יום שישי, 19.04.2024 שעה 06:19

אחד מי יודע: סיפורים של מספרי חולצות בכדורגל

הנאחס, המחווה לאוהדים, שוער עם 11, פלונטר מראדונה, התרגיל בחשבון, קוסמים עם 7 על הגב, מוות מהרעלה ומלדיני שלא לובש 3. וגם: אי אפשר בלי קובי

|
הסיפורים שמאחורי המספרים (גרפיקה: קרולינה אריכמן)
הסיפורים שמאחורי המספרים (גרפיקה: קרולינה אריכמן)

“אחד מי יודע” הוא פיוט שנכתב בימי הביניים ותמיד כיף לפזם אותו על בטן מלאה בליל הסדר. אז חוץ ממדיא, שבטיא, כוכביא, דבריא, ירחי לידה, ימי מילה, ימי שבתא, סדרי משנה, חומשי תורה, אמהות, אבות, לוחות הברית ואלוהינו – גם בספורט יש מספרים ששווה להתעכב עליהם לכבוד החג. קבלו 13 סיפורי מספרי חולצות. 

13: כיום קצת קשה לחשוב על מצב כזה, אבל עד 1965 לא היו מותרים חילופים במהלך משחק. השחקנים שעלו בהרכב לבשו חולצות מ-1 עד 11. המחליף הראשון לבש על הגב את המספר 12 וכאשר נכנס מחליף שני הרבה פעמים הוא לבש את המספר 14, בשל האמונה הטפלה שהמספר 13 מביא מזל רע.

12: קבוצות לא מעטות ברחבי העולם בוחרות לא לשחק עם המספר 12 כמחווה לאוהדים שהם למעשה “השחקן ה-12”. בין הקבוצות האלה ניתן למצוא את באיירן מינכן, לאציו, אטאלנטה, פארמה, טורינו, פיינורד, פ.ס.וו איינדהובן, פנרבחצ’ה, בשיקטאש ועוד.

אוהד ורדר ברמן עם הכיתוב "אנחנו" ומספר 12 (מערכת ONE)אוהד ורדר ברמן עם הכיתוב "אנחנו" ומספר 12 (מערכת ONE)

11: שוער נבחרת פורטוגל, רוי פטריסיו, לובש בוולבס את החולצה מספר 11, מספר לא שגרתי עבור שוער. הסיבה? מספר 1 הופרש כמחווה לקארל איקמה, השוער שחלה בלוקמיה ונאלץ לפרוש ב-2018.

רוי פטריסיו. שוער מספר 11 (רויטרס)רוי פטריסיו. שוער מספר 11 (רויטרס)

10: ב-2001 החליטה ההתאחדות הארגנטינאית שאף אחד בנבחרת לא ילבש יותר את המספר 10 כמחווה לדייגו ארמנדו מראדונה. הסגל למונדיאל 2002 כלל 23 שחקנים ממספר 1 עד 24, ללא המספר 10. פיפ”א התנגדה ובסופו של דבר אריאל אורטגה קיבל את הכבוד. מאז לא מעט שחקנים של האלביסלסטה לבשו את המספר המכובד, כולל ליאו מסי.

9: החלוץ הצ’יליאני איבן זמוראנו נאלץ לוותר על מספר 9 ב-1997 כאשר רונאלדו הצטרף. מה הוא עשה? לבש את המספר 18, כאשר פלוס מחבר ביניהן והרי לכם 1+8. גם חולצה וגם תרגיל בחשבון לבית הספר היסודי.

8: אמנם לא כדורגל אלא כדורסל, אבל המספר 8 קיבל משמעות מצמררת בתחילת השנה עם מותו של קובי בראיינט. גם 24 היה מספר אותו לבש “בלאק ממבה” שנהרג בהתרסקות מטוס בלוס אנג’לס ביחד עם בתו ג’יאנה, שלבשה את המספר 2. ב-24.2 נערך טקס מרגש לזכרם.

7: המספר האיקוני של מנצ’סטר יונייטד, שמאז עזיבתו של כריסטיאנו רונאלדו ב-2009 לא קיבל שחקן ראוי. במשך השנים לבשו אותו אגדות כמו ג’ורג’ בסט, בראיין רובסון, אריק קאנטונה, דייויד בקהאם ורונאלדו. עם אלכסיס סאנצ’ס זה לא הצליח.

6: הבלם הברזילאי אלדאיר שיחק ברומא בין 1990 ל-2003. המועדון החליט שאף אחד לא ישחק יותר עם 6, עד שהגיע הקשר ההולנדי קווין סטרוטמן וקיבל מאלדאיר את ברכתו.

אלדאיר שומר על הנרי (רדאד ג'בארה)אלדאיר שומר על הנרי (רדאד ג'בארה)

5: זינדין זידאן הגיע לריאל מדריד ב-2001 ושבר את שיא ההעברות העולמי. המספר 10 היה תפוס על ידי לואיס פיגו, אז זידאן לקח את המספר 5, שבדרך כלל מיועד לשחקני הגנה, הכי רחוק מהברק שזיזו הביא למספר ה”אפור” הזה.

4: הסיפור הבא מגיע אלינו מסקוטלנד. קפטן דנפרמלין נורי מקאתי נמצא מת בביתו ב-1996 מהרעלת פחמן חד חמצני. בסקוטלנד נהגו לשחק אז עם מספרים קבועים של 1 עד 11 והשתמשו ב-12 במקום למשך אותה עונה.

3: מילאן שמרה על מספר 3 של פאולו מלדיני מאז פרישתו ב-2009 עבור אחד מילדיו. דניאל מלדיני בן ה-18, שערך בחודש פברואר את הופעת הבכורה מול ורונה, לובש דווקא את המספר 98, אולי כי 3 לא מתאים לקשר התקפי, על אף הייחוס המשפחתי.

2: דני אלבס לבש במשך ארבע עונות את המספר 2 בברצלונה, אבל זה לא היה המספר היחיד שלו. הוא התחיל עם המספר 20, עבר ל-2 כשמרטין קאסרס פינה אותו ואז עסק במחוות. הוא עבר ב-2013 ל-22 כמחווה לאריק אבידל, לו הציע גם לתרום כבד לאחר שהצרפתי חלה בסרטן. ב-2015/16 לבש את המספר 6 לאחר שצ’אבי עזב.

אלבס (משמאל). מחליף מספרים גמו גרביים (רויטרס)אלבס (משמאל). מחליף מספרים גמו גרביים (רויטרס)

1: רוג’ריו סני הוא אגדה בברזיל. השוער פרש בגיל 42 ב-2015 עם יותר מ-1,200 הופעות בסאו פאולו ו-131 שערים. ומה מיוחד במספר שלו? הוא לבש את המספר 01 ולא 1, כיאה לשוער מיוחד שגם כובש שערים. מספר 10 של השוערים אם תרצו.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */