יום שישי, 29.03.2024 שעה 15:20

אמריקה זה פה: ענפי הספורט שנכנסו לישראל

לכבוד 4 ביולי, הסיפורים מאחורי הספורט האמריקאי שהגיע ארצה: מנבחרת הבייסבול האולימפית, דרך הפוטבול שמשוחק במדינת כדורגל ועד ליגות הפריסבי

|
נבחרת ישראל בבייסבול (חגי מיכאלי)
נבחרת ישראל בבייסבול (חגי מיכאלי)

4 ביולי הוא חג העצמאות האמריקאי, אבל זה לא מונע מישראל, חברתה הטובה של ארצות הברית במזרח התיכון, לחגוג איתה את היום החשוב ביותר עבורה. האמריקניזציה הגיעה בענק למדינת ישראל ובשנים האחרונות זה בא לידי ביטוי גם בספורט המקומי, שמאמץ אליו יותר ויותר ענפים שלא היו בו בעבר. רובם נכנסים תחת המטריה של התאחדות אילת לענפים שאינם אולימפיים, אבל אחד מהם גם עשוי להביא מדליה אולימפית כחול-לבן.

בשנה האחרונה עלו ארצה שחקני בייסבול רבים שהגיעו כדי לקבל אזרחות ולייצג את מדינת ישראל במשחקים האולימפיים בטוקיו. אלא שהאירוע נדחה לקיץ הבא בגלל מגיפת הקורונה, אבל בענף הזה יש מי שמחייכים מתחת לכובע. הדחייה תאפשר לחזק את הנבחרת עוד יותר ולהתקרב למדליה אולימפית ראשונה באחד מענפי הכדור הפופולאריים ביותר באמריקה.

צפו בווילבקין זורק בקבוק על אוהדי ראשל"צ

פיטר קורץ, ‘הפרזידנט’ של איגוד הבייסבול הישראלי, היה זה שניסה לבנות את הענף בארץ אבל התקשה למשוך קהל ולעשות אירועים שמזכירים את אמריקה. הרי אצטדיון אין, בקושי מקום להתאמן בו יש. אז הוא ניסה קודם כל ליצור הד עם הצלחה של נבחרת הבוגרים, על מנת שזו תמשוך אחריה את הצעירים, וגילה שכדי לגייס שחקנים לנבחרת מספיק לו שיהיו בה גם “אזרחים פוטנציאליים” לאותה המדינה כדי שיוכלו לייצג אותה. המוח היהודי הבין שיש לו פיתרון קל והוא החל להביא ארצה שחקנים מהליגה האמריקאית בידיעה שכל מה שהוא צריך זה רק להוכיח שהם יהודים.

הנבחרת הישראלית עשתה שמות באליפויות העולם ונרשמה גם לטורניר האולימפי, דרכו זכתה באפשרות לייצג את המדינה באולימפיאדת טוקיו, שם ישתתפו רק שש נבחרות סך הכל כך שהאפשרות לזכות במדליה אולימפית בהחלט קיימת, בהנחה והמשחקים האולימפיים אכן יתקיימו אחרי שימצאו חיסון לקורונה. ההעפלה לשם נתנה פוש לענף הזה, שלא יהיה באולימפיאדת פאריס 2024 אבל בהחלט עשוי להיכנס שוב לתוכנית האולימפית בקיץ 2028 באולימפיאדת לוס אנג’לס.

נבחרת ישראל בבייסבול (חגי מיכאלי)נבחרת ישראל בבייסבול (חגי מיכאלי)

ויש גם פוטבול בארץ הקודש. והאמת שפוטבול אמריקאי מאורגן ומסודר התחיל בישראל די במקרה. ב-1988 שני חברים, סטיב לייבוביץ ודני גבירץ, הקימו מועדון ספורט אמריקאי בבית אגרון. על גג אותו בניין הייתה צלחת שקלטה שידורים של צבא ארצות הברית כדי לשרת כתבי חוץ שעבדו בבית אגרון. עד מהרה אותו מועדון ספורט שהקימו הפך למקום היחיד בישראל לצפייה ישירה של ליגות הפוטבול, כדורסל ובייסבול מאמריקה.

רבים באו לצפות במשחקים - עולים חדשים, בני ישיבות מארה"ב שבאו ללמוד לשנה, סטודנטים וכאמור עיתונאים - ועד מהרה היה ברור שיש ביקוש להקמה של ליגת פוטבול מקומית לשרת את רצונם של באי המקום. כך נולד ה-AFI, שזה קיצור של אמריקן פוטבול אין איזרעל. או בעברית, התאחדות הפוטבול האמריקאי בישראל.

בנימין נתניהו עם רוברט קראפט ועם שחקן הפוטבול לשעבר ת'ורמן תומאס (עמוס בן גרשום)בנימין נתניהו עם רוברט קראפט ועם שחקן הפוטבול לשעבר ת'ורמן תומאס (עמוס בן גרשום)

בתחילה היו רק שמונה קבוצות, אך עם הזמן הוא הלך והתפתח. תוך עשור, הליגה צמחה ל-30 קבוצות והבעיה העיקרית הייתה השגת מגרשים כדי לשחק בירושלים. בזמנו היו מעט מגרשים בירושלים עוד פחות עם תאורה ולהשיג שעות מגרש במדינת הכדורגל זה סיפור שהיה כמעט בלתי אפשרי.

אבל פה נכנס עניין המזל, כי בשנת 1999 קונסיירז’ במלון המלך דוד, שגם שיחק בליגת הפוטבול, זיהה שם את רוברט קראפט, בעל הבית של הניו אינגלנד פטריוטס מליגת הפוטבול בארצות הברית. הוא ניגש למר קראפט ושאל אם ידע שיש פוטבול בישראל, אך השיב “לא” וביקש שהבחור שאחראי על הליגה ייצור איתו קשר. עוד לפני יצירת הקשר עם קרפאט, לייבוביץ פנה לראש עיריית ירושלים דאז, אהוד אולמרט, לגבי שימוש במגרש ליד בית ברלין בגן סאקר. אולמרט הסכים וכך קיבלה הליגה בית ונוצר “אצטדיון משפחת קראפט”. בזכות המהלך הזה, הליגה המשיכה לצמוח ובנוסף הוקמו גם ליגת נשים וליגת נוער, וכך הגיעה ההתאחדות למעל 70 קבוצות.

רוברט קראפט (רויטרס)רוברט קראפט (רויטרס)

ב-2007 פנו להתאחדות קבוצה של אנשים ששיחקו תאקל פוטבול ללא ציוד מגן. היו שם שלוש קבוצות מתל אביב וחיפה, ובעקבות זאת נוצרה גם ליגת התאקל וכך התפתחו עוד כ-20 קבוצות מחיפה עד באר שבע. כיום, התאחדות הפוטבול האמריקאי בישראל מונה כ-1,500 שחקנים פעילים מכל קצוות הארץ. יש שלוש נבחרות לאומיות המשחקות במפעלים אירופיים ועולמיים עם הישגים לא רעים. ואפילו אירחנו את אליפות אירופה בפלאג פוטבול לפני שנה, בסיוע התאחדות הספורט אילת שסייעה לענף והוא גם רשום תחתיה.

יש ענף אחד מרכזי שבו הישראלים רושמים הצלחה גדולה וזה סקי המים. רבים גורסים כי סקי המים הומצא באגם פפין, בלייק סיטי, מינסוטה, ארצות הברית, בשנת 1922 על ידי נער בן 18 בשם ראלף סמואלסון. סמואלסון הגיע למסקנה שאם הוא יכול לגלוש על שלג בעזרת מגלשיים, אז הוא יכול להשתמש בהם גם לגלישה על פני המים. וכך, ב-28 ביוני 1922 ניסה סמואלסון לראשונה להיגרר מאחורי סירה בה נהג אחיו כשהוא משתמש בלוחות שלקח מחבית עץ. הוא גלש רק מטרים ספורים ונפל למים. בניסיון השני השתמש במגלשי סקי שלג וגם אז הצלחתו לא הייתה גדולה יותר. אלא שב-2 ביולי, יום אחד לפני יום הולדתו ה-19, הוא רכש שני לוחות עץ אותם קשר לרגליו ברצועות עור, והפעם הצליח בניסיון לאחר שנשען לאחור והעלה את חרטום המגלשיים כלפי מעלה. לאחר מכן הופיע סמואלסון בתערוכות שונות במינסוטה, כשהוא מדגים לצופים את פלא סקי המים ומפיץ את הספורט ברחבי המדינה.

פוטבול ישראלי באילת (מערכת ONE)פוטבול ישראלי באילת (מערכת ONE)

בישראל, באופן מסורתי קיימים בארץ שני מוקדים לפעילות של סקי מים. האחד באגם הכנרת והשני במפרץ אילת. החל משנת 1989 פועל בפארק מנחם בגין, בדרום תל אביב, אתר סקי מים בכבלים, שבו הגולשים נגררים על ידי כבלים המונעים במנוע נייח, בניגוד לשיטה המסורתית של גרירה על ידי סירה. לצורך בניית האתר נחפר במקום אגם מלאכותי בשטח 50 דונם. ומאז פתיחת האתר נערכו במקום כל שנה אליפויות ישראל, ובמשך השנים האתר אירח אליפויות אירופה ועולם בסקי מים ובוויקבורד בכבלים.

עם הקמת האתר לסקי מים בכבלים בשנת 1989 הוקמה מחדש עמותת סקי המים בישראל. האיגוד הוא זה שמטפל בכל הפעילות התחרותית במועדון במסגרת הארצית ובמסגרות הבינלאומיות, כולל נבחרות ישראל, כאשר עיקר הפעילות היא בסקי מים בכבלים, שהתחיל בעולם בשנת 1960 בספרד והתפתח בתחילת שנות ה-80 בגרמניה, שם יש כיום מעל 250 מתקנים. אין ספק שהיתרון הישראלי בענף סקי מים בכבלים הוא האקלים במחוזותינו לעומת זה של מדינות אירופאיות, כך שהגולשים בארץ יכולים להיות פעילים כמעט לאורך שנה שלמה, וזה מה שמביא כנראה הצלחה.

סקי מים (באדיבות התאחדות אילת)סקי מים (באדיבות התאחדות אילת)

אומנם קיים כעת מתקן סקי מים בכבלים אחד בלבד בארץ, אבל ב-30 שנה גדלו בו אלופי אירופה ועולם כמו גיא פירר לדוגמה, שהפך לאחד הבולטים שבהם. חוץ מהעניין התחרותי, כ-20 אלף איש מתנסים בסקי מים בשנה, כולל באגם הכנרת ובמפרץ אילת.

ותאמינו או לא, אבל יש גם פריסבי בארץ. אולטימייט פריסבי הוא ענף ספורט תחרותי-קבוצתי שמשחקים אותו עם צלחת מעופפת (פריסבי). המטרה כל קבוצה, המורכבת משבעה שחקנים, היא להתמסר ולהעביר את הצלחת לאיזור ההבקעה שנקרא Zone-End, תוך כדי שהקבוצה השנייה מנסה לחטוף את הצלחת באוויר או מהקרקע ולהתקיף לכיוון הנגדי - אל עבר איזור ההבקעה השני.

משחק הפריסבי (ההתאחדות הישראלית לענפי הפריסבי)משחק הפריסבי (ההתאחדות הישראלית לענפי הפריסבי)

האולטימייט הוא ספורט ללא מגע, והמשמעות היא שלשחקן הגנה אסור לחטוף צלחת מידיו של המתקיף, אסור לדחוף או לבצע חסימות מכל סוג. בנוסף, המשחק משוחק בשיפוט עצמי, אפילו באליפות העולם. יש בזה ריצה, טקטיקה ודיוק.

המשחק עצמו הומצא לראשונה כתחביב עוד בשנות ה-40 של המאה הקודמת, כאשר צעירים וסטודנטים אמריקאים גילו שצלחות המתכת שעליהם מגישים את הפשטידות של “מאפיית פריסביס” יכולות לעוף רחוק ובאופן מדוייק מאדם לאדם. התחביב התפשט לו בבתי הספר ובקולג’ים, עד שבשנת 1967 מספר חברים בתיכון קולומביה שבמייפלווד בניו ג’רסי פיתחו חוקים למשחק קבוצתי חדש, האולטימייט. כלומר, המשחק האולטימטיבי.

פריסבי (מערכת ONE)פריסבי (מערכת ONE)

בשנת 1968 התקיים משחק האולטימייט הראשון בין שתי קבוצות. במהלך שנות ה-70 הענף תפס תאוצה והתפשט בכל רחבי ארה”ב, תוך שחברת O-Wham היא שראתה את הפוטנציאל והחלה לייצר את הפריסבי הרשמי מפלסטיק. ליגות הוקמו באמריקה וסטודנטים ממדינות שונות, שביקרו או למדו שם, החלו לייצא את הענף לרחבי העולם, כולל ישראל.

זה התחיל ממשחקים במכון ויצמן, המשיך בבתי הספר והגיע למגוון סוגים של משחקים. דורי יניב, שהשקיע את כל זמנו בנושא, דאג לייבא ארצה צלחות מקצועיות, ולימים הקים את התאחדות הפריסבי יחד עם קומץ של שחקנים בשנת 2003. כיום הענף נמצא תחת התאחדות אילת ומשוחק בצורה חובבנית ברחבי הארץ עם כמאות שחקנים. יש גם ליגות ויש אפילו נבחרות שמשחקות בעולם בטורנירים בינלאומיים.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */