יום חמישי, 28.03.2024 שעה 16:20

במרחק נגיעה: רפאל נדאל זכה באליפות ארה"ב

הספרדי איבד יתרון שתי מערכות למדבדב, אך חזר בסט המכריע כמו שרק הוא יודע ועם 5:7, 3:6, 7:5, 6:4 ו-4:6 חגג בענק מייג'ור 19, אחד פחות מפדרר

|
רפאל נדאל עם הגביע (רויטרס)
רפאל נדאל עם הגביע (רויטרס)

וואו! זה באמת היה אחד מגמרי הגראנד סלאם הכי גדולים בשנים האחרונות, ובסיומו אחרי טניס משובח וקרב טיטאנים של 4 שעות ו-54 דקות, רפאל נדאל זכה באליפות ארצות הברית הפתוחה אחרי 5:7, 3:6, 7:5, 6:4 ו-4:6 בלתי נשכח על הדבר הבא של הטניס העולמי, דניל מדבדב, שהראה הלילה (בין ראשון לשני) שלעולם אסור להרים ידיים ועם קאמבק מטורף כמעט היסטוריה, אבל הפעם רק כמעט.

כל כך הרבה דרמות היו בקרב המרתק הזה ב”ארתור אש”, אך בשורה התחתונה – השור ממיורקה זכה בפעם הרביעית בתואר היוקרתי בניו יורק, אבל חשוב מכך – רפא קטף הלילה את המייג’ור ה-19 שלו בקריירה המפוארת וכעת, הוא רחוק רק תואר בודד מהאגדה השווייצרית, רוג’ר פדרר, לו כמובן 20 תארי גראנד סלאם.

הכול היה הלילה בניו יורק – מתח, דרמה, לחץ וטניס ברמה גבוהה. זה התחיל עם שתי מערכות ראשונות בסימן הספרדי, שגם שבר בסט השלישי ושייט לעבר גביע 19. אך לא אם תשאלו את הענק הרוסי, שעם קור רוח אדיר ואופי ששייך לגדולים ביותר, החל אט אט לשבור את הספרדי (תרתי משמע).

רפאל נדאל (רויטרס)רפאל נדאל (רויטרס)
רפאל נדאל (רויטרס)רפאל נדאל (רויטרס)

הרוסי החזיר כל כדור, שיחק עם המון ביטחון ועם שני סטים לפנתיאון שלח את המשחק למערכה חמישית ומכרעת. המומנטום היה בצד של המדורג חמישי ונראה היה שתהיה הפתעת ענק, אך רפא יצא מההלם, חזר בגדול ושבר פעמיים. נגמר? מה פתאום. הרוסי העיקש שבר שוב (הציל שתי נקודות אליפות) ויכול היה לקבוע 5:5, אך הספרדי התעלה הפעם כמו שרק הוא יודע וחגג תואר מרגש וכל כך חשוב עבורו.

כאמור, הגראנד סלאם הנוכחי בארצות הברית היה צומת קריטי במיוחד אצל שלושת הגדולים – נדאל ידע שזכייה כאן מרחיקה אותו מנולה (16) שנושף בעורפו ומקרבת אותו לגמרי לפנומן משווייץ. כמעט כמו תמיד, מלך החימר והיום מלך ניו יורק, עמד בלחץ העצום (שראינו בעיקר בסט 3 ו-4), המשיך את היכולת הנפלאה אחרי הזכייה במונטריאול (גבר על מדבדב בגמר) וכתב עוד פרק בספרי ההיסטוריה של הספורט העולמי. 

נדאל והגביע (רויטרס)נדאל והגביע (רויטרס)
רפאל נדאל (רויטרס)רפאל נדאל (רויטרס)

איזו שנה נפלאה סוגר השור ממיורקה, כשדווקא בגיל 33 מצבו הפיזי נראה מצוין בוודאי ביחס לשנים עברו, והלילה הוא השלים ב-2019 זכייה שנייה (בנוסף לרולאן גארוס כמו תמיד), גמר (אוסטרליה) וחצי גמר בווימבלדון. לכן, אם לא תהיה חגיגה שווייצרית באוסטרליה ומצבו הפיזי של רפא ימשיך להיות טוב, כבר במאי בשנה הבאה בצרפת, הספרדי עתיד לפחות להשתוות לפנומן השווייצרי בכמות תארי המייג’ור ומי יודע? אולי גם להפוך לשיאן הגדול, דבר שהיה נראה הזוי ביותר לפני שלוש שנים.

רפאל נדאל עם דניל מדבדב (רויטרס)רפאל נדאל עם דניל מדבדב (רויטרס)

ויש גם צד מפסיד בסיפור שראוי להמון מחמאות – מדבדב, הכוכב העולה של עולם הטניס, שנמצא בתקופה יוצאת מן הכלל ומוכיח טורניר אחרי טורניר שהוא כאן ולעוד הרבה הרבה זמן. שנים חיכו ברוסיה ליורש של מאראט סאפין, והנה הגיע לו מדבדב בן ה-23, שאולי לא מציג את הטניס היפה והנוצץ ביותר, אך מראה עוצמות אדירות, חוכמת משחק, יציבות והרבה אופי וקור רוח, שלא מראים לדוגמה ניק קיריוס ואלכסנדר זברב, להם צפו גדולות ונצורות.

אז עד כמה הוא נהיה דומיננטי? זה היה הגמר הרביעי ברציפות של הרוסי (!) בסבב – וושינגטון (הפסד לניק קיריוס), מונטריאול (הפסד לרפא) וסינסינטי (ניצחון על דויד גופן, ובחצי על ג’וקוביץ’), הוכיחו שממש לא מדובר כאן באיזה אפיזודה חולפת אלא צמח במוסקבה שחקן שמחכה מאוד לפרוץ את התקרה הסופר גבוהה של שלושת הגדולים, ואחרי היום נראה שהוא ממש תכף כבר שם.

רפאל נדאל לא מאמין (רויטרס)רפאל נדאל לא מאמין (רויטרס)
דניל מדבדב ורפאל נדאל (רויטרס)דניל מדבדב ורפאל נדאל (רויטרס)

 

מערכה ראשונה – 5:7 לנדאל

פתיחה לא מבריקה במיוחד לספרדי, שאיפשר למדבדב להגיע לנקודת שבירה כבר במשחקון הראשון, אך בעזרת הגשה יעילה ולא מעט קור רוח, שמר ועלה ל-0:1. רפא הגיע ל-30, אך מכה רעה במיוחד נתנה לרוסי את המשחקון הראשון שלו, 1:1. נדאל בלחץ – נשבר כבר במשחקון השלישי אחרי שמדבדב הריץ אותו ממש מצד לצד עם טניס יעיל ועוצמתי, 1:2 לרוסי. רפא יצא מהר מההלם ועם כמה חבטות אדירות לאורך הקו הלחיץ את יריבו ושבר על רקע צעקות “ואמוס” המסורתית, 2:2. משחקון קליל של מדבדב, שבעיקר הגיע הודות לטעויות לא מחויבות של המדורג שני בעולם, שוויון.

רפאל נדאל (רויטרס)רפאל נדאל (רויטרס)
דניל מדבדב (רויטרס)דניל מדבדב (רויטרס)
רפאל נדאל (רויטרס)רפאל נדאל (רויטרס)

נכנס לקצב – הספרדי שמר את יריבו על ה-0, שוב היתרון חזר לצד של אלוף הרולאן גארוס (הנצחי כמובן). לאחר מכן הגיע פיספוס גדול של רפא, שכבר נגע בשבירה, אך לא הצליח להתעלות בשלוש נקודות שבירה וזה 4:4. שני השחקנים שמרו על ההגשות, 5:5 ושיא המתח בארתור אש המלא עד אפס מקום, כשהפעם נדאל לחץ יותר על ההגשות של יריבו, אך לא הצליח להשיג שבירה. אחרי ששמר בקלות, נדאל הפעיל לחץ גדול על יריבו בעיקר הודות לטעויות של מדבדב בבקהנד. הספרדי ענה לכל כדור והשיג את השבירה המיוחלת בדרך ל-5:7 וניצחון במערכה המצוינת הזו.

דניל מדבדב (רויטרס)דניל מדבדב (רויטרס)
רפאל נדאל (רויטרס)רפאל נדאל (רויטרס)

מערכה שנייה – 3:6 לנדאל

זה היה קשה, מדבדב כבר הגיע לנקודת שבירה, אך הפעם ההגשה הייתה לעזרתו של המדורג שני בעולם, שעלה ל-0:1. המדורג חמישי השאיר את הספרדי על 15:40 ושחרר מעט לחץ עם המשחקון הראשון שלו בסט השני, 1:1. במצב של 30:30 נדאל שיחרר שתי הגשות נהדרות, למדבדב לא הייתה תשובה והיתרון חזר לספרדי שעלה 1:2. איזה פיספוס ענק של הספרדי, שיכול היה להתקרב מאוד לעבר הזכייה, אך לא הצליח לנצל 4 נקודות שבירה, ובנוסף הרוסי ראוי לקרדיט גדול על המון קור רוח ואופי, הוא פשוט לא נשבר מבחינה מנטלית.

דניל מדבדב (רויטרס)דניל מדבדב (רויטרס)
רפאל נדאל (רויטרס)רפאל נדאל (רויטרס)

אחרי ששמר על ההגשות, נדאל הציג משחקון פשוט מושלם – הספרדי הגיע לכל כדור, לחץ על יריבו עם כדורים עמוקים והשיג את השבירה המשמעותית בסט השני, 2:4 למלך החימר. נדאל השאיר את מדבדב על 15:40 ונראה שהכוכב העולה מרוסיה מתחיל לאבד אמונה מול טניס אדיר של רפא, שבגיל 33 נמצא פשוט בשיאו, 2:5. הרוסי עלה ל-3, אך נדאל השלים את המלאכה וחגג 3:6 נאה בדרך ל-0:2 סופר יקר במערכות, הוא מתקרב לעבר הגראנד סלאם מספר 19 בקריירה האדירה שלו.

דניל מדבדב (רויטרס)דניל מדבדב (רויטרס)
רפאל נדאל (רויטרס)רפאל נדאל (רויטרס)

מערכה שלישית – 5:7 למדבדב

מדבדב עדיין כאן – הרוסי הציג לראווה את ההגשות הנהרות שלו ועלה ל-0:1, האם יעשה את הבלתי ייאמן ויחזור מפיגור שתי מערכות? הספרדי שוב שמר על ההגשות, על אף שמדבדב הקשה וכבר הגיע ל-30:40, אך זה 1:1. אחרי שמדבדב שמר על ההגשות, משחקון אדיר של רפא עם כמה נקודות לפנתיאון השאיר אותו צמוד לרוסי בסט השלישי, 2:2. פשוט מדהים – נדאל הגיע לכמה כדורים שנראו אבודים, למדורג חמישי כבר לא היו פתרונות והספרדי השיג את השבירה גם בסט השלישי, 2:3 בדרך לתואר.

רפאל נדאל (רויטרס)רפאל נדאל (רויטרס)
דניל מדבדב (רויטרס)דניל מדבדב (רויטרס)

טעות ענקית ולא אופיינית של נדאל ליד הרשת איפשרה לרוסי העיקש לשבור בחזרה ולאזן ל-3:3, לא גמור? מדבדב, שמעולם לא חזר מפיגור שתי מערכות, חתם את הנקודה עם יד רכה ליד הרשת ועלה ל-3:4 במערכה, נדאל נראה מאוד מתוסכל מכך שלא הצליח למנף את השבירה לניצחון. לאחר מכן הגיע משחקון מושלם של נדאל, שאיזן ל-4:4 במערכה השקולה הזו. הרוסי פשוט לא מוותר, הציל שתי נקודות שבירה עם כמה חבטות אדירות, כששני השחקנים כבר נראים עייפים מהראלים הארוכים, שאגב ברמה מאוד גבוהה, 4:5. לא ייאמן, מדבדב עם המערכה הכי טובה שלו בטורניר השיג את השבירה ואת הזכייה במערכה השלישית, ופתאום הכול פתוח בארתור אש. האם אנחנו בדרך לקאמבק מהסרטים?

מערכה רביעית – 4:6 למדבדב

עייף? מותש? הרוסי בשיאו ולמרות לחץ גדול ש נדאל על ההגשות הוא עלה ל-0:1. בקושי רב נדאל איזן ל-1:1 אחרי ששוב יריבו השיג נקודת שבירה, אך לא הצליח לנצל זאת הפעם. לאחר מכן, נדאל פיספס צ’אנס גדול לשבור, אך טעה פעמיים לרשת וזה 1:2 לרוסי שחזק חזק בעניינים. חזר לעצמו? נדאל עם משחקון מושלם קינח באייס ואיזן ל-2:2 סופר מותח בניו יורק. שוב רפא קרס ברגע האמת, לא הצליח לנצל שתי נקודות שבירה והרוסי עם עצבים מברזל שמר גם הפעם על ההגשות. בשני המשחקונים הבאים השחקנים שמרו בקלילות על ההגשות, כשמדבדב העלה את מאזנו ל-10 אייסים. 

דניל מדבדב (רויטרס)דניל מדבדב (רויטרס)
דניל מדבדב (רויטרס)דניל מדבדב (רויטרס)
רפאל נדאל מאוכזב (רויטרס)רפאל נדאל מאוכזב (רויטרס)

רפא עמד בלחץ, השאיר את מדבדב על 15:40 והשווה את התוצאה, מי ימצמץ ראשון? שניהם נראים נפלא כאילו רק לפני מספר דקות החלו את המפגש. מדבדב ממש כאילו התחפש לנדאל ופשוט מגיע לכל כדור אפשרי, רפא לא מצא פתרונות והיתרון שוב בצד של המדורג חמישי בעולם, שנראה מצוין ומוביל 3:4. פשוט מדהים – במצב של 4:5, מדבדב שוב התעלה ברגע האמת, ניצל נקודת שבירה וגם הפעם השיג 4:6 אדיר בדרך למערכה חמישית ומכרעת.

רפאל נדאל (רויטרס)רפאל נדאל (רויטרס)
דניל מדבדב (רויטרס)דניל מדבדב (רויטרס)

מערכה חמישית – 4:6 לנדאל

המומנטום נמשך ומדבדב ביתרון 0:1 במערכה החמישית והמכריעה, נדאל נראה עצבני ולחוץ, הרוסי רגוע ומשוחרר. נדאל חזר משלוש נקודות שבירה ושיחרר המון המון לחץ, איזן ל-1:1 בגמר האדיר הזה בניו יורק (4 שעות ו-5 דקות עד כה). שוויון מוחלט, 2:2 במערכות ו-2:2 בנקודות, שהרוסי נראה טוב יותר ואילו הספרדי מתחיל לעשות לא מעט טעויות לא מחויבות. סוף סוף נדאל השיג את השבירה שהוא כל כך רצה – נקודה אדירה של שני השחקנים הסתיימה בבקהנד קטלני של הספרדי, עליו מדבדב כבר לא יכול היה להגיב, 2:3. נדאל המשיך את המלאכה, שמר על ההגשות ועלה ל-2:4 חשוב ביותר ולאחר מכן התקרב עוד יותר לעבר הגביע כשהשיג שבירה נוספת. הוא פשוט לא מוותר, אך הפעם לרפא חלק גדול כשעשה שגיאה כפולה ודניל צימק ל-5:3. מדבדב לעולם לא מרים ידיים, רפא כבר היה בשתי נקודות אליפות, אך גם מזה הרוסי העיקש הצליח לחזור. מדהים. הפעם, נדאל עמד בלחץ, שמר על ההגשה ועשה זאת עם 4:6! זכייה אדירה של הספרדי בתום קרב מהסרטים.

רפאל נדאל (רויטרס)רפאל נדאל (רויטרס)
אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */