יום שבת, 20.04.2024 שעה 19:20

מסלול התנגשות נוסף: ישראל ואיראן בהיאבקות

מקרה סעיד מולאי יחזור על עצמו? המדינה שמסרבת להכיר בישראל עלולה להכריח את ספורטאיה להחרים יריבים אפשריים מארץ הקודש באליפות העולם בקזחסטן

|
סעיד מולאי ושגיא מוקי (רויטרס, חגי מיכאלי)
סעיד מולאי ושגיא מוקי (רויטרס, חגי מיכאלי)

האם באיראן יוותרו על הופעות של ספורטאים נוספים באליפויות העולם השונות? אחרי המקרה של סעיד מולאי, שערק ממולדתו לאחר שהמשטר האיראני כפה עליו שלא להתחרות מול שגיא מוקי באליפות העולם בג’ודו, כעת מגיעה תחרות נוספת בה ספורטאים איראנים, ככל הנראה, ייאלצו להימנע מלהופיע בה בגלל ישראלים. חמישה מתאבקים איראנים עשויים לפרוש מאליפות העולם בהיאבקות בגלל חמישה יריבים ישראלים בהם הם עלולים להיתקל בהגרלה.

במשך 40 השנים האחרונות איראן אוסרת על ספורטאיה להופיע מול ישראלים, בכל תחום, וכדי להימנע ממפגשים שכאלה הם נאלצים לפרוש או לביים פציעות. בימים הקרובים תיפתח בקזחסטן אליפות העולם בהיאבקות, שיש לה חלק משמעותי מאוד בהשגת הקריטריון למשחקים האולימפיים בטוקיו 2020, ולא ברור מה הספורטאים האיראנים יעשו הפעם. למולאי, כזכור, זה עלה באיבוד התואר אלוף העולם ולכן הוא לקח את ההחלטה להפסיק ולייצג את המדינה בגלל האיסורים הללו, אך לא ברור האם יהיה גם מתאבק שיקבל על עצמו החלטה דומה אחרי התחרות, או שיעלה לקרב מול ישראלי במהלכה, על אף האיסור.

שגיא מוקי לאחר הזכייה באליפות העולם

באליפות העולם בהיאבקות ישתתפו יורי קלשניקוב, שמתחרה באותה קטגורית משקל של 86 ק”ג בסגנון חופשי, בה יתחרה גם חסן יזדאני שנחשב לאלוף העולם ואלוף אולימפי. אם האיראני ייאלץ שלא להתחרות, ייתכן כי יאבד את הסיכוי לזכות במדליה אולימפית נוספת בטוקיו 2020. זו תהיה מכה קשה לאיראנים.

עוד מתאבק חזק שעשוי להיפגע מכך הוא סעיד עבדוואלי, מתאבק בסגנון יווני-רומי במשקל של עד 82 ק”ג שזכה גם כן במדליה אולימפית בריו 2016, אך הוא עשוי לקבל בהגרלה את איגור פטרישין הישראלי ולשכוח מהופעה חוזרת במשחקים האולימפיים, למרות שהוא נחשב ליריב טוב יותר מפטרישין על הנייר.

כמו כן, באחמן טיימורי הצעיר, שגרף מדליות באליפויות אסיה ב-79 ק”ג, עשוי לקבל בהגרלה את חנוך רחמין ולפרוש כבר בסיבוב מוקדם. המתאבק האיראני מוחמד עלי גראעי (77 ק”ג בסגנון יווני-רומי), שכבר זכה במדליית ארד באליפות העולם בעבר, יתפלל להימנע ממפגש עם רומן ז’רנוביצקי. רזה אטרי (57 ק”ג בסגנון חופשי) עשוי לקבל את דני פופוב ולפרוש על אף שהוא נמצא בכושר טוב לאחרונה.

סעיד מולאי מפסיד, מאס במשטר האיראני (רויטרס)סעיד מולאי מפסיד, מאס במשטר האיראני (רויטרס)

ההגרלות יתקיימו רק יום לפני התחרות, שתיפתח בסוף השבוע בקזחסטן - ומבחינת איראן העובדה שחמישה ספורטאים ישראלים יתחרו באליפות העולם בהיאבקות היא בעיה. מה שמעיד על כך יותר מכל הוא מכתבו של ראסול חאדם, האלוף האולימפי לשעבר ומי ששימש עד לא מכבר כנשיא איגוד ההיאבקות האיראני. במכתבו למועצה לביטחון לאומי הוא התריע: “אני בטוח שאתם מודעים לאיסור שיש על רבים מאלופי המדינה להופיע מול הציונים, אבל זה מעבר לאי-הופעה בתחרות אחת, זה משהו שיכול להשפיע על הכבוד והגאווה הלאומיים שלנו עם איבוד של קריטריונים למשחקים האולימפיים שאותם מקבלים באליפות העולם. זה איסור ששם את כל ההיאבקות האיראנית בסכנה”.

לפי דיווחים שונים, אותם קיבל ד”ר רז צימט, מתברר כי בדומה למה שהיה עם יו”ר איגוד הג’ודו העולמי מריוס ויזר, גם במקרה הזה איראן קיבלה אזהרה מיו”ר האיגוד העולמי בהיאבקות ננאד ללוביץ’. הוא הזהיר כי כל הספורטאים האיראנים עלולים לספוג הרחקה ארוכת טווח מהתחרויות בסבב העולמי אם יחרימו קרבות באליפות העולם הקרובה. בעבר, אגב, כבר הוטלה סנקציה שכזאת על איראן, כאשר המתאבק שלה עלירזה קרימי הפסיד בכוונה כדי להימנע ממפגש עם יריבו הישראלי יורי קלשניקוב באליפות העולם עד גיל 23 - והורחק מפעילות לכמה חודשים.

משה פונטי ומריוס ויזר, יו"ר איגוד ההיאבקות יפעל כמו מקבילו בג'ודו? (חגי מיכאלי)משה פונטי ומריוס ויזר, יו"ר איגוד ההיאבקות יפעל כמו מקבילו בג'ודו? (חגי מיכאלי)

האלוף האולימפי חאדם נחשב לאחד שנמנה גם כן מבין מבקרי המשטר האיראני, בדומה לג’ודאי סעיד מולאי. בעבר הוא שלח מכתב גם למנהיג העליון של איראן עלי חמינאי וביקש ממנו להפסיק את המדיניות הזו, אך בנאום שקיים חמינאי לפני כשנה הוא הצהיר כי סירב לבקשה. לפי האיראנים, לכאורה ישראל עשתה כל שביכולתה על מנת לשלוח כמה שיותר מתאבקים מטעמה לתחרות הזו. השאלה היא האם איראן שוב בדרך למסלול התנגשות עם ספורטאיה.

“קשה לדעת מה יעשו הספורטאים האלה”, אמר ד”ר רז צימט, המומחה לאיראן. “בשונה מהמקרה של סעיד מולאי, שהעביר מסרים כאלה ואחרים עוד לפני התחרות שלו, פה אנחנו לא מכירים פוטנציאל למקרה נוסף של מחאה דומה, פרט אולי למחאה של ראסול חאדם שהתפוצץ גם בשנה שעברה. האם זה יוביל לעריקה או רק למחאה פנימית? קשה לדעת, אבל זה שוב ממחיש את זה שהאיראנים לא מוכנים להתגמש בכל הנוגע לחרמות הללו. במשטר האיראני שוב צריכים להתמודד עם הדילמה האם להסתכן בסנקציות או בביטויי מחאה בתגובה לכך, ודי ברור שכרגע הכף נוטה לכיוון שימור העקרונות המהפכניים של המשטר - גם במחיר של נטילת סיכונים כאלה ואחרים”.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */