יום שבת, 20.04.2024 שעה 17:19

האם יש פעילות ייעודית לשריפת שומן באזור הבטן?

הקיץ קרב ובא, ורגע לפני שאתם ניגשים לאלף כפיפות בטן ביום, מדור בריאות וכושר מנסה לענות על השאלה הפופולארית ביותר בדרך למראה הקוביות הנכסף

|
קוביות בבטן. איך שלא נהפוך את זה, זה היעד (Dalig)
קוביות בבטן. איך שלא נהפוך את זה, זה היעד (Dalig)

שלושה שבועות בלבד לפני תחילתה הרשמית של עונת הקיץ, עולה שוב אחת מהשאלות הנפוצות ביותר בחיפוש גוגל בהקשר עולם הכושר: האם יש פעילות ייעודית לשריפת שומן באזור הבטן?

עוד לפני שנענה על השאלה הפופולארית נציין קודם כל שלא סתם היא כה נפוצה. אין ספק שאחד מהסממנים המובהקים לגוף חטוב הוא “מראה הקוביות”, ויהיה זה אך טבעי שלא מעט גברים ירצו לדעת כיצד לרכז את מירב המשאבים שלהם לשריפת שומן באזור כה רגיש בכל הקשור לדימוי הגוף.

הבשורה הרעה: אין פעילות ששורפת שומנים ישירות באזור הבטן. הבשורה היותר רעה: לא רק שהגוף לא ישרוף שומן משריר ספציפי עליו אנחנו עובדים (כמו תרגילי בטן), אלא שגם המקום האחרון אצל גברים שבו יישרף שומן יהיה דווקא באזור הבטן (אצל נשים מדובר יותר באזור האגן, בין השאר, כחלק מתהליך הכנת הגוף להיריון).

במילים אחרות: גם אם נעשה אלף כפיפות בטן, אנחנו אולי נחזק אותה, אבל לא נגרום לשומן שמעליה ללכת לשום מקום. בדרך כלל ההיפך הוא הנכון…

גם מיליון כפיפות בטן לא יעזרו לשריפת שומן ספציפית (Keifit)גם מיליון כפיפות בטן לא יעזרו לשריפת שומן ספציפית (Keifit)

האם זה המקום להתייאש ולחשוב שהכול שחור? ממש לא. הפעולות שלנו אמנם לא יגרמו לשומן באזור הבטן להיעלם, אבל פעילות גופנית יעילה ונכונה תגרום לגוף לשרוף שומן באופן כללי, וזה כמובן צעד גדול בדרך למטרה.

כפי שציינו בכתבות קודמות, למרות שיש מיתוס שריצה תביא להרזייה, הפעילות הנכונה להורדת אחוזי השומן טמונה דווקא באימוני שריפת שומנים המתאימים לרמתכם. מדובר באימונים אינטנסיביים, כמעט ללא מנוחות, אשר יגרמו לכל הגוף לעבוד בצורה שזמן ההתאוששות לאחר האימון יהיה ארוך ובנוי בעיקר על שריפת שומנים. לעומת זאת, במקרה ותבחרו בריצה, עיקר שריפת השומנים יהיה במהלך הריצה ולא בעת סיומה (מה גם שבתחילת הריצה תשרפו בעיקר פחמימות).

מיותר לציין, שכמו בכל מטרה ספורטיבית, לתזונה שלכם יש לפחות 70 אחוז בהגעה ליעד, ובכל הקשור לאחוזי השומן הנמוכים – אף יותר. כדי להגיע לאחוזי שומן בהם תתחילו לראות את הקוביות (10 אחוזי שומן ומטה) לא תוכלו לתת לאזור הבטן שלכם שום תירוץ לאגור שומן. הדבר לא יבוא לידי ביטוי אך ורק בוויתור על ג’אנק פוד, אלא בהורדת אחוז הפחמימות מהתזונה הכללית שלכם. נסביר מדוע.

ברגע שהגוף צורך פחמימות מופרש בדם הורמון הקרוי אינסולין, או בשם הגנאי שלו – הורמון ההשמנה. כל עוד הוא נמצא בדם ופועל להורדת רמת הסוכר, הגוף לא פונה לפירוק שומנים, ולכן בוני-גוף לקראת תחרות למשל, לא מתחילים לעסוק באירובי (בין השאר כדי לא לפרק שריר) אלא מורידים את כמות הפחמימות.

בוני גוף. היו חייבים להוריד פחמימות (ado55)בוני גוף. היו חייבים להוריד פחמימות (ado55)

מעבר לכך, אם הגוף שלנו יקבל מנה של “פחמימות ריקות” ללא ערכים תזונתיים דוגמת משקאות ממותקים, הוא לא יידע כיצד להתמודד עם כמות הסוכר הגבוהה והתגובה תהיה הפנייה לתאי השומן. אותו דבר אמור גם למזון מעובד שהגוף לא מזהה וכהגנה עצמית מפנה אותו לאותם תאים. הסיבה להפנייה לתאי השומן הינה שתא שומן הוא לא תא שהגוף מתחזק, בניגוד לתא שריר, והוא לכאורה לא שייך לתהליכים של אספקת אנרגיה וחמצן כמו בתאי השריר (תאי השומן הם כמו תיק גב חיצוני שאנו נושאים על גופנו).

בנקודה זו נציין שתי נקודות חשובות: ראשית, כל מהלך תזונתי כזה או אחר צריך להיות מלווה על ידי גורם מוסמך ומותאם לבריאותכם ולמטרותיכם. שנית, צריכה מועטת של פחמימות בדר”כ אינה אפשרית לאורך זמן, וגם משפיעה לעיתים לרעה על מצב הרוח, כך שרבים לא ימליצו על תזונה זו כדרך חיים (אם כי הדיאטות הפופולריות ביותר היום בעולם מבוססות בעיקר, כמה לא מפתיע, על הורדת הפחמימות בגין כל הסיבות שאזכרו לעיל).

לסיום אי אפשר כמובן שלא להזכיר את הגנטיקה: לכולנו יש את החבר עם הקוביות (או שלא) שלא מתאמן דקה ואוכל מה שהוא רוצה בעוד שאחרים מתאמנים ואוכלים כמו חיילים ולא נפטרים מכרס הבירה. כאן אין לנו תשובה טובה, אלו הקלפים שהחיים חילקו לנו ואיתם אנחנו צריכים לשחק. רוב האוכלוסייה תצטרך לעבוד קשה מאוד.

כריסטיאנו רונאלדו. עבודה קשה ותזונה, לא מילימטר פחות (רדאד ג'בארה)כריסטיאנו רונאלדו. עבודה קשה ותזונה, לא מילימטר פחות (רדאד ג'בארה)

נסכם את הדברים: לא ניתן לשרוף שומן ספציפית באזור הבטן ע”י תרגילים ייעודיים, אך נוכל לשרוף שומן בכל הגוף באמצעות אימונים נכונים, וכך למעשה נגיע למטרה. חלק בלתי נפרד מהתהליך הוא נושא התזונה, שכן השומן באזור הבטן הוא האחרון “להישרף” והראשון לאגור את כל טעויות התזונה שאתם עושים בדרך. ומילה לגבי תרופות ו”שיקויי קסם”: אם הם עובדים, ומהר, יש סבירות כזו או אחרת לגבי חוקיותם ותופעות הלוואי שלהם – עליכם להיות אחראים לעצמכם בנושא זה.

שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור בריאות וכושר. מאמן כדורסל בהכשרתו, מדריך חדר כושר ומאמן TRX מוסמך.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור בריאות וכושר? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את בריאות וכושר. נתראה בכתבה הבאה!

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */