יום חמישי, 18.04.2024 שעה 05:08

הקרב לטוקיו בין החברות הטובות שהפכו ליריבות

הלילה: שיוט המדליות באליפות העולם באוסטרליה והדרמה בין ספיצ'קוב לדריהן בשיאה, כשהאחרונה רוצה לזכות בזהב ובכרטיס לטוקיו. וגם: האם צוברי יזכה?

|
נוי דריהן וקטי ספיצ'קוב (ROBERT HAJDUK - RSX CLASS ו-SAILING ENERGY)
נוי דריהן וקטי ספיצ'קוב (ROBERT HAJDUK - RSX CLASS ו-SAILING ENERGY)

זה סיפור על שתי חברות ילדות שהיו חלק מחבורת גולשות מגובשת שעבדה בנבחרת אחת. אותה הנבחרת שהתפרקה בגלל פרשה של יחסים אסורים שהתפתחו בין אחת מהן למאמן הנבחרת, בשיאו של מאבק ספורטיבי סביב הכרטיס הבודד לאולימפיאדת טוקיו. הלילה (בין שישי לשבת) המאבק הזה יגיע לשיאו, עם שיוט המדליות באליפות העולם באוסטרליה, שיכריע סופית מי מביניהן תטוס ליפן בקיץ הקרוב - קטי ספיצ'קוב, שזכתה במדליית הכסף באליפות העולם הקודמת, או נוי דריהן שהולכת בכל הכוח על מדליית הזהב בתחרות הנוכחית.

קטי ונוי גדלו ביחד באילת. הן תמיד היו ביחד, אבל עכשיו הן יריבות האחת של השנייה. כל זה קרה בגלל הטלטלה שהובילה פרשת היחסים האסורים בנבחרת הגלישה לנשים, במרכזה עמדו קטי ספיצ'קוב ומאמן הנבחרת פייר לוקט, שהתאהבו זו בזה תוך כדי העבודה המשותפת ואף ניהלו רומן סודי הרחק מעיני הגולשות ואנשי איגוד השייט. רומן שהיה אסור על פי הקוד האתי של הנבחרת בגלל יחסי מרות.

חולדאי: אירוע נהדר, הכולל גם 500 רצים

כשהפרשה התפוצצה אחרי אליפות העולם הקודמת, במובן מסוים לכל אורך הדרך נוי דריהן הייתה הדומיננטית יותר מבין הגולשות האחרות, במסגרת המאבק שהן ניהלו מחוץ למים נגד ספיצ'קוב. כולן טענו, ללא יוצא מן הכלל, כי הרומן הזה לכאורה העניק יתרון לספיצ'קוב בזכות הקרבה שלה למאמן. באליפות ישראל האחרונה שנערכה בחיפה דריהן אף הייתה זו שירדה בהפגנתיות מהפודיום, לכאורה כמחאה על כך שספיצ'קוב עמדה בראשו והוכתרה כאלופת ישראל.

מאז נודע לכולם על הרומן, בסביבת הגולשות היו כאלה שדרשו מהאיגוד לאפס את הניקוד ולפתוח מחדש את המאבק על הכרטיס למשחקים האולימפיים, אך באיגוד דחו את ההצעה אחרי שזו נשללה במסגרת ועדה מיוחדת שדנה בסוגיה. גורמים באיגוד אמרו לגולשות: "אתן רוצות לנצח את קטי? תנצחו אותה בים. לא בדיבורים, לא בוועדה ולא בבית המשפט".

נוי דריהן וקטי ספיצ'קוב (אינסטגרם)נוי דריהן וקטי ספיצ'קוב (אינסטגרם)

וזה בדיוק מה שדריהן עושה. לאורך אליפות העולם הנוכחית באוסטרליה, נוי דריהן בת ה-22 הצליחה לשמור על המקום הראשון מבין כל הגולשות האחרות בעולם, והיא עשתה זאת בידיעה שרק מדליית הזהב תעזור לה לקחת את הכרטיס האולימפי היוקרתי מספיצ'קוב בת ה-20, רגע לפני סגירת המאבק.

עד לתחרות הזו, קטי ספיצ'קוב צברה 47 נקודות במסגרת הקריטריון שנקבע על ידי איגוד השייט, בעוד שדריהן אספה רק 3 נקודות מנגד, כך שמדובר בפער משמעותי ובלתי ניתן לסגירה, כך שרק זכייה באליפות העולם תאפשר לה לנסוע במקומה. ומה יקרה אם דריהן תזכה במדליית הכסף באליפות? ובכן, דריהן תקבל 35 נקודות, כך שיהיו לה 38 סה"כ - וזה כאמור לא יספיק לה כדי להופיע במשחקים האולימפיים הקרובים.

למעשה, על פי שיטת חישוב הנקודות, לאף אחת מהגולשות בנבחרת אין סיכוי מתמטי לזכות בכרטיס לאולימפיאדת טוקיו, אלא אם כן מישהי מהן זוכה במדליית הזהב באליפות העולם. על פי אופן ההכרעה שנקבע מראש, סוכם באיגוד כי מי שתהפוך לאלופת העולם תזכה בכרטיס למשחקים האולימפיים, משום שזכייה שכזאת הוגדרה כ"בלתי ניתנת לערעור". בקיצור, זהב או או כלום.

נוי דריהן (עמית שיסל )נוי דריהן (עמית שיסל )

אם דריהן באמת תצליח לסיים במקום הראשון על הפודיום בתום שיוט המדליות שייערך לפנות בוקר, היא תחולל רעידת אדמה ענקית. כי מעבר להישג היסטורי שיכניס אותה להיכל התהילה של גלישת הרוח ויציב אותה בשורה אחת עם הגדולות ביותר, זו תהיה לכאורה גם סוג של "נקמה".

למה נקמה? כי חוץ מהטענות של הגולשות על כך שהיחסים האינטימיים האסורים בין קטי לפייר השפיעו על הדירוג שלה, משום שלטענתן היא לכאורה זכתה ל"יחס מועדף" מהמאמן - במשך תקופה הגולשות האחרות טענו כי האיגוד לא טיפל בהן כראוי. הן הלינו על כך שספיצ'קוב המשיכה להתאמן תחת פייר לוקט כרגיל, בזמן שהן נותרו בלי אף גורם מקצועי שילווה אותן ויאמן אותן להמשך התחרויות.

האיגוד חיפש מאמן חדש לנבחרת ובשלב מסוים מינה את לי קורזיץ שתאמן את את הגולשות. קורזיץ לקחה על עצמה את המשימה לאסוף את השברים אחרי הטלטלה שעברה נבחרת הנשים, אבל התקשתה להשפיע ומהר מאוד גם הרימה ידיים, תוך שהסבירה לאנשי האיגוד: "רעשי הרקע מסביב לא מאפשרים לי להמשיך". אלא שקורזיץ בסוף גם חזרה בה, לקחה עליה את הנבחרת ביחד עם ערן סלע, וביחד הם הצליחו להחזיר את הגולשות למסלול. לבנות אמרה קורזיץ בשיחות סגורות: "אני רוצה שתביאו מדליה, לא באתי להעביר את הזמן. אני רוצה אנרגיות חיוביות". ואכן, מי שהייתה ארבע פעמים אלופת העולם בעברה כגולשת, ביממה הקרובה עשויה להשלים דאבל עם זכייה במדליה עולמית גם כמאמנת. לא ייאמן.

קטי ספיצ'קוב ונוי דריהן (SAILING ENERGY)קטי ספיצ'קוב ונוי דריהן (SAILING ENERGY)

בתקופה האחרונה ספיצ'קוב כבר לא הייתה חלק מהנבחרת. מעבר לזה שהיא התאמנה באופן פרטני, בזמן שכל הגולשים הישראלים קיימו ארוחות משותפות והשתתפו בסדנאות ובפעילויות חברתיות אחרות, היא לא הופיעה שם. היחסים בינה לבין הגולשות האחרות כבר לא מה שהיו.

לפני הפרשה, ספיצ'קוב ודריהן היו חברות טובות, הן גדלו באותה העיר והגיעו להישגים גדולים בצעירותן באותו ענף ספורט. שתיהן קטפו מדליות באליפויות העולם ובאליפויות אירופה, כך שב-2016 הן אפילו הופיעו ביחד על הפודיום באליפות העולם לנוער, זו לצד זו, כאשר ספיצ'קוב זכתה במדליית הזהב ודריהן בכסף. שתי הגולשות הללו היו הבולטות ביותר בדור החדש שצמח בענף.

כעת שתיהן נמצאות בבמה המרכזית והגדולה ביותר, אחת נגד השנייה, ראש בראש באליפות העולם לבוגרות. אם דריהן תמשיך לשמור על המקום הראשון גם אחרי שיוט המדליות, תתרחש סיטואציה הזויה לפיה אלופת העולם בגלישת רוח "תגנוב" את הכרטיס לאולימפיאדת טוקיו מסגנית אלופת העולם, בהפרש של כמה חודשים ספורים. ספק אם מישהו בענף העלה על דעתו שתסריט שכזה יכול להתממש.

כשהשמועה על הרומן בין ספיצ'קוב ללוקט הגיעה לאוזני יו"ר איגוד השייט, גילי אמיר, זה קרה בחודש ספטמבר האחרון. זו הייתה שמועה כי המאמן לא דיווח על כך לממונים עליו. אז מה עשה גילי אמיר? פנה למנהל המקצועי אלי צוקרמן וביקש ממנו לבדוק את היתכנות השמועה דווקא מול נוי דריהן, שהייתה אז חברתה הטובה של קטי כאמור. נוי, מצידה, אמרה לו כי היא מרגישה שיש מתח ביניהם. מאוחר יותר, דריהן סיפרה בפני הוועדה שמונתה לחקור את הפרשה כי "אלי ייעץ לי שלא להתלונן מכיוון שאין לי הוכחה מוחשית".

נוי דריהן וקטי ספיצ'קוב (אינסטגרם)נוי דריהן וקטי ספיצ'קוב (אינסטגרם)

אחרי השיחה בין צוקרמן לדריהן, באיגוד פנו למאמן, שבתחילה הכחיש את הקשר אך מאוחר יותר אישר כי היו יחסים אינטימיים בינו לבין ספיצ'קוב, כפי שחשדה חברתה לנבחרת. עוד באותו היום, אמיר וצוקרמן החליטו ביניהם להשאיר את המידע חסוי עד לאחר אליפות העולם, כיוון שהגולשות בדיוק התכוננו לתחרות והם חשבו שפיצוץ הסיפור בשלב הזה יוביל לכאוס. באותה התחרות, שנערכה כשבועיים לאחר שנודע לאיגוד על הרומן, ספיצ'קוב זכתה במדליית הכסף - בו בזמן כשמתחת לפני השטח האדמה בערה.

קברניטי האיגוד העדיפו "לטאטא" את הסיפור על הרומן, במקום להתמודד איתו ולנהל את המשבר בזמן אמת. זו הייתה טעות קריטית. הרי תראו לאן זה הגיע - העימות הפך למכוער, הבנות הקליטו את פייר לוקט בסתר והכל התפוצץ בעוצמות גבוהות הרבה יותר. כל זאת, כאשר אי אפשר היה להתעלם מהעובדה שבהנהלת האיגוד יושבות שתי אימהות של בנות הנבחרת, כאשר אחת מהן היא ענבל דריהן, דבר שלדעת רבים אינו תקין.

שחר צוברי (רדאד ג'בארה)שחר צוברי (רדאד ג'בארה)

בעקבות פיצוץ הפרשה אחרי אליפות העולם, הסערה הייתה גדולה וכל המאבק על הקריטריון יצא מגבולות גזרת הספורט ההוגן. אבל בתה של ענבל, נוי, נלחמת מחדש גם במסגרת החוקים הקיימים. הלילה דריהן תתמודד על מדליית הזהב מול ליליאן דה ז’וס ההולנדית, כאשר לשתיהן יש 34 נקודות. אם הישראלית תסיים ראשונה על הפודיום? היא תיקח מספיצ’קוב את הכרטיס למשחקים האולימפיים וזה יהיה אחד מהסיפורים הגדולים של השנה.

תוך כדי התחרות היום (שישי), כשספיצ'קוב הבינה כי דריהן לא עוצרת וממשיכה לשמור על ההובלה, היא פתחה מבערים וניסתה לעצור אותה בכוחות עצמה. בשיוט ה-11 התפתח בין השתיים קרב ישיר ומותח במים, בסיומו ספיצ'קוב ניצחה את השיוט ודריהן הגיע מיד אחריה במקום השני, אך זה לא ממש עזר לה למנוע ממנה להגיע לשיוט המדליות מהמקום הראשון בדירוג הכללי.

בשיוטים מהסוג הזה יש גם טקטיקה. לכן כעת עולה השאלה האם ספיצ'קוב תחליט לפתע לחבל בשיוט האחרון של דריהן ולחסום לה את הרוח, כמו שעשה בעבר שחר צוברי לנמרוד משיח במאבקים הללו. הדבר אומנם אסור על פי החוק, אבל לא פעם גולשים מסוימים שלחו את חבריהם ממדינות אחרות "להפריע" ליריב שמתחרה איתם וכך השיגו את מטרתם בדרך עקיפה.

שחר צוברי (אחמד מוררה)שחר צוברי (אחמד מוררה)

אם זה אכן יקרה, לא בטוח שהסיפור הזה יסתיים רק על פי התחרות בעומק הים. לא מן הנמנע שההכרעה תגיע בכלל מהוועדה המקצועית של האיגוד, או אפילו מבית המשפט.

ועוד עניין אחד לסיום, אבל חשוב ומשמעותי לא פחות. הגולש הוותיק שחר צוברי זכה בכרטיס למשחקים האולימפיים בטוקיו והוא יהיה הראשון מהענף שירשום הופעה רביעית במעמד, בגיל 33. מדובר בגולש שהוא אגדה. גולש שנהנה מהדרכתו של מאמן ענק כמו גור שטיינברג, שעוד יחזיר את גלישת הרוח לכותרות אחרי שנפרד מג'וב בהיי טק עבור המשימה הלאומית והצליח להוביל נבחרת מדהימה עם הרבה פרגון קדימה.

צוברי, המדליסט האולימפי מבייג'ין 2008, יתחרה לפנות בוקר על מדליית הארד באליפות העולם וינסה לעלות שוב על הפודיום העולמי לראשונה מזה 12 שנה. ומי יודע, אולי בקיץ הוא גם יעלה על הפודיום האולימפי לראשונה מזה 12 שנה.

אסור לפספס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
נגןאיראן: השוער ספג מכות רק כי חיבק אוהדת
איראן: השוער ספג מכות בגלל שחיבק אוהדת
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */