יום שישי, 19.04.2024 שעה 11:06
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

עם הפנים בין הידיים: הצד של מכבי ת"א ב-5:0

זוהר ("רצינו שהסיוט ייגמר"), גרנט ("יום שחור"), קלינגר ("הם היו באטרף") ואובארוב משחזרים את התבוסה בחיפה ב-1994. ונמני? נזכר בחתונת ברקוביץ'

|
מכבי ת
מכבי ת"א בתמונה קבוצתית (האתר הרשמי של מכבי ת"א)

“היה זה יום סגריר והקבוצה הפסידה”, שרה להקת משינה בשיר “להתראות נעורים שלום אהבה” על התבוסה 5:0 מול מכבי חיפה במשחק העונה ב-26 בפברואר 1994, לפני 25 שנים בדיוק.

“חזרנו מחיפה עם הפנים בין הידיים”, המשיך בשיר יובל בנאי וכוכבי מכבי ת"א של שנות ה-90 לא שוכחים את התבוסה שנחלו לפני חצי יובל. יחד עם זאת, הם עונים ישר: “באותה עונה למי ששכח הדחנו את מכבי חיפה בגביע, וכמה שהייתה להם קבוצה נפלאה, אנחנו זכינו בגביע".

ייאמר לזכותם של כוכבי הצהובים באותם שנים כי הסכימו לחזור אחורה לאותו משחק. הם לא ישר הדפו ואמרו: "עזוב אותנו מזה". שורה אובארוב, שעמד בשער הקבוצה באותו משחק והוציא חמישה כדורים מהרשת, אף אמר: “אני זוכר בקריירה שלי את המשחקים הלא טובים, אבל זה לא היה המשחק הגרוע שלי".

אובארוב. "לא המשחק הכי גרוע" (יניב גונן)אובארוב. "לא המשחק הכי גרוע" (יניב גונן)

מבחינת השחקנים, המשחק בקריית אליעזר היה תקלה חד פעמית, ומשהו לא אופייני לאותה קבוצה. יום שחור מול קבוצה גדולה של מכבי חיפה עם הרכב חסר של מכבי ת"א. השחקנים מרעיפים מחמאות לקבוצה של הירוקים מאותם ימים. חלק מהשחקנים לא חיפש להפיל את התיק על מישהו מסוים, אבל לא לציטוט הזכירו את שמו של המגן הימני באותו משחק, עופר וילנצ'יק, שפתח בהרכב של אברהם גרנט ובחיפה ידעו לנצל זאת היטב.

במכבי ת”א כולם זוכרים כי באותה עונה, חודש וחצי לאחר המשחק הזכור הזה, הצהובים הדיחו בשמינית גמר הגביע את הירוקים (1:2) ונקמו בהם כאשר לאחר מכן אף זכו בגביע לאחר ניצחון בגמר הגביע בדרבי תל אביבי 0:2 מול הפועל תל אביב.

“אירוע מכונן מבחינתנו”

אברהם גרנט, שעמד על הקווים, אמר בכנות: “אני חושב שזה היה ההפסד הכי גבוה שלי מבחינה אישית  כמאמן. זה היה אירוע מכונן מבחינתנו. מכבי חיפה הייתה קבוצה עם חומר שחקנים אדיר אז, כל ההרכב שלה הורכב משחקני נבחרת מובילים, מאמן מצוין כמו גיורא שפיגל, וכבר אז היא הייתה מאורגנת כקבוצה אירופית על ידי יענקל'ה שחר. המשחק היה יום שחור שלנו. דווקא פתחנו כמה דקות עם שליטה מוחלטת כמה שזה נשמע מצחיק. ואז אייל ברקוביץ’, שנתן משחק שיא, הבקיע שער במתפרצת”.

גרנט. "המשחק הזה הביא לנו את הגביע" (שחר גרוס)גרנט. "המשחק הזה הביא לנו את הגביע" (שחר גרוס)

“בעוד מתפרצת הוא פתח את הרגליים לבישול נהדר ושהייתה תקווה עטר הבקיע שער מדהים. אחרי שאימנתי אותו נוכחתי מקרוב ליכולת הנדירה שהייתה לו”. אבל גרנט סבור שהמשחק הזה גם עשה טוב למכבי ת”א של אותה עונה: “אני חושב שהמשחק הזה הביא לנו את הגביע. לאחר חודש וחצי  מאותו משחק, במסגרת הגביע, ניצחנו את חיפה אצלם בקריית אליעזר תוך תצוגת שיא שלנו למרות הרכב חסר כאשר הנחלנו לחיפה את ההפסד היחיד שלה באותה עונה. המשחק הזה היה מבחינתנו שיעור טוב. גם  עזר לנו להביא את הניצחון על מכבי חיפה באותה עונה ועונה לאחר מכן כשזכינו באליפות וגברנו על הקבוצה המוכשרת הזו”.

“רק רצינו שהסיוט הזה ייגמר”

איציק זוהר, שעלה בקישור של גרנט, חוזר אחורה במנהרת הזמן. "הגענו למשחק מקום ראשון מול מקום שני, היינו באותו מקום, אבל ידענו שהם טובים מאיתנו. דיברנו בינינו השחקנים שנוכל לנסות להתמודד רק דרך הכוח ומלחמה".

זוהר נזכר: “החל מהדקה הראשונה כל דבר הלך להם, כל תאקל, כל בעיטה לשער גול, כל מטאטא פגע ישר. הם היו קבוצה עם הרבה כישרון שלא היה אפשר להתמודד איתם באותו משחק". זוהר אומר כי מבחינתו זה היה אחד ההפסדים הקשים בכל הקריירה שלו: “לא ידענו איפה לקבור את עצמנו. כשהם כבר הובילו 0:3 רק רצינו שהסיוט הזה ייגמר, התפללנו, כל דבר שהם עשו הלך להם, הקהל וכל מה שקרה באצטדיון תפס אותנו חסרי ביטחון".

איציק זוהר. "כל דבר שהם עשו הלך להם" (שחר גרוס)איציק זוהר. "כל דבר שהם עשו הלך להם" (שחר גרוס)

עוד מספר זוהר: “הם לא לקחו לפחות את הדאבל, לקחת את הגביע הייתה אמירה טובה מבחינתנו, כך הכנסנו להם בצורה הכי טובה.  בגביע באותה עונה ניצחנו אותם, גם אני זוכר שנתנו להם 1:5 במשחק ליגה באשדוד, את זה כבר כולם משום מה שכחו”, אומר הקשר לשעבר.

אלי דריקס, מנכ"ל קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א בהווה, עלה בהרכב בהתקפה במשחק המדובר. "אני זוכר בעיקר גול נהדר של ראובן עטר מצד שמאל, כאשר אלכסנדר פולוקארוב החליק". עוד מוסיף דריקס: "היה הבדל תהומי מבחינת הרמה, בין משחקים בקריית אליעזר של מכבי חיפה לאלו ששיחקה בחוץ, במשחקי הבית היא הייתה קבוצה עם שחקנים מאוד אגרסיביים, קבוצה מאוד מוכשרת. אבל באותה עונה ניצחנו אותם בגביע שאף זכינו בו".

דריקס. "היה הבדל תהומי מבחינת הרמה" (משה חרמון)דריקס. "היה הבדל תהומי מבחינת הרמה" (משה חרמון)

“כאשר אנחנו ניצחנו לא עשינו מזה כזה עניין”

אובארוב אמר בגילוי לב: “זה היה פשוט יום שחור, בעטו חמש בעיטות וזה נכנס. עובדה שניצחנו אותם בגביע. אני לא חושב שלא שיחקנו טוב, אבל באותה תקופה  הם היו קבוצה יותר טובה פי שתיים מאיתנו. יענקל’ה שחר קנה את כל השחקנים, קיבלנו בראש, אבל נתנו להם בראש בגביע. לא התרגשתי, קורה, המשכתי הלאה. זוכר את כל המשחקים הלא טובים, לא זוכר את ההצלות. לא כל יום אתה מקבל חמש. כאשר נתנו להם במשחק שהיה באשדוד חמש אף אחד לא זוכר, זוכרים שרק אנחנו. למה?".

השוער, שנשאר מאז בישראל, אומר בפירוש: “זה לא היה המשחק הכי גרוע בקריירה, זה היה המשחק בר"ג כאשר קיבלתי בין הרגליים במשחק מול הפועל ת"א. הפסד מול מכבי חיפה זה קורה, אבל כואב לי שהפסדתי בדרבי. במשחקים מול חיפה פעם ניצחנו, פעם הפסדנו". אובארוב לא שוכח לעקוץ את החיפאים: “כאשר היו מנצחים אותנו הם היו חוגגים חודש. הם שכחו אז שהיו להם את השחקנים הכי טובים. כאשר אנחנו ניצחנו לא עשינו מזה כזה עניין".

דילמת החתונה של ברקוביץ’

ניר קלינגר, מאמן בית"ר ירושלים בהווה, שעלה בהרכב של גרנט מול הקבוצה בה גדל, נזכר: "אני זוכר שלא יכולנו לעמוד בקצב של המשחק, הם היו באטרף במכבי חיפה. היו לנו חסרונות בהרכב, לא היינו בטוחים בעצמנו, פשוט הרגו אותנו, היה לנו יום שחור. הם פתחו חזק, ניצלו את חוסר הביטחון והחוסרים בהגנה שלנו, ובזה המשחק נגמר". אבל גם קלינגר לא שוכח: “ישר אחרי זה החזרנו להם כאשר הדחנו אותם בגביע".

קלינגר. "לא יכולנו לעמוד בקצב של המשחק" (ניסן עייש)קלינגר. "לא יכולנו לעמוד בקצב של המשחק" (ניסן עייש)

אבי נמני נזכר בזווית אחרת מאותו משחק: “היו לנו הרבה טעויות בתחילת המשחק אשר עלו לנו ביוקר. היינו מאוד חשופים מאחור. היה לנו קשה מאוד לחזור אחרי שהם ישר עלו ליתרון של 0:3 בזמן קצר של משחק. מכבי חיפה הייתה קבוצה מצוינת באותם ימים, המאבקים בין הקבוצות שלנו גרמו לנו להיות עוד יותר טובים, הפכו את היריבות בין הקהל לעוד יותר מעניינת, וגם עשו טוב לנבחרת מבחינת רמת השחקנים שהיא קיבלה". נמני מספר כי לאחר המשחק "מה שעניין אותנו היה איך יוצאים מזה כמה שיותר מהר, ולנצח את המשחק שלאחריו, לא משנה איך".

ויש גם אנקדוטה שנמני נזכר בה: “לאחר המשחק הזה אייל ברקוביץ' התחתן, היינו מוזמנים לחתונה, והרגשנו שלא בנוח, איך אחרי הפסד כזה אנחנו הולכים לחתונה כאשר כולם שם. בסופו של דבר הלכנו לחתונה של אייל, באנו כחברים לנבחרת ושמנו את המשחק הזה בצד".

אבי נמני. "שמנו את המשחק בצד" (רדאד ג'בארה)אבי נמני. "שמנו את המשחק בצד" (רדאד ג'בארה)

25 שנים חלפו מאז ומכבי תל אביב הנוכחית נמצאת בדרך לאליפות. הצהובים של ולדימיר איביץ’ ינסו לזכות בתואר ללא הפסד ליגה, בדיוק כמו שמכבי חיפה עשתה זאת באביב/קיץ של 1994.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */