יום שלישי, 23.04.2024 שעה 08:33
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6922-6230מכבי ת"א1
6222-6230מכבי חיפה2
5525-4930הפועל ב"ש3
5040-4230הפועל חיפה4
4329-3230מכבי בני ריינה5
3637-2830בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3734-3229הפועל ירושלים1
3341-2529הפועל חדרה2
3353-3529מכבי פ"ת3
3244-3029מכבי נתניה4
3135-3929בית"ר ירושלים5
2744-3229הפועל ת"א6
2744-2329מ.ס אשדוד7
2143-2229הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 27/04, 17:00
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • שני, 29/04, 20:00
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שני, 29/04, 20:30
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

גיא לוזון: עשיתי בחירות רעות ושילמתי מחיר כבד

מאמן מכבי פ"ת בראיון ל-ONE על הפועל ("נשברתי"), חיפה ("נכשלתי"), בית"ר ("טעיתי כשהגעתי בכאוס") והנבחרת ("קרקס"). וגם: הווטו של שחר על שחקן

|
גיא לוזון. שנים סוערות (דן יידוב)
גיא לוזון. שנים סוערות (דן יידוב)

גיא לוזון בדרך כלל לא מתראיין. גם העונה מאמן מכבי פתח תקווה שמר על שתיקה במהלך כל העונה, מלבד ראיונות אחרי משחקים. אם היה אפשר, לוזון גם היה מוותר גם עליהם. הוא הבטיח כל הזמן שבסיום העונה הוא ידבר על הכול למרות שהוא מתנגד לראיונות מהם יצא פגוע בעבר, בעקבות דברים שלטענתו אמר והוצאו מהקשרם ושקרים שנכתבו וגרמו לו עוול.

אנחנו מכירים את לוזון מאז ששיחק במכבי פ"ת ובמהלך הראיון ולפניו הקפיד לבקש מספר פעמים שהדברים שלו ייכתבו כפי שאמר ויבואו לידי ביטוי. המאמן הצעיר אך הוותיק דיבר בפתיחות גדולה מאוד ונתן הסבר על כל מה שקרה לו בקריירה – איפה טעה, איפה לא, איפה מבחינתו היה האשם ואיפה לא היה לו סיכוי להצליח. נראה שהשנה וקצת החולפות עם מכבי פ"ת עשו לו טוב.

ז'וסוואה לאחר הזכייה בגביע המדינה

הבנייה מחדש של מכבי פ"ת עם 'תינוקות לוזון', כאשר הוא לא חשש ללכת על הצעירים המוכשרים שהביאו את מכבי פ"ת רמה מעל הליגה הלאומית ואף כמעט נתנו את הגביע למשפחה, הפועל תל אביב, אלי טביב, יענק'לה שחר, משה חוגג, אייל ברקוביץ' וכמובן האישה דנה. גיא לוזון בראיון מקיף ל-ONE.

גיא, באיזו תחושה אתה מסיים את העונה הזאת מבחינתך? עליית ליגה, גמר גביע. תחושת החמצה מבחינתך?
“מבחינת התוצאה, בסוף, מבחינת הגביע, אכזבה גדולה מאוד. כיוונתי מתחילת המפעל ודאגתי להשמיע את זה לשחקנים שהמטרה שלנו השנה כשנכנסנו למפעל הגביע זה הכל או כלום. לא נסתפק בעלייה לשמינית, רבע, חצי גמר או אפילו גם הגעה לגמר. התוצאה מאכזבת מאוד. מבחינת הדרך שעברנו בגביע. אני מאוד גאה בדרך ששיחקנו ובכדורגל שהצגנו בכל אחד ואחד מהמשחקים. מול קריית שמונה ומול בית”ר ירושלים, מול הפועל תל אביב וגם מול באר שבע. בשום משחק לא באנו כקבוצה נחותה, בשום משחק לא באנו מבוהלים, לא באנו להתבנקר ולבזבז זמן. בכל משחק באנו כדי להבקיע ולשחק כדורגל, לתקוף עם כמה שיותר שחקנים ולא שינו את הדברים שמאפיינים אותנו בגלל משחק כזה או אחר או בגלל יריבה כזאת או אחרת”.

אבי לוזון וגיא לוזון. חזרו לליגת העל (שחר גרוס)אבי לוזון וגיא לוזון. חזרו לליגת העל (שחר גרוס)

אומרים שעלית עם יותר מדי צעירים בגמר. לא הרבה מאמנים היו עולים עם כל כך הרבה שחקנים צעירים ומשאירים מנוסים. הראית שאתה הולך לפי האמת שלך ואם מגיע לצעיר אתה לא חושש ולא מפחד ומעלה קבוצה צעירה ומוכשרת גם אם זה גמר גביע. הלכת עם האמת שלך. זה יאמר לזכותך.
“ברוב הקבוצות בקריירה שלי העליתי צעירים לא בגלל פופוליזם. ההרגשה האישית שלי שהרבה מאמנים מעלים צעירים כדי שיהיה להם איזשהו אליבי לתוצאה כזאת או אחרת. גם במכבי פ”ת בקדנציה הראשונה העליתי את כל דור הצעירים. עומר גולן, גל אלברמן, אסי משיח וסולי צמח וכל הדור הזה שאחרי זה סחף את מכבי פ”ת להופעות באירופה. גם בבני יהודה אז העליתי את דין מורי וחסן אבו זייד ועוז ראלי ולירוי צעירי”.

“גם בסטנדרד ליאז’ העליתי את כל הצעירים שלאחר שנה, עשינו את השנה הכי טובה בסטנדרד ליאז’ בחמש השנים האחרונות, לאחר מכן נמכרו כל אותם צעירים לקבוצות ברחבי אירופה. גם בצ’רלטון העליתי את ג’ו גומז, שהיום הוא בלם נבחרת אנגליה, לתפקד בגיל 17 כבלם בצ’מפיונשיפ. הוא נמכר אחרי 4-5 חודשים לליברפול. מבחינתי לתת לצעיר לשחק זה לא פופוליזם. אתה מאמין שהוא ראוי וטוב לשחק לא בגלל שמו ולא בגלל תעודת הזהות שלו. לאורך כל השנה, בקבוצה שעולה ליגה, שולבו צעירים לא בגלל שמם או גילם אלא בגלל שהאמנתי בהם. כך היה גם בגמר. בגמר עלה ההרכב הכי טוב שמכבי פ”ת הייתה יכולה לעלות בו בלי שום קשר מספר בתעודת הזהות של השחקן”.

ג'ו גומז. לוזון העלה אותו מהנוער (רויטרס)ג'ו גומז. לוזון העלה אותו מהנוער (רויטרס)

במהלך העונה העדפת לשתוק. חוץ מהתגובות אחרי משחקים שתקת, החלטת לעשות דום שתיקה עד סוף העונה. למה?
“אני אהיה הכי אמיתי איתך. הסיבה שאני ממעט להתראיין כי בהרבה מקרים לאורך הרבה שנים היה נוח להוציא דברים שאמרתי מהקשרם. אני אתן לך כמה דוגמאות. ניקח דוגמה את התזה ההזויה הזאת שאמרתי באחד הראיונות שאני לא מתרכז ביריבה. מבחינתי שאני לא מתרכז ביריבה זה לא שאני לא עושה הכנה ליריבה, לא שאני לא מודע בדיוק לנקודות החוזק או התורפה של היריבה. הכוונה הייתה שמבחינה הגנתית אני משחק אזורית טוטאלית. אנחנו מכסים אזורים במגרש. אנחנו יודעים בדיוק מתי אנחנו לוחצים, איך אנחנו לוחצים, כל שחקן איזה אזור הוא מכסה, מה תפקידו. יש תורה שלמה של שמירה אזורית טוטאלית. הכוונה הייתה שאנחנו לא מתרכזים ב-X או Y או שחקן כזה או אחר או מציבים שמירות אישיות על שחקן כזה או אחר. אני דוגל בשמירה אזורית טוטאלית של צמצום פערים, של לחץ אגרסיבי על היריבה, אבל היה נוח לאותם פרשנים/אנשים, לפרש את מה שאמרתי לקטע של מאמן שלא מתכונן ליריבה או בא, איך אומרים? ‘יהיה בסדר’. זה ממש לא נכון. אנחנו עובדים הגנתית והתקפית על הדברים החזקים והחלשים של היריבה.

“אני אתן לך עוד דוגמה. אחרי חצי גמר הגביע אמרתי שאנחנו הקבוצה שכבשה הכי הרבה שערים בשתי הליגות הבחירות נכון לנקודת הזמן הנוכחית. מה עשו מזה כותרת? קבוצת ההתקפה הכי טובה בארץ, הוא אמר ככה, הוא אמר X, הוא אמר Y”.

גיא לוזון ושחקני מכבי פתח תקווה אחרי הגמר (חגי מיכאלי)גיא לוזון ושחקני מכבי פתח תקווה אחרי הגמר (חגי מיכאלי)

אתה חושב שבגלל שאתה גיא לוזון יותר קל לבקר אותך? אתה מושך יותר אש?
“קודם כל אין לי שום רגשי נחיתות. אני חושב שבגלל שאני אמיתי וישר ואני לא פוליטיקאי כמו שאומרים, אז קל לייצר כותרות. האבסורד, האמת היא שרוב האנשים שמבקרים או אומרים X או Y ממש לא מכירים אותי. אותם אנשים שאומרים X או Y מעולם לא היו באימון שלי, מעולם לא היו באסיפות וידאו שלי. מי שמכיר אותי באמת זה אך ורק השחקנים שעובדים איתי בצורה יום-יומית. יש משפט שאומר ‘לעולם אל תיקח ביקורת ממי שאתה מבקש ממנו גם עצה’. הסיבה שאני ממעט להתראיין זו הסיבה שבהרבה מקרים מוציאים דברים שאני אומר מהקשרם. ממשפט או מתשובה הכי קל לייצר כותרת שהיא דו-משמעית או כותרת שהיא לא מאפיינת את מה שאותו מרואיין אמר וזאת הסיבה היחידה”.

עברת בשנים האחרונות שנים לא קלות מבחינת אימון. כמה מזה היה באשמתך וכמה זה החלק של הקבוצות שלא היו סבלניות איתך ולא נתנו לך את ההזדמנות ומיהרו.
“אני תמיד אחד שלוקח אחריות. זה אחד. שתיים, אפשר לעבור קבוצה-קבוצה. נלך אפילו מסטנדרד ליאז’. הגעתי אליה בשנת 2013. זו השנה הכי טובה של סטנדרד ליאז’ ב-11 השנים האחרונות. יש עובדות. גם שולבו שחקנים צעירים בלי סוף, גם באותה שנה הפסדנו את האליפות, אליפות בלגיה למרות שצברנו הכי הרבה נקודות, הפרש שערים הכי טוב בליגה, הפסדנו את האליפות בגלל קיזוז לא בגלל שלא צברנו הכי הרבה נקודות או שההפרש שערים שם לא היה הכי טוב. זה אחד. בשנה השנייה שלי, שכאילו מגדירים אותה ככישלון, הנשיא החליט למכור את כל השחקנים הטובים, את כל הצעירים שפרצו לקבוצות ברחבי אירופה במיליוני יורו. נמכרו בעשרות מיליוני יורו.

מיצ'י באטשואי. הגיע לצ'לסי (רויטרס)מיצ'י באטשואי. הגיע לצ'לסי (רויטרס)

“לא מכיר מאמן, לא מכיר מועדון בסדר גודל כזה. קח את ברצלונה, תאר לך שברצלונה אחרי האליפויות עם מסי ואינייסטה וצ’אבי וכל אלה היו משחררים את אינייסטה, צ’אבי, פויול, פיקה. מוכרים 7-8 כוכבים של הקבוצה ומצפים שברצלונה תהיה אותה ברצלונה. זה לא יקרה, לא משנה מי המאמן. יש ויכוח על זה? לא, יופי. אז כל אלה שמגדירים את התקופה שלי בסטנדרד ליאז’ בשנה השנייה שלי ככישלון זה בכלל לא ראוי להתייחסות. זה היה מוות ידוע מראש. אמרתי גם לנשיא בתחילת שנה שבמתכונת הזאת אין סיכוי לשום מאמן, לא משנה מה שמו, לא משנה כמה ידע יש לו. אין לו סיכוי לשרוד במועדון כזה כמו סטנדרד ליאז’”.

“משם עברתי לצ’רלטון, לצ’מפיונשיפ. הליגה מהטובות בעולם. מגיע לצ’מפיונשיפ שזה חלום של כל מאמן. לליגה מטובות בעולם לקבוצת צ’רלטון. צ’רלטון באותה תקופה ברצף הפסדים, קרובה לקו האדום, כמה נקודות מהקו האדום אחרי שלושה חודשים שלא מנצחת שום משחק. אמרו לי ‘רק תשאיר אותנו בליגה. זה מה יש, תשאיר אותנו בליגה’. אני מגיע מסטנדרד ליאז’, עושה ריצה מטורפת של תוצאות ומועמד באותה תקופה בחודש מרץ למאמן החודש בצ’מפיונשיפ ומשאיר את הקבוצה כמה משחקים לפני הזמן, לפני סוף העונה. הצלחה לכל הדעות. מה שקורה בצ’רלטון בשנה השנייה, זה בדיוק מה שקרה בסטנדרד ליאז’. בא הנשיא, אותו בעלים, משחרר את ג’ו גומז, שהיום הוא שחקן נבחרת אנגליה וליברפול שאני זה שבגיל 17 העברתי אותו לתפקיד הבלם ואמרתי כבר אז שהוא יהיה בלם נבחרת אנגליה. אני גם מעלה לבוגרים את אדמולה לוקמן, שאחרי זה נמכר לאברטון בכמה מיליונים. הנשיא מחליט לממש את הנכסים שיש לו. אני מסביר לו שבצ’מפיונשיפ והוא גם יודע את זה, צריך שחקנים אנגלים, זה הבסיס של הקבוצות באנגליה. הוא טוען שהאנגלים מרוויחים משכורות מנופחות והביא שחקנים הרבה יותר זולים מאירופה”.

גיא לוזון בצ'רלטון (רויטרס)גיא לוזון בצ'רלטון (רויטרס)

“אמרתי לו ‘אתה לא יכול לבנות קבוצה אירופית חסרת ניסיון בליגה אנגלית, אנחנו נרד ליגה’. אין לנו סיכוי לשרוד. הוא אמר לי ‘יהיה בסדר, אל תדאג. אנחנו נשרוד’. אמרתי לו ‘זה לא הולך ככה’. זה בדיוק מה שקרה בליאז’. מחזור 10-12, פתחנו את העונה בצורה יוצאת מן הכלל. בצ’מפיונשיפ אתה צריך סגל של 22-24 שחקנים. יש כל שלושה ימים משחק. אנחנו סובלים מ-4-5 פציעות כמו שקורה בצ’מפיונשיפ. אנחנו מגיעים למצב שהוא אומר לי ‘אני מפטר אותך, אתה לא עושה את העבודה’. אמרתי לו ‘אמרתי לך שזה מה שיקרה מראש’. אמרתי לו באותו זמן שמה שיקרה שהוא יחליף מאמן או שניים, יחזק את הקבוצה בינואר ויעשה הכל להישאר בליגה, אך הקבוצה תרד ליגה כי היא לא יכולה לשרוד בצורה כזאת וזה מה שקרה”.

גיא לוזון (עמרי שטיין)גיא לוזון (עמרי שטיין)

“אגב, גם כשהייתי באנגליה קיבלתי עוד הצעות. שתי הצעות מבלגיה, הצעה משווייץ. מסיבות משפחתיות לא יכולתי לעבור עוד מדינה, להוציא את הילדים מבית ספר. לא יכולתי לעבור והחלטנו כמשפחה לחזור לארץ. אומרים פה הוא נכשל, פה הוא נכשל. זאת האמת לאמיתה, אחד לאחד”.

“הייתי שבור נפשית”

“חזרתי לארץ, מקבל הצעה מהפועל תל אביב, לא יודע איזה מחזור זה. מחזור שישי, שביעי, חמישי, לא יודע בדיוק. אני יודע שהמועדון בצרות כלכליות. אני יודע שיש שם כאוס כלכלי וניהולי. אבל אני הולך לאתגר בזה בכיף ובאהבה ואתן הכל. ברגע שאני נכנס לתפקיד אני מבין שהברז נסגר, השחקנים ממורמרים, מתחילים לשחרר שחקנים. אני מגיע למצב שבמשך חודש וחצי או חודשיים אני נשאר באימונים עם 10 או 12 שחקנים, בלי משכורות ואפשר לשאול את האוהדים שהיו צמודים בכל אימון. אני מצליח להשאיר את הקבוצה בחיים, בלי כסף, בלי כלום. מתחבר למועדון, המועדון מתחבר אליי. אני נשאר בלילות ונפגש עם משקיעים כדי לעזור להציל את הפועל ת”א”.

לפני כן גוטמן הודיע “הרגשתי שזו קבוצה שמתאימה לגיא לוזון”.
“אין לי בעיה, מה אני יכול להגיד”.

גיא לוזון ואלי גוטמן. קיבל את הקבוצה (איציק בלניצקי)גיא לוזון ואלי גוטמן. קיבל את הקבוצה (איציק בלניצקי)

כשבאת אמרת שזו קבוצה עם סגל ששווה לפלייאוף עליון.
“אני מסכים. זה סגל ששווה לפלייאוף עליון. היו 4-5 זרים. אבל מה שקרה, שבוע-שבועיים אחרי שהגעתי הזרים התחילו להיות משוחררים כי הם לא קיבלו כסף. נשארנו עם 10-12 איש. אמרתי ברגע שהגעתי ‘אני אהיה פה, אלחם עד הסוף כל עוד יישארו לי 10 או 12 שחקנים שאני נמצא איתם. גם אם יבוא עכשיו בעל בית שיגיד לי ‘אני לא מביא כלום, אף שחקן, אין כסף’. אבל אם נשארים אני אלחם איתם עד הסוף. אמרתי את זה לאורך כל הדרך. אני אגיד לך למה אמרתי את זה. הניסנובים רכשו את הקבוצה. באתי ואמרתי להם ‘חבר’ה, תשאירו לי את ה-10 שחקנים האלה. אני אשאיר את הקבוצה בליגה ונישאר באהבה גם. לוקח את הסיכון שיכול להיות שנרד ליגה. אין לי בעיה, אני פה. אמרו לי שכלכלית אין להם את היכולת לעשות את זה והם לא יכולים להשאיר את כל השחקנים במשכורות שהיו להם אז. יצאנו לקריית שמונה עם שחקני נוער ממש. לי היה כל כך טוב במועדון הזה והם היו כל כך מרוצים ממני והציעו לי חוזה, את זה לא יודעים, כי אני לא אחד שמדליף או מוציא דברים לתקשורת, קיבלתי הצעה להמשיך בחוזה בהפועל ת”א לחמש שנים.

גיא לוזון ושרון ניסנוב משוחחים (נעם מורנו)גיא לוזון ושרון ניסנוב משוחחים (נעם מורנו)

אמרתי ‘אני דוחה את ההצעה מהסיבה הפשוטה שנפשית אני שבור מכך שמשוחררים החבר’ה שהצלחנו ליצור מהם תלכיד מסוים. שממש הפכנו למשפחה. אני לא מסוגל נפשית להמשיך, לעמוד בזה. בלי שום קשר לכסף או לאורך חוזה. אנשים לא מבינים את ההחלטה הזאת או לא הבינו אותה בזמנו. אני יכול להגיד לך היום למה גם נלקחה ההחלטה. אתה לוקח החלטות בחיים בעקבות דברים שעברת. אחרי עוגמת הנפש שהייתה לי בסטנדרד ליאז’, עם חבר’ה צעירים שרצו והצליחו והפכו לתלכיד ובא הנשיא ופירק את הקבוצה בעונה השנייה, זה שבר אותי נפשית וידעתי שבסוף מי שישלם את המחיר זה המאמן. מאותה הסיבה, למרות שהציעו לי חמש שנים אמרתי ‘תשמעו, אני נפשית לא מסוגל לעבור, או להתמודד עוד פעם עם אותו שברון לב כזה. שיש לי קבוצה, שאני כבר בונה 10 איש, שאני רץ איתם. שטוב לי איתם בנסיבות שלא תלויות לא בבעלים, לא בניסנוב, לא במישהו אחר, הקבוצה מתפרקת. ברגע שאתה בקריית שמונה עם אותו נוער, הודעתי שפה אני מרים ידיים ואני מחוץ למשחק בגלל הטראומה שעברתי בשתי הקדנציות בליאז’ ובצ’רלטון”.

“לא הייתי מסוגל לקום לאימון בבוקר”

אתה בחודש ינואר מתפטר ואז בפברואר יש לך את מכבי חיפה.
“בוא נדייק. הייתי באותה תקופה שבור נפשית כי ממש התחברתי למועדון והתחברתי לאותה קבוצה שהייתה שם. ממש. יעידו על כך אותם 20 אוהדים שהיו באים בכל אימון והיו צמודים אלינו באותם חודשים האלה שהתאמנו 10 איש באימון ולא היה כסף ולא היה כלום והתאמנו מאהבה למקום וחיבור למקום. זו הייתה נקודה שמאוד קשה לי נפשית. הבטחתי לי באותה שנה שאני לא מאמן, שאני לא בנוי לזה נפשית. באה אליי בית”ר ירושלים חודש אחרי זה. עם כל התנאים, עם כל הדברים. אמרתי להם ‘חבר’ה, אני אשמח לאמן את בית”ר ירושלים, אני אעשה את זה, רק אם תרצו בתחילת השנה באהבה’. אני לא מסוגל. כבר סיכמתי הכל עם טביב, הכל היה מסוכם. הייתה מסוכמת מסיבת עיתונאים בבוקר, קבעתי את האימון לבוקר בבית”ר ירושלים התעוררתי בבוקר ולא הייתי מסוגל נפשית לקום לאימון. אמרתי לטביב ‘תודה על ההצעה, אני לא מסוגל נפשית לעשות את זה. לא מסוגל’. לא קשור לא לצד הכלכלי, לצד המקצועי נטו, לא מסוגל נפשית לעשות את זה כי אני ממש מרוסק.

החלטתי שאני לא מאמן עד העונה אחרי זה. אחרי חודש אני יושב בבית, רואה את הדרבי החיפאי, ואני מתפלל שמולנסטיין ינצח. פשוט מתפלל. כי אני יודע שאם מולנסטיין יפסיד מכבי חיפה תפנה אליי ואז אם אני לא לוקח את זה אני אגיע למצב ששנה הבאה אני עוד פעם אפתח את העונה בבית. כי לבית”ר ירושלים יהיה מאמן, למכבי חיפה יהיה מאמן ושאר הקבוצות סגורות ואני מתחיל עוד פעם שנה בבית. בפגישה עם יענקל’ה שחר ועוזי מור. אני אומר להם ‘תשמעו חבר’ה, אני לא רוצה לבוא עכשיו. אם יש לכם מאמן לחצי שנה תיקחו, שנה הבאה אני אבוא באהבה’. הם אומרים לי ‘לא, אנחנו חייבים אותך עכשיו, אנחנו רוצים אותך, תחתום. אנחנו חייבים להציל את העונה הזאת, רוצים להגיע לפלייאוף העליון’. התפתיתי. הלכתי נגד מה שאני מאמין בו, נגד התחושות שלי והרגשות שלי מהפחד להתחיל את השנה הבאה שוב בבית והלכתי על זה. הצלחנו להגיע מפלייאוף התחתון לפלייאוף העליון והתחילה השנה הבאה”.

גיא לוזון ויעקב שחר (עמרי שטיין)גיא לוזון ויעקב שחר (עמרי שטיין)

“נכשלתי בגדול”

במכבי חיפה בשנה שבאה לאחר מכן נכשלתי בגדול. זה המקום היחידי שאני יכול לומר נכשלתי וכל האחריות היא שלי. שנה לאחר מכן נקבע שטוני (מוניוס, ג.ל), הוחלט שיש מנהל מקצועי מספרד, ישבתי איתו, ראינו את הדברים עין בעין. הוא היה המנהל המקצועי של חטאפה, היה לו מלא שחקנים מהעולם. היו לו את הקשרים הנכונים, ראינו שחקנים, החלטנו ש-X, Y ו-Z יבואו. סימנו שני שחקנים ישראלים מרכזיים שאנחנו רוצים. את עומר אצילי ואת גדי קינדה כשני שחקני מפתח. סימנו את הזרים שאנחנו הולכים להביא. שבוע לפני הליגה טוני מודיע להנהלת המועדון שהוא לא מגיע מסיבות אישיות כאלה ואחרות ואז נטרפו הקלפים כמו שאומרים והשחקנים הזרים שהיו אמורים להגיע לא באו כי טוני לא הגיע בסוף.

המועמדים הראשונים שרצינו הם עומר אצילי וגדי קינדה כשני עמודי תווך שיהיו הבסיס של הקבוצה הזאת. אצילי בחר במכבי ת”א. הוא רצה מראש את מכבי ת”א בלי שום קשר להצעה הכספית. מראש הוא אמר לנו אני רוצה את מכבי ת”א. לגבי קינדה, שחר הטיל וטו על ההחתמה הזאת, הוא אמר שמבחינתו זה לא שחקן שצריך להיות במכבי חיפה. שאר השחקנים שהבאנו, טעיתי בבחירת השחקנים, טעיתי באיזון בסגל וכל האחריות עליי. נכשלתי במכבי חיפה. אין על זה מחלוקת, אין על זה עוררין. אני לוקח את מלוא האחריות”.

גדי קינדה. שחר הטיל וטו (אורן בן חקון)גדי קינדה. שחר הטיל וטו (אורן בן חקון)

“לאחר מכן, טעיתי כשהגעתי לבית”ר, טעיתי בהגעה למועדון בזמן שיש כאוס בין טביב לבין הקהל. כאוס ששום שחקן בוודאות, ועזוב את כל הסיפורים של הסמל ובית”ר חשובה לי וכל ההמצאות האלה, כל השחקנים, ישראלים וזרים, לא רצו להישאר בבית”ר ירושלים וזו הייתה טעות מבחינתי להגיע לשם. קרוב לפתיחת הליגה, שבוע לפני, קונה את המועדון משה חוגג. עד אז אנחנו משחקים עם נוער וכמה שחקנים שלא רוצים להישאר ומגיע חוגג ואומר שהוא רוצה לבנות קבוצה שההצלחה שלה זה מקום שני ומקום שלישי זה אובייס. הוא רוצה כדורגל שמח והתקפי, בארסה וסיטי המודל, אמרתי לו שאין סיכוי כי אי אפשר שבוע לפני הליגה לצרף מכל הבא ליד ולעשות החתמות פופוליסיטיות כדי למכור מנויים ולהשיג את המטרות האלה. זה מה שקרה –  לא היו תוצאות ראויות והיה רף ציפיות הזוי בהשוואה להכנה שעשינו ולסגל שנבנה מהיד לפה. מי ששילם את המחיר זה המאמן אז זו הייתה טעות להגיע במתכונת הנוכחית. מראש רף הציפיות היה הזוי ביחס לקיים”.

“כשעזבתי, בשיחת הפיטורים, חוגג ואוחנה אמרו שהם מצפים מהמאמן אחרי שעם הסגל מספר 2 במדינה ההצלחה מבחינתם היא מקום שני ומקום שלישי יהיה בוודאות, אז אמרתי להם שהם לא בכיוון והם לא מבינים מה יש להם ביד והעתיד יוכיח. מה שקרה זה שבינואר על הסגל הקיים צורפו גדי קינדה, פרדי פלומין ויוסי בניון ועם שלושתם בקושי הם נשארו בליגה. אז להגיד שנכשלתי בבית”ר זה תלוש מהמציאות. המקום היחיד שנכשלתי זה חיפה. בהפועל ת”א בטח שלא נכשלתי כי אני לא מכיר מאמן שנכשל והמועדון מציע לו להמשיך בחוזה  לכמה שנים. בבית”ר, כשרף הציפיות היה הזוי וההחתמות פופוליסטיות ואמרתי לחוגג את זה בזמן ההחתמות אבל הסכמתי איתן כי לא הייתה ברירה במצב שנוצר, אם צריך או לא צריך כי זה המצב שאין גם אופציות”.

משה חוגג ואלי אוחנה. תיאום ציפיות (אורן בן חקון)משה חוגג ואלי אוחנה. תיאום ציפיות (אורן בן חקון)

ומה קרה אחרי זה?
“אני לא בן אדם שרץ לתקשורת על כל הצעה שהוא מקבל היו לי 3-4 הצעות מקבוצות ליגת על ומקפריסין אבל אמרתי אחרי הטראומה בשנתיים האחרונות שאני לא רוצה לאמן ולעשות ריסטארט עם עצמי, כי עשיתי בחירות רעות ושילמתי עליהן מחיר כבד. למשל כשאיש עסקים שהצליח ועשה עסקים מעולים, מהי הסיבה שהוא פושט רגל? זה בחירות לא טובות. זה אותו אחד שידוע לנהל ולעשות עסקים אך הוא עושה רצף של בחירות לא טובות ונהפך ממיליארדר לפושט רגל. זה מה שקרה לי. רצף של בחירות רעות. בחירת שחקנים רעה במכבי חיפה ובחירת מועדון כמו בית”ר במצב שהוא היה הביאו אותי למצב שהגעתי אליו. החלטתי שאני לא חוזר לשום קבוצה ושהבחירה הבאה חייבת להיות מדויקת כי היא תכריע את המשך הקריירה שלי וידעתי את זה”.

“במשך חודש וחצי אבי לוזון כל יום יושב עליי ‘אתה חייב לבוא, אתה חייב לבוא. אנחנו לא נרד אם תבוא’. אני מתפלל שאלישע לוי ינצח ויצליח ואני מתפלל שמגאמאדוב יצליח להביא את הקבוצה לחוף מבטחים כי אני ממש לא רוצה לבוא. ואז כשמבינים שזה לא בולך והקבוצה מדרדרת אבי בא ואמר לי ‘גם אם נרד אתה חייב לבוא ולעזור’. הגעתי למצב שלא יכולתי נפשית להגיד לאבי לא. בא מאמן אחר ויורד ואז זה על המצפון שלי. לא הייתי יכול לעשות את זה לאבי. הלכתי אליו ואמרתי לו ‘אני הולך למהלך הזה לא בלב שלם ואם זה לא אתה אני לעולם לא עושה את זה כי נפשית אני לא יכול לאמן’. מאמן חייב להבין את השחקנים וןאם אתה לא חזק בעצמך לא תבין אותם. הלכתי על זה בידיעה שאני בוחר לא נכון אבל הרגש גבר על ההיגיון ואמרתי לאבי בפגישה שלמרות שאני לעולם לא רציתי להיות מאמן בלאומית, אני מבטיח שגם אם נרד אני אעשה את זה ואהיה שנה בלאומית כדי לעלות את הקבוצה ואחרי זה אלוהים גדול. כך היה”.

אבי לוזון (חגי מיכאלי)אבי לוזון (חגי מיכאלי)

“ירדנו, הבנתי שאני צריך לעשות ‘רה ארגון’ כללי בקבוצה כי היא הייתה קבוצה משוסעת חברתית ולא מאוזנת מקצועית. היה לי ברור שאם לא אקח החלטות קשות ולא אהיה מרוכז בכל החלטה, אז לא השגתי את המטרה. אמרתי לאבי שהמטרה היא לא רק לעלות אלא לבנות קבוצה בריאה לשנים הקרובות ועמדנו במשימה הזאת כמו גדולים. זה כל ההיסטוריה מליאז’ עד עכשיו. אף פעם לא שמעו את הצד שלי כי אני ממעט לדבר. מוציאים דברים מהקשרם. אמרתי שאחרי השנה הזאת אגיד בדיוק את האמת על כל נקודת זמן”.

אז שוב, אתה מקבל ביקורת יותר מכל מאמן אחר כי אתה לוזון?
“אני אף פעם לא בוחר להצטייר כחלש ולא בוחר להצטייר כמישהו אם רגשי נחיתות. אני חושב שהעובדה שאני לא מוכר את המועדון שלי ולא את השחקנים שלי לאף גוף תקשורת נמצאת בעוכרי. אני שלם עם עצמי בקטע הזה וכך אמשיך בלי שום קשר לדברים שנאמרים עליי. אני יכול לומר שבהרבה מקרים היו מתקשרים עיתונאים ואומרים שבמידה ולא תגלה X יהיה רשום עליך Y ואם לא תתראיין יהיו עליך טורים. אותם איומים וסחיטות באותה שניה גורמים לכך שהם יודעים שאין סיכוי שאדבר ואין ספק שאז הביקורת היא ארסית.

אתה מתחיל שנה 20 כמאמן, אתה צעיר אבל ותיק, איך אתה רואה את ההמשך מבחינת השאיפות?
”הרצון שלי מגיל 0 היה לאמן באירופה ובקטע הזה הגעתי לפסגות שיהיה קשה למאמן ישראלי להגיע לליגה כמו הבלגית ובטח לפרמיירשיפ שהיא מהטובות בעולם. ברור שכל מאמן המטרה שלו לחזור לטופ אבל בחיים אני תמיד שואף הכי גבוה ורחוק שאפשר. אני חייב להיות מרוכז וממוקד כדי להגשים את חלומותיי. אני חייב להתרכז במטרה הקרובה. לא.מן באירופה זה לא בליגה כמו הקפריסאית, בלי לזלזל. זה לעולם לא היה חלום חיי וקיבלתי הצעות משם וגם כשהייתי בבלגיה קיבלתי מאפואל ניקוסיה וסירבתי. גם שנה שעברה אחרי בית”ר קיבלתי הצעה ממועדון בקפריסין וסירבתי, אז מבחינתי אירופה זה או בטופ או להישאר בארץ. בשלב זה מסיבה משפחתית אשאר בארץ כי לילדים ולאישה טוב בארץ ואני לא בשלב שאני יכול לעזוב את המשפחה ולטוס לבד לאירופה”.

גיא לוזון (שחר גרוס)גיא לוזון (שחר גרוס)

אשתך מאוד חזקה ברשתות, לא עושה חשבון. אתה טיפוס סגור ומרוחק מהתקשורת והרשתות החברתיות.
“אני ודנה אנשים שונים בקטע הזה. היא אשת תקשורת שהגישה תוכנית בערוץ 2 ועובדת בישראל היום. היא עושה הרבה דברים בתקשורת. הסיבה שאני מתרחק והתרחקתי מהתקשורת היא אחת –  בהרבה מקרים דברים שאמרתי הוצאו מהקשרם ובהמון מקרים נאמרו שקרים לגביי וקשה לי לקבל את זה”.

קרקס הנבחרת

אייל ברקוביץ’ אמר אתמול ב”תוכנית הספורט של ישראל” שאמרת לו, שיצאת תותח שהסרת את המועמדות שלך. כשאתה הגעת גם לוועדות איתור בעבר והשלית את עצמך.
“אני מסכים ב-100 אחוז עם אייל ברקוביץ'. וגם אמרתי לו. אנחנו מדינה של… אני אדם שאומר את האמת שלו. אני לא מתלקק או לא… אני לא אחד שפוליטקלי קוקט כמו שאומרים. אני לא אחד שאומר מה שרוצים לשמוע. אייל ברקוביץ’ צודק בכל מילה שהוא אמר. ברגע שראשי ההתאחדות החליטו ש-X, Y או Z יהיו מאמני הנבחרת שיגידו החלטנו. לעשות את כל הקרקס הזה ו-ועדת איתור. וכאילו שהראיון או הפגישה הזאת היא באמת מה שתקבע מי יהיה מאמן הנבחרת זה הזוי. אני יכול להגיד מניסיוני שאחרי הקדנציה באנגליה הייתי מועמד לנבחרת ישראל. לפני שחזרתי לארץ היה דיבור שאלישע לוי יהיה מאמן הנבחרת. אין שום בעיה. החליטו שאלישע לוי יהיה מאמן הנבחרת. בהצלחה, הכל טוב. ואז החליטו שיש ועדת איתור. אמרו לי ‘בוא לוועדת איתור’. ידעתי מראש, אבל רציתי להאמין שיש לוועדת האיתור הזאת איזושהי משמעות. רציתי להאמין. תקרא לזה איך שאתה רוצה, נאיביות, תמימות. הגעתי וכשאני עומד, יש לי את הניסיון שלי, כמו שאתה מגיע לראיון עבודה אתה יודע מתי הראיון עבודה היה טוב, ידעתי, יצאתי מוועדת האיתור, אני מתקשר לאשתי”.

אייל ברקוביץ'. תחושות דומות (חגי ניזרי)אייל ברקוביץ'. תחושות דומות (חגי ניזרי)

‘דנה תקשיבי טוב, אם באמת ועדת האיתור יש לה איזושהי השפעה אני בטוח מאמן הנבחרת, בטוח. אני בטוח כי אני יודע שהרשמתי אותם. הרגשתי תוך כדי השיחה שהרשמתי אותם יותר מכל המועמדים שהיו והצלחתי להרגיש את זה. העובדה שאחרי זה זה מה שיצא בתקשורת. בסוף מה קרה? הוזמנתי לוועדת האיתור, הרשמתי את ועדת האיתור והתוצאה הייתה ידועה מראש, שאלישע לוי מאמן הנבחרת. על זה אין לי ביקורת ואין לי טענות. יש לי ביקורת על הקרקס שהיה שם בזמנו. אני אומר לחבר’ה בהתאחדות, תפסיקו עם הקרקס, תחליטו X מאמן נבחרת טוב, החלטתם Y מאמן נבחרת גם טוב אין שום בעיה. זו זכותכם, אתם יושבי הראש המנהלים מי שאתם רוצים תבחרו אבל אל תעשו מזה קרקס, ועדה. מה זה קחי אותי שרון? החלטתם ברקוביץ’, ברקוביץ’, החלטתם משה, משה, החלטתם חיים, חיים. הכל בסדר. אייל ברקוביץ’ צודק בכל מילה וגם אני בעתיד, ירצו אותי כמאמן נבחרת – טוב. ירצו לעשות קרקס – זה לא בשבילי”. 

את מי היית ממנה עכשיו כמאמן נבחרת ישראל, אם היו שואלים אותך?
“זה לא תפקידי. תפקידי לבחור את ההרכב של הקבוצה שאני מאמן בה. תפקידו של יו”ר ההתאחדות או האחראים בהתאחדות לבחור מי מאמן נבחרת. זה לא מענייני ולא מתפקידי. זה לא עסק שלי. כל מי שייבחר, אאחל לו את כל ההצלחה שבעולם, לאמן את נבחרת ישראל”.

הסולחה של הלוזונים?

אתה מקורב מאוד לעמוס לוזון. הוא לקח את הבן שלו לראשון, עבר לראשון השנה. האם יש סיכוי שבעונה הבאה אתה עושה לו “גיור” מחזיר אותו הביתה ומאחד את הכוחות המשפחתיים?
“אין פה שום עניין של ‘גיור’, או פרידה, עמוס, אנשים אולי לא מכירים, עמוס הוא כמו אבא בשבילי. בלי שום קשר לכדורגל בכלל. עומרי זה אחי הקטן. לעומרי הדלת של מכבי פ”ת פתוחה כל הזמן לרווחה. תמיד ובטח בשנה הבאה לדעתי הוא עשה שדרוג כשחקן. הוא עשה עונה טובה מאוד השנה בראשון. הוא השתפר בכל הפרמטרים המנטליים והמקצועיים”.

עמוס לוזון. יחזור לפ"ת? (איציק בלניצקי)עמוס לוזון. יחזור לפ"ת? (איציק בלניצקי)

איפה אתה שם היום את גיא לוזון במצבת המאמנים בכדורגל הישראלי?
“בכדורגל ובחיים בכלל אתה בדיוק כמו המשחק האחרון שלה. כשאתה מנצח ואתה מביא הצלחות אתה הכי טוב בעולם וכשאתה מביא תוצאות פחות טובות אתה גרוע מאוד. אז אי אפשר לעשות דירוג או תחזיות כל שנה. אתה טוב כמו העונה האחרונה שלך. אני לא צריך לחלק לעצמי ציונים. השגתי ארבע פעמים שלב בתים באירופה, עשרות הופעות בליגה הבלגית, בצ’מפיונשיפ, פעמיים גמר גביע, הגעה עם בני יהודה לאירופה, עם מכבי פ”ת, עם הנבחרת הצעירה סיימנו עם 4 נקודות בבית עם איטליה ואנגליה. יש דברים טובים ויש גם כישלונות לאורך הדרך. יש הכל מהכל”. 

מי שלא מכיר את גיא לוזון, גיא לוזון בחור רגיש, נכון?
“בחור רגיש כן. מה זה בחור רגיש? תגדיר רגישות”.

יוסי אבוקסיס וגיא לוזון עם הנשיא ראובן ריבלין ואורן חסון (חגי מיכאלי)יוסי אבוקסיס וגיא לוזון עם הנשיא ראובן ריבלין ואורן חסון (חגי מיכאלי)

יש לך לב שנמס בסופו של דבר.
“גיא של הכדורגל הוא לא גם של החיים. כמו שרוב האנשים שרושמים ואומרים עליי דברים כאלה ואחרים ממש לא מכירים אותי”.

מה גיא לוזון אוהב לעשות חוץ מהכדורגל ביום-יום.
“להיות עם המשפחה. אני לא בן אדם שתמצא אותו בבתי קפה או בכל הפרלמנטים למיניהם. אני איש של בית, איש משפחה”.

אסור לפספס
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
נגןמאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
מאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
נגןפחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
פחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */