יום חמישי, 28.03.2024 שעה 13:06
ליגת העל 23-24
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5626מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
3133-2826הפועל ירושלים7
3048-3126מכבי פ"ת8
2841-2926מכבי נתניה9
2838-2126הפועל חדרה10
2637-2926הפועל ת"א11
2534-3426בית"ר ירושלים12
2242-2026מ.ס אשדוד13
1940-2026הפועל פ"ת14
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

ההיסטוריה שיקרה: היוונים השתלטו על המכבים

בעבר היו אלה מאמני ארצנו שנקלטו ביוון, כעת המצב הפוך: דוניס ידריך את מכבי ת"א בכדורגל, ספרופולוס כבר עושה חיל בכדורסל. צביקה שרף ושום מנתחים

|
יורגוס דוניס ויאניס ספרופולוס (גרפיקה: קרולינה אריכמן)
יורגוס דוניס ויאניס ספרופולוס (גרפיקה: קרולינה אריכמן)

עד לפני כמה שנים, ניתן היה למצוא מאמנים ישראלים בליגות הכדורסל והכדורגל ביוון, שם הם גם זכו בתארים והותירו חותם. אלא שבשנים האחרונות המגמה הזו השתנתה ודווקא הקבוצות הישראליות החלו לקלוט מאמנים יוונים, כך שמי שמובילים את כיום את שתי אלופות המדינה בשני הענפים הבולטים ביותר בארץ הם מאמנים ממוצא יווני.

הלילה (בין ראשון לשני) נחת בישראל מאמנה החדש של אלופת המדינה בכדורגל, גאורגיוס דוניס היווני, שהביא איתו צוות אימון משלו לעבודה במכבי תל אביב. בצד השני של האגודה, מאמן הכדורסל יאניס ספרופולוס זכה כבר בשתי אליפויות רצופות עם מכבי ת”א בשנתיים האחרונות והוכיח שהוא מאמן נהדר. אלא שזה לא נעצר רק בקבוצות האלה, הרי שבשנים האחרונות יש עוד ועוד מאמנים ממוצא יווני שמקבלים ג'וב בכדורסל הישראלי וניתן לומר כי השכנים הרחוקים הקימו מושבה קטנה בספורט הישראלי.

דוניס. יקווה להצליח כמו מקבילו מהכדורסל (רדאד ג'בארה)דוניס. יקווה להצליח כמו מקבילו מהכדורסל (רדאד ג'בארה)

בעבר, זה היה הפוך. פיני גרשון עבד באולימפיאקוס, שרון דרוקר היה באריס סלוניקי, דיוויד בלאט אימן גם בסלוניקי וגם באולימפיאקוס, וכמובן היו שניים בולטים במיוחד בספורט היווני שגם הביאו תארים - מאמן הכדורסל צביקה שרף שזכה בגביע אירופי באריס סלוניקי ומאמן הכדורגל יצחק שום שזכה בדאבל בפנאתינייקוס. כעת, השניים הללו מסבירים את התופעה, מדברים על האיכות של המאמנים הזרים וכמובן גם על השינוי שעובר על המאמן הישראלי.

"זה עניין מורכב מאוד", אמר צביקה שרף, שהניף את גביע אירופה למחזיקות גביע באריס סלוניקי ב-1993, וכיום הוא רואה איך היוונים השתלטו על הקווים בליגה הישראלית. יש את יאניס ספרופולוס במכבי תל אביב, יאניס קאסטריטיס שמאמן בהפועל תל אביב וסטפנוס דדאס שנשאר בהפועל חולון. חוץ מהם, גם סוטיריס מאנולופולוס היה מועמד מוביל לאמן בעירוני נס ציונה אבל הקבוצה בסופו של דבר ויתרה על הרעיון, וכזכור בעבר אימן בהפועל ירושלים גם פוטיוס קציקאריס לתקופה קצרה.

יאניס ספרופולוס. עוד ועוד יוונים בספורט הישראלי (איציק בלניצקי)יאניס ספרופולוס. עוד ועוד יוונים בספורט הישראלי (איציק בלניצקי)

"אין ספק שבכדורסל הבעיה יותר מורגשת ויותר מורכבת", ציין שרף. "אני לא משווה את יאניס ספרופולוס, שהוא מאמן בכיר עם הישגים, יכולת וניסיון, לבין המאמנים האחרים שבאים לפה. לדעתי זה קורה גם בגלל רצון של ההנהלות לשלוט בקבוצות שלהן, ועם מאמן זר זה קל יותר לביצוע מאשר עם מאמן ישראלי שלא ייתן לזה לקרות, וזה קורה גם בגלל משבר כלכלי שפוקד את יוון ולכן הם יותר זולים מהישראלים ויותר משתלמים. זה המצב וזה עולם חופשי".

כעת זה מגיע גם לכדורגל, לפחות בקבוצה אחת שמביאה מאמן מיוון, ולא באופן חד פעמי. בדומה לדוניס שהצטרף לצהובים ביממה האחרונה, גם המאמן הקודם ולדימיר איביץ' הגיע למכבי תל אביב מהכדורגל היווני אחרי שאימן קודם לכן בפאוק סלוניקי וזכה איתה בגביע המקומי, ובישראל הוא גם זכה בשתי אליפויות רצופות. אלה שני המאמנים האחרונים שבחרה אלופת המדינה בכדורגל. ומאמנים ישראלים באירופה או ביוון? אין.

צביקה שרף (שחר גרוס)צביקה שרף (שחר גרוס)

"יש לנו בעיה גדולה של מאמנים", קבע מאמן הכדורגל יצחק שום שזכה בדאבל בפנאתינייקוס ב-2004, בדיוק בקיץ בו זכתה נבחרת יוון באליפות אירופה היסטורית. עד היום הוא זכור לטובה שם. "אין לנו בארץ דור כמו של המאמנים האיכותיים שהיו פעם, עם כל הכבוד לאלה שעובדים עכשיו. אני אחד מבעלי הבית בכדורגל הישראלי שמחזיקים מאמנים ועובדים איתם, וזו לא אותה הרמה. הלוואי והיו לנו בארץ את אותם המאמנים שאימנו אותי כשחקן. נכון שיש מאמנים צעירים והם לומדים ועובדים, אבל מאמן כדורגל צריך הרבה מרכיבים כדי להיות מאמן, כמו סמכות למשל. להרבה אין את זה ולכן בעלי הבית מוציאים יותר כסף ומתערבים הרבה יותר בגלל זה".

לטענתו של שום, שכיום משמש כבעליה של הפועל כפר סבא, לפי שחתם בפנאתינייקוס ראשי הקבוצה עקבו אחרי במשך זמן רב בגלל ההצלחה שלו כמאמן בזירה האירופית. "הם עקבו אחריי כי הייתי עם מכבי חיפה בליגת האלופות והצלחנו. זו הייתה תקופה נהדרת ולהפתעתי הם ידעו עליי יותר ממה שידעתי על עצמי", אמר המאמן שרשם קריירה אירופית.

יצחק שום. "יש בעיה של מאמנים" (רדאד ג'בארה)יצחק שום. "יש בעיה של מאמנים" (רדאד ג'בארה)

צביקה שרף חושב כי "לא בטוח שיש קשר בין הכדורסל לכדורגל במקרה הזה, למרות שגולדהאר מזה זמן רב החליט שהוא מביא צוותים זרים בלבד וכאשר ולדימיר איביץ' עזב היו לו מספר מועמדים, עד שהמאמן היווני החדש נבחר מכל מיני סיבות. לדעתי, הוא הגיע בעיקר בגלל ההשפעה של ג'ק אנגלידיס והקשר שלו לכדורגל הקפריסאי והיווני, כך שאני לא חושב שהוא נבחר דווקא בגלל שהוא ממוצא יווני. זו פשוט המדיניות של המועדון שרוצה לא להסתמך על ישראלים וזהו. אם שואלים אותי, זו בעיה עבור המאמן הישראלי, אבל זה מצליח".

לפי יצחק שום, זו תופעה שהייתה מתאימה גם לליגה היוונית בעבר. "בזמנו הם לקחו מאמנים זרים כי הייתה להם בעיה עם המאמנים היוונים שהיו מקורבים להרבה אנשים, כך שהיו הרבה דברים אחרים מעבר לאימון שלהם. בשלב מסוים בעלי הקבוצות גילו שאם הם מביאים מאמן זר אז לא מעניין אותו שום דבר ממה שקורה מסביב והוא יתעסק רק בכדורגל. גם בזמנו המאמנים הזרים לא הגיעו לקבוצות הקטנות אלא בעיקר לגדולות, וכרגע פה בארץ מכבי ת"א יכולה להרשות לעצמה לשלם למאמן זר כדי להרוויח בדיוק את זה. העניין הוא שביוון לא משלמים כיום את אותם הסכומים שהם שילמו פעם למאמנים. מה שמכבי ת"א משלמת להם פה היום? אני קיבלתי שם יותר מזה. בזמנו לקבוצות הגדולות היה הרבה כסף ביוון, אז הן יכלו להביא מאמנים זרים. עכשיו המצב הפוך, המאמנים היוונים הטובים מנסים לצאת משם בגלל שאין כסף בכדורגל שלהם ובשבילם מכבי ת"א זה מועדון בסטנדרטים של אירופה, אז זה קורץ להם".

יצחק שום (רדאד ג'בארה)יצחק שום (רדאד ג'בארה)

צביקה שרף מסכים עם שום. מאמן הכדורסל הבכיר, שבמשך 15 השנים האחרונות עוסק בהדרכות למאמני הכדורסל במכון וינגייט, מודאג משוק המאמנים הישראלי ובעיקר מכך שהיוונים בורחים לישראל כדי להרוויח יותר כסף, במהלך שבא על חשבון הטיפוח של המאמנים המקומיים.

"יש פה קצת חוסר סדר בעניין הזה", הסביר שרף. "היום למאמנים ישראלים שרוצים לאמן בקבוצות אירופאיות יש כל מיני מגבלות מקומיות של דרג וקריטריונים, ולכן יותר קשה להם לצאת החוצה כי לא כל אחד עומד בדרישות ויכול לאמן שם. לעומת זאת, בארץ הכל פתוח ואין קריטריונים, וזו פאשלה גדולה של משרד הספורט ושל גופים נוספים שאני לא מצפה מהם לשום דבר כי יושבים בהם בעלי הקבוצות והם רוצים את זה כי ככה הם משלמים פחות למאמן זר מאשר למאמן ישראלי שדורש יותר. הבעיה שזה פוגע במאמנים הישראלים הצעירים ובכדורסל הישראלי לטווח הארוך. בכל שנה אני פוגש בקורס המאמנים בווינגייט את הצעירים עם חלום בעיניים, ובכל פעם אני רואה איך סוגרים להם את דרך ואיך זה מוריד אפילו את הרמה של המאמנים שעובדים עם ילדים. מדינה שיש בה אבטלה לא צריכה לדאוג לאבטלה שיש במדינות אחרות, היא צריכה לדאוג קודם כל למובטלים שלה".

צביקה שרף (איתי כהן)צביקה שרף (איתי כהן)

מה ששרף מנסה לומר זה, שבשורה התחתונה הבאת מאמנים זרים לארץ משרתת גם את בעלי הקבוצות שיכולים לשלוט יותר בנעשה בקבוצות שלהם. אלא שיצחק שום טען מנגד כי "ההתערבות בחו"ל זו אותה ההתערבות. בהרבה קבוצות באירופה המאמן לא קובע כמעט כלום, הוא רק ממליץ על הרכש שהוא רוצה ולא יותר מזה. הייתה לאחרונה בקורס הפרו הרצאה של מאמן שעבד בבאיירן מינכן והוא אמר שגם שם המאמן לא קובע כלום חוץ מלהרכיב את ה-11 שלו כל שבוע. בחו"ל מתערבים לא פחות, אפילו לי התערבו בעבודה. בסוף, אנחנו צריכים יותר מאמנים טובים בכדורגל שלנו כדי שהם בכלל יוכלו לצאת לאירופה או להגיע לקבוצה גדולה".

צפו: מאמנה החדש של מכבי ת״א מגיע לישראל
אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */