יום שישי, 29.03.2024 שעה 18:29
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5526מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3133-2826הפועל ירושלים1
3048-3126מכבי פ"ת2
2841-2926מכבי נתניה3
2838-2126הפועל חדרה4
2637-2926הפועל ת"א5
2534-3426בית"ר ירושלים6
2242-2026מ.ס אשדוד7
1939-2026הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

תמך בגרנט וטען לגזענות: הכירו את בואה מורטה

עשה קריירה מפוארת באנגליה, התחבר לגרנט בווסטהאם, אוהב לעבוד עם צעירים, אך גם לא פוחד להביע את דעתו. הכירו את עוזר המאמן החדש של מכבי חיפה

|
לואיס בואה מורטה (רויטרס)
לואיס בואה מורטה (רויטרס)

למכבי חיפה יש עוזר מאמן חדש, ואם השם שלו מצלצל לכם מוכר, יש לכך סיבה טובה. לכל מי שעקב אחר הכדורגל האנגלי בסוף שנות ה-90 ולאורך שנות ה-2000, לואיס בואה מורטה הפורטוגלי (41), הוא שם שמעורר לא מעט זכרונות. למרות שהתחיל את הקריירה שלו בארסנל, הוא זכור בעיקר בזכות התקופה בפולהאם, בה בילה את מרבית הקריירה ה’אנגלית’ שלו.

הקריירה של בואה מורטה באנגליה בהחלט מפוארת. כמה אנשי מקצוע הגיעו לישראל, כשבאמתחתם דאבל בפרמייר ליג? הוא בילה בסך הכל 15 שנים בממלכה, כשפרט לכך שנחשב תמיד לשחקן מחויב מאוד על המגרש, לא פחד להביע את דעתו. הוא יצא להגנת כריסטיאנו רונאלדו כשזה הפך לשנוא האומה האנגלית אחרי שגרם להרחקת וויין רוני במונדיאל 2006, וגם בראיונות שלו אחרי שפרש, אליהם נגיע בהמשך, הוא לא פוחד להביע את דעתו על הבעיות הכי קשות שסובבות את הכדורגל אנגלי.

לואיס בואה מורטה (רויטרס)לואיס בואה מורטה (רויטרס)

ואם תהיתם על הקשר שלו לכדורגל הישראלי ומדוע הגיע דווקא למכבי חיפה, כמו הרבה דברים בכדורגל שלנו, בסוף הכל מוביל לאברהם גרנט. לבואה מורטה היו יחסים מיוחדים בתור שחקן ווסטהאם עם גרנט, שבאחד הראיונות שלו באותה תקופה יצא להגנת השחקן: “האוהדים צריכים להיות סבלניים איתו. אנחנו חייבים לתמוך בו, הוא חשוב מאוד למערך ומחויב. הוא אחד השחקנים הכי חשובים שלנו”.

בואה מורטה, שכמובן מכיר גם את מרקו בלבול ששימש באותה תקופה כסקאוט בווסטהאם, נראה מחובר מאוד לגרנט בראיונות אותם קיים באותה תקופה, כשבין היתר אמר על הישראלי: “הוא חשוב מאוד לשחקנים, הוא כמו פסיכולוג בשבילנו. הוא מבין אותנו ותומך בנו”. כמובן שאי אפשר לדעת האם הגעתו של בואה מורטה אומרת שבעתיד גם גרנט יצטרף למערכת של מכבי חיפה, אבל זאת בהחלט אופציה מסקרנת.

אברהם גרנט בווסטהאם (רויטרס)אברהם גרנט בווסטהאם (רויטרס)

נאבק נגד הגזענות

אז כשחקן, בואה מורטה נהנה מקריירה מלאת הישגים, היה לרוב שחקן אהוב על ידי הקהל, והרגיש בבית בלונדון שם גר במרבית חייו הבוגרים. אבל כשרצה לעשות את המסלול אל עבר קריירה מקצועית, הוא למד שהדרך פחות סלולה עבורו ממה שדמיין. אחרי שעבד בצוות אימון הנוער של פולהאם וכסקאוט בארסנל, נאלץ לחזור לפורטוגל כדי לקבל את התפקיד הראשון שלו בקבוצת בוגרים, בסינטרנשה מהליגה השלישית.

בראיון תקיף שערך לפני מספר חודשים באנגליה, אחרי שפולהאם מינתה את קלאודיו ראניירי למאמן במקום סלאבישה יוקאנוביץ’, הוא סיפר על החיים הקשים אחרי הקריירה כשחקן: “אני מודע לקושי לקבל ראיונות עבודה. לא קיבלתי אפילו שיחת טלפון. לא דמיינתי לעצמי שזה יהיה כל כך קשה להשיג עבודה”.

סלבישה יוקאנוביץ'. אחרי שפוטר, בואה מורטה ציפה לשיחה (רויטרס)סלבישה יוקאנוביץ'. אחרי שפוטר, בואה מורטה ציפה לשיחה (רויטרס)

“המועדונים באנגליה חוששים מהתדמית שתהיה להם אם הם ימנו מאמן שחור. זאת הסיבה היחידה שאני יכול לחשוב עליה. כל עוד לא אקבל הסברים אחרים, זאת מבחינתי האופציה היחידה שאני מאמין בה. האם יש לנו כישורים פחותים ממאמנים לבנים? אני משוכנע שלא. זה בסך הכל עניין של לקבל את ההזדמנות הנכונה”.

בכדורגל האנגלי, שם נושא הגזענות עולה ביתר שאת בשנה האחרונה (כולל מאבק מתוקשר של ראחים סטרלינג), הראיון עורר סערה, ובדיקה פשוטה העלתה נתון בעייתי: רק 10% מהשחקנים שחומי העור קיבלו הזדמנות בתור מאמנים לאחר הפרישה שלהם. בקרב שחקנים לבנים, הנתון עומד על 25%.

לואיס בואה מורטה ובראיין רובסון (רויטרס)לואיס בואה מורטה ובראיין רובסון (רויטרס)

בואה מורטה המשיך ותקף: “זה כואב לי, כי אני אוהב את אנגליה. המשפחה שלי אוהבת לגור פה, וזה המקום שאני רוצה להיות בו ולעבוד בו. אני אוהב את האנשים כאן, אבל אני מרגיש שלא מאמינים שאני יכול להצליח בגלל דעות קדומות. זה משהו שבאחריות מנהלי הקבוצות לשנות, אבל הם לא עושים את זה”.

אוהב לעבוד עם צעירים

ומה לגבי הצד המקצועי? בואה מורטה עבד במרבית קריירת האימון שלו עם שחקני נוער, מה שבהחלט יכול להתאים למתכונת הנוכחית של מכבי חיפה, שפורחת תחת מאמן הנבחרת הצעירה לשעבר מרקו בלבול, ומשתפת בכל משחק לפחות חמישה שחקני בית. בואה מורטה גם סיפר בראיונות באנגליה על העבודה שלו עם שחקני אקדמיה.

הצוות המקצועי של מכבי חיפה. הכוורת ממשיכה להיבנות (מרטין גוטדאמק)הצוות המקצועי של מכבי חיפה. הכוורת ממשיכה להיבנות (מרטין גוטדאמק)

“ביליתי את מרבית הקריירה שלי מאז שפרשתי עם שחקנים עד גיל 19. אני מרגיש שתרמתי להם מהניסיון שלי וממה שלמדתי במהלך הקריירה שלי. אין שם את הלחץ של קבוצה בוגרת ויש לך יותר זמן לעבוד. אבל עכשיו הגיע הזמן שלי להמשיך הלאה. אני רוצה לקבל תפקיד משמעותי בקבוצה בוגרת, אני רוצה להרגיש את הלחץ הזה”.

אז ליגת העל שלנו היא בוודאי לא הפרמייר ליג, אבל כעת בואה מורטה מקבל את ההזדמנות האמיתית הראשונה שלו בקבוצה בוגרת, אמנם לא בתור מאמן, אך ככזה שיכול להעניק מהניסיון הבלתי נגמר שלו. את מרקו בלבול הוא כבר מכיר, כעת נותר לראות כיצד ישתלב במכבי חיפה שנראה ופורחת מחדש, ועד כמה יהיה משמעותי בכוורת המקצועית החדשה שנבנית בכרמל.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */