יום שישי, 19.04.2024 שעה 12:33

השער לישראל נפתח: החיים החדשים של אוואט

אחרי שנים רבות בספרד, שוער העבר שוקל לחזור לגור בארץ ובראיון ל-ONE מדבר על הקורונה, הקריירה, הביקורת על הוועדה, בניון, בלבול - וגם על ביבי

|
דודו אוואט (גרפיקה: קרולינה אריכמן)
דודו אוואט (גרפיקה: קרולינה אריכמן)

מאז שיצא לספרד לקריירה מרשימה בשנת 2003, דודו אוואט לא שהה כל כך הרבה זמן בישראל בתקופה רציפה. מאז פרצה מגפת הקורונה, אוואט נמצא בישראל ולא חזר לספרד לאחר שנסגרו השמיים.

בראיון מיוחד ל-ONE, אוואט מדבר על המחשבות שיש לו לחזור להתגורר בארץ לאחר השנים הרבות. אוואט ידוע תמיד כמי שאומר את מה שיש לו כאשר הוא מחליט לדבר. הוא לא אחד שאוהב ראיונות, אך כשהוא מדבר, הוא מדבר בצורה ישירה ביותר. אוואט מותח ביקורת על כל ההתנהלות של הוועדה המקצועית בהתאחדות לכדורגל, חושף שכבר התפטר ובסוף נשאר רק בגלל בקשתו של משה שינו זוארץ, מדבר על אורן חסון,  סבור שלגבי הנבחרת הבוגרת צריך לעשות חישוב מסלול מחדש וחושב שווילי רוטנשטיינר צריך להישאר.

כמו כן שוער העבר מדבר כי בכוונתו לחזור לתכניות לגבי הקמת מקום למצוינות לשוערים. כמו כן אוואט, ששיחק יחד עם יוסי בניון והשניים חברים טובים, מדבר על בניון כמנג'ר בית"ר ירושלים, מגלה מי הוא רוצה שתיקח אליפות בישראל, ומספק תובנות על מרקו בלבול וג’וש כהן . ואי אפשר גם בלי פוליטיקה. אוואט היה בזמנו בין מייסדי המפלגה של אורלי לוי וגם על ראש הממשלה בנימין נתניהו יש לו מה להגיד.

אוואט. קריירה לתפארת (רויטרס)אוואט. קריירה לתפארת (רויטרס)

“יהיה קשה לספרדים להתאושש מהמכה הזאת”

מה שלומך?
”בסדר גמור, עוברים את התקופה עד כמה שאפשר. אנחנו בריאים והכל בסדר”.

הקורונה גרמה לך להישאר הרבה זמן בישראל.
”כן, במיוחד שהמצב בספרד הפך להיות קטסטרופה, ברצלונה הייתה עם תחלואה והווירוס התפרץ שם ברמה מסוכנת. נשארתי בארץ עם החברה שלי והמשפחה. הילדים שלי נשארו בספרד עם אמא שלהם. גם במיורקה המצב יחסית מצוין, מעט מאוד אנשים נדבקו. השתלטו שם על עניין התחלואה בצורה יוצאת מן הכלל. הגעגועים לילדים עצומים אבל אני עם המשפחה, הם לא ראו אותי הרבה זמן”.

המצב בספרד מדאיג אותך?
”בהחלט, יש לי חברים גם במיורקה ובלה קורוניה, מדריד וברצלונה, גם שחקנים וגם מחוץ למגרש. המצב היה מדאיג מאוד, אנשים פחדו לצאת החוצה. שם הם היו ממש נוקשים, לא כמו פה. כל אדם שהפר את ההסגר קיבל 1,500 אירו קנס. מעבר לקנסות אנשים נשמעו להוראות”.

מה לדעתך גרם לספרד לאבד שליטה?
”לפני המגפה היא הקימה ממשלה חדשה. הם היו במצב דומה לשלנו, שנה פלוס בלי ממשלה מכהנת. כל המדינות שקיבלו את זה בצורה קשה היו שאננות מאוד. לפי השמועות ראש הממשלה ידע שהווירוס מסתובב והוא לא לקח החלטה דרסטית. זה התפשט ברמה מאוד מהירה, במיוחד במדריד שאכלה מכה מאוד קשה. זו עיר שיש בה הרבה מבוגרים, המגפה הוכיחה שאנשים מבוגרים נפגעים קשה יותר. יהיה להם קשה מאוד להתאושש מהמכה הזאת”.

אתה בכדורגל הרבה זמן, באירופה הרבה שנים. לאן הולך עולם הכדורגל?
”בספרד הייתי בקשר עם אנשים בהתאחדות והנהלת הליגה, סוכנים ושחקנים. כולם מודעים למצב, הרבה קבוצות בליגה השנייה יצאו לחל”ת והממשלה עזרה להם. בגדול מתחילת הדרך הם אמרו שהם חייבים לסיים את העונה על המגרש. הם עשו מאמצים אדירים ונראה שזה הולך לשם, אם לא תהיה התפרצות נוספת. הענף קיבל מכה כלכלית קשה, כולם ירגישו את זה בכיס. המטרה היא לנסות לחיות עם הווירוס הזה ולהבין שכן יהיה אפשר עד שימצאו תרופה. אני מסכים עם עצירת הכדורגל מההתחלה, אבל כן צריך להחזיר אותו ולסיים את העונה, גם בלי קהל, למרות שזה מצער”.

בתקופה האחרונה כשבילית בארץ הרבה שחקנים סיכמו והוציאו חולצות מהארון, יצא לך להרהר על הקריירה שלך?
”בהחלט. אנשים מעלים דברים, סרטונים ברשתות החברתיות שאני שכחתי מהמשחקים והסטטיסטיקות. יצא לנו להסתכל על תמונות, סרטונים ומשחקים. זו הייתה תקופה מאוד יפה שתלווה אותי לכל החיים. במיולד התקופות שלי בארץ ובספרד. היו המון רגעים בהסגר שכן הסתכלנו על העבר”.

היה לך רגע שזכרת במיוחד? פלאשבק לעבר?
”גם בערוצי הטלוויזיה הראו קצת נוסטלגיה. יש לנו קבוצת ווטסאפ עם כל שחקני העבר של הפועל חיפה, רן בן שמעון, אורן זיתוני, אורן ניסים, עופר טלקר ועוד. העברנו תמונות וחוויות כשהיינו ילדים, כשהייתי בן 18-19 הייתה לי תקופה מדהימה בהפועל חיפה בעונת האליפות עם חדר הלבשה מדהים. אבל בעיקר נזכרתי בתקופה שלי במכבי חיפה. גם בספרד נזכרתי ברגעים הגדולים, נכון שהייתה לי קריירה מיוחדת שמעט מאוד זוכים לה, למעלה מ-300 הופעות בליגה הספרדית, אבל תמיד חוזרים לילדות. נצרת עילית, דרך הפועל חיפה ומכבי חיפה, נבחרת ישראל. היו הרבה רגעים”.

כל השהות הארוכה בישראל תגרום לך לעשות קאמבק?
”אני חושב שזה מרגיש אחרת. כמה שאני אוהב את ספרד והיא נתנה לי המון, ישראל זה הבית. זו מחשבה שהתבשלה אצלי בלי שום קשר בשנה האחרונה. יש לי זוגיות בארץ, הילדים שלי גדולים. אני משכנע את הבת האמצעית שלי להתגייס, היא בת 17 כרגע. יש מחשבה לעבוד גם בארץ וגם בחו”ל”.

אביגיל רביבו ודודו אוואט (אינסטגרם)אביגיל רביבו ודודו אוואט (אינסטגרם)

“לא צריך יותר מ-2-3 זרים”

מה דעתך על הכדורגל הישראלי?
”דווקא ממשבר אפשר לאסוף את הדברים החיוביים. בכדורגל הישראלי רואים שקבוצות עם חמישה ושישה זרים לא מצליחות להשתלב באירופה, בליגת האלופות ובליגה האירופית. זה הזמן שהתקציבים יירדו משמעותית. זה הזמן להוריד את כמות הזרים, לתת צ’אנס לשחקנים צעירים, וככה נוכל לבנות שחקנים ישראליים תוצרת בית שבסופו של דבר יתקדמו ויקדמו את הקבוצות, ובסופו של דבר את נבחרת ישראל, ההיררכיה הכי גבוהה במדינה. זה משבר שיכול לעזור”.

לכמה זרים היית מוריד?
”לא צריך יותר מ-2-3. אם קבוצה תגיע לליגת האלופות אולי שיאפשרו לה להחתים עוד. זה לא נשמע הגיוני, אבל בהחלט הייתי מוריד ב-2 זרים”.

שרי מול ז'וסוואה (חגי מיכאלי)שרי מול ז'וסוואה (חגי מיכאלי)

זה יכול לפגוע בך.
”מה שחשוב לי תמיד זה לייצג את הכדורגל הישראלי, זה יכול לתרום. יש הרבה שחקנים מוכשרים שלא מקבלים דקות ונעלמים בדרך. זה לא תורם להתפתחות הכדורגל הישראלי. אם הקבוצות היו מגיעות כל שנה למפעלים האירופיים זה היה בסדר. סך הכל אני בטוח שלקבוצות יהיה כסף מספיק גדול כדי לרכוש ישראלים טובים, וקבוצות קטנות ישאילו ממחלקות נוער מהבכירות בישראל. זה הזמן לגדל שחקנים תוצרת הבית. הקורונה נתנה לכולם להבין שצריך לסמוך על תוצרת בית, צריך ללכת לכוון הזה. יש דור טוב שרוצה לעבוד ולהצליח, אבל כשיש 4-6 זרים זה מאוד קשה ששחקנים מוכשרים ישתלבו בגיל צעיר בקבוצות. בעולם יש כוכבים בגילאים 18-20, ולא צריך להיות בגיל 24 כדי לפרוץ. מעט מאוד קבוצות בארץ משלבים שחקנים בגיל כזה”.

מה עוד היית משנה?
”יש הרבה דברים. אנחנו רוצים להשתלב ולהתקדם. אני חושב שצריכה להיות מחשבה איך לגדל שחקנים, איך לחייב בעלי קבוצות לנתב תקציב שמגיע מהטוטו והטלוויזיה למחלקות הנוער. לאו דווקא מכבי תל אביב או מכבי חיפה שמשקיעות כסף אדיר במחלקות הנוער, זה צריך להיות חובה אצל כולם, לבנות תקציב מינימום שיושקע לזה. בליגה הספרדית, כל קבוצה בליגה הראשונה אין דמי חבר בקבוצת נערים. זה יוצר מקצועיות, אין קשרים ואין כלום. אם הילד לא מספיק טוב אז הוא לא מספיק טוב, וככה המועדון יכול להשקיע במי שהוא רוצה בלי לקחת מהם כסף, וגם אם הילד לא יגיע כי זה לא חוג”.

שחקני מכבי ת"א ובית"ר ירושלים. גם הקטנות צריכות להשקיע בנוער (דן יידוב)שחקני מכבי ת"א ובית"ר ירושלים. גם הקטנות צריכות להשקיע בנוער (דן יידוב)

“שוערים צריכים לקבל צ’אנס”

מה דעתך על רמת השוערים בישראל?
”יש שוערים טובים. יש לנו מאמני שוערים טובים, אני מדבר עם לא מעט כאלו שיוצאים להשתלמויות. כל מועדון עובד לפי צורת עבודה אחת, אבל כן צריך לעבוד בצורה שונה בנבחרות כדי לגדל דור שוערים טוב יותר. בזמנו רציתי להקים אקדמיה לשוערים בישראל, כבר היו לי את כל התכניות מוכנות עם כל מה שצריך. אז נעשה זאת כעת במתכונת אחרת. יש לי מחשבה על פרויקט לגבי שוערים, זה בתהליך מאוד מתקדם כרגע מבחינתי. מקום למצוינות לשוערים”.

רואים הרבה שוערים זרים בישראל, מה דעתך?
”יש שוערים טובים בארץ שצריכים לקבל צ’אנס. במחלקות נוער יצא לי לראות משחקים ויש שוערים טובים שרוצים לעבוד, ויש שוערים מאוד טובים בליגת העל. זה התפקיד של מחלקת נוער, לייצר ולייצא שחקני בית. צריך לעבוד נכון ומקצועי ולהשקיע בסקאוטינג, זה המפתח. מעקב אחרי שחקנים ושוערים. יש המון כישרונות, צריך להאמין בהם ולעבוד איתם נכון. צריך סבלנות. גם אני כשהתחלתי את הקריירה היו לי משחקים לא טובים וצריך לבחון לאורך זמן. במכבי ת”א לדוגמה, דניאל טננבאום לא היה בתכניות ושבר שיא עולמי. הוא נמצא בקבוצה הגנתית מעולה אבל הוא עשה עונה פנטסטית, זה רק מוכיח שזה שווה לתת צ’אנס”.

טננבאום. שיא עולמי (רדאד ג'בארה)טננבאום. שיא עולמי (רדאד ג'בארה)

“הוועדה לא מתנהלת איך שהייתי רוצה”

אתה בוועדה המקצועית בהתאחדות. עדיין לא יודעים מה לעשות עם המאמן הלאומי, מה דעתך?
”צריך לחשב מסלול מחדש. זה לא סוד שהנבחרת הגיעה לפלייאוף, אבל התוצאות לא היו כפי שציפינו. זה תהליך ודרך ובתוצאה הסופית הגענו לפלייאוף אבל זה קרה דרך ליגת האומות בלבד. התחלנו תהליך, משהו שלא היה בכדורגל הישראלי עדיין, עם מנהל מקצועי. בסך הכל נעשו פה דברים. יכולנו להפיק יותר. המשבר נתן לנו לחשב מסלול מחדש ולראות לאן הולכים מכאן. עדיין לא נקבעה פגישה לגבי עתידו”.

צריך ללכת על מאמן ישראלי?
”כרגע אי אפשר לקבל החלטה מיידית. אני חלק מוועדה וצריך לחשב מסלול מחדש. מחכים לראות שהליגה תחזור ואז נשב וכל אחד יגיד את דעתו. צריך לקחת בחשבון את הצד המקצועי עד כה ולראות מתי ישחקו את הפלייאוף”.

אוואט מגיע לוועדה. "התוצאות לא היו כמו שציפינו" (איציק בלניצקי)אוואט מגיע לוועדה. "התוצאות לא היו כמו שציפינו" (איציק בלניצקי)

מה לדעתך על וילי רוטנשטיינר?
”הוא עובד בצורה שונה ממה שהיינו רגילים בישראל. נעשו דברים בנבחרות הצעירות והשתנתה התבנית. בתקופה שהנבחרת הבוגרת הייתה פעילה אז הוא התמקד בה. המטרה שלשמה הוא בא זה לבנות תשתיות, משהו שלא היה. מלמטה כלפי מעלה. בתקופה האחרונה הוא הבין את זה והמטרה שלו היא להכשיר מאמנים, לבנות תכניות אימונים למחלקות הנוער. בוועדה הראשונה שבה הייתי חבר המטרה הייתה למצוא מנהל מקצועי לפי פרמטרים מסוימים, והיינו 5 אנשים בשיתוף פעולה עם שינו זוארץ. הגענו להחלטות, כל אחד אמר את דעתו. הוועדה עשתה עבודה יוצאת מן הכלל לפי הפרמטרים שנתנו לנו. לאחר מכן היא התפרקה והוקמה וועדה חדשה. ברגע שהבנתי שהוועדה הקודמת השלימה את המטרה שלה, פירקו אותה והגדילו את הוועדה. הבנתי שאני לא יכול לתרום יותר ממה שתרמתי והצעתי להתפטר. מי שהחזיר אותי אלו שינו זוארץ ואלי אוחנה והסכמתי לחזור. כיום, הוועדה הזו לא מתנהלת לפי איך שהייתי רוצה. היו דיונים מאוד מעמיקים ורציניים והיום כבר אין כאלו”.

יצא לך לדבר עם אורן חסון?
”לא, לא יצא לנו. לא הסתדר. אני חושב שכרגע הדברים לא מתנהלים כמו שאני חושב שצריכים להיות”.

האם וילי במו”מ על המשך דרכו?
”כל אחד צריך לדאוג לפרנסתו. אני מקווה שהם יגיעו להסכם, חשוב שיוסכם התהליך הזה. אנשים יכולים להיות מרוצים מווילי. כמי שמכיר את הכדורגל הישראלי מבפנים אני מאוד מרוצה מווילי, אנחנו צריכים לדחוף אותו להספק יותר גבוה, שיתמקד יותר במחלקות הנוער אבל הוא איש מקצוע מהשורה הראשונה”.

רוטנשטיינר. "צריכים לדחוף אותו להספק גבוה יותר" (חגי מיכאלי)רוטנשטיינר. "צריכים לדחוף אותו להספק גבוה יותר" (חגי מיכאלי)

אתה תדרוש לשינוי בוועדה?
”היא צריכה להיות יותר אפקטיבית. היא איבדה מהזהות שלה ומהאפקטיביות. אני לא מרגיש יעיל, אלא שהדברים נעשים לא בצורה שבה התנהלנו בוועדה הקודמת. היא צריכה להיות הרבה יותר פעילה, נגישה ומבקרת. כשהוועדה לא מעורבת בקבלת החלטות אז אין ועדה, יש יו”ר, מנכ”ל התאחדות וזהו”.

היית מנהל מקצועי בספרד, האם אתה רואה את עצמך משתלב בתפקיד מקצועי בארץ?
”זה מדגדג באצבעות ובלב. גם הניסיון שצברתי כשחקן ואחרי זה גם בניהול מקצועי ובקורסים ובלמידה שלי, זה יכול להיות”.

אתה עוקב אחרי יוסי בניון ואתה בקשר טוב איתו, זו שנה ראשונה שלו כמנג’ר.
”יוסי זה יוסי, כולנו יודעים שאחרי הפרישה הוא רצה להיות המנג’ר של בית”ר ירושלים, המועדון הכי קשה וקהל שדורש הצלחה במיידי. הם פתחו לא טוב ואחר כך הם התיישרו וקיבלו החלטות יותר נכונות. יוסי בשנה הראשונה שלו מוכיח שהוא יכול להיות אחד המנהלים המקצועיים הטובים בארץ. אני מאמין שיוסי יהיה בתפקיד בכיר בקבוצה גדולה בחו”ל”.

יוסי בניון. "יהיה בתפקיד בכיר בחו"ל" (איציק בלניצקי)יוסי בניון. "יהיה בתפקיד בכיר בחו"ל" (איציק בלניצקי)

האם ברצלונה תיקח אליפות בספרד?
"אסור להספיד את ריאל מדריד. הבעיה שלה שיש לה פציעות אבל היא יכולה להדביק את הפער. הכל פתוח. ריאל לא אמרה את המילה האחרונה”.

במי פגעה יותר הקורונה?
”בכולם. זה עזר יותר למי שהיה למטה. זה זמן טוב לעשות בלאנס. מי שהתמודדה עם הירידה זה עשה לה טוב. זה מאוג קשה להגיד כי קשה לדעת איך שמרו על כושר בתקופה זו”.

“בלבול צריך להמשיך? בוודאי”

בארץ מי תיקח את האליפות לדעתך?
”אני מקווה שמכבי חיפה. אין ספק ש-6 נקודות ברמות האלה זה הרבה. אני מאוד מקווה שמכבי חיפה תזכה באליפות”.

מרקו בלבול צריך להמשיך עוד עונה?
"בוודאי, ללא ספק. מה שהוא עשה בעונה וחצי זה מדהים. מי שמגיע בחצי עונה רק מרוויח. הוא הביא אותה להיות צמודה למכבי תל אביב, וגם הוא בנה חדר הלבשה עם לא מעט בעיות בשקט שלו, הוא הצליח לשמור על כולם חדים. ירדן שועה הוא כשרון אדיר אבל הוא שחקן צעיר שהגיע רק בשנה שעברה מבני יהודה. אף שחקן לא מעל המערכת, בטח לא שחקן צעיר כזה. ההתנהלות של מרקו הוכיחה את עצמה”.

מרקו בלבול. "ההתנהלות הוכיחה את עצמה" (חגי מיכאלי)מרקו בלבול. "ההתנהלות הוכיחה את עצמה" (חגי מיכאלי)

מה דעתך על ג’וש כהן?
"הוא מצוין. הוא עושה עבודה נהדרת. יצא לי לדבר עם גיורא אנטמן, הוא מחזיק ממנו, זו הברקה”.

“צריך לשנות את הבירוקרטיה”

הצבעת בבחירות?
”כן, לביבי”.

נתניהו. "שמורה לו זכות החפות" (רויטרס)נתניהו. "שמורה לו זכות החפות" (רויטרס)

אין לך בעיה שהוא ימשיך לכהן תחת כתב אישום?
”גם כשזה נראה לא טוב הוא קורץ מזן אחר. ללא ספק הוא הוכיח. המשפט קטן עליו, שמורה לו זכות החפות. אם החוק אומר שהוא יכול לכהן הוא ראוי להיות ראש ממשלה, ושיוכיח את חפותו בבית המשפט”.

בזמנו תמכת באורלי לוי, מה דעתך על הזגזוג שלה?
”אני מאוד הופתעתי שהיא הלכה עם מרץ והעבודה. כשהיא רצה עם גשר בתור סיעה יחידה אז היא הלכה ימינה. היא הגיעה מבית ימני. זה היה תרגיל פוליטי סך הכל. היא לא עברה את אחוז החסימה ולפי כל הסקרים אף אחד מהם לא היה עובר אז לפחות היא הצילה את מפלגת גשר שתוכל להשפיע בממשלה הבאה. אני מחזיק מפוליטיקאים שיודעים להיות כאלה. מבחינתה היא עשתה מהלך מבריק. הם לקחו את כל המצביעים ביחד כדי ש-3 המפלגות יעברו את אחוז החסימה. אם היא הייתה מספיק אינטליגנטית כדי להכניס סעיף שהיא יכולה לפרק אחרי הבחירות זה מעולה. היא ידעה שזו הייתה הדרך להיכנס לכנסת, ופוליטיקאים מתנהגים כמו שהם צריכים, משקרים כדי לקבל כוח ולהשפיע. אני מקווה שהממשלה תשפיע, יש לנו מדינה יפה. צריך לשנות את הבירוקרטיה, במיוחד כלפי נכים ואנשים מבוגרים. יש לנו מדינה טובה”.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */