יום חמישי, 28.03.2024 שעה 15:27
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5526מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3133-2826הפועל ירושלים1
3048-3126מכבי פ"ת2
2841-2926מכבי נתניה3
2838-2126הפועל חדרה4
2637-2926הפועל ת"א5
2534-3426בית"ר ירושלים6
2242-2026מ.ס אשדוד7
1939-2026הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

בישול איטי: בואטנג הוא התקווה של הפועל ת"א

כמובן שדבר לא יקום ויפול על הגנאי הצעיר, אך הוא זה שמספר את סיפור האדומים העונה. האופי, הקושי, הפריחה, הבכורה, הדרבי ב-2010, אסיין וגם לחמן

|
עמנואל בואטנג (הפועל ת
עמנואל בואטנג (הפועל ת"א)

ה-0:2 של הפועל תל אביב על בני סכנין ביום ראשון האחרון, השני בלבד שלה העונה בליגת העל, נרשם בעיקר על שמו על רובי לבקוביץ', שרשם סדרת הצלות מרשימה באצטדיון המושבה. רז שלמה, שכבש את השער הבכורה שלו של ליגת העל הוא סיפור בפני עצמו וגם הוא זכה ללא מעט קרדיט מוצדק, אבל מי שייזכר מהמשחק הזה הוא כמובן עמנואל בואטנג.

הקשר הגנאי הצעיר, שחתם בהפועל ת"א בדקות האחרונות לפני נעילת חלון ההעברות בקיץ האחרון, ערך את הופעת הבכורה שלו באדום ורשם 66 דקות שמספרות בדיוק את הסיפור של האדומים העונה. בעוד אף אחד לא ציפה לכך, אופיר חיים הצליח לשלוף שפן מהכובע, מתוך סגל שבעיקר אכזב מתחילת העונה. ההפתעה הגדולה בדמות הצבתו ב-11 מול סכנין התבררה לאחר מכן כתקווה האמתית של הפועל ת"א העונה. לא כי בואטנג הפך בן רגע לשחקן מוביל ולמי שעליו תקום ותיפול העונה הקשה עד כה עבור האדומים, כמובן שלא, אלא כי הוא עצמו העניק השראה לחבריו.

קוטלר: הכתובת היתה על הקיר

ההתחלה של בואטנג לא הייתה פשוטה בכלל. קובי רפואה, שלא אהב בלשון המעטה את הדרך בה הקשר הובא למבחנים בישראל, לא ספר אותו כחלק מהרוטציה. יש לסייג ולציין כי גם בהפועל ת"א לא ראו את הכישרון של הקשר מלכתחילה והחתימו אותו ברגע האחרון רק כדי לא לפספס אותו בעוד משבצת אחת של זר שהייתה פנויה. אבל גם בשבועות בהם הוא הלך והשתפר באימונים והוכיח שמגיעה לו לפחות הזדמנות כמחליף, כשהכישרון שלו החל לבלוט, הוא לא זכה לקרדיט.

"עמנואל נחשב לשחקן מוכשר מאוד בגאנה", מספר עליו אייל לחמן, המנהל הספורטיבי של מחלקת הנוער בבני יהודה ומי שאימן בגאנה את הארטס אוף אוק המקומית ב-2008. "הוא שיחק באודואנה סטארס וראיתי אותו לא מעט, זוכר טוב משחק שלו בליגת האלופות של אפריקה נגד זיטה קלאב הקונגולזית ומשחק אחד ענק בליגה הגנאית שמדברים עליו עד היום. צריך להבין, הקבוצה שממנה הוא הגיע היא ממקום קטן ולא מוציאה שחקנים יותר מדי כמו המועדונים הגדולים בגאנה ליברטי, הארטס אוף אוק, דרימס וקוטוקו. אודואנה לא יודעים למכור שחקנים ונדיר שיוצא משם שחקן כזה. 

"הוא גדל קודם כל ב-WAFA שהייתה בשליטה של פיינורד בעבר, הוא פרץ כשהם הפתיעו בכמה משחקים טובים את המועדונים הגדולים, כמו ב-0:5 המהדהד על הארטס אוף אוק והוא היה גדול במשחק הזה שזכור היטב שם. הוא בלט בכך שהיה מעורב מאוד במשחק. נוגע הרבה בכדור. באותו 0:5, משחק שהרעיד את גאנה, היה לו מעל 80% דיוק במסירות ומדובר ב-50-60 אלף צופים. היה מעורב מאוד וכמעט ולא איבד כדורים. הבעיה עם שחקנים כאלה היא שהם קצת נאיביים בגילאים הצעירים, קשה איתם בהתחלה וצריך לתת להם את הזמן למרות משחקים טובים כאלה".

"הגנאים מאוד רחבים, מתפתחים לרוחב, זה מבנה הגוף שלהם, בואטנג לא נראה קשר אחורי 6 קלאסי, נראה קטן יותר וצנום, אבל השחקנים האלה מפתיעים", מנתח לחמן ומספק השוואה מפתיעה. "בואטנג הזה מזכיר לי דווקא את דרק בואטנג שהיה בעבר בבית"ר ירושלים. דרק התחנך בסקנדינביה והגיע לכאן שחקן גדול. עמנואל הוא צעיר, אבל הוא יכול עוד כמה שנים להיות דרק בואטנג אם הוא ימשיך לקבל אשראי, כי יש לו את הכישרון להיות".

דרק בואטנג. יש שטוענים שעמנואל מזכיר אותו (גיא בן זיו)דרק בואטנג. יש שטוענים שעמנואל מזכיר אותו (גיא בן זיו)

לאחר מכן, המאמן נזכר בגנאי צעיר אחר שנחת בהפועל ת"א בשנת 2010, וויליאם אזאו, שזכור לאוהדים האדומים כמי שכבש בדרבי מול מכבי ת"א בגביע הטוטו (3:3), משחק שלא שינה הרבה אבל היה די מהנה לצפייה. "קראו לו אזאו, אבל קוראים לו אווסו", מסביר לחמן. "הוא היה שחקן צעיר ומוכשר מאוד, אבל לא העריכו אותו מספיק. הוא הושאל לסקציה נס ציונה, הפועל כפר סבא, שיחק גם בבית"ר ת"א/רמלה ובהפועל נצרת עילית, אבל בגדול הוא פספוס. השחקנים האלה מאוד רגישים, צריך לדעת לנווט איתם ולתת להם זמן, הם פשוט לא בשלים בגילאים צעירים".

במתחם חודורוב אכן מדברים על טיפוס שקט במיוחד. ממעט לדבר, ממעט להביע רגשות, לא מוכן עדיין להיפתח ולא בשל להראות את הפוטנציאל שלו. לצד הביישנות של בואטנג, בהפועל ת"א מספרים על קשיי התאקלמות בישראל. בכל זאת, לבחור צעיר בן 21 שמגיע ממדינה כמו גאנה, לא פשוט להשתלב בצורה מידית ולוקח לו זמן להתבשל.

וויליאם אזאו. גרסה מוקדמת של עמנואל בואטנג, לפי לחמן (רועי גלדסטון)וויליאם אזאו. גרסה מוקדמת של עמנואל בואטנג, לפי לחמן (רועי גלדסטון)

"המשחק שלו מול סכנין היה בדיוק כמו ההתחלה שלו בקבוצה עד למשחק הזה, הוא היה קצת בהלם בהתחלה, נראה מפוזר ומבולבל, אבל הפתיע את כולנו אחר כך", אומרים בוולפסון, שם מציינים גם את השיפור אצל הקשר בתקופה האחרונה, בכל החזיתות. "בניגוד לחודשים הראשונים, בשבועיים האחרונים הוא פשוט תותח באימונים ומראה יכולת גבוהה".

"לאנשים לקח זמן להתחבר אליו, לקח לו זמן להיפתח, הוא צעיר מאוד צריך לזכור את זה תמיד", מסבירים בהפועל. הלכה למעשה: בעוד רוב הזמן הוא נוהג לבלות עם השחקנים הזרים - מרווין פירסמן ופייסל מוליץ' – בכריסמס הוא כבר התארח בנצרת אצל אחמד עאבד יחד איתם, ביום שישי האחרון הוא הוזמן לארוחת שבת אצל שי אליאס ובכלל דומה כי בתקופה האחרונה הוא משתלב טוב יותר עם הישראלים, וכן עם הצעירים. הוא נפתח יותר ויותר, מדי יום.

שי אליאס. אירח את בואטנג ביום שישי (שחר גרוס)שי אליאס. אירח את בואטנג ביום שישי (שחר גרוס)

"החברות עם השחקנים לאחרונה משפיעה עליו לטובה", אומרים במועדון. "מחוץ למגרש הוא שקט, צנוע, בקושי מדבר, ילד הכי חמוד שיש. אף אחד לא ידע שהוא יהיה בהרכב, כולם היו בהלם וזה היה שיחוק כי הוא קיבל את זה בזכות ולא בחסד, כמו שחשבו במתחם כשהוא הגיע. הוא נראה עכשיו הרבה יותר טוב באימונים, באימון המסכם לקראת סכנין הוא היה פשוט כוכב, מילד שמתבייש לבקש את הכדור במשחקונים פתאום הוא דופק קורות ומשקופים ובועט מכל מקום במגרש, וכובש. הוא נלחם, מחלק מסירות מדויקות, הוא נפלא".

ואכן, היכולת הנפלאה שלו באימונים לאחרונה העניקה לו את המקום בהרכב מול סכנין ובמשך 66 דקות במרכז השדה לצדו של ניר לקס הוא רק הלך והשתפר. כ-20 דקות מבולגנות שלו נמשכו עם דקות של טירוף אמתי. גליץ' נקי בכל הזדמנות, סחיטת שני כרטיסים צהובים, חילוצים, בואטנג היה בשיגעון וכאילו התפוצץ על המגרש. הצ'יפ המרהיב ששלח לעברו של ג'וזף גנדה הוכיח סופית שיש פה כישרון שרק חיכה להתפרץ.

גו'זף גנדה חוגג (שחר גרוס)גו'זף גנדה חוגג (שחר גרוס)

"היינו בהלם שהוא פתח בהרכב, אבל זה כלום לעומת מה שראינו אחרי שהוא נפצע והוחלף", הוסיפו בוולפסון. "הקהל פשוט עמד ומחא לו כפיים, לילד בן 21 ש-90% כמעט ולא הכיר, בטח לא ראה אותו משחק כדורגל עדיין ובטוח לא ציפה לראות אותו משחק כשהוא יצא מהבית באותו היום או כשהוא קנה את הכרטיס. וזה לא רק בגלל שאוהדי הפועל אוהבים סיפורי סינדרלה כאלה. כן, האוהדים שלנו חולים על ההוא שבא משום מקום ופתאום פורץ, חיים על זה, אבל אף אחד לא ידע מי זה בכלל. פתאום הוא מקיף את המגרש כשהוא פצוע והקהל מעודד אותו עד שהוא מגיע לספסל, והוא ממשיך לקבל סטנדינג אוביישן גם כשהוא יושב. זה היה מדהים לראות".

"לא הולך לנו, לא הולך לנו, לא הולך לנו, אז למה לא לתת לילד לשחק? אז הנה, אופיר נתן לו והילד לקח את ההזדמנות בענק", שמחו בוולפסון לאחר המשחק. בכך, עוד לפני שנפתח חלון ההעברות, חיים הוסיף לעצמו שחקן רעב ומוכשר לרוטציה, רכש של ממש. הוא הבין את זה עוד לפני המשחק כשנתן לו לפתוח בהרכב, אבל תוך כדי ההתמודדות מול סכנין, הוא כבר התאהב. עד כדי כך, שהשתמש בבואטנג בנאום המוטיבציה שלו במחצית המשחק, רגע לאחר ששלמה העלה את האדומים ליתרון ולפני 45 דקות מלחיצות בהן הפועל רק לא רצתה ללכת אחורה ולאבד את הניצחון הנכסף.

אופיר חיים. עודד את השחקנים ואמר: "תהיו בואטנגים" (רדאד ג'בארה)אופיר חיים. עודד את השחקנים ואמר: "תהיו בואטנגים" (רדאד ג'בארה)

"חבר'ה, הבנאדם הזה עמנואל לא שיחק חצי כדורגל והוא בטירוף, אני רוצה ככה טירוף, אני שתשחקו כמו עמנואל בואטנג, תראו איך הוא נראה", קרא חיים אל שחקניו בחדר ההלבשה ולמרות שלא הבריקו מבחינת הכדורגל על כר הדשא, הם נלחמו עד השנייה האחרונה כדי להשאיר את הנקודות במושבה.

"הוא לא היה מצוין מול סכנין, הוא היה עם תקווה", מדגיש לחמן. "אין היום עם השחקנים האלה, הוא השחקן של המחר. אסור להתנהל איתו כמו מה שהיה עם אווסו בעבר, הוא צריך זמן. קח את מייקל אסיין למשל, לקח לו זמן והוא התבשל בצרפת לפני שהגיע לצ'לסי. גם אם הכישרון של בואטנג לא מספיק לליגות הגדולות כמו אנגליה, זה יסתיים בליגה טובה אחרת. הוא צריך רק לקבל קרדיט".

עמנואל בואטנג נאבק במהראן ראדי (אחמד מוררה)עמנואל בואטנג נאבק במהראן ראדי (אחמד מוררה)

בעוד בואטנג הגיע על תקן שחקן משלים סגל בלבד, הוא עוד עשוי להפתיע וללכת ולהתקדם ברוטציה של חיים בהפועל ת"א. וגם אם לא, הסיפור שלו, של בחור צעיר, ביישן ונחבא אל הכלים, מוכשר בטירוף אבל כזה שלקח לו כמה חודשים טובים להיפתח – הוא הסיפור, כך מקווים, של הפועל ת"א כולה העונה. קבוצה עם סגל שאולי לא מאוזן וסובל בעיות מנטליות ומעין קשיי התאקלמות עם החזרה לליגת העל ושלא השיג את התוצאות המצופות עד כה, אבל בהחלט מוכשרת, כזאת שהפגינה כדורגל נהדר עד כה, ובעיקר כזאת שעדיין מחכה להתפוצץ ומחכה בקוצר רוח לרגע שבו תפתיע את כולם.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */