יום שישי, 29.03.2024 שעה 01:27

שרעבי: אני ורגב עבדנו כצוות טוב, צוות מנצח

מנכ"ל משרד הספורט מסכם קדנציה: "יצרנו את אחריות המדינה על הספורט". על הבעיה בכדורגל: "סוגיית המאמנים היא קריטית, לא הצלחנו". וגם: מכבי ת"א

|
יוסי שרעבי (חגי מיכאלי)
יוסי שרעבי (חגי מיכאלי)

יוסי שרעבי סוגר קדנציה בת 5 שנים במשרד התרבות והספורט עם השרה מירי רגב. שרעבי עדיין נמצא בתפקידו ונותן לשר הטרי חילי טרופר עוד זמן עד אשר ייכנס מחליפו, רז פרויליך, לתפקיד. שרעבי, שעבד במשך חמש השנים סביב השעון, נחשב מנכ"ל מקצועי, יסודי, אחד שיודע לעשות את עבודתו. הוא גם ידע איך להכיל את השרה מירי רגב, שזה לא דבר פשוט. בראיון ל-ONE, שרעבי מסכם את התקופה, מדבר על ההישגים, מה הוא לא הצליח להשיג, על העבודה לצידה של רגב, על מצב הספורט בישראל, ועל האיומים של מכבי ת"א.

יוסי, איך אתה מסכם את חמש השנים בתפקיד?
“מדובר בחמש שנים מרגשות, מלאות רגעי קסם, מלאות רגעי שיא. הספורט הישראלי הביא לנו הרבה רגעים כאלה, יש לי הרבה רגעים שילכו איתי לכל החיים, רגעים בהם הרגשתי כמה אני שמח שאני המנכ”ל של המשרד הזה ונפלה בחלקי זכות לחוות את החוויות האלה. האולימפיאדה בריו, הליווי של נהריה לטורקיה אחרי שקיבלנו איסור יציאה, הנסיעה לאבו דאבי, העלייה של שגיא מוקי ופיטר פלצ’יק על הפודיום, לשמוע את ההמנון כשבקהל יושבים תושבי אבו דאבי. אין כמו ספורט כדי לתת לך חוויה של רגש וגאווה לאומית. בנוסף לזה, אין ספק שבקדנציה הזאת אנחנו יצרנו את האחריות של המדינה על הספורט. במדינה שלא לוקחת אחריות, הספורט יתקשה להתקדם”.

יוסי שרעבי (רדאד ג'בארה)יוסי שרעבי (רדאד ג'בארה)

אבל מנגד, האוצר לקח סך של 1.2 מיליארד שקל מקרן המתקנים וגם מקבל את כל רווחי הטוטו.
“הטענה ש-1.2 מיליארד שקל היה כסף של הספורט היא חסרת שחר, היא לא נכונה, אין לה בסיס עובדתי ואני אסביר. 1.2 מיליארד זה כסף שלכאורה שכב בטוטו ככסף מחויב, כסף לרשויות שלא עמדו במשימה. רשויות שהוקצה להן כסף אבל הן לא עמדו במשימה, כי הן היו צריכות להביא מצ’ינג אבל הן רשויות חלשות. היו צריכים להראות שיש להן קרקע ולא הייתה להן קרקע, הן לא העמידו היתר בנייה, לא הצליחו לעמוד בזה כי התנאים של תכנית המתקנים לא אפשרה להן, כל החסמים האלו גרמו להן לא לעמוד במשימה. לכן האוצר בא ואמר, ‘תקשיבו, אני רואה שהכסף הזה שוכב כאן, למה שישכב כאן? למה שהטוטו יעשה ריביות? שהמדינה תעשה ריביות’, וככה תהיה יותר גמישות תקציבית. אבל זה כסף מחויב, זה לא כסף נזיל, אין לו שימושים אחרים. האוצר היה מחויב כלפינו על כל גרוש, אנחנו מבצעים, הם מעבירים. זו הסיבה שב-2018 ו-2019 אנחנו ביצענו בשנתיים 1.3 מיליארד שקל ביצוע. מאיפה הכסף הזה הגיע? לכן כל הטענה שיש כסף כל פעם היא נאמרת, היא לא נכונה, והגיע הזמן אחת ולתמיד להסביר אותה ואני מנצל את ההזדמנות הזאת”.

הבטחתם בניות מתקנים. חסרים מאות מגרשים עם תאורה לכדורגל, חסרים פה אולמות כדורסל רציניים, חסרים עוד אצטדיונים.
“אנחנו הקצנו במהלך הקדנציה הזאת מאות מתקנים, גם בכדורסל וגם בכדורגל. המדיניות שלנו, ואני יודע שחולקים עליה, אבל המדיניות של השרה הייתה להשקיע במתקנים ברשויות המקומיות כדי להצמיח את הספורט ולתת מענה לכל אותן רשויות שהתקשו מאוד להקים מתקנים ולאפשר לכמה שיותר אנשים להיכנס למעגל הפעילות. זאת הייתה המדיניות. גם העמדנו תקציבים לכדורגל ישראלי שלא היו מעולם מתוך תכנית המתקנים, כולל עשרות מיליונים לתאורה, כולל 150 מיליון להשמשת מגרשים. לא הכל קרה, חלק מהדברים עדיין בצנרת, תהליך של בנייה לוקח זמן. אבל חלק גדול קרה”.

כמה מגרשים באמת חסרים היום עם תאורה? אתה יודע את המספרים. כמה אצטדיונים וכמה אולמות וכמה המדינה צריכה לשים כדי שבאמת נגיע למצב נורמלי?
“אנחנו שמנו 3 מיליארד לטובת תכנית המתקנים, מחצית מהכסף כבר נוצל. הספורט משווע למתקנים נוספים. אני חושב שבכל מה שקשור לעולם הזה, המצוקה כאן יותר קטנה. יש מקום לעוד 5-4 אצטדיונים משמעותיים, של 12,000 מקומות ומעלה. בנוסף חסרים עוד 7-6 היכלי כדורסל של 3,000 מקומות ומעלה. אנחנו מעריכים שמדובר במסגרת תקציב של ה-500 מיליון שקל לטובת כל מה שאמרתי, זה מה שהמדינה צריכה לשים”.

יוסי שרעבי ומירי רגב (רדאד ג'בארה)יוסי שרעבי ומירי רגב (רדאד ג'בארה)

“אני חושב שחלק מהאתגר של השר הבא, אחרי שהקדנציה שלנו הייתה קדנציה של צמיחה לספורט העממי הרחב, הספורט ההישגי אני מניח יהיה על שולחנו של השר הבא והוא יחליט אם הוא נותן לזה עדיפות כפי שקרה דרך אגב בקדנציה שלפנינו. אני חושב שההחלטה של הטוטו בעבר להשקיע באצטדיונים הייתה החלטה נכונה מבחינתו, אבל בכל מה שקשור בפיזור המתקנים בכל הרשויות היה להם קושי גדול. לכן הבחירה האסטרטגית ללכת על אצטדיונים גדולים כדי לייצר כאן בכל זאת מציאות חדשה הייתה החלטה אסטרטגית, שגם הגיעה מתוך עובדות פרקטיות בכל מה שקשור לפיתוח מתקנים ברשויות, בגלל כל החסמים שהתכנית הזאת הביאה איתה, זה פחות צלח. אנחנו שינינו את התכנית, הורדנו חסמים. עשינו מהפכה שלמה, זאת תכנית שאני ישבתי וכתבתי על פי המדיניות של השרה”.

איך זה לעבוד חמש שנים עם מירי רגב? אנחנו יודעים שהיא עושה הרבה כותרות, הרבה אמוציות. אתה היית הגורם המאזן?
“תראה, אני הייתי המנהל המקצועי של המשרד. אני חושב שאני ומירי עבדנו כצוות טוב, צוות מנצח. מירי הביאה את העוצמות שלה, את תפיסת העולם שלה, את האני מאמין שלה, היא הביאה את הכוח הציבורי שלה בממשלה ובמשרדי הממשלה, את הדרייב והאמונה שלה, ואני כמנכ”ל מקצועי, שאמור להביא את תכנית העבודה, לממש את זה, לייצר את ההיתכנות ולממש את המדיניות, אני חושב שביחד היינו צוות טוב. היא הביאה את האג’נדה שהייתה ברובה מקובלת עליי, לא כולה. אנחנו ראינו עין בעין את סדר היום הציבורי ולכן היה לי קל לממש את המדיניות הזאת. אנחנו גם מסתדרים, יש בינינו דמיון בהרבה דברים ולמרות שהאופי קצת שונה, השלמנו אחד את השנייה”.

אתה היית לפעמים קם בבוקר ורואה כותרות שלה, לא היית תופס את הראש? 
“לא, התשובה היא לא. אני חושב שמירי בחרה באופן מודע וידעה שהיא תהיה בעין הסערה. היא פועלת מתוך ביטחון אמיתי ועמוק שהיא עושה את הדברים הנכונים, כמו כל איש ציבור שמאמין בדרכו ובעניין הזה היא לא נרתעת, היא לא חוששת. כמובן שתשומת הלב התקשורתית והעובדה שהיינו תמיד במוקדו, הקרבה שלי למירי חייבה אותי להתמודד גם עם העניין הזה. זה נכון שהיינו צריכים להיות מאוד חדים ואני כמנכ”ל מעבר לעבודה המקצועית שלי גם נדרשתי להופיע הרבה בתקשורת, להסביר את המדיניות”.

מירי רגב (אורן בן חקון)מירי רגב (אורן בן חקון)

היית צריך לכבות הרבה שרפות.
“אני לא יודע אם זאת ההגדרה הנכונה, אבל לשים את הדברים בפרופורציות הנכונות ולאפשר לציבור הרחב להבין מה עומד מאחורי המדיניות, כן בהחלט”.

מה אתה חושב שלא הצלחתם להשיג?
“לא הצלחתי בלוח הזמנים שהיה לי לסיים את תכנית המאמנים הלאומית, זה משהו שמאוד חבל לי שלא הצלחתי, מאוד מתסכל אותי, כי הכל כבר היה סגור וחתום אבל בגלל שאין תקציב תקופה ארוכה זה שיבש לי את הכל. אני מצטער שלא הצלחתי עדיין לממש את התכנית של הקמת היכלי הכדורסל, גם היא הייתה מוכנה. היינו מוכנים עם התקציב ולא הצלחנו לסיים בגלל שאנחנו בתקציב המשכי, למרות שהיו הבנות עם האוצר וחבל לי מאוד”.

“חבל שלא הצלחתי להתקדם בקצב יותר מואץ עם התכנית לבתים לאומיים שגם אותה תקצבנו, למרות שהמהלך עם וינגייט כבר קורם עור וגידים ושיפצנו שם אולמות ואת האולם הגדול לטובת ההתעמלות. אני מבחינתי רציתי לסיים את זה וזה לא הסתייע. אבל אני חושב שאם אני מסתכל על התמונה הרחבה אני מאוד שמח, כי עשינו הרבה מאוד דברים, חיזקנו את הספורט ההישגי ולא רק את הספורט העממי, ואנחנו מאפשרים היום לכל ספורטאי הישגי שלנו להתחרות כמעט בכל מקום בעולם”.

מה אתה חושב על מצב הספורט בישראל? האם הוא מקצועני מספיק?
“אני עמדתי בראש לא מעט ועדות בתקופה הזאת והבאנו לא מעט הישגים גם במלחמה באלימות בספורט, גם בנושא הכדורגל בשבת. הקמנו את היחידה למלחמה באלימות בספורט. כן חשוב לי להגיד שנושא הכדורגל בשבת, אותה תביעה שהייתה בבית המשפט ובית המשפט אמר שהכדורגל פועל בשבת בצורה לא חוקית, ואז השרה רגב הקימה את הוועדה ובניתי מתווה שאושר בבית המשפט וניתן היתר לכדורגל לפעול בשבת, משהו שלא קרה מאז קום המדינה וזאת אמירה מאוד משמעותית. אני מאוד גאה גם בוועדת שרעבי בה עשינו את המתווה לכדורסל הישראלי, ככה שאני בהחלט חושב שיש הרבה מאוד הישגים, אבל יש עוד הרבה מה לעשות”.

יונתן כהן עם הכדור (רדאד ג'בארה)יונתן כהן עם הכדור (רדאד ג'בארה)

מה אתה חושב על המלחמות מול מכבי ת”א בכדורסל הישראלי?
“תראה, אני חושב שהתרומה של מכבי תל אביב למדינת ישראל היא חסרת תקדים. היא פתחה את הדלת לאירופה, אחריה באו כולם והיא עדיין מביאה לנו הרבה גאווה. היא משחקת בליגה פרטית ואני מבין את זה, זה גם מקור כספי, אבל לא יעלה על הדעת שהיא לא תשחק בליגה הישראלית, חייבים למצוא לזה פתרון. הליגה הישראלית בלי מכבי זאת ליגה אחרת, והם מבינים את זה גם כן. אני מדבר עם מכבי, ואני מאמין שיהיה פתרון”.

הקמתם בזמנו ועדות לבדוק את מצב הכדורגל.
“נכון, והגענו לשלוש מסקנות עיקריות. אני יכול להגיד לך מה התכל’ס. הגענו למסקנה על החלטה להקמת מתקני מצוינות. אנחנו הולכים להקים 6-5 מתקני מצוינות ברחבי הארץ, אחד נמצא בשפיים, אחד במכמורת. אנחנו שמנו 15 מיליון שקל כבר לשנתיים הקרובות, יקום עוד אחד בדרום, עוד אחד בצפון, אולי אחד בירושלים. המרכזים האלה אמורים לזהות את הילדים הכישרוניים ולגדל אותם. הדבר השני שאנחנו דיברנו עליו זה סוגיית המאמנים. אנחנו הבנו בקדנציה שמדובר בסוגיה קריטית. בכל מקום בו השקיעו במאמנים זה עשה שינוי. בסוף צריך את המאמן והם שובר השוויון, ובעניין הזה אני חושב שלא הצלחנו. זה מאוד מאכזב אותי ויש תכנית על מאמנים בכדורגל, אנחנו אמרנו שנתמוך בה אבל היא עדיין לא יצאה לפועל. הדבר השלישי זה התשתיות בכדורגל ועל זה דיברנו. אלו שלושת הדברים, התכל’ס, שיצאו מהוועדה".

אתה חושב שווילי רוטנשטיינר צריך להמשיך? יש ויכוח בנושא.
“אין לי באמת דעה, אני משאיר את זה להתאחדות, זה המנדט שלה. אני לא מרגיש שיש לי את הכלים לתת דעה בעלת ערך. אני כן התרשמתי שהוא בעל מקצוע ברמה גבוהה, אבל זה לא מספיק תמיד להיות רק בעל מקצוע, יש הרבה מאוד היבטים אחרים”.

וילי רוטנשטיינר (חגי מיכאלי)וילי רוטנשטיינר (חגי מיכאלי)

יש לכם עכשיו מלחמות עם האוצר על התקציב הבא, ואתה בדיוק תהיה בתפר, איך אתה רואה את הנושא הזה?
“אני נכנסתי לתפקיד ב-2015, ישר נכנסתי והייתי תוך שבועיים בדיוני התקציב. גם אני וגם השרה ידענו שבגלל שמדובר היה בתקציב דו שנתי, זה היה דיון דרמטי. אמרתי לשרה שאם נצליח להביא סכום משמעותי, כל המדיניות יכולה להתממש. אנחנו עכשיו נמצאים ברגע קריטי, למיטב הבנתי הולכת להתקבל החלטה, או אולי אפילו היא כבר התקבלה, שהולכים לסגור את תקציב 2020 לטווח קצר ולבנות תקציב דו שנתי ל-2021/22, מה שיאפשר לשר הנכנס זמן לקבל מידע ולהתארגן בצורה מסודרת לתקציב הבא והלביא את הבשורה לספורט הישראלי, ואת השנה הזאת שהיא שנה מאוד בעייתית, לנעול באופן סביר, תוך כדי מתן מענה סביר להמשך הליגות”.

חילי טרופר ומירי רגב (מירי שמעונוביץ, לע"מ)חילי טרופר ומירי רגב (מירי שמעונוביץ, לע"מ)

או שיחליטו שמקצצים.
“כן, אבל כאן זה האתגר של המערכת המקצועית והמערכת הציבורית. המדינה נמצאת במשבר כלכלי, הקורונה זה כח עליון וכולנו נצטרך להתייעל ולהתמודד עם זה”.

מה האתגר הבא שלך?
“אני רוצה להמשיך להיות משמעותי בעולם הציבורי ובכל מה שקשור להשפעה. עוד מוקדם להגיד, נבחן כל מיני אפשרויות וכשזה יקרה אני מניח שאנשים יידעו. אבל העולם הציבור חשוב לי ואני רוצה להמשיך להשפיע בו”.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */