יום שבת, 20.04.2024 שעה 05:34
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

ד"ר רפואה ומר קובי: השינוי של מאמן הפועל ת"א

אחרי הקאמבק לחודורוב, שם מספרים על "רפואה החדש", יפגוש המאמן את מכבי ב-21:00. התחושה שמעולם לא עזב, היחסים עם הניסנובים, הלקחים וגם שייע

|
קובי רפואה (מערכת ONE)
קובי רפואה (מערכת ONE)

קובי רפואה שב בשבוע שעבר להפועל תל אביב, חודש וחצי בלבד לאחר שפוטר מתפקידו, היישר אל לוע הארי, כאשר הערב (שני, 21:00) מצפה לו הופעת בכורה מחודשת מאתגרת במיוחד, בלשון המעטה, בדמות דרבי מול מכבי תל אביב באצטדיון המושבה.

במתחם חודורוב, שם מספרים על "קובי רפואה חדש" ביחס לאדם שעזב את המועדון ל-43 יום בלבד. לפי רוב הדעות בוולפסון, ולפי האגדה הידועה על "דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד", את רפואה אפשר כבר לחלק לשתי דמויות שונות ולאדם שעבר שינוי משמעותי.

קובי רפואה: הפועל תל אביב זה חלק ממני

המנטרה בהפועל ת"א לפיה "זה נראה כאילו קובי בכלל לא עזב", אכן נכונה, אך הורגשה לאחר כמה ימים בחודורוב, אליו חזר בפעם השנייה אחרי עזיבה של פחות מ-24 שעות בקיץ. בעוד החזרה של המאמן לתפקידו הייתה חלקה לחלוטין, לאנשי המועדון לקח רגע כדי להבין את "הקובי החדש" ולחזות במתחם חוזר לקדמותו מבחינת סדר, ארגון ואווירה שמאפיינת את המצב של הקבוצה, ברמת הדריכות והחיבור למציאות. עצם העובדה שהוא חזר בדיוק לדרבי, רק שירתה את המהלך והפכה אותו הלכה למעשה לזעזוע שהיה נחוץ.

"כולכם מבינים את המצב של הפועל, תגדילו ראש ותיקחו אחריות, יש לחצים וכולם צריכים לעמוד בהם, כל אחד צריך לשפר את עצמו, המצב קשה ואני חלק ממנו", זה המסר שהעביר המאמן לשחקניו כשחזר להפועל ת"א וביקש מהם להבין את המשמעות של השבוע שלפני הדרבי. וכך היה. למרות שקשה לחולל שינויים משמעותיים בכמה ימים, ההיכרות של המערכת עם המאמן עשתה את שלה מכל הבחינות. 

הכדורגל נשאר אותו כדורגל, אבל השיחות האישיות ונאומי המוטיבציה המאולתרים של המאמן חידדו את ההבנה כי הקבוצה נכנסת לתקופה קריטית בעונה, עם עומס משחקים, והדרבי הוא רק ההתחלה. הדרבי, בלי שום קשר ליוקרה ולחשיבותו עבור הקהל, הוא המשחק הראשון שיש להחזיר בו את הטירוף, שהקבוצה צריכה לחזור להיראות כמו קבוצה עובדת, עקשנית ומחויבת לקראת בריחה מהתחתית.

קובי רפואה ושחקני הפועל ת"א באימון (איציק בלניצקי)קובי רפואה ושחקני הפועל ת"א באימון (איציק בלניצקי)

כדי להבין את השינוי של הימים האחרונים בהפועל ת"א, ואת השינוי האישי אצל המאמן, יש לחזור חודש וחצי אחורה לפרידה שלו מהמועדון. נכון, למאמן ולבעלים, בדגש על האחים איציק ושרון ניסנוב היו לא מעט תאקלים במהלך דרכם המשותפת, אבל רפואה עזב את וולפסון והשאיר דלת פתוחה לקאמבק. יומיים לאחר שפוטר הוא הגיע כדי להיפרד ולסגור כמה עניינים ולבסוף נשאר כמה שעות טובות. עבר מדלת לדלת במתחם, נכנס ויצא ממשרדים, כמו יום עבודה רגיל מבחינתו. לא כמו "יום של טופס טיולים". בעוד המאמן ואנשי המועדון לא עיכלו ממש את הפרידה, הם גם לא רצו וידעו בדיוק למה. כשהמאמן סיים את הפגישה עם הבעלים בה קיבל את הפיצויים המגיעים לו, הוא נפרד לשלום אבל כולם הרגישו שמדובר במהלך זמני בלבד.

למרות ההגעה של אופיר חיים להפועל ת"א, למרות ההצהרה עליו כאל "מאמן העתיד של מדינת ישראל", התחושה הייתה שרפואה יחזור ולא בעוד שנה או שנתיים. גם כשהפסיק לעבוד במועדון, המאמן שמר על קשר טוב מאוד עם הבעלים ולאט-לאט, ככל שהזמן העבר והמשחקים המאכזבים חלפו, החזרה שלו הלכה והתקרבה.

"הצעות היו לו גם בתקופה הזאת ועבודה תהיה לו בכל מקרה, הוא לא מסכן ולא התחנן לחזור, אבל גם הניסנובים לא החזירו אותו כדי להציל את העונה או מתוך לחץ - הייתה תחושה שקובי עוד לא סיים את הסיפור שלו בהפועל ת"א ושני הצדדים רצו את הקאמבק הזה", אמרו במועדון. "כולם הרגישו שהפועל במתכונתה הנוכחית לא יכולה כרגע לקרוא תיגר מול המועדונים הגדולים בליגה, אבל עם קובי לא הרגשנו נחותים או שאנחנו הולכים להתרסק ועמדנו בכבוד מול כולם. הקבוצה תמיד נראתה טוב איתו ולא פחדנו מאף אחד. עם אופיר נראינו קטסטרופה והרגשנו קטנים מול כל קבוצה כמעט. 

אופיר חיים וקובי רפואה (עמרי שטיין)אופיר חיים וקובי רפואה (עמרי שטיין)

"הימים עוברים וזה נראה מוזר בהתחלה, אבל עכשיו זה ממש מרגיש כאילו הוא לא הלך. יש הבנה כזאת שלמרות הלחץ של רפואה והטירוף שלו שלא תמיד עזרו לכולם במערכת, ובניגוד לשקט ולחמימות של חיים - עם קובי זה עבד יותר על המגרש ברמת הרצון, התשוקה והמלחמה. אנחנו מרגישים שאנחנו הקבוצה היחידה "שעשתה משהו" נגד מכבי ת"א העונה, גם ביחס לשאר הקבוצות שלא הפסידו לה".

"הפרידה ההיא נבעה מהרבה תאקלים, כמו האגרוף של גוטליב למלכה שבו ההתנהלות של קובי לא הייתה נכונה, אבל פרק זמן הזה עשה משהו לבן אדם", הוסיפו. "זה לא אותו קובי, הוא עשה שינוי מטורף. לא משנה מה יגידו, הוא השתנה בחודש הזה למרות שזה נשמע תלוש. הוא ישב בבית ורואים שהוא עשה עבודה עם עצמו. מי שקרוב אליו אומר שהעבודה לפני הפיטורים השפיעה עליו לרעה בבית, עכשיו הוא לא מנסה לעשות שום דבר מעבר לתפקיד שלו ומנסה כמה שפחות 'לקחת את העבודה הביתה'. לפני כן הוא עוד ניסה לנהל את המערכת, היום הוא מתעסק רק בפן המקצועי ומפנה לשם את כל האנרגיות שלו, בדברים שהוא מבין בהם בלבד. בלי מלחמות ובלי התנצחויות".

כזכור, בהפועל ת"א מתכוונים לכך שהמאמן, בהתנהלותו היום-יומית, רצה "לטרוף הכל" ולקחת על עצמו כמה שיותר בניסיון הראשון שלו במועדון גדול. מבין אינספור דוגמאות, ניתן לציין כי בעונה שעברה התערב בהשארתם של אדי גוטליב ואוראל דגני ופישר בינם לבין ההנהלה וכן התערב בסוגיות ניהוליות שונות ורצה להיות מעין ראש מערכת בפועל. כעת, מספרים בוולפסון, רפואה השתנה. המאמן של הקדנציה הנוכחית אף משתדל שלא לדעת או להתעסק בנושאים אחרים שלא קשורים אליו בלבד.

גוטליב ורפואה (רדאד ג'בארה)גוטליב ורפואה (רדאד ג'בארה)

בכך, למעשה הוא עולה על דרך המלך במערכת היחסים שלו עם הניסנובים, כך מספרים בהפועל ת"א. "כולם שינו את ההתנהלות שלהם כדי שקובי יחזור לאמן כאן, כולם רוצים להצליח וכל אחד בפינה שלו בינתיים", כך סיכמו והסבירו כי שיחות בין המאמן לבוסים מתקיימות על בסיס יומי, אבל "על מי מנוחות" ביחס לתקופה הקודמת, כשהצדדים מודעים כל אחד למשקעים שהיו ומנסים שלא להגיע לאותם מצבים.

"קובי והניסנובים מאוד אוהבים אחד את השני ומאוד מכבדים, הם אותו כאיש מקצועי והוא אותם כבני אדם ובוסים", אמרו בהפועל. "לא פשוט להסתדר עם האחים, זה ידוע, צריך להבין אותם בדיוק ובגלל זה קובי הוא היחיד מבין ארבעת המאמנים שהם מינו, לצד חיים, מנחם קורצקי ומוטי איוניר שיודע לדבר איתם בצורה ישירה, בגובה העיניים ובלי לערבב". בנוסף, ידוע כי הוא שמר על יחסים טובים וחבריים עם זאב גרינברג ובועז תושב ויש לו מערכת יחסים מאוד מיוחדת עם מאיר תושב, מדבר איתו המון בטלפון מארצות הברית. 

במקביל, בעלי הפועל ת"א פנו בשבוע שעבר לאגדת העבר של המועדון, שייע פייגנבוים, כדי שיתמנה ליועץ שלהם בנושאים מקצועיים ולמעשה יהווה מעין גורם מחבר בינם לבין המאמן, בעוד צעד שמראה על כך ששני הצדדים עובדים במטרה לצור תקשורת טובה יותר ולהישאר כל אחד בפינה שלו.

שייע פייגנבוים. יסייע (איציק בלניצקי)שייע פייגנבוים. יסייע (איציק בלניצקי)

"אי אפשר לומר שקובי חזר מפויס או רגוע, כי הוא רגוע הוא לא", הסבירו במתחם חודורוב. "ככה הוא בבית, עם החברים שלו, בקריירה שלו ככדורגלן ובטח כמאמן. הוא מקבל שכר גבוה, לא מאמן זוטר, הוא מעריך את עצמו מאוד וזה גורם לכולם להעריך אותו בחזרה. הוא בא כדי לשנות את מה שצריך בעצמו ובפן המקצועי כדי להצליח, זה הכל". בכך, ההסתכלות היא לטווח הקצר בעיקר. הדרבי הוא המטרה ולא העיסוק בסוגיות רחבות יותר כמו סולחות בין שחקן לאוהדים או לדאוג ששחקן אחר יאריך חוזה בכמה שנים וירגיש טוב יותר.

לדוגמה, סוגיית עוזר המאמן. רפואה, שעבד לפני כן עם נמרוד קוסטיקה, התבקש על ידי הבעלים לנסות ולעבוד עם דן רומן שנכנס למערכת כעוזרו של חיים בעודו מאמן את קבוצת נערים ב'. "רפואה של פעם", כך אומרים במועדון, כנראה לא היה מסכים לכך שעוזרו לא חוזר יחד איתו מסיבות כאלה ואחרות. כעת, יש לו חיבור טוב עם רומן וכמובן עם עמי גניש ועופר דורון אותם הוא מכיר היטב. זאת, כאשר חזרתו של עוזרו לשעבר גם במכבי פתח תקווה עדיין על הפרק, אבל גם ההזדמנות הזאת היא משהו שבהפועל מתרשמים ממנו לטובה.

דוגמה נוספת היא עמנואל בואטנג. הקשר הגנאי הצעיר שהגיע ברגע האחרון של חלון ההעברות בקיץ והובא על ידי הבעלים כהשקעה עתידית למועדון, ולא קיבל הזדמנויות גם כשהיה ראוי להן. היום, כשהוא הבשיל והשתפר מקצועית כמובן, הוא נלקח בחשבון מבחינת רפואה כשחקן רוטציה לגיטימי, אבל גם בהפועל ת"א יודעים: "לפני כן, לא בטוח שהוא היה משחק גם אם הוא היה מצטיין באימונים".

עמנואל בואטנג נאבק במהראן ראדי (אחמד מוררה)עמנואל בואטנג נאבק במהראן ראדי (אחמד מוררה)

על אותו משקל, בעבר שחקן שלא היה מציית להוראות המקצועיות של המאמן היה מקבל צעקה או שתיים שהיו נמרחות על פני האימון כולו או אפילו כל השבוע, בצעדים שגם הורידו בטחון לשחקנים מסוימים, השבוע כבר נראה שרפואה מעיר מעט יותר בעדינות לשחקנים ומנסה לאחר מכן להסביר להם את הטעות כדי לרומם את רוחם.

אבל כל זה לא משנה. רפואה חזר ישר לדרבי והוא יודע שהתוצאות קודמות לכל, אותן תוצאות שלא הביא בעצמו, בדיוק כמו חיים. בהפועל ת"א, שחוותה לא מעט רגעים קשים העונה, מבינים כי מדובר במשהו שגדול יותר מ-מי משחק, מי יעמוד על הקווים ומי הבעלים, והוא להחזיר את הפועל ת"א למסלול. "אני לא האישיו, זה גדול יותר ממני ואני לא מעניין", שב והדגיש רפואה במסיבת העיתונאים שלקראת הדרבי וניסה כמה שפחות לעסוק בחזרתו למועדון, כשהיה זה מפגש ראשון מול התקשורת מאז הקאמבק.

לקראת המשחק הערב מול מכבי ת"א, המאמן יקווה שכפי שהמתחם המתין לו, לפרטי פרטים, כפי שדרש לפני שעזב ומבלי שהיה צריך להציב דרישות כאלה ואחרות – כך גם שחקניו ייראו על כר הדשא. את הטיימינג, ובכלל את חילוף המאמנים שנראה הזוי כלפי חוץ ועבר חלק בתוך המועדון, ניתן יהיה לנתח החל מ-אחרי הדרבי. וגם אם המאמן יגיע לאצטדיון המושבה כפי ששב לוולפסון, וימשיך להיראות מתון ורגוע יחסית, הטירוף שלו יתפוצץ החל משריקת הפתיחה, אז שתי הדמויות שהפועל ת"א הכירה בקובי רפואה יתערבבו האחת עם השנייה.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */