יום שישי, 29.03.2024 שעה 17:50

הוועד האולימפי יוצא נגד התעללות בספורטאים

הוועדה המקצועית בראשותה של חברת ההנהלה יעל ארד דנה בנושא בעקבות התאבדויות של שתי ספורטאיות מהעולם: "לוודא שמקרים כאלה לא מתרחשים בישראל"

|
יעל ארד (שחר גרוס)
יעל ארד (שחר גרוס)

הוועדה המקצועית של הוועד האולימפי בישראל, בראשותה של חברת ההנהלה יעל ארד, קיימה היום (ראשון) דיון מעמיק בתחום המוגנות של הספורטאים והספורטאיות האולימפיים ולמעשה יצאה בקריאה נגד התעללויות פיזיות, השפלות, ביזוי והטרדות מיניות העלולים להתרחש בסביבת העבודה שלהם.

המטרה של הדיון הייתה להניח על סדר היום הציבורי של היחידות השונות התומכות בספורט האולימפי בארץ את נושא המוגנות מפני התעללות בספורטאיות ובספורטאים שעלולה להתרחש בסביבה לכאורה מוגנת וביחסים בין מאמנים ולספורטאים שהם בבסיסם יחסים מיוחדים של מרות וסמכות, יראת כבוד ובפערי גילאים משמעותיים הרבה יותר משוק העבודה האזרחי המקובל.

הדיון התקיים אחרי שלאחרונה נחשפו שני מקרי התאבדות מזעזעים של ספורטאיות צעירות ששמו קץ לחייהן. האחת, טריאתלטית מדרום קוריאה שעברה התעללות מתמשכת על ידי המאמן שלה, והשנייה, מחליקה על הקרח מרוסיה שנאלצה לפרוש לאחר שאובחנה כחולת אפילפסיה ושמה קץ לחייה, ככל הנראה מכיוון שלא הייתה מסוגלת להכיל את אובדן הקריירה הספורטיבית. כמו כן, במהלך השנים האחרונות היו אירועים דומים גם בענפים נוספים כמו התעמלות.

בדיון שהובילה יעל ארד השתתפו מנכ"ל הוועד האולימפי בישראל גילי לוסטיג, יו"ר הוועדה לשוויון מגדרי סוזי יוגב, סמנכ"לית הוועד האולימפי בישראל השייטת האולימפית ורד בוסקילה, מנהל היחידה לספורט הישגי דני אורן, מנהלת התחום הרפואי ביחידה סהר אלוני, נציגות ועדת הספורטאים נטע ריבקין, מעיין דוידוביץ' ואנסטסיה גלושקוב, מנהל הפרויקט המנטלי אוהד מעוז, נציגות פרויקט היום שאחרי לימור מזרחי ולימור גזית, וחברי הוועדה המקצועית ובהם יו"ר איגוד השחייה סימון דוידסון, ויקו חדד, מיכאל קליין ונאור גלילי.

גילי לוסטיג (רדאד ג'בארה)גילי לוסטיג (רדאד ג'בארה)

ארד הנחתה לבחון את הדרכים בהן תוגבר המודעות לכך בקרב צוותי האימון, ספורטאים והורים לכללי "עשה ואל תעשה" בעולם הספורט, לצד תגבור ההנחייה המקצועית וההעשרה בקרב מאמנות ומאמנים. כמו כן, דרשה להגביר את תהליך הפיקוח של הוועד האולימפי בישראל והיחידה לספורט הישגי, בשיתוף עם איגודי הספורט, על הנעשה בשטח. ארד קראה לבחון כיצד ניתן לייצר לספורטאיות ולספורטאים גישה נוחה לשתף, להתלונן ולדווח לגורמים הרלוונטיים במידה והם חשופים לקונפליקטים מסוג זה עם מי מאנשי הצוות שלהם, ובנוסף קבעה כי יש לייצר פלטפורמה מתאימה לקבלת סיוע ואוזן קשבת במידה ומתעוררים מצבים מהסוג הזה.

יעל ארד, יו"ר הוועדה המקצועית בוועד האולימפי בישראל אמרה: "העדויות הקשות העולות ממקרים שנחשפו לאחרונה בעולם כתוצאה מיחסי הסמכות והאמון המיוחדים השוררים בין ספורטאיות וספורטאים למאמניהם, והפרשי הגילאים המהותיים, מחייבים אותנו לבחון היטב האם אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי לוודא שמקרים כאלה לא מתרחשים גם אצלנו בישראל. חובתנו היא לחנך ולהעשיר את הספורטאים לגבי זכויותיהם, לחזק את הצוותים המקצועיים ולוודא שלצד החתירה החשובה להישגים אנחנו מקפידים על שמירה על המוגנות של הספורטאיות והספורטאים שלנו ומגלים אפס סובלנות למקרי התעללות מכל סוג ומין. הספורטאים במובנים רבים הם חומר ביד היוצר ועלינו להטמיע את האתיקה המוסרית לאורך כל שדירת הניהול והאימון ההישגי בישראל".
 
בסיכום הדיון נקבע כי הוועדה תקים קבוצת עבודה, שתכין תכנית עבודה מוסדרת במטרה להגביר את המודעות לנושא בקרב הספורטאיות והספורטאים והצוותים המקצועיים המלווים אותם, ותמליץ על אופן הפעילות בנושאי המוגנות בספורט וההטרדות המיניות.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספות כדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */