יום שישי, 29.03.2024 שעה 15:42
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5526מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3133-2826הפועל ירושלים1
3048-3126מכבי פ"ת2
2841-2926מכבי נתניה3
2838-2126הפועל חדרה4
2637-2926הפועל ת"א5
2534-3426בית"ר ירושלים6
2242-2026מ.ס אשדוד7
1939-2026הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

ייני: יעליב אותי אם מכבי תציע לי לפרוש עוד שנה

קפטן מכבי פותח הכול בראיון - סוד ההצלחה המפתיע ("כולנו תלויים בו"), הפרישה ("לא לפני גיל 40"), איביץ' ("קיבל כל מה שהוא רצה") והפחד מהיריבות

|
שרן ייני (גרפיקה: קרולינה אריכמן) (חגי מיכאלי)
שרן ייני (גרפיקה: קרולינה אריכמן) (חגי מיכאלי)

מאמנים במכבי תל אביב באים והולכים כבר עשר שנים. רק אחד מהם שרד פה שנתיים ברצף ולפניו היה זה ג’ורדי קרויף שהחזיק שש שנים, חמש כמנהל מקצועי, שנה אחת כמאמן. ועדיין, הקבוצה של מיץ’ גולדהאר ממשיכה לתפקד. בחלק מהעונות זוכה בתארים, בחלק לא, אבל היא שם, בצמרת. מי שהיה חלק בלתי נפרד כמעט מכל העונות האלה הוא הקפטן, שרן ייני.

את שרן פגשתי לראיון עומק אחרון ב-2018, רגע אחרי שג’ורדי עזב. השבוע שוחחתי איתו לראיון שוב, שנתיים עברו, ושוב זה קורה אחרי שדמות מצליחה הולכת. ולדימיר איביץ’ הוא בעיני כולם הדמות שהובילה להצלחה את מכבי ת”א בשנתיים האחרונות, אך מהו הסוד של הקבוצה הזו? לייני יש תשובה מאוד מפתיעה בראיון שהוא מעניק ל-ONE. 

“הסוד של מכבי הוא יוסי זיגדון! יוסי זיגדון הוא מאמן כושר המון המון שנים במכבי ת”א שלאט לאט מיתג את עצמו כאחד שמשקם אותנו, ואחד שלוקח אותנו כפרויקטים ועוזר לנו להשתפר פיזית. השנה אצל יוסי זיגדון היו מתאמנים, ואני לא צוחק, בין 10 ל-14 שחקנים בכל יום, לפני האימון, לפי תכניות שהוא הכין ונתן. כולנו היינו תלויים בו. הוא שיקם את כולנו. היו הרבה אנשים שלקחו חלק בשיקום שלי, אחד מהם זה שניר קוניק. אבל באיזשהו שלב עברתי לתקופה ארוכה לזיגדון כי הייתי צריך לשקם את השריר.

יוסי זיגדון (מימין) ודרקו אובראדוביץ' (האתר הרשמי של מכבי ת"א)יוסי זיגדון (מימין) ודרקו אובראדוביץ' (האתר הרשמי של מכבי ת"א)

הוא מבחינתי הציל אותי. העבודה שלו גרמה לי לפתח שריר שהוא הרבה יותר חזק משהיה לי לפני הפציעה, כי השריר נקרע במצב בעייתי ובאזור בעייתי. הוא הציל לי את העונה הזו. כל השחקנים מדברים על החשיבות של יוסי זיגדון בקבוצה. הוא שינה את כולנו גופנית לאורך כל העונה הזו. כולם היו בתכנית אימונים איתו. אף אחד לא עשה מילימטר בלעדיו ואני גם אספור לך שחקנים – גולסה, מיכה, אצילי, שכטר, גלזר, אני, חוזז, דוידזאדה, דור פרץ, טיבי, ריקן, ותבין זה רק משליפה. גם אין אישיות כזאת. חבל על הזמן. יוסי זיגדון הוא נכס למכבי ת”א. זה משפט שהייתי רוצה שייכתב. זו הכותרת שלי”. 

אז אחרי שחשפנו את הסוד של מכבי ת”א, תסכם לי את העונה הזו שהחלה עם האכזבה באירופה והתפתחה להיות משהו לא רגיל בליגה. 
”קודם כל היו לנו שתי עונות מדהימות. קשה לי להפריד בין העונות. בעונה השנייה שברנו שיאים מהעונה הראשונה וזה מדהים. הגנתית עשינו משהו יוצא דופן שאני מניח שייקח הרבה זמן לשבור אותו שוב. זה נחמד להיות חלק מזה. כיף לי שהקבוצה כל כך מצליחה גם אם ברמה ההגנתית וזה על חשבוני ואני רוצה לשחק ופחות כיף לי, אבל כן כיף לי שהמועדון שלי שאני רוצה רק את טובתו הצליח לעשות כאלה הישגים מדהימים. ברמה האישית, הפציעה שלי הייתה מאכזבת. היא באה כי העונה הקודמת הייתה מאוד אינטנסיבית והעונה הזו נפתחה אחרי שהיו לי שלושה מחנות אימונים – שניים עם מכבי, אחד עם הנבחרת. התחלתי את העונה עם עומס ואז פציעה על פציעה והפסדתי סיבוב ראשון של משחקים בליגה וזה ממש קשה”.

"היו לנו שתי עונות מדהימות" (רדאד ג'בארה)"היו לנו שתי עונות מדהימות" (רדאד ג'בארה)

“צריך להתמודד עם הרבה משברים בקריירה וזה היה אחד מהם, גם היה שיקום לא קל כי באיזשהו שלב איבדתי ממש את השריר. הייתי צריך לבנות את השריר מחדש. זה פרויקט בפני עצמו ואז חזרתי כמו שאתה אומר. החבר’ה ששיחקו לקחו את הצ’אנס ולא נתנו מקום להיכנס ואתה צריך להילחם על זה. זה חלק מהמקצוע ואומנם לא חוויתי את זה המון שנים, אבל כל הקריירה כן נלחמתי על המקום שלי אז לא חששתי מהמלחמה. עשיתי את המיטב, הייתי מאוד מחושב כדי להיות מוכן לרגע שנתנו לי ושנתנו לי אני שמח שעשיתי עבודה טובה”. 

אתה מדבר על הפציעה הקשה שחווית והיא גם באה לך בגיל שהוא בעייתי, 33, זה כבר לא גוף של כדורגלן צעיר, יש רגעים שאתה חושב על פרישה?
”מה פתאום. אני מרגיש היום מצוין. אני מוכיח את עצמי פיזית. יש לנו הרי GPS. אם הייתי יורד פיזית, הייתי רואה את זה באימונים, במשחקים, אני בטופ של הקבוצה ב-GPS תמיד, בטח בטופ של התפקידים שלי. אני לא חושש מהסוף, אני לא מרגיש שהוא קרוב בכלל”. 

"אני בטופ מבחינה פיזית" (רדאד ג'בארה)"אני בטופ מבחינה פיזית" (רדאד ג'בארה)

כי אני התכוונתי לשאול אותך האם העונה הקרובה תהיה “הריקוד האחרון” של שרן ייני.
”ממש ממש לא. מבחינתי אני הולך לשחק עד גיל 40. אם הגוף שלי ייתן לי והקבוצה שלי תרצה אותי, אז מעולה. אני מבחינתי לפני גיל 38 לא חושב בכלל על להפסיק לשחק. יש לי מוטיבציה שדוחפת אותי לכוון לעבר שבירת שיא ההופעות”. 

בוא נדבר על איביץ’, הראיון האחרון שלי איתך היה יום אחרי שג’ורדי הלך. עכשיו זה אחרי שאיביץ’ עזב. תספר לי מה אתה לוקח ממנו?
”קודם כל איביץ’ הוא מאמן יוצא דופן בכמה דברים. 1 – ברמת הקשיחות. יש לו סטנדרט מאוד גבוה שהוא מציב והוא לא סוטה ממנו בשום אופן. הוא לא עושה איפה ואיפה בין אף תפקיד ואף שחקן. כל אחד מאיתנו יכול לאבד את ההרכב וכל אחד יודע שהוא צריך להיות בשיאו בכל אימון. הוא אפילו בחימום מעיר לנו. באימון קל שאנחנו עושים ביום המשחק הוא מעיר לאנשים להתעורר. הקשיחות והקו שלו זה משהו באמת יוצא דופן שלא ראיתי אצל אף מאמן. הוא מכין טוב למשחקים, העוזר שלו מילוש וסלינוביץ’ הוא איש מקצוע מצוין שלימד אותנו הרבה דברים על מיקומים במגרש, הגנתיים והתקפיים, ובניית התקפות, איך נותנים את הפס ואיך אנחנו גם מצהירים כוונות בעזרת הפס שלנו. למדנו מהם המון דברים”.

"אפילו בחימום איביץ' היה מעיר לנו" (רדאד ג'בארה)"אפילו בחימום איביץ' היה מעיר לנו" (רדאד ג'בארה)

תיכנס טיפה יותר לעובי הקורה, כי איביץ’ הגיע בעיתוי מאוד קשה להיכנס אליו. אחרי שג’ורדי הלך, היינו בטוחים שיהיה מאוד קשה למלא את נעליו וזה הוכח אחרת.
”דווקא אני רואה את זה אחרת. כל אחד שהגיע אחרי ג’ורדי לדעתי הגיע בעיתוי מצוין ובמצב שקל לו מאוד להיכנס למכבי. ג’ורדי היה דמות ששולטת במערכת ומי שהגיע במקומו יכל לעצב את המערכת כמו שהוא רואה לנכון. איביץ’ קיבל כל מה שהוא רצה במכבי. הגיע מאמן טוב והיה לו הרבה יותר קל להעביר את כל מה שהוא רוצה. הוא יכל לשלוט בשחקנים שהגיעו, במסרים שעוברים ולא היה מישהו מעליו שמתערב לו”.

“מבחינתי, אני חושב שברמה שלו היה לו הכי קל. כל מה שהוא רצה הוא קיבל. אולי שחקן כזה או אחר כלכלית זה נפל אבל את זה אני לא יודע, זה תשאל אותו, אבל ברמת הקבוצה הוא קיבל כל מה שהוא רצה משחקנים ומהצוות. לא רבו איתו על ימי חופש, לא רבו איתו על שעות אימונים, מה שהוא רצה הוא קיבל. הוא רצה מכשירים רפואיים? הוא קיבל. הוא רצה חדר כושר? קיבל. אז דווקא מבחינתו לו היה מעולה להגיע כי הוא ממש יכל להביע את עצמו”. 

"איביץ' קיבל כל מה שהוא רוצה במכבי" (נעם מורנו)"איביץ' קיבל כל מה שהוא רוצה במכבי" (נעם מורנו)

לנו תמיד איביץ׳ אמר ׳אני בוחר הרכבים לפי האימונים׳, מתי אתם מבינים שזה לא סתם אמירות לתקשורת אלא באמת דרך העבודה שלו?
”אני הבנתי את זה מהשיחה הראשונה שלי איתו, לפני שהתחילו האימונים בעונה הראשונה. ראיתי בשיחה הזו שזה בן אדם שמה שהוא החליט, זה מה שיהיה, ואי אפשר יהיה להזיז אותו או להסביר לו אחרת. מבחינתו הקו שלו זה הקו שהוא הולך איתו מהיום הראשון מבחינתי. שאנחנו רצינו לעשות שינויים בשעות אימונים או שדברים לא היו נוחים לנו, כמעט והוא לא אמר לנו ‘כן’. הוא תמיד אמר לנו ‘לא’ אז מהרגע הראשון הבנו את הקשיחות שלו”. 

התדמית שהייתה לו כלפי חוץ היא של איש מאוד קשוח, קר, לא מחייך אף פעם, כמעט ולא מביע רגשות. רק ב-3:4 על חיפה ראינו אותו חוגג ומתפרץ ובדרבי עם שכטר.
”כי זו הדמות המקצועית שלו. הדמות הרגילה שלו ביום יום היא מאוד נעימה. יצא לי ללכת איתו לבית הנשיא עם ברק יצחקי. ישבנו ודיברנו בזמן שלא שיחקתי, על המשפחות שלו, על הרעיונות היום יומיים, על החיים והייתה שיחה נעימה וקולחת והוא היה מצחיק ונעים. כל העובדים מסביב קיבלו ממנו יחס טוב ומכבד. תראה היה דיבור על הנהג אוטובוס שהוא קרא לו לתמונת אליפות, הוא מאוד מכבד ונותן תחושה טובה. הוא פשוט יודע שבדמות המקצועית שלו הוא צריך לא לעגל פינות כדי שכל מה שהוא רוצה באמת יקרה”. 

"ביום יום איביץ' דמות מאוד נעימה" (חגי מיכאלי)"ביום יום איביץ' דמות מאוד נעימה" (חגי מיכאלי)

כשדיברנו לפני שנתיים, שאלתי אותך האם מכבי תוכל לחיות ביום שאחרי ג’ורדי. אתה חושב שמכבי תוכל להסתדר עכשיו בלי איביץ’ ולהישאר אותה קבוצה חזקה?
”מכבי מסתדרת לפני כל בן אדם שנמצא היום במכבי ת”א והוא הולך. תחשוב על כמות השחקנים המשמעותיים שהלכה. תיקח דמויות מהעבר כמו אבי נמני, הסתדרנו אחרי ג’ורדי, ומכבי הסתדרה אחרי לוני הרציקוביץ’ ואולי לא באמת התארים, אבל לכל אדם שעוזב יש מחליף ובגלל זה תמיד המועדון יותר גדול מכל דמות”. 

אתה קפטן שהניף חמש צלחות אליפות שזה מטורף, אבל לא התחלת את הקריירה כמישהו שהציב לעצמו מחשבה להיות זה שמניף חמש צלחות ועדיין זה התגלגל לשם. מה עבר לך בגוף שהלכת עם טיבי להניף את הצלחת מול בית”ר?
”בכל צלחת אני מאוד מאושר, אבל התחושה הראשונה שאני מרגיש זה רוגע. יש כל כך הרבה ציפיות מאיתנו לזכות ולנצח ולהפסיד זה בושה ותיקו זה בושה נגד כל קבוצה אפילו. אז כשיש צלחת או כל תואר אחר יש אנחת רווחה כזו כי רמת הציפיות כל כך גבוהה מאיתנו. אז יש רוגע ויש אושר ואלה התחושות המרכזיות”.

"להניף צלחת זה בעיקר אנחת רווחה" (רדאד ג'בארה)"להניף צלחת זה בעיקר אנחת רווחה" (רדאד ג'בארה)

היה חסר לך מישהו ביציע?
”תראה, כיף לחגוג רגעים כאלה עם בני המשפחה שהיו חסרים וגם עם האוהדים. אחרי שזכינו באליפות אני זוכר שהקהל עשה שם טירוף כזה בכיכר רבין. להיות איתם שם, לעשות משהו אותנטי, יכל להיות מדהים אבל הקורונה הרסה לנו את החגיגות. לא חגגנו כמו שצריך את האליפות הזו אבל זה עדיין לא לוקח מאיתנו שום דבר”. 

בעונה שעברה השחקן המצטיין היה דור מיכה ובעונה הזו, השחקן המצטיין היה דן גלזר. זה גם סוג של ההבדל בין העונות. שני הפכים מושלמים. האחד זה המוסר, הפנטזיסט וההתקפי והשני הוא המחלץ, המתקל, הקשוח ואולי זה גם התהליך שעברתם כקבוצה בעצם בין עונה לעונה? לאיזה צד אתה מתחבר יותר?
”אני מתחבר תמיד לשילוב. גם בעונה של מיכה, היינו קבוצה שספגה הכי מעט שערים (17). זה שספגנו העונה אפילו פחות זה מדהים. אבל גם השנה הבקענו הרבה (63) רק מכבי חיפה כבשה יותר מאיתנו ולא בפער גדול (10). השנה עשינו הישג חסר תקדים הגנתית אבל כן עשינו עבודה התקפית גם. זה בסוף שילוב של השניים. אני אומנם שחקן הגנה אבל תמיד רוצה שנשחק כדורגל אמיץ, שניקח סיכונים, וכמובן שעכשיו רצינו לספוג כמה שפחות גם בשביל לשבור שיאים והכל אבל אני רוצה שנהיה קבוצה התקפית שדוחפת קדימה ומעיזה ותפקיד שחקני ההגנה יהיה לעמוד בזה, שאם הקבוצה רצה קדימה שאנחנו עדיין נצליח לשמור על זה שלא יפתיעו אותנו במתפרצות, נייחים וכדומה”. 

"תמיד רוצה שנשחק כדורגל אמיץ'" (רדאד ג'בארה)"תמיד רוצה שנשחק כדורגל אמיץ'" (רדאד ג'בארה)

אז לגבי מה שאמרת. כבשתם 63, זה המספר הכי נמוך שלכם מאז הטרבל של פאקו. אז, לקחתם אליפות עם 67 שערים. כן אפשר להבין באיזשהו מקום הרבה ביקורות שכן הושמעו עליכם שאתם קבוצה אפורה יותר, פחות מרתקת מבחינת סגנון הכדורגל.
”אני אפתיע אותך כי העבירו עלינו המון ביקורות בעונה של פאקו וזכינו בכל התארים. אמרו שאנחנו לא מעניינים, משעממים. עם פאולו אמרו שאנחנו טקטיים מדי. עם אוסקר גם היו ביקורות אבל תמיד העבירו ביקורות וזה בסדר. זה לגיטימי וכל אחד אוהב סגנון שונה. בסופו של דבר יש הרבה סגנונות שונים שמביאים תארים. קח לדוגמה את אתלטיקו מדריד שזוכה בתארים ועושה את זה בסנגון מאוד מסוים וברצלונה בסגנון אחר. גם ריאל בסגנון אחר משתיהן. אז כל אחת זוכה בתארים כשהם בפורמה המתאימה וזה התזמון המתאים. יש הרבה דרכים לזכות ואנחנו הוכחנו את זה בשנים שונות כי הובלנו על ידי מאמנים שונים”. 

וכשאתם מסיימים משחק טוב שלכם, מנצחים בדרבי 0:3 וקוראים אח”כ שמרקו בלבול אמר שמכבי חיפה היא הקבוצה עם הכדורגל הכי יפה והכי טוב בישראל, מה זה עושה לכם?
”זה לא מפריע לי. קודם כל אני מתרכז בקבוצה שלי. אני מתרכז במה שאנחנו עושים. אני לא משווה את עצמי לאף קבוצה אחרת. אני מסתכל רק על הטבלה. אני כן מסתכל על הקבוצה ועל היכולת שלנו ביחס למשחקים קודמים ואיך ללכת ולהשתפר. זה גם היה התפקיד של בלבול להגיד את זה. הוא היה על התפר הזה של חותם או לא חותם והוא באמת עשה עונה טובה מאוד והוא היה צריך להגיד את הדברים האלה. הוא עשה את העונה הכי טובה של חיפה במשך הרבה שנים. הם סיימו עם 73 נקודות, יש עונות שזה היה מספיק בהן לאליפות. זה שאנחנו עשינו עבודה אקסטרה טובה בשנתיים האחרונות והעלנו את הרף זה מעולה אבל הוא באמת עשה עונה טובה”.

"בעונה אחרת אולי זה היה מספיק לחיפה לאליפות" (עמרי שטיין)"בעונה אחרת אולי זה היה מספיק לחיפה לאליפות" (עמרי שטיין)

מי שחקן העונה שלך?
”דן גלזר. אני אומר את זה מאמצע העונה פחות או יותר”.

אני זוכר שדיברנו ב-2018 אמרת שזה מאוד מרגש אותך להיכנס לעונה שבה יהיו הרבה חבר’ה שחזרו מהשאלות. מה אתה חושב עליהם היום, על גלזר, יונתן כהן ושחר פיבן?
”אני מסתכל על כל שחקני הבית שלנו שחזרו, על איך כולם רוצים להצליח, כולם רוצים להגיע לאירופה אבל קודם כל להצליח במכבי ת”א וחשוב להם להראות שלא רק בהשאלות הם נראים טובים אלא להראות שגם במכבי הם טובים. אני לא אעבור שחקן שחקן אבל באמת שכולם קיבלו את הצ’אנס הוכיחו שמקומם בהרכב, בסגל של מכבי ת”א ואני מקווה שהשנים יתקדמו ונהיה עוד יותר עם שחקני בית וששחקני בית הטובים יתקדמו לחו”ל ויעלו צעירים כדי שתמיד נשמור על ה-DNA הזה של שחקנים שרוצים להוכיח את עצמם למועדון. למשל שחר פיבן זה לדעתי דוגמה לשחקן בית שנשאר לקבל הזדמנות ועשה התקדמות אדירה. הוא כל הזמן לומד ומבחינתי הוא ממש הפרויקט שלי ואני תמיד רוצה בהצלחתו”.

“יש לנו סיפור טוב שאני חזרתי מפציעה והוא היה בסגל ואני לא. הוא הרגיש ממש לא טוב במחצית, היה לו כאב מאוד חזק במפשעה והוא שקל לצאת. נכנסתי לחדר הלבשה ושמעתי אותו אומר את זה. אז אמרתי לו “פיבן, כדאי לך לא לצאת מהמשחק כי אם תצא, אני לוקח לך את המקום במשחק הבא ואני אכנס להרכב ואתה לא תראה דקת דשא כל העונה ואני לא אשחרר לך. אתה תצטרך לרדוף אחריי כל העונה וכדאי לך לעלות למחצית השנייה ולסיים את המשחק ולא לצאת”, והלכתי. הוא סיים את המשחק ואחרי המשחק דפקנו חיבוק גדול כזה והוא היה גאה בעצמו שהוא עשה את זה ואני הייתי גאה בשבילו וזה רק מראה שהתחרות בקבוצה היא מאוד בריאה. אני תמיד רוצה לשחק לפני שחר פיבן ולפני טיבי וגם לפני ז’איר ואני שם את עצמי בראש אבל זה שאני שם את עצמי בראש לא אומר שאני לא אהיה בקשר טוב איתם או אתמוך בהם או אתן להם את העצות הנכונות גם בשביל עצמם וגם בשביל הקבוצה”.  

"אמרתי לפיבן שלא ייצא, אחרת אקח לו את המקום" (רדאד ג'בארה)"אמרתי לפיבן שלא ייצא, אחרת אקח לו את המקום" (רדאד ג'בארה)

אתה אומר בעצם שאתה רואה בעתיד יותר חבר’ה כמו מתן חוזז ואילון אלמוג שלא יוצאים להשאלות, אלא מעדיפים לשבת גם חצי שנה בספסל אם צריך?
”תקשיב, אני לגמרי אומר ואמרתי גם לאילון וגם לחוזז וגם ליונתן וגם לגלזר ולכולם – אמרתי להם שמבחינתי הם צריכים להישאר במכבי. גם אם הם יילכו לעונה אחרת ויעשו עונה אדירה כמו שיונתן וחוזז עשו בבני יהודה, זה לא אומר שהם יחזרו לפה שחקני הרכב. אבל, כשאתה כאן אתה צריך להוכיח את עצמך במכבי ת”א. אתה לא ישר מקבל את הצ’אנס שלך. תמיד יהיו שחקנים מעליך. גם דן עשה עונה טובה בנתניה ולא בא לפה להיות קשר אחורי פותח. כל אחד צריך להרוויח את הדקות משחק שלו פה. במכבי ת”א יש לחץ וציפיות גם לרמה, גם לניצחונות שהיא שונה ממועדונים אחרים אז חשוב להראות שמצליחים פה. וגם, רוצים לצאת לאירופה? ממכבי יש סיכוי יותר גבוה להגיע לאירופה ממקומות אחרים. אז כן – אני חושב שכולם צריכים להישאר פה ולהילחם על המקום שלהם”. 

דבר איתי על אמאדור, סבוריט וז’ראלדש.
”אנשים, שלושתם, מדהימים. יש לנו מערכת יחסים מעולה. אני בטוח שהם רואים אותי כחלק מהקבוצה שלהם. אנחנו יושבים המון ביחד ואוהבים אחד את השני. כולם ממי שציינת שחקנים מדהימים שהשפיעו המון על הקבוצה השנה. כולם איכותיים. על כולם ניתן לסמוך. יש להם איכויות מטורפות. ז’איר אתלט מדהים עם עוצמה ומהירות, ז’ראלדש עם המהירות שלו וסבו עם היכולת שלו עם הכדור, החכמת משחק והמשחק גובה. מאוד הייתי שמח שכולם יישארו אבל אני מבין שיש עם זה בעייתיות עכשיו, גם בגלל הקורונה וגם העניינים הפיננסיים”. 

"יש לסבוריט, אמאדור וז'ראלדש איכויות מצוינות" (רדאד ג'בארה)"יש לסבוריט, אמאדור וז'ראלדש איכויות מצוינות" (רדאד ג'בארה)

דניאל טננבאום. בחור שהגיע לפה כשוער שלישי בכלל. לא ראינו אותו עד לסוף העונה שעברה כשהוא קיבל משחקים בסוף במקום ראיקו ואז הוא מגיע וסופג 8 שערים ב-33 משחקי ליגה. אחרי הקורונה גילינו או נחשפנו פעם ראשונה להתנהלות שלו, לאיך שהוא מכוון את ההגנה וגילינו שוער טוב לנגד עינינו, אבל כל העונה טענו שזה שוער של הגנה טובה. מה דעתך?
”דניאל הוא אישיות מדהימה. הוא בן אדם מדהים. הוא חבורתי. הוא נותן מעצמו. הוא משקיע. והוא גם שוער מעולה, הוא גם תמיד היה מעולה. הוא הגיע ברמה מסוימת ורק הלך והשתפר אבל כולנו תמיד חיפשנו להיות איתו. אם צריך לבחור שוער שאתה יכול להיות איתו אפילו לפני הזמן שהוא שיחק, כולנו ניסינו להיות איתו במשחקים הפנימיים שלנו באימונים, כולנו רצינו להיות איפה שהוא שוער כי הוא גם ווינר אמיתי. הוא גם תומך, גם מכוון, אתה יכול לסמוך עליו, הוא רגוע, יש לו משחק רגל, יש לו משחק טוב בשער, הוא גדול, הוא יוצא טוב בגבוה, אנחנו מאוד סומכים עליו וסכמנו עליו גם לפני שהוא שיחק ואני שמח שהוא קיבל את הצ’אנס ולקח אותו. אגב, יש לנו שוערים צעירים טובים שלא שיחקו כמו עומר כץ ודניאל פרץ ואני מאוד רגוע לגבי העתיד של מכבי ת”א בתחום השוערים”. 

אני רוצה לקחת אותך כמה חודשים אחורה לנושא הקיצוץ במשכורות כשאומרים לכם שזו החלטה של גולדהאר להוריד 50%. מה הרגשת באותו רגע?
”זה בכלל לא משנה כל כך ולא רלוונטי. בזמנו דיברנו על הדברים האלה. המועדון קיבל החלטה, לנו חשוב שמיץ’ יהיה מרוצה ושיישאר הרבה שנים וזאת התוצאה שנגזרה. אם מיץ’ מרוצה ומיץ’ נשאר פה יותר, בטווח הארוך נרוויח מזה”. 

מה שהנחה אתכם באותו הרגע זה לא לעשות צעד שיגרום לפיצוץ מול מיץ’?
”ברור. יש לנו במכבי נאמנות מערכתית מאוד גדולה. גם כשקורים דברים שאנחנו לא מרוצים מהם אנחנו אומרים אותם בתוך הקבוצה. אנחנו מכבסים את הכביסה המלוכלכת שלנו בתוך המועדון. לא בחוץ. זה לא עניינו של אף אחד. אנחנו כן מאוד דעתניים. כן תמיד נגיד אם אנחנו מרוצים או לא מרוצים, אבל בסופו של דבר במהות שלנו אנחנו יודעים שזה שמיץ’ הגיע לפה והדברים שהוא נותן והשקט שאנחנו מקבלים ממנו לא רק ברמה הפיננסית אלא גם ברמה הערכית, אלא גם בציפיות שלו מאיתנו לייצג את מדינת ישראל ואת היהודים, יש לזה הרבה עוצמה. אנחנו מאוד מרוצים ממנו כבעל בית ורוצים שהוא יישאר. תקופת הקורונה לא קלה לאף אחד ואני לא בדיוק יודע מה הוא עבר אבל תמיד רוצים שהוא יהיה מרוצה”.

"תמיד רוצים שגולדהאר יישאר מרוצה" (רדאד ג'בארה)"תמיד רוצים שגולדהאר יישאר מרוצה" (רדאד ג'בארה)

ואנחנו מדברים ברגעים אלה ונכון לעכשיו אתה שחקן חופשי. אין לך חוזה.
”כן, אני כרגע מחכה לשמוע את ההצעה של מכבי וזהו. אני שחקן חופשי, כן, אבל אני מאמין שהדברים יסתדרו”. 

איך אתה רואה את הכדורגל בעונה הבאה מבחינת הקורונה?
”יש סימן שאלה גדול מאוד לגבי הקיום שלה מכל הבחינות. אני לא יודע מה הולך להיות מבחינת הקורונה, מה זה יעשה לחוזים, מה תהיה שביעות הרצון של שחקנים מזה, אני לא יודע מה זה יעשה למכירת שחקנים ואיזה סגל יהיה לנו ואם אפשר להביא סגל או לא. מי יהיה המאמן שלנו בכלל? מי שלא יגיע לא יוכל להתחיל את העונה כי הוא יצטרך בידוד של שבועיים. מלא סימני שאלה”. 

דיברנו בהתחלה על גיל 38, 40, לגבי הפרישה. אנחנו כן רואים את מכבי משלבת שחקנים גדולים שלה בצוות המקצועי. ברק יצחקי, יואב זיו, יש לך מחשבה על מה תרצה לעשות ביום שאחרי?
”המחשבה שלי כל הזמן משתנה. אני שומר לעצמי הרבה דרכים פתוחות, נכון לעכשיו להיות משהו שמכווין את הנוער כמו מנהל מחלקת הנוער שיכול להכווין גם ערכית וגם מקצועית זה מה שהכי מעניין אותי. אני לא פוסל אימון או עזור מאמן. אני לא פוסל להיות פסיכולוג ספורט או יועץ ספורט לארגוני ספורט. אני לא פוסל את התפקידים האלה. בסוף נראה מה יהיה הכי נכון ברגע בו אאלץ לפרוש”.

"אעלב אם מכבי תציע לי לפרוש" (רדאד ג'בארה)"אעלב אם מכבי תציע לי לפרוש" (רדאד ג'בארה)

ואם מכבי ת”א במו”מ איתך עכשיו תציע לך לתת עונה אחת ובעונה הבאה תקבל תפקיד מקצועי?
”אז אני מאוד איעלב”.

זה יעליב אותך?
”מאוד איעלב”.

אבל זה כן משהו שמכבי עשתה עם ברק יצחקי למשל.
”ברק היה פצוע המון זמן ולא שיחק הרבה משחקים. אני מרגיש גופנית אותו דבר וטפו טפו לא סובל מפציעות שמפריעות לי גופנית להראות את היכולות שלי”. 

הזמן שקיבלת עכשיו לבנות את השריר מחדש, זה אומר שנראה בעונה הבאה את ייני של האליפות הראשונה?
”אתה ראית את שרן ייני בפלייאוף האחרון ותגיד לי אם זה נראה אותו הדבר או לא. אני מרגיש שאני באותה הרמה גופנית וגם מקצועית. בגלל זה אמרתי שזה יעליב אותי. כי אם הייתי מרגיש שאני בנפילה, ומתחיל להיות שחקן ספסל, וכזה שהתפקיד שלו בקבוצה מתפקיד מקצועי על הדשא הופך לכזה של מכווין, אז אין לי אגו. אין לי בעיה שאם תהיה לי ירידה, להתחיל לשנות את הייעוד שלי. אבל זה לא המצב ובגלל זה אני לא רואה את הפרישה שלי כקרובה”. 

"לא רואה את הפרישה שלי קרובה" (רדאד ג'בארה)"לא רואה את הפרישה שלי קרובה" (רדאד ג'בארה)

“גם עכשיו שחזרתי מהפציעה הקבוצה הרוויחה ממני הרבה באימון. היו לנו שני הרכבים שונים. היה הרכב ראשון קבוע שרץ תקופה מאוד ארוכה וזו תקופה פסיכולוגית קשה למי שבהרכב השני ולא קיבל דקות. איך שחזרתי מהפציעה נתתי על זה את הדעת כדי ליצור יותר תחרותיות כי צריך לייצר תחרויות להרכב הראשון ולהלחיץ אותם וכדי להיות מוכנים לרגע שנקבל הזדמנות, אז יש לי מה לתרום גם מתי שאתחיל לרדת ביכולות הגופניות שלי”.

נגעת פה בנקודה של הרכב שני שלא שיחק הרבה משחקים. כשראינו את איביץ’ עוזב, ראינו גם את כולם נפרדים ממנו מאוד יפה ומדברים על איך הוא שיפר אותם, גם אלה ששיחקו פחות. איך זה? למדתם שגם לא לשחק זה בסדר?
”אין דבר כזה שחקן שלא רוצה לשחק, אף אחד לא בסדר עם זה. כולנו רוצים לשחק וכולנו כעסנו וכולנו לא הסכמנו וכולנו התווכחנו איתו או עם אנשים אחרים או אחד עם השני כי כולנו תחרותיים ורוצים לשחק, כי אנחנו במכבי ת”א. אבל כולנו צריכים להבין שאם מישהו טוב ועושה את העבודה שלו, זה לא משנה אם אני בעצמי טוב. אתה צריך לחכות. אין מה לעשות. אני כל הזמן חשבתי שאם אני אקבל את הצ’אנס אני אהיה לא פחות טוב ואולי יותר ממי שמשחקים בעמדה שלי”.

“אבל אם הם עושים את העבודה? למה שהמאמן יעשה שינוי? אז כולנו צריכים לקבל את זה שיש לכל בכל תפקיד מתחרה טובה במכבי ת”א וכולנו יכולים לעשות את העבודה ובגלל זה גם אנחנו צריכים לדחוף את עצמנו לא לתת צ’אנס לאף אחד, לא להרגיש עייפות אף פעם, כי ברגע שניתן צ’אנס יכולים לאבד את המקום. אני לא יצאתי בגלל שלא הייתי טוב, אני יצאתי בגלל פציעה וחזרתי למציאות אחרת. כשחזרנו מהקורונה, איתן היה פצוע אז הוא נתן לי צ’נאס. הוא נכנס למציאות אחרת. אח”כ גם אבא שלו נפטר וזה נורא בפני עצמו ולא היה איתנו שבוע, והוא חזר כמו מקצוען כי הוא בן אדם מדהים וכולנו צריכים לחיות עם המציאות הזו ומציאות של כדורגלן היא קשה, אין דבר כזה קרדיט”. 

"טיבי מקצוען בנשמה" (רדאד ג'בארה)"טיבי מקצוען בנשמה" (רדאד ג'בארה)

למה לקחת את איתן להניף את הצלחת?
”איתן מקצוען בנשמה, הוא בן אדם כל כך טוב, הוא תמיד עובד, תמיד נותן הכל, עושה אקסטרה ולא משנה אם בעונה שעברה שהוא שיחק פחות או גם עכשיו שקרה לו כל מה שקרה לו עם אבא שלו הוא חזר מרוכז כדי לעבוד כמו מטורף ואני כל כך גאה בו. איתן מלווה אותי שש וחצי שנים. יש לנו קשר מצוין ברמה האישית. אנחנו מדברים הרבה ומתייעצים ותמיד שיש בעיה כזו או אחרת אנחנו פתוחים אחד עם השני והוא עוזר לי לפתור הרבה דברים. מקצועית הוא שחקן מדהים וכמות התארים שלו וההופעות שלו בקבוצות ובנבחרת רק מגבות את זה שהוא כל כך מדהים. כיף לי שאני חולק את הקריירה שלי, את החלק המשמעותי שלה, איתו”. 

מכבי חיפה מינתה את ברק בכר ואנחנו זוכרים היטב מה קרה בפעם הקודמת שהוא הגיע לקבוצה שהייתה שנייה וצריכה את הדחיפה הזו למעלה. המינוי הזה מדאיג אותך?
”קודם כל ברק אחלה בן אדם. יצא לי להכיר אותו כשחקן. לא התאמנתי תחתיו אבל מהרושם שקיבלתי ממי שהיו אצלו כולם אמרו שהוא מעולה. אני בטוח שהוא יעשה דברים טובים במכבי חיפה. אם זה מדאיג אותי? לא, כי אני מאוד מתרכז בקבוצה שלי, בעצמי, ובאיך לשפר אותנו. בסופו של דבר אנחנו יכולים לעשות רק את המיטב שלנו ואז נראה מי יותר טוב. אבל בספורט אי אפשר לחשוב שיש לך משהו בכיס. אין דבר כזה מובן מאליו. תמיד הקבוצה במקום השני תרצה לעבור אותך והיא תעשה הכל כדי לעשות את זה. כשאנחנו היינו במקום השני ובאר שבע במקום הראשון זה מה שדחף אותנו. תמיד צריך לתת הרבה כבוד ולפחד קצת מהיריב. הפחד הוא טוב. הוא מוציא דברים חיוביים”. 

"הפחד מהיריבות מוציא דברים טובים" (עמית מצפה)"הפחד מהיריבות מוציא דברים טובים" (עמית מצפה)

הייתה לכם בראש מחשבה לפני המשחק האחרון איתם בסמי עופר שאתם חייבים לעשות הכל כדי לנצח, כדי שמכבי חיפה לא תקבל טיפה הרגשה שהיא יכולה בעונה הבאה?
”כן. אבל זה לא משנה כבר עכשיו כי בעונה הבאה יש להם צ’אנס מחדש וזה היופי בספורט. אתה יכול להיות עכשיו הכי טוב או הכי גרוע ותוך שבוע ימים זו עונה חדשה והכל מתהפך. כשנכנסים למשברים צריך לא להשתגע וכשאתה בהצלחות אסור שיעלה לך לראש כי הכל יכול להתהפך. כשהתחלתי במכבי ת”א סבלתי מאוד מהמיקום שלנו ומהיכולת שלנו. היינו מפסידים משחקים להפועל ת”א ומכבי חיפה ולבית”ר ירושלים, שהן היו בשיא שלהן. מזה למדתי שכדורגל הוא מאוד נזיל והמקום שלך לא יכול להיות מובן מאליו. זה שאנחנו עושים כל כך הרבה תארים בתקופה אפילו די ארוכה, זה ממש לא נותן לנו לגיטימציה להוריד. להפך צריך להמשיך לדחוף קדימה וזה מה שמוביל אותנו”. 

טננבאום לברקוביץ׳: ״תזמן אותי לנבחרת?״
אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */