יום שישי, 19.04.2024 שעה 18:00

בונים מסת שריר: 10 מאכלים שיתנו לכם חלבון מלא

רק חלבונים אשר מכילים את תשע חומצות האמינו החיוניות נחשבים לחלבונים מלאים שכן אלו חומצות אמינו שהגוף אינו מסוגל לייצר בעצמו. מה האפשרויות?

|
ניסיון (מערכת ONE)
ניסיון (מערכת ONE)

כל מי מתאמן שמטרתו היא להגדיל את מסת השריר שלו יודע שהמפתח המרכזי בדרך ליעד הוא תזונה נכונה. אם להיות קצת יותר מדוייקים, אין ספק שעיקר הדגש באותה תזונה יהיה צריכת חלבונים, שמהם למעשה עשויים השרירים של כלל הייצורים החיים על פני כדור הארץ.

החלבונים השונים בנויים מחומצות אמינו, שהן למעשה אבני הבניין של תאי השריר אותם אנחנו מעוניינים להגדיל (תאי שריר גדלים בנפחם ואינם גדלים בכמותם). מתוך 20 חומצות אמינו מוכרות, 11 מהן מיוצרות בגוף האדם, בעוד 9 מהן מוגדרות כחומצות אמינו חיוניות – אותן עלינו לקבל מתזונה חיצונית.

כך תתכוננו טוב יותר לאימון בחדר הכושר

מאכלים אשר מכילים את כל 9 חומצות האמינו החיוניות נקראים חלבונים מלאים כאשר הנפוצים ביותר הם מאכלים מן החי דוגמת בשר, עוף, ביצים וחלב. בנוסף, קיימים חלבונים מלאים מן הצומח דוגמת סויה וזרעי דלעת, ויש גם שילובים של חלבונים מלאים עם חלבונים שאינם מלאים או של שניים אשר אינם מלאים אשר יוצרים יחדיו חלבון מלא המכיל את כלל חומצות האמינו.

בכתבה זו נציג בפניכם מספר מאכלים המייצגים כל אחד מהדוגמאות המצוינות לעיל ורק נזכיר כי היום כבר יודעים כי את המאכלים המשולבים לא חייבים לצרוך באותה ארוחה במשך היום כדי לקבל חלבון מלא וניתן לפרוס זאת על פני מספר ארוחות. בנוסף, נציין כי החלבונים המלאים חשובים כמובן לכלל האוכלוסייה ולא רק למתאמני מסת שריר ולספורטאים. להלן הדוגמאות לחלבונים מלאים:

1. מוצרים מן החי

כפי שציינו קודם לכן, המאכלים הפופולריים ביותר בהקשר חלבונים מלאים הם המוצרים מן החי כאשר יש מספר אפשרויות אשר יתנו לכם כ-30 גרם חלבון בארוחה: קופסת קוטג’, יוגורט מועשר בחלבון, קופסת טונה, חזה עוף גדול, חביתה מ-4 ביצים, חטיף חלבון, שייק חלבון וכיו”ב.

גבינת קוטג'. דוגמה לחלבון מלא מן החי (Enotovyj)גבינת קוטג'. דוגמה לחלבון מלא מן החי (Enotovyj)

2. סויה

אין ספק כי מדובר במאכל הנפוץ ביותר בכל הקשור לחלבון מלא עבור צמחוניים וטבעוניים. אדממה למשל, תיתן לכם 18 גרם חלבון מלא לכל כוס וטופו גולמי יוכל לספק לכם כמות כמעט זהה של חלבון לכל מאה גרם. נציין בנקודה זו כי מעבר לעניין החלבון המלא, חלב סויה יכול להיות פיתרון לרגישים ללקטוז או לטבעונים בצריכת המזון היומיומית שלהם.

3. קינואה

קינואה תיתן לכם 8 גרם חלבון לכל כוס, ועל הדרך היא גם מקור מצוין לסיבים תזונתיים, לברזל ולמגנזיום. בתבשילים שונים ניתן להשתמש בה כתחליף לאורז, וסלטי הקינואה כבר מזמן מהווים את הסלטים האופנתיים ביותר לעוסקים בספורט.

4. כוסמת

היא אמנם אינה מכילה כמות חלבון זהה לקינואה, אבל עדיין תקבלו 13 גרם חלבון עבור כל 100 גרם של כוסמת (לא מבושלת). היתרון הגדול שלה הוא שניתן לשלב אותה בכל ארוחה, בין אם מדובר בארוחה בוקר, צהריים או ערב. 

כוסמת. מתאימה לכל ארוחה ביום (iira116)כוסמת. מתאימה לכל ארוחה ביום (iira116)

5. גרעיני דלעת

לא רק שהם מכילים 36 גרם חלבון לכוס, הם גם טומנים בחובם שומנים בריאים וסיבים אשר עוזרים למערכת העיכול ולבריאות הלב. בנוס , הם גם מקור טוב לוויטמין B ולברזל.

6. אורז עם שעועית

מעבר לכך שמדובר בשילוב מאוד טעים אשר יוצר יחד חלבון מלא (שניהם בנפרד הנם חלבונים שאינם מלאים), מדובר גם בפתרון מאוד זול מבחינה צרכנית היוצר מגוון רחב של טעמים – אתם שולטים ברוטב ובתבלינים והאפשרויות הן בלתי מוגבלות.

7. כריך חמאת בוטנים

מה שהומצא באמריקה כפתרון לארוחת בוקר לילדים הרגישים ללקטוז, מהווה גם פיתרון מצוין בכל הקשור לחלבון מלא (חמאת בוטנים עם לחם מחיטה מלאה). על הטעם מיותר לדבר, בייחוד שניתן להוסיף לממרח קינמון, פירות או כל דבר טעים אחר שרק מתחשק באותו הרגע.

8. נודלס מוקפצים עם בוטנים

אם חשבתם שחמאת הבוטנים מוגבלת לכריך שלכם אתם טועים. כולנו מכירים את השילוב בין בוטנים או חמאת בוטנים למנות מוכרות במסעדות האסייתיות, כך שמעבר לטעם הנפלא כעת אתם גם יודעים שמודבר בחלבון מלא, גם אם אין באותה מנה בשר, עוף או טופו.

נודלס עם בוטנים. גם טעים, גם חלבון מלא (cegoh)נודלס עם בוטנים. גם טעים, גם חלבון מלא (cegoh)

9. חומוס עם פיתה מחיטה מלאה

חומוס כידוע נחשב לחלבון מן הצומח, ולמרות שלרובינו הוא מאוד טעים וממלא, הוא אינו מוגדר כחלבון מלא. כמו בדוגמאות קודמות, גם כאן שילוב פשוט וטבעי יכול להיות מנצח, שכן פיתה מחיטה מלאה בהחלט תעשה את העבודה.

10. אורז מטוגן עם אפונה

אפונה מכילה 6 גרם חלבון על כל 100 גרם והיא גם מקור מצוין לוויטמינים B, A, ו-C ולברזל. השילוב שלה עם אורז נותן גם הוא פתרון הולם לעניין החלבון המלא.

הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור בריאות וכושר באתר. מאמן כדורסל בהכשרתו, מדריך חדר כושר ומאמן TRX מוסמך.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור בריאות וכושר? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את בריאות וכושר. נתראה בכתבה הבאה!

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטים כדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */