו כמה וכמה שחקנים מצוינים בפאריס, אך הם לא הצליחו לקחת אותה מעבר לרבע הגמר של המפעל, אפילו לא הקבוצה הנוצצת בהובלתם של זלאטן איברהימוביץ’ ואדינסון קבאני בשיאו. מאז 2013 ועד היום הקבוצה מעיר האורות הודחה ארבע פעמים בשלב רבע הגמר ועוד שלוש בשמינית. למרות זאת, יש אצלה יש שני שחקנים שהם בדיוק ההפך מההגדרה של לוזרים – קיליאן אמבפה וניימאר. אחד כוכב עולה שלמרות גילו הצעיר אסף שורה של תארים, השני כבר שחקן מוכח בטופ העולמי ואת התואר הזה כבר קטף עם ברצלונה.

בסיטואציה מסוימת, ישנו מצב סביר ששיתוף הפעולה הנפלא בין השניים לא יהיה גם בעונה הבאה בפאריס, או לכל הפחות בקיץ הבא. הברזילאי מעורר חיזורים בלתי פוסקים מבארסה שרוצה להחזירו, הצרפתי המצוין על פי כל הדיווחים והתחזיות יהיה בריאל מדריד כשרק שאלה של זמן מרחפת באוויר. גם אם יישארו לעוד עונה, הרי שאפשרות זכייה במפעל הבכיר ביותר כפי שניצבת בפניהם כעת אולי לא תחזור והם ינסו לסדר לקבוצה הצרפתית את מה שכל כך חסר לה.

זלאטן איברהימוביץ'. גם הוא לא הושיע (רויטרס)זלאטן איברהימוביץ'. גם הוא לא הושיע (רויטרס)

יריבות? אולי בעתיד

צמד הכוכבים הגיעו יחדיו לפאריס סן ז’רמן בקיץ 2017, האחד מברצלונה והשני מעונת פריצה במונאקו. בתחילת דרכם במועדון לא מעט שמועות ריחפו מעליהם וטענו על יריבות ו”קרבות אגו” בחדר ההלבשה. אמבפה עצמו התייחס לכך בעבר: “כשהגעתי לפאריס לא היה ויכוח. אמרתי לניימאר שבאתי לעזור, לתת כתף, לא להתחרות בו. אחרי המונדיאל אמרו שרציתי לתפוס את מקומו, כעסתי, אמרתי לו שאני פה כדי לעזור לו ולא לקחת את מקומו”.

קיליאן אמבפה וניימאר חוגגים (רויטרס)קיליאן אמבפה וניימאר חוגגים (רויטרס)

זמן קצר לאחר מכן גם ניימאר הגיב והמשיך באותו הקו של חברו: “היחסים שלי עם קיליאן טובים מאוד, תמיד היו. אנחנו חברים טובים גם מחוץ למגרש ועוזרים אחד לשני לנצח משחקים. אין שום תחרות בנינו”. מאמנם תומאס טוכל סיכם: “ניימאר מניע את אמבפה, אמבפה מניע את ניימאר. זה טוב”.

קיליאן אמבפה וניימאר חוגגים (רויטרס)קיליאן אמבפה וניימאר חוגגים (רויטרס)

השניים שינו את פ.ס.ז’ מן הקצב אל הקצה. בכל קבוצה גדולה באירופה יש את הכוכב שלה שבולט מעל כולם במספרים, במקרה של הצרפתים יש להם שניים כאלה. מספיק להציץ בנתוניהם העונה על מנת להבין. אמבפה שיחק 36 משחקים בכל המסגרות וסיפק מאזן מדהים של 30 כיבושים ועוד 19 בישולים. 49 שערים בהם היה מעורב העונה. ניימאר מצדו שיחק פחות יותר עקב פציעה, אבל הסטטיסטיקה די זהה – הברזילאי שיחק 26 משחקים בכל המסגרות, כבש 19 שערים וסיפק 12 בישולים. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

RDV au Stade de France

A post shared by Kylian Mbappé (@k.mbappe) on

מעבר לעניין הסטטיסטי, השניים במידה מסוימת גם אחראים לחיבור הקהל לקבוצה. היכולת של השניים כבר סחפה אחריהם רבים מכל רחבי העולם ושיתוף הפעולה שלהם גרם ללא מעט אנשים, שבעבר סלדו מאופי המועדון, להתקרב ולהתחבר אליו. מעבר לשיתוף הפעולה על הדשא, אמבפה וניימאר גם מבלים לא מעט ביחד ודי להציץ ברשתות החברתיות של השניים על מנת להבין עד כמה הם חברים גם מחוץ לשעות הכדורגל, לא פחות מצמדים אחרים בעולם דוגמת מסי וסוארס.

קיליאן אמבפה וניימאר במצב רוח טוב באימון (רויטרס)קיליאן אמבפה וניימאר במצב רוח טוב באימון (רויטרס)

ובכן, לבאיירן מינכן יש התקפה חלומית, מהירות יוצאת דופן ומשמעת טקטית שלא ראינו הרבה מאוד שנים, אם בכלל, אך כל עוד השניים האלו משחקים בפאריס לא ניתן להספיד אותה. יש מעט חוסר איזון בין החלק הקדמי המשובח של הגרמנים לחלק האחורי שנראה פגיע, ואם יש שחקנים שיודעים לנצל את זה הרי שהם משחקים בחוד של טוכל. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Duo ⚽️ @k.mbappe

A post shared by ene10ta Érre neymarjr (@neymarjr) on

אסור לפספס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
נגןאיראן: השוער ספג מכות רק כי חיבק אוהדת
איראן: השוער ספג מכות בגלל שחיבק אוהדת
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */