יום שלישי, 23.04.2024 שעה 23:06
ליגת ווינר סל 23-24
88%1899-220224מכבי ת"א
74%1846-194623עירוני רמת גן
73%1828-206722הפועל ת"א
62%1646-171721הפועל ירושלים
55%1750-181022הפועל חולון
50%1859-181922עירוני קריית אתא
48%1922-189123בני הרצליה
41%1784-176922הפועל עפולה
41%1987-182122הפועל חיפה
39%1915-189923עירוני נס ציונה
29%1786-159421הפועל אילת
26%2055-188523הפועל גליל עליון
23%1950-180722הפועל ב"ש/דימונה
לוח משחקים
  • הפועל חיפה
  • 82 - 88
  • הפועל עפולה
  • בני הרצליה
  • 62 - 76
  • עירוני קריית אתא
  • הפועל גליל עליון
  • 108 - 101
  • עירוני רמת גן
  • מכבי ת"א
  • 82 - 86
  • עירוני נס ציונה
  • הפועל ירושלים
  • רביעי, 24/04, 18:30
  • הפועל אילת
  • הפועל ב"ש/דימונה
  • חמישי, 25/04, 18:30
  • הפועל חולון

הבעיות, אבדיה, יאניס והממשלה: וויצ'יץ' מדבר

המנהל הספורטיבי של מכבי ת"א בראיון מיוחד: דרך העבודה במועדון, הקשיים בעבר, הזהות הישראלית, החלטות הממשלה, היהלום הצעיר שעוזב והיחס עם הקהל

|
ניקולה וויצ'יץ' (איציק בלניצקי, גרפיקה: קרולינה אריכמן)
ניקולה וויצ'יץ' (איציק בלניצקי, גרפיקה: קרולינה אריכמן)

שבוע וחצי עבר מאז שניקולה וויצ'יץ' זכה בתואר ה-20 שלו עם מכבי תל אביב, תואר מתוק במיוחד שסגר עונה מוזרה שהחלה נפלא והייתה יכולה ללכת רחוק באירופה, אך נעצרה בגלל מגפת הקורונה. ברגעי ההכרעה בישראל הצהובים היו קרובים פעמיים להדחה, מול הפועל תל אביב ומול גלבוע/גליל, אך ידעו לנצל את הניסיון שלהם בדרך לאליפות ה-54 של המועדון.

כעת, בראיון מיוחד ל-ONE, מנהלה הספורטיבי של האלופה נפתח ומדבר על הכל - השפעת מגפת הקורונה, ההצלחה של יאניס ספרופולוס, מוסר העבודה של דני אבדיה, ועל הדרך מסביר מדוע אין יותר שושלות אירופאיות, כמו גם מדוע ויתר על ה-NBA.

ספרופולוס: "העונה הקשה בקריירה"

האם ישנן מגבלות בתקציב לשנה הבאה?
"זה משהו שלא השפיע רק על מכבי אלא על כל המדינה ועל העולם, כמובן שיש תקציבים שונים ומגבלות שונות והדברים לא הולכים על פי התוכנית שהייתה לנו, אבל הבעלים של הקבוצה עושים את המיטב כדי שהקבוצה עדיין תהיה תחרותית באירופה". 

סיימתם את העונה עם גרעון, האם ישנה כוונה לבקש מהשחקנים לקצץ במשכורות שלהם לעונה הקרובה?
"עדיין לא דיברנו על כך אבל ברור שנעשה מספר דברים כי אחרת לא נוכל לבנות את הקבוצה. אבל כל הדברים שנעשה יהיו בשיתוף פעולה מלא עם השחקנים שלנו והמאמנים שלנו, כך ששום החלטה לא תתקבל לפני התייעצות איתם. כל מה שיוחלט יהיה בשיתוף פעולה מלא, כולם מבינים את המצב, השחקנים והמאמנים". 

חלוקת העבודה בינך לבין יאניס, איך היא עובדת? מי עושה מה כשזה נוגע לשחקנים?
"אין שחקן שמגיע למועדון ללא אישורו של המאמן, וזו דרך העבודה שלנו כבר מספר שנים, אבל אנחנו עושים עבודה טובה מאוד באיסוף כל המידע הרלוונטי שמסייע לקבל את ההחלטות. כמו שאפשר לראות שעוד לפני הגעתו של יאניס הבאנו את סקוטי ואת אנג'לו, היה לנו גם את זוסמן, ג'ון דיברתולומאו וג'ייק בקבוצה, היו שחקנים שבחרנו כבר בעבר עם נבן (ספאחיה). אנחנו עובדים עם צוות האימון ומספקים לו את המידע הטוב ביותר והם מקבלים את ההחלטות על פיו".

שחקני מכבי תל אביב חוגגים (רדאד ג'בארה)שחקני מכבי תל אביב חוגגים (רדאד ג'בארה)

מה גרם ליאניס להצליח יותר ממאמנים אחרים בשנים האחרונות?
"מאמנים שונים, מצבים שונים ואני מאמין גם שישנם דברים שעזרו לנו כמו פיתוח השחקנים המקומיים שלנו דרך האקדמיה, כמו יובל זוסמן ודני אבדיה. גם ג'ייק וג'ון היו איתנו כמה שנים וכמות ההרכבים השונים ששיחקנו בגלל החוק הרוסי ירדה. אנשים שוכחים את הבלגן שהיה לנו קודם עם החוק הרוסי, בעיקרון הייתה לנו קבוצה אחת שהורכבה משתי קבוצות בגלל זה, וזה לא היה קל למאמנים. כמובן שיאניס הוא יאניס והוא מאמן נהדר עם המון ניסיון ומוטיבציה לזכות בתארים ובמשחקים ביורוליג, ואני חושב שהשנה עשינו עבודה נהדרת ושמרנו על הבית שלנו וזה עזר לנו מאוד. האוהדים שלנו היו מדהימים, המאזן שלנו בבית היה 2:31 (ביורוליג ובליגה) וזה לא משהו שקל להשיג אותו ולגרום למגרש הביתי להפוך להיות מבצר".

יאניס ספרופולוס (ספי מגריזו, מכבי ת"א)יאניס ספרופולוס (ספי מגריזו, מכבי ת"א)

כמה רחוק מכבי יכולה הייתה להגיע השנה ביורוליג אם העונה לא הייתה נעצרת?
"היינו בטוחים בעצמנו שאנחנו יכולים להתחרות עם צסק"א על הכרטיס לפיינל פור, אין ספק שעכשיו קל יותר להסתכל בדיעבד על מה שהיה ולחזות את מה שיכול היה לקרות, אבל הרגשנו בטחים בעצמנו והקבוצה שלנו שיחקה טוב מאוד. כמה רחוק יכולנו להגיע? לעולם אין לדעת, לאורך ההיסטוריה מכבי עשתה כמה דברים מדהימים ועם מכבי בפיינל פור הכל יכול להיות… אבל העונה הסתיימה והיא כבר מאחורינו". 

מה ההבדל בין מכבי שסיימה את העונה הנוכחית לבין מכבי של העונה שקדמה לה?
"אנחנו רואים את התהליך לנגד עינינו, ולתהליך תמיד לוקח זמן. היו לנו בעיות בעבר, בעיות שלמדנו מהן והתאמנו את עצמנו למצב, ואני מאמין שקיבלנו מספר החלטות שעזרו לנו להגיע לאן שהגענו. זו לא רק השנה, גם בשנה שקדמה לה היינו כבר על המסלול, וגם בזו שקדמה לה (2017/18). אנשים שוכחים שבנינו את הקבוצה מחדש והנחלנו תרבות חדשה, ודרך התנהלות חדשה בקבוצה ולקח לזה זמן עד שראו את התוצאות. אמנם לא סיימנו את העונה כמו שרצינו, אבל אף אחד לא יכול היה לחזות את מה שקרה עם הקורונה". 

ניקולה וויצ'יץ' (איציק בלניצקי)ניקולה וויצ'יץ' (איציק בלניצקי)

הצלחתם לשמור כמעט את כל הסגל, מה יהיו המטרות לעונה הבאה?
"שמרנו על הליבה זה נכון, אבל אנחנו דלילים יותר בהשוואה לעונה הקודמת ואנחנו מקווים שהכל יהיה בסדר עם ג'ון ועם עומרי כספי, שהם יהיו בריאים מהתחלת העונה ונראה איך הסגל ייראה בסופו של דבר לקראת פתיחת העונה. גם השנה ננסה לנצח כל משחק בבית וננסה לנצח כמה שיותר משחקים. כמה רחוק נגיע זה משהו שמאוד קשה לחזות במצב הנוכחי כי הקורונה משפיעה על האנשים באופן שונה. אם נצטרך שוב להיות בהסגר בכל מקום אליו נגיע, השחקנים שלנו יצטרכו להיות בסוג של כלא למשך 12 חודשים, אז איך זה ישפיע עליהם מבחינה מנטלית? ישנם כל-כך הרבה דברים שלא ניתן לדעת מה יהיה איתם, המצב לא נורמלי". 

עומרי כספי (עמרי שטיין)עומרי כספי (עמרי שטיין)

לאורך השנים, דובר רבות על הזהות המקומית. הצלחתם לגדל מספר שחקנים בדמות יובל זוסמן, דורי סהר ודני אבדיה שעוזב. מי אתה חושב שיוכל למלא את מקומו?
"לא קל לגדל שחקנים שיתאימו למכבי, ומי שגדל במערכת מבין את זה. שחקנים כמו יובל זוסמן ועכשיו דני, זה לא קל. אנחנו נמצאים במצב שונה לחלוטין מזה של מועדונים אחרים בישראל כי המצב אצלנו שונה, יש לנו אירועים שונים ואנחנו משחקים 90 משחקים בעונה אחת, מה שמאוד מאתגר מבחינה מנטלית. כמובן שישנן הרבה יותר מחויבויות מאשר כשיש משחק אחד בשבוע, כך שאנחנו מנסים לגדל את השחקנים שלנו בבית, ומחלקת הנוער שלנו עושה עבודה טובה. נכון שלא יהיו דני וזוסמן בכל שנתון, בישראל זה עובד מעט שונה ובמונחים רבים מאשר במקומות אחרים, אבל אני חושב שמצאנו את הדרך הנכונה והמתאימה ביותר לתוכנית שלנו ואנחנו מנסים לפתח כל שנה מישהו שיוכל לתרום לקבוצה ולתת דקות. המטרה שלנו היא לפתח כמה שיותר שחקנים ישראלים שיוכלו לתרום בכל המסגרות, לא רק בליגה הישראלית אלא גם ביורוליג".

עד כמה עזיבתו של ג'ייק כהן הייתה קריטית למכבי?
"ג'ייק תרם לנו רבות, הוא היה הקפטן שלנו, וקפטן מאוד קולני שתמך בחבריו לקבוצה. כל שאנחנו יכולים הוא לאחל לו בהצלחה עם עתידו, הוא קיבל את ההחלטה שלו ואני יכול רק לתמוך בו ולאחל לו כל טוב". 

ג'ייק כהן (איציק בלניצקי)ג'ייק כהן (איציק בלניצקי)

פיני גרשון אמר בראיון שעשינו אותו לפני מספר חודשים כי ״הכסף שמכבי ת״א הפסידו היה יכול להציל היום את כל הספורט הישראלי״. עליך הוא אמר: ״אני אף פעם לא כעסתי עליו לפני כן, לי הוא לא עשה רע, כשחקן הוא רק עזר לי והרבה. הוא עשה כמה דברים בהתנהלות שלו שהם לא מכובדים, במיוחד כלפי חברים שלי. קשה לי אמנם, אבל אני יכול למחול״. יש סיכוי לסולחה?
"אני לא מעוניין להגיב על הדברים האלו, בינינו לבין עצמנו אנחנו יודעים בדיוק מה היה ומה קרה, ואין לי סיבה להגיב על זה". 

טיילר דורסי, אמארה סטודמאייר, סנדי כהן, אנג'לו קלויארו, ג'ורדן המילטון מהפועל תל אביב ואפילו רביב לימונד מנס ציונה נצפו כאשר הם הפרו את הבידוד, בנוסף לא מעט שחקנים בליגה לא בדיוק אהבו את הבידוד ודאגו שכולם ידעו.....מה חשבת על התנאים של השחקנים בליגת קורונה?
"זה משהו שהיה חדש עבור כולם, זה לא קל לשים אנשים בכלא ולבקש מהם לעשות דברים. מגפת הקורונה הגיעה משום מקום וזעזעה את כולם, אנחנו יכולים להבין את התגובה שלהם כי זה לא משהו שהיה טבעי, ובאותו הרגע כשאף אחד לא מרגיש בנוח עם ההגבלות שהוטלו זה היה מאוד מאתגר עבורם. אני חושב שאף אחד לא צריך לשפוט את השחקנים האלו על מה שעשו, זה היה קשה מאוד לכולם, ואני מאוד גאה בשחקנים שלי, בכולם, עם איך שהם הצליחו להמשיך עד סוף הליגה. רק אנחנו יודעים עד כמה זה היה קשה להם באמת, חלקם היו בבידוד במשך 4.5-4 חודשים כך שזה היה קשה ונקווה שזה לא יימשך גם למשך כל העונה הבאה. חודשיים-שלושה שהיו עכשיו זה היה בסדר, אבל אם נצטרך לעשות את זה שוב מההתחלה זה לא הולך להיות נעים". 

אמארה סטודמאייר מפר בידוד (מערכת ONE)אמארה סטודמאייר מפר בידוד (מערכת ONE)

בדוקומנטרי של היורוליג, סופו דיבר על כמה עזרת לו כשהוא שיחק במכבי. מה היה התפקיד שלך בסיטואציה הזאת, כי חלק מהשחקנים התקשו להתמודד עם הבידוד, תוכל לשתף אותנו במה עשית?
"כולנו במועדון ניסינו להקל על חייהם של השחקנים עד כמה שאפשר, היה צריך את תמיכתו של כל צוות הקבוצה מאחורי הקלעים מבחינת האוכל, לארגן דברים עבורם כמו מקום שבו הם יוכלו לשהות בו ביחד, עשינו להם כמה פעילויות כשכמובן הכל היה לפי הפרוטוקול והחוקים של המנהלת. ניסינו כולנו להיות זמינים עבורם לשיחות, כולם שינו את ההתנהגות שלהם - המאמן ושאר הצוות של הקבוצה - הבנו שהם היו מאוד מתוחים ואי אפשר להתנהג כרגיל וכולנו רצינו להקל עליהם עד כמה שאפשר. תוך כדי ההכנה התרענו ודיברנו על בריאות הנפש וגם על בריאותם הפיזית של השחקנים ושזה היה צפוי, אמרנו שאין מספיק זמן עבור השחקנים להתכונן כראוי, ועם הבידוד גם השחקנים הקשוחים החלו להסס כשהם ראו שיש שחקנים שנפצעו וזה לא היה קל לשחק כך. היו להם הרבה חששות וניסינו פשוט להקל עליהם". 

מה חשבת על אלו שהפרו בידוד?
"אני לא שופט אף אחד מהם כי אני יודע כמה היה להם קשה ואף אחד מהם לא עשה משהו מטורף. הם עשו דברים קטנים, אמארה יצא לקנות פרחים לשבת ממקום שקרוב לביתו, משהו שהוא עושה לקראת כל שבת, הוא רצה לקיים את מצוות היהדות. המצב היה חדש עבור כולם, חלקם הצליחו להחזיק מעמד, חלקם הפרו בידוד, אבל תודה לאל שסיימנו את הליגה ואף אחד לא נדבק וזה מה שחשוב". 

טיילר דורסי בקניון G (מערכת ONE)טיילר דורסי בקניון G (מערכת ONE)

מה חשבת על תגובת מנהלת הליגה לשחקנים שהביעו את דעתם ברשתות החברתיות. השחקנים של הפועל ירושלים ושל מכבי ראשון לציון הגיבו, אבל המנהלת ענתה לאלו של מכבי?
"המצב היה חדש וכל אחד הגיב בדרך בה הוא מצא לנכון. מבחינתה של הליגה אני מבין שהם ניסו למזער את הנזק שנגרם לליגה, אבל מצד שני כשמגבילים את השחקנים והם רואים מה קורה בעולם ורואים שבליגות האחרות שחודשו בוצעו בדיקות וכאן בחרו בדרך שונה, זה משהו שהיה קשה לשחקנים לקבל כי הם לא הרגישו בטוחים. הם חיים במדינה דמוקרטית בה אפשר לצפות שאנשים יביעו את דעתם, הליגה כמובן היא חברה, ולקח לשחקנים זמן להתאים את עצמם למצב אבל ברגע שהליגה חודשה הכל כבר היה בסדר וכולם ניסו לעשות את מה שטוב עבורם". 

מה אתה חושב על ועדת שרעבי שכבר הספיקה להידחות בשנה?
"זו החלטה פוליטית, אני גם זר במדינה וזה קשה לי לשפוט את החלטות הממשלה שמפרידה בין יהודים על פי מאיפה הם הגיעו, מתי הגיעו ומתי הפכו ליהודים. זה משהו שאני לא מבין ואני יכול רק להתלונן בנוגע להבנת החוקים אבל לעבוד על פיהם. אני יודע שכל התלונות שיש לוועדה על המועדונים, אם זה בנוגע לאזרוחם של השחקנים או למסים, כל אלו מתבצעים על פי החוקים של מדינת ישראל והדבר היחיד שאני מבין הוא שהקנסות שניתנו (על המתאזרחים) ניתנו על ידי הליגה ולא על ידי הממשלה".

שמואל פרנקל (אורן בן חקון)שמואל פרנקל (אורן בן חקון)

ועל הדחייה עצמה בעקבות הקורונה והעובדה שישראלים בכירים עזבו לחו"ל ויצרו חוסר?
"כולנו צריכים להתאים את עצמנו למצב החדש ולפעול בהתאם, אני שמח שהם (בליגה) עוקבים אחרי המצב ומבינים אותו, ואני חושב שזו החלטה טובה לדחות את ההחלטה ולראות את הדברים מזווית שונה. זה תמיד טוב שלוקחים את הזמן כדי לוודא שההחלטה שמתקבלת היא החלטה טובה". 

ההפסד של ירושלים לראשון לציון בחצי הגמר הפתיע אותך?
"זה פיינל פור ובפיינל פור הכל יכול לקרות, ראשון היא קבוצה שהגיעה מוכנה מאוד. אנחנו הובלנו מולם ב-20 נקודות והם חזרו למשחק, פיינל פור הוא טורניר של אנדרדוגים. כשמסתכלים על ההיסטוריה רואים שתמיד היו בו המון הפתעות, למרות שראשון לא הפתיעו כי הם שיחקו ממש טוב בחודשיים האחרונים”.

אדם אריאל (רדאד ג'בארה)אדם אריאל (רדאד ג'בארה)

האם ניקולה וויצ'יץ' הוא האיש הכי חזק במכבי תל אביב?
"אפשר לצייר איזו תמונה שרוצים לגביי, אבל האמת היא שניקולה הוא רק חלק ממכבי תל אביב, ומכבי זה עסק שרץ כבר עשרות שנים, והאנשים כאן נמצאים עשרות שנים והם יודעים איך הדברים עובדים. אני לא מרגיש שיש לי איזשהו כח מיוחד. מנסים לצייר תמונה שאני חזק ועוצמתי, אבל אני רק עושה את העבודה שלי הכי טוב שאני יכול בשיתוף פעולה מלא עם המנהלים שלי ועם הבעלים של הקבוצה. לומר שאני הכי חזק במכבי לא יכול להיות רחוק יותר מהאמת".

כל עוד תרצה אתה תישאר במכבי?
"אין ודאות בנוגע לשום דבר בחיים, והיחיד שבטוח במכבי זה שמעון, כל השאר לא (צוחק). כולנו תלויים בעבודה שאנחנו עושים, אבל זו אחת הדוגמאות למה שאמרתי קודם. אנחנו עובדים כצוות וכל אחד יודע מה האחר עושה ואין הפתעות, אולי לפעמים לוקח יותר זמן לקבל החלטות בגלל זה, אבל אנחנו מועדון וחברה שבה כולם עובדים בסנכרון מלא עם כל המנהלים והבעלים של הקבוצה, אנחנו מאוחדים, זו לא הופעה של איש אחד". 

ניקולה וויצ'יץ' ושמעון מזרחי (חגי מיכאלי)ניקולה וויצ'יץ' ושמעון מזרחי (חגי מיכאלי)

כל עוד זה תלוי בך לכמה זמן תישאר במועדון?
"אני אוהב את מכבי ואני אוהב כדורסל, אני מרגיש נהדר בישראל. יש לי הרבה חברים והכרתי המון אנשים נהדרים ואני חש גאווה גדולה להיות חלק מהמשפחה הזו. אתה יודע אני חגגתי עכשיו תואר 20 עם מכבי? לא אחד, שניים או שלושה תארים. אני חושב שזה מספר מאוד נחמד ואני חש גאווה ורעב להביא עוד ועוד תארים למכבי. לגבי כמה זמן אשאר - אני לא חושב שזה יהיה תלוי בי. ברגע שיש לך משפחה, זו המשפחה שלך לנצח, ובפוזיציה זו או אחרת אפילו אם אלך, אני תמיד אשאר חלק מהמשפחה”.

האם יש שחקן ישראלי מחוץ למכבי שמעניין אותך כמו יפתח זיו או נועם דוברת?
"אנחנו עוקבים אחרי כל שחקן ישראלי שאנחנו מרגישים שיכול להגיע מכבי, ישנם כמה שחקנים, אבל אני לא רוצה לפגוע בשום מועדון בישראל. אנחנו יכולים להגיד רק מבחינה סטטיסטית שהשחקנים היחידים שיכולים להתפתח לשחקני יורוליג הם אלו שגדלים במכבי, וזה משהו שהוא טבעי כי המערכת כאן שונה לחלוטין. אנחנו רואים שגם במועדונים אחרים עושים עבודה נהדרת במחלקות הנוער, אנחנו רוצים שחלק מהשחקנים הללו בישראל יגיעו אלינו אולי מוקדם יותר כדי לפתח אותם”.

טיילר דורסי ויפתח זיו (רדאד ג'בארה)טיילר דורסי ויפתח זיו (רדאד ג'בארה)

“בישראל הבעיה היא סבלנות. כמובן שהם צריכים להבין שכשמגיעים למכבי זה תמיד לוקח זמן, שכשאנחנו מחליטים להביא שחקן ישראלי למכבי אנחנו תמיד עומדים מאחורי ההחלטה, ואנחנו יודעים שזה תמיד לוקח זמן, לרוב זה השחקנים שאין להם סבלנות, ההורים, התקשורת. כולם מצפים שהם יהיו ברמת יורוליג וזה משהו שאי אפשר להאיץ בו, במיוחד כשלוקחים בחשבון את העבודה שמושקעת בישראל בגילאי 14-18, מבחינה מתמטית אין להם מספיק זמן כדי להתפתח להיות ברמה הכי גבוהה. שחקנים באירופה עדיין עובדים הרבה יותר מהשחקנים בישראל, באירופה התשתית טובה יותר מבישראל, אין כאן מתקנים לכדורסל, כל מה שיש זה בתי ספר עירוניים ומגרשי כדורסל ישנים, אין מקומות ספציפיים שבהם אפשר לפתח את השחקנים, לכן כאן קשה יותר לפתח אותם”.

יובל זוסמן ונועם דוברת (איציק בלניצקי)יובל זוסמן ונועם דוברת (איציק בלניצקי)

“במכבי הבנו את זה ולפני מספר שנים פתחנו את האקדמיה שיצאו ממנה כבר כמה שחקנים, אנחנו ממשיכים בדרך הזו ומשקיעים במאמנים מקבוצת הנוער שעובדים גם עם הקבוצה הבוגרת, יש לנו מחלקת פיתוח נהדרת עם אבי אבן, יאיר (שבח) ורגב (פנאן) שמשקיעים המון זמן בפיתוח שחקנים, יש לנו את אורן אהרוני במחלקת הנוער ובנינו תשתית טובה שעושה עבודה טובה בלהוציא לפועל את התוכנית שלנו. זו הסיבה שאנחנו מאמינים שעם השיטה שלנו אנחנו יכולים לפתח שחקנים לרמה גבוהה יותר, היה לנו את בנדר שנבחר במקום הרביעי בדראפט, ועכשיו יש לנו את דני שאני מאמין שגם הולך להיבחר בטופ 5 ועשינו את זה דרך האקדמיה שלנו. אנחנו הולכים להמשיך ולהשקיע בה ולנסות לייצר כישרונות נוספים”.

מה הסיכוי שגיא פניני יחזור למכבי?
"לאור המצב הספציפי של השנה, אני לא מעוניין להגיב בעניינו של אף שחקן שלא הוצג באופן רשמי על ידי מכבי, ונגיב לגבי השחקנים לכשיוכרזו". 

גיא פניני חודר (חגי מיכאלי)גיא פניני חודר (חגי מיכאלי)

היו מספר קונפליקטים בין מכבי תל אביב למנהלת הליגה, אתה חושב שיש כאלה שמנסים לפגוע במכבי בכוונה?    
"זו שאלה טריקית שתשים אותי במקום בעייתי. האנשים יודעים מה אני חושב ואני אומר להם את זה גם בפנים ואין לי בעיה לומר להם בפנים. אני מבין את המקום שממנו הם באים כי אם אנחנו הולכים אך ורק על פי הפן המקצועי, הליגה הישראלית לא תהיה מעניינת כי זה יהיה מופע של קבוצה אחת. אבל אני תמיד מאמין שהדרך להצלחה צריכה להיות כזו שבה הקבוצות ישתפרו ויתחזקו, ויפתחו את עצמן כדי שיוכלו להיות ברמה גבוהה יותר ולא דרך החלשת מכבי, וזה הוויכוח היחידי שיש לי איתם בשנים האחרונות. למה אני מתווכח? כי אני מבין ונמצא בעסק הזה כבר 30 שנה וראיתי כבר כמה דברים ותמיד הערצתי את אלו שהתחרו בדרך ההוגנת ולא חיפשו דרך להחליש את האחרות. יש לנו את הוויכוח הזה כבר שנים אבל אני מבין אותם, זה משהו שיימשך. אנחנו לא נוותר על להיות טובים יותר ואנחנו נילחם כדי שיהיו לנו זכויות שוות כמו כולם". 

מה אתה יכול לספר לנו על מצבו של עומרי כספי?
"עומרי ממשיך את תהליך השיקום שלו בהתאם להמלצות הרופא האמריקאי שניתח אותו והצוות הרפואי שלנו, נכון לעכשיו הכל מתקדם לפי התוכנית, ולגבי מה שיהיה נראה כבר".

עומרי כספי עם רופאי בית החולים שניידר (איציק בלניצקי)עומרי כספי עם רופאי בית החולים שניידר (איציק בלניצקי)

לכשייבחר בדראפט, איך אתה רואה את דני ב-NBA, והאם לא היה עדיף שימשיך לעונת השתפשפות נוספת?
"אין טעם בדיון הזה, כי אני חושב שכל שחקן שנבחר בדראפט כולל שחקנים אמריקאים מתחת לגיל 22 צריכים להיות באירופה וללמוד את המשחק, אבל הדברים לא עובדים כך. הדרך שבה זה כן עובד היא שב-NBA החליטו לפתח את השחקנים בדרך שלהם, הם רוצים לקחת את השחקנים הצעירים להם הם משלמים סכומי עתק, כך שאין דבר שאנחנו יכולים לעשות או לומר שזו הדרך הטובה ביותר או שדרך אחרת היא הטובה ביותר. הם משלמים יותר מ-30 מיליון דולר לבחירה הראשונה בדראפט וזו זכותם להחליט, וגם השחקנים. קשה להם לומר ‘אני אקח את הסיכון ולא אחתום על החוזה ואשחק באירופה עבור שכר נמוך’ - עבור מה, כדי להתפתח? בשביל מה אם הם בחירת טופ 5? כמובן שאם הם בחירת סיבוב שני הם נשארים באירופה אבל 10 או 14 הבחירות הראשונות בדראפט לא יכולים להישאר באירופה". 

בתור שחקן שהייתה לו את ההזדמנות לשחק ב-NBA (סן אנטוניו), איזו עצה נתת או תיתן לדני?
"ההבנה בנוגע לספורט הזה היא מאוד פשוטה, כמה שתשקיע בעצמך תקבל בחזרה יותר, זו עבודה קשה ומחויבות גבוהה. לדני יש כישרון ייחודי וזו הסיבה לכך שהוא הולך ל-NBA, בגלל הכישרון. הוא חייב לתחזק אותו ולשמור עליו עם עבודה קשה כי הכישרון מהווה חלק מאוד קטן בהצלחה. אבל דני עובד מאוד קשה וכבר שנים שיש לו תכנית מיוחדת עם אימונים אישיים על בסיס יומיומי, וכמות העבודה שהוא השקיע בשנים האחרונות היא עצומה. אני מאמין שמדובר בלפחות פי חמישה יותר מהעבודה של שחקן ישראלי בממוצע, זה מה שהביא לו את ההצלחה והוא יודע את זה, הוא מודע לכך והוא ממשיך עם העבודה. הוא לקח חופשה של שבוע בלבד (לאחר הזכייה באליפות) וחזר כבר לעבוד, כך שרק ימשיך לעבוד, והוא יקבל תמורה בחזרה".    

דני אבדיה עם טבעת האליפות (ספי מגריזו, מכבי ת"א)דני אבדיה עם טבעת האליפות (ספי מגריזו, מכבי ת"א)

כל השחקנים בקבוצה הראו אהבה לקווינסי אייסי. אות'לו האנטר אפילו אמר בראיון שהקבוצה צריכה שקווינסי יישאר. מה אתה יכול לספר לנו על חשיבותו, והאם אתה זוכר מישהו שהיה כזה קונצנזוס לגביו בחדר ההלבשה והאם הוא יישאר לעונה נוספת?
"כולם אוהבים את קווינסי וזה משהו שידענו כבר מההתחלה כשהחלטנו להביא אותו, אבל קווינסי כבר כשהגיע לכאן, הוא הגיע עבור הרבה פחות כסף ממה שהרוויח בעבר. אני לא יודע מה יהיה בעתיד, התוכנית שלנו היא להשאיר אותו אבל נראה מה יהיה. קווינסי זה בחור שכשהבאנו אותו ידענו מה האיכויות שלו, כמה הוא חזק בחדר ההלבשה, וכמה הוא דוחף את חבריו לקבוצה. כמה חזק הרצון שלו לנצח, כך שיש סיבה למה אומרים את מה שאומרים. אבל אני גם שמח כי זה היה מהלך גדול להביא את קווינסי למכבי”.

“בכל דור, בכל ענף ספורט, יש ספורטאים שכולם מתאהבים בהם, וזה תמיד בגלל הלב של השחקנים שמראים שהם מוכנים לעשות אקסטרה עבור חבריהם לקבוצה ולהקריב מעצמם וזה קווינסי וזו הסיבה שכולם אוהבים אותו. אני שמח כי זה מראה את הכח של הקבוצה ואת הכח של אלו שהגיעו, כולם אנשי משפחה וכולם רוצים להיות חלק מהמשפחה. אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי להשאיר את כולם, יש דברים שאנחנו יכולים לעשות ויש דברים שלא, נראה מה יהיה. אם הקורונה לא הייתה מגיעה, הקבוצה כבר הייתה סגורה בחודש מרץ, אבל הקורונה שינתה את הכל ויצרה מצב חדש והתמודדות שונה לחלוטין שזעזעה את כולם, אז למה לוקח לנו זמן? כי אנחנו לא יודעים מה יהיה בעתיד, אילו הכנסות יהיו, אם יהיו אוהדים האם הממשלה תעזור לנו מעט”.

ניקולה וויצ'יץ' וקווינסי אייסי באימון (דוברות מכבי ת"א)ניקולה וויצ'יץ' וקווינסי אייסי באימון (דוברות מכבי ת"א)

“אתם יודעים איך זה בהצלחות. כולם מחבקים אותנו ואומרים שאנחנו הקבוצה של המדינה, הגאווה של המדינה, אבל עכשיו כשהמצב קשה אפשר לגלות מי באמת החברים שלך ומה הם באמת חושבים עליך. אני מאמין שנקבל את התמיכה שמגיעה לנו כי הבעלים של המועדון מוציאים כסף מהכיסים הפרטיים שלהם במשך עשרות שנים, לא שנים בודדות. עשרות שנים לשם מטרה אחת - כדי לשמח את תושבי ישראל ולגרום להם לחוש גאווה. זו הסיבה שבגללה אני מאמין שנקבל תמיכה, כי כולם מבינים עד כמה זה חשוב לשרוד את השנה-שנתיים הקרובות שצפויות להיות קשות כדי שנוכל לעלות שוב על הסוס, כדי שנוכל להמשיך ולשמח את תושבי ישראל ושכולם יוכלו לחגוג איתנו״.

בעבר זה היה נראה כאילו היה קמפיין נגדך, העונה במשחק החוץ בברלין האוהדים הריעו לך וקראו לך לצאת אליהם, כדי להודות לך. איך הרגשת ממה שהיה ולהיות שוב אחד האנשים הכי אהובים במועדון?
"באופן אישי, מעולם לא הרגשתי שהחברים האמיתיים שלנו לא תמכו בי או שלא אהבו אותי, תמיד קיבלתי תמיכה מהגייט ומאנשים רבים נוספים שהבינו את התהליך שעברנו ואת מה שקרה. לפני שהגעתי למכבי כשחקן, לקח לי 10 שנים להפוך לשחקן טוב, אף אחד לא הופך להיות טוב במה שהוא עושה תוך יום או יומיים. כמובן שעשיתי טעויות במהלך השנים, אבל בכל שנה אני מנסה ללמוד עוד ולא לחזור על אותן טעויות. ניתחנו את כל המהלכים שעשינו טובים ורעים כאחד, כמו שאמרתי זה לא מופע של איש אחד, אין לי בעיה להיות בפרונט ולספוג אש או לקבל מחמאות, אבל בלי התמיכה של הצוות שלי אנחנו לא היינו מגיעים לאן שהגענו השנה. השקענו הרבה מאמץ ואנרגיה כדי להשתפר, ניתחנו והקרבנו המון כדי להצליח ואני יכול רק לומר שאנחנו נמשיך לעבוד קשה ולהשתפר בכל יום ובכל שנה".

ניקולה וויצ'יץ' (איציק בלניצקי)ניקולה וויצ'יץ' (איציק בלניצקי)

בתור מי שהיה אחד השחקנים באחת השושלות האחרונות אם לא האחרונה והכי מפוארת של הכדורסל האירופי, מדוע לדעתך לא רואים יותר שושלות כאלו, כי חוץ ממכבי של תחילת שנות ה-2000 אי אפשר לומר באמת שהן עדיין קיימות, בטח שמבחינת זכייה בתארים?
"זה מאוד פשוט. יש את לוקה דונצ'יץ' שיכול היה להתחיל שושלת עם ריאל מדריד והלך ל-NBA, כל שחקן אמריקאי שמגיע לאירופה לרוב חותם על חוזה לשנה אחת עם אופציה לנוספת או לשנתיים עם אופציה לשנה נוספת, ואם הוא משחק ברמה מאוד גבוהה הוא הולך ל-NBA, וזה פשוט תלוי בכך שאותה קבוצה תישאר יחדיו שלוש עד חמש שנים וזה משהו מיוחד. תראה את אנתוני פארקר, הוא היה חמש שנים במכבי והגיע לחמישה פיינל פורים, היום אם אנתוני פארקר היה מגיע למכבי הוא היה נשאר שנה אחת ועוזב אחריה, וכולל גם אותי ככל הנראה”.

לוקה דונצ'יץ' חוגג (רויטרס)לוקה דונצ'יץ' חוגג (רויטרס)

“בכדורסל של היום אחרי שנה-שנתיים במכבי עם מה שעשינו הייתי מועמד להגיע ל-NBA עבור סכום כסף גדול מאוד, היום אי אפשר לחבר קבוצה של שחקנים ולהשאיר אותם בקבוצה לארבע-חמש שנים כי יש קבוצות מולטי מיליארדריות שיכולות לשלם להם יותר, ושחקנים גם חולמים יותר להגיע ל-NBA ולשחק בליגה הטובה בעולם, אלו זמנים שונים. בתקופתי דיברנו על תארים והיום כולם מדברים רק על כסף. כשהייתה לי את ההזדמנות להגיע ל-NBA יכולתי להגיע לקבוצה שנמצאת בסיטואציה שבה היא תפסיד 60 משחקים אבל רציתי להיות בסיטואציה הנכונה, אני הייתי בעסק של לזכות בתארים, והייתי במכבי שזה המועדון עם הכי הרבה תארים בעולם ולא רציתי לעזוב את מכבי אם לא הייתי חייב. אתה יודע, זה לא רק להגיע לשם, אם היו לי הצעות להגיע למועדון שיכול היה להילחם על אליפות אז זה כבר סיפור אחר אבל לא כך היה המצב".      

אסור לפספס
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
נגןמאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
מאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
נגןפחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
פחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */