יום שישי, 19.04.2024 שעה 18:56
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

הסוד של רז: שלמה חולם לכבוש את אירופה

שקט בחיים, "חיה רעה" על הדשא. בלם הפועל ת"א מוכן לחצי גמר הגביע ב-20:30, ולצעד הבא. האופי המיוחד, ההרגלים, החיזורים ממכבי וסעיף "רק אירופה"

|
רז שלמה. מוכן ליעד הבא (דן יידוב)
רז שלמה. מוכן ליעד הבא (דן יידוב)

בהפועל תל אביב מתמוגגים בימים אלו מחבורת הצעירים שתופסת את תשומת הלב מפתיחת הפלייאוף העליון, כשהעתיד של הקבוצה האדומה כבר הגיע. שחקני קבוצת הנוער בעונה החולפת, ואשתקד זכו בגביע המדינה יחדיו, מהווים כבר חלק בלתי מבוטל מהסגל של ניר קלינגר בנוכחות מרשימה של שבעה. אליהם מצטרף שי אייזן שהיה חלק מאותה חבורה וכבר תפס מקום קבוע בהרכב בתחילת העונה הנוכחית בליגת העל.

שחקן נוסף ששיחק באותו גמר, וכן חיזק את הנוער בשלבי הנוקאאוט והמחזורים האחרונים בליגת הנוער בשנה שעברה הוא רז שלמה, שבלי כותרות, בלי רעש ובלי צלצולים יחתום בקרוב עונה שלישית מלאה באדום של ת"א וכבר מזמן נחשב לאחד הבלמים המבטיחים בכדורגל הישראלי. כעת, הוא מתייצב לחצי גמר גביע המדינה בליגה של הגדולים עם הפועל ת"א מול מכבי פתח תקווה באצטדיון בנתניה, ורוצה לשחזר את הישג העונה שעברה, שגם הוא היה עבורו עוד אבן בדרך לאתגר הבא.

כך בדיוק, בשקט-בשקט, כמו האופי של שלמה, הוא השתלב בבוגרים, הגיע לנבחרת ישראל בגיל 20, סופר כבר 83 הופעות בכל במסגרות כשהוא עוד בן 21, מוביל את ההגנה של הפועל ביחד עם אוראל דגני שחונך אותו, והמטרה הבאה: בלי שום ספק, אירופה.

רק לפני פחות משבוע שלמה חתם לארבע שנים נוספות בהפועל ת"א באמצעות סוכנו אבי נמני, ולא לחינם, כאשר כפי שנחשף ב-ONE בחוזהו החדש סעיף יציאה אך ורק לאירופה, לא לקבוצה ישראלית אחרת. זו הכוונה במתחם חודורוב וכך מעריכים שיקרה נוכח הפוטנציאל הגבוה של שלמה, בתוספת לרזומה המרשים שלו בגיל כה צעיר.

שרון ניסנוב, רז שלמה, איציק שלמה ואבי נמני (אינסטגרם)שרון ניסנוב, רז שלמה, איציק שלמה ואבי נמני (אינסטגרם)

כזכור, בקיץ האחרון, כשנותרו שתי עונות עד לסיום חוזהו, האדומים רצו להכניס סעיף שחרור משמעותי, בטח אחרי שקיבל זימון לנבחרת ישראל. הצדדים לא הגיעו להסכמות ומאז המו"מ הופסק. אז למה חודש דווקא עכשיו? התקדמות משמעותית ביותר במהלך העונה, סעיף ללא סכום נקוב והתעניינות מעבר לים כשייעשה ניסיון להוציא אותו כבר בקיץ, גם לאור העובדה שהשירות הצבאי שלו לקראת סיום.

בקיץ האחרון בוולפסון שמו את כל הקלפים על שלמה. לאחרונה עוד עלה לבוגרים טום אחי מרדכי שמסומן גם הוא לרשת את אחד המקומות בהגנה האדומה, ומור נעמן מוזכר באותה נשימה כמושאל להפועל רמת גן שעשוי לשוב, אבל ברוב שלבי העונה לקבוצה לא היה בלם שלישי. מרווין פירסמן היה זה שמגבה את העמדה כמגן שמאלי. זה לאו דווקא היה טוב, אבל זה מעיד על כמה שסמכו עליו ועל דגני בעיניים עצומות בקיץ.

זה רק הלך והתגבר אחרי שאנדי הרצוג זימן אותו לראשונה לקראת צמד למשחקים מול צפון מקדוניה וסלובניה, כאשר מעמדו שודרג בן רגע. באותם ימים, האדומים בכלל עמדו להחתים את בלם הפועל רעננה כיום, דריל לחמן, שניסו אביטן שם עליו את ידו בסופו של דבר. אף אחד לא מודה בכך בוולפסון, אבל למרות שכבר הוזמנה לו טיסה והוצאה לו ויזה, האדומים התחרטו ונתנו לשלמה את הבמה מבלי לצרף גיבוי. לא זר כפי שתוכנן, ולא ישראלי.

אנדי הרצוג מתדרך את השחקנים באימון (רז אמיר)אנדי הרצוג מתדרך את השחקנים באימון (רז אמיר)

עוד לפני אותו מו"מ שלא צלח אשתקד, מכבי ת"א ניסתה לצרף אותו ולכן גם מגיע אותו סעיף "רק אירופה". כשהאדומים ניסו לצרף את אליאל פרץ בקיץ האחרון, הצהובים דרשו 900 אלף שקלים, לא הסכימו להצעה בסך 700,000 ש"ח בעבור הקשר שנשאר לבסוף בהפועל חדרה, אבל דווקא כן היו מוכנים לקבל סכום נמוך בצורה משמעותית בעסקת חליפין שהייתה מעבירה את שלמה לקריית שלום. למתווה הזה, היריבה העירונית כמובן שלא הסכימה.

גם בעבר, כשהפועל ת"א פנתה למכבי לגבי אילון אלמוג התשובה הייתה: רק במקום רז שלמה. מכבי חיפה התעניינה בו עוד כששיחק בנוער ובאופן כללי כבר כמה שנים מדברים על הבלם כדבר הבא בכדורגל הישראלי בתחום ההגנתי. זאת, לאחר שהיה קפטן בוולפסון, בנבחרת הנערים ובנוער. בנבחרת הצעירה הוא שיחק רק ארבעה משחקים וכבר הוקפץ לבוגרת ואם להשוות למנור סולומון, בן גילו וחברו הטוב מהנבחרות, האחרון עשה קפיצה כזאת גם עם שש הופעות. ואם תרצו, שלמה הוא סולומון של ההגנה עבור העתיד של נבחרת ישראל.

"מאז המעבר של גילי ורמוט למכבי, יש תמיד איזשהו חשש ופצע פתוח שלא בטוח שייסגר, שכל שחקן שטיפה ירים ראש מכבי תיקח אותו מיד", אמרו בהפועל. "בסוף הכסף מדבר, ואם היא תחליט שהיא מתאבדת עליו אין לנו סיכוי, זה אולי היה נכון לשנה שעברה, לפני הקורונה ובלי קשר לפייר-פליי. אנחנו לא יכולים לתת יותר מדי כסף לשחקנים, אבל רז מקבל פה תחושה טובה וזה הבית שלו". 

גילי ורמוט (יניב גונן)גילי ורמוט (יניב גונן)

בשקט-בשקט הוא הפך לבלם הבכיר של הפועל ת"א לצדו של דגני בגיל 20 בלבד והוא מקפיד ללמוד ממנו בכל אימון במתחם חודורוב וגם בבירת הנבחרות בשפיים. לאדומים יש שני שחקני הגנה קבועים בסגל של נבחרת ישראל בשנה האחרונה, דבר שלא קרה שנים, כמו גם השוער יואב ג'ראפי. בכלל, "בשקט-בשקט" זה צמד מילים שממחיש היטב את שלמה הצעיר, היחיד בליגת העל שלא החמיץ העונה אף דקת משחק – עם 2,839 דקות (כולל תוספות) ב-29 מחזורים.

אז איך זה בכלל קרה? צניעות, בגרות, אופי חזק, שקט ורוגע ששמור רק לו. הילד מאשקלון, שם שיחק עד גיל 13 (עבר להפועל ת"א אחרי הבר מצווה), הוזכר לא פעם ולא פעמיים בהקשר של טל בן חיים, בלם בית"ר ירושלים והנבחרת לשעבר שעשה חיל באנגליה, בשל מוסר העבודה, המקצוענות, הריכוז במקצוע, ההשקעה, ההתמדה, אורח החיים ובעיקר האישיות. ועם הרבה יותר כישרון ברגליים, טכניקה ברמה גבוהה ואינטליגנציית משחק – העתיד שלו ורוד בכדורגל.

שלמה בחור צעיר ומופנם, כזה שמתרחק מהמצלמות ומהמיקרופונים ואפילו לא התראיין למקומון באשקלון למרות שהתבקש כמה וכמה פעמים. יש לו חשבון אינסטגרם, אבל כזה שהוא מעלה אליו תמונה מדי פעם במדים האדומים או במדי הנבחרות. קשה לדעת מה הוא מרגיש כי הוא כל כך קר רוח, הוא לא יוצא מגדרו אחרי ניצחונות אבל לוקח קשה הפסדים, כך מעידים עליו בבסיס חיל האוויר בקריה בת"א, שם הוא משרת, בדיוק היכן שאביו, איציק שלמה, שירת בעצמו בשירות הסדיר.

רז שלמה. שקט ומופנם (נעם מורנו)רז שלמה. שקט ומופנם (נעם מורנו)

מסיים אימון, חוזר הביתה, מתאמן בחדר כושר והולך לישון כדי לחשוב על האימון הבא. כל תוצאה משפיעה דרמטית על מצב רוחו והוא לוקח את הפועל ללב כבר שנים, הכדורגל מניע אותו בצורה בלתי רגילה ונחשב לרגשי מאוד עבורו. אחרי משחקים? הוא עושה את אותה הדרך דרומה לאשקלון, שם הוא מקליט את המשחקים שלו, צופה בהם עם הגעתו ומנתח את צעדיו. בשתי מילים: זן נדיר.

מלבד כל אלה, הוא גם עשה שינוי מנטלי גדול בשנים האחרונות. כמי שלא ממש מרים את הקול ומריץ בדיחות בחדר ההלבשה, אלא יותר מקשיב וצוחק בביישנות, על המגרש הוא ההפך המוחלט. הבחור השקט הזה הופך ל"חיה רעה", אבל בקלאס, עם ים של אלגנטיות. הוא בטירוף על כל כדור, מעיר, צורח ומשתולל כשצריך, אבל גם שומר על עצמו במשחקים. 

במחלקת הנוער מספרים כי בעבר אותה התנהגות זיכתה אותו בלא מעט כרטיסים אדומים במרוצת השנים ובפן הזה הוא השתפר מאוד. גם בעובדה שטעות פה ושם לא מוציאה אותו מהכלים כפי שהיה בהתחלה וזה טבעי. בשורה התחתונה, הפועל כבר הרוויחה בלם לשנים, הוא שירת ועדיין משרת אותה זו העונה השלישית ברציפות ומי יודע מתי יתקדם הלאה? בכל מקרה, להפועל יש את הבלם המנוסה והבוגר ביותר לגילו בישראל, שהולך ופורח ולא עוצר לרגע.

אוראל דגני באימון (דוברות הפועל תל אביב) (מערכת ONE)אוראל דגני באימון (דוברות הפועל תל אביב) (מערכת ONE)

ומעבר לאופי ולכישרון הגדול, לטכניקה ולמהירות ששייכות לו, יש לו פרנטר שעוזר לו ומכוון אותו, וגורם לו להרגיש הכי בנוח בעולם על המגרש. "רז מרגיש עם אוראל יותר בטוח, הוא כמו אבא שלו על המגרש", אמרו בהפועל על שיתוף הפעולה בין שלמה לקפטן בן ה-31 שמשתף עמו פעולה מאז העונה בליגה הלאומית, אז ערך 12 הופעות, בכמות שהוכפלה ל-24 בעונה שעברה, הראשונה שלו בליגת העל (למרות ששותף פעמיים אחרי הפירוק והיה מאותה חבורה שהשלימה את הסגל הקצר של גיא לוזון עד למפץ הגדול).

"שיתוף הפעולה הזה הביא אותו לנבחרת, את שניהם אולי. הוא שחקן נוער בעונה שעברה, על הנייר, בן 20 עדיין לא לשכוח, זו הייתה מתנה בשבילו. מתישהו הם ייפרדו, בקיץ או בעונה הבאה, והוא ילך לדרך בפני עצמו, אבל בינתיים זה חשוב לו מאוד שיש לו קשר טוב עם אוראל, שחונך אותו. זה משפר אותו.

"רז רק מרוויח מזה שהוא משתף פעולה עם אוראל, שהוא ותיק ובלם בנבחרת ביחד איתו. כשהוא שיחק בלי אוראל זה נראה פחות טוב כי הוא לקח על עצמו יותר וניסה לדחוף קדימה במקומו, כשהיה המחליף כביכול שלו ושל אדי גוטליב אבל שיחק בדיוק כמוהו, אבל באופי שלו הוא יותר אחורי. בקרנות ובמצבים הנייחים הוא תמיד עולה, זו ההוראה, כי יש לו משחק ראש מעולה והוא כבש כבר העונה מול בני יהודה, בעונה שעברה כבש פעמיים ובלאומית פעם אחת. רוב הזמן הוא פוגש את הכדור. כמי שרוצה להיות בדרג הראשון בארץ, כמו דגני כרגע, אז יש לו הרבה מזל שאחד כמו אוראל בא אליך אחרי טעות ומלמד אותך מה לעשות להבא".

אוראל דגני ורז שלמה (רדאד ג'בארה)אוראל דגני ורז שלמה (רדאד ג'בארה)

"הוא טכני בצורה חריגה לבלם", סיפר אותו גורם בקבוצה. "יש לו שקט עם הכדור. הוא צריך אמנם עוד להשתפר בקבלת ההחלטות, באגרסיביות, אבל הוא עובד על זה חזק וממש רוצה להשתפר. הוא מאוד מקצוען. מבקש שיראו לו וידאו, איפה טעה, מתחקר מה הוא עשה ולא עשה, דוחות משחקים. הוא גדל טוב והקריירה שלו חשובה לו מאוד ולא משאיר מקום לטעויות. תמיד רוצה להתאמן עוד ועוד".

ולא רק דגני השפיע מאוד על המשחק של שלמה, אלא בעיקר המאמן שלו, קלינגר, שתחתיו הוא פחות ופחות מבצע טעויות כבעבר. "קלינגר תופס אותו ומדבר איתו כל פעם, אין מחצית שזה לא קורה", סיפרו בקבוצה. "תמיד הוא אומר לו שהוא סומך עליו במאה אחוז, ורק מחדד כמה דברים. עם ניר המשחק של רז הפך להיות הרבה יותר פשוט. הוא יודע שהוא טכני ויכול היה אפילו לבלוט בעמדה קדמית יותר, אבל מתרכז בתכל'ס כבלם, עם הכדורים הארוכים ומשחק הראש שלו. הוא עושה פחות שטויות תחת ניר מאשר אצל המאמנים הקודמים. בפעם הבאה שיגיע לנבחרת, גם שם יבינו כמה הוא התקדם העונה ויופתעו לטובה גם באימונים".

"להיות שחקן נבחרת זה עולם אחר והוא מקבל מזה ביטחון שיא", סיפרו במועדון, שם מעדיפים להשוות אותו לרפאל וראן בלם ריאל מדריד. "להגיע בגיל 20 לסגל באופן קבוע כבר שנה, הוא עוד לא שיחק, אבל הוא שם ואמור להיות שם בעתיד. להיות עם השחקנים הטובים ביותר, לספוג את האווירה, רק דברים טובים יכולים לצאת מזה, לנבחרת, לרז וגם לנו, כן. אם הוא מתאמן מעכשיו עם הנבחרת הבוגרת מאז גיל 20, אז הנתיב שלו שהתחיל עם להיות קפטן בנבחרות הנערים והנוער, יימשך, ככה אנחנו מאמינים וסומכים עליו.

רפאל וראן חוגג (La Liga)רפאל וראן חוגג (La Liga)

"העולם שייך לצעירים, אין מה לעשות. אנשים מתרגשים לראות את הצעירים האלה מצליחים, רז לא ממש יותר מבוגר מהם והוא כבר שחקן עם ותק בליגת העל, אבל עדיין מרגש אותנו. בתפקיד שלו קשה אולי לבלוט כי אתה לא נותן גולים, אבל אם בן אדם יקח אותו ויסתכל על משחק שלם ורק עליו, הוא יראה בלם ברמה מאוד גבוהה, הוא יכול לשחק כבר בקבוצות בדרג בינוני באירופה.

"גם וראן התחיל בלאנס בצרפת והתקדם בבום לריאל מדריד. להבדיל כמובן, אבל רז הוא וראן שלנו, גבוה, חסון, שקט עם הכדור ובטוח בעצמו. אין ספק שיש לו את האופי והכלים להצליח באירופה, שום דבר לא מסיח את דעתו והוא פשוט נועד לזה, באיזה דרג הוא ישחק וכמה רחוק יגיע – זה תלוי בו".

בעוד הפועל ת"א לא תשחק בעונה הבאה באירופה בכל מקרה, גם אם תזכה בגביע המדינה וגם לא דרך הפלייאוף העליון של ליגת העל, זכר לפירוק ולחובות העבר של המועדון. באותה תקופה, שעדיין "רודפת" אחר הקבוצה ותשאיר חותם כנראה לעוד כמה שנים, עלה ילד אחד מהנוער שרוצה לאירופה בזכות עצמו, בלי קשר לאדומים. אחד השחקנים הכי מוכשרים שגדלו בוולפסון בשנים האחרונות ינסה קודם כל לעזור לקלינגר ולחבריו להעפיל לגמר גביע המדינה, להמשיך את העונה המצוינת שלו ושל קבוצתו, ורק אז יתפנה לחשוב על הצעד הבא בקריירה.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */