יום שבת, 20.04.2024 שעה 13:34

בדרך לפוקר בישראל? הצעת חוק הוגשה לכנסת

חברת הכנסת שרן השכל הגישה את ההצעה לאור פסיקת העליון, לפיה "לא עסקינן במשחק שעיקרו מזל". השכל: "הפסיקה פתחה את הדלת להסדרת הטורנירים בחקיקה"

|
טורניר פוקר. בקרוב בארץ? (רויטרס)
טורניר פוקר. בקרוב בארץ? (רויטרס)

האם אנחנו בדרך להסדרת טורנירי הפוקר בחקיקה הישראלית והוצאת הפוקר מחוץ לחוק העונשין? בהחלט נראה שכן, לאחר שחברת הכנסת שרן השכל (ליכוד) הניחה על שולחן הכנסת הצעת חוק פרטית להסדרת טורנירי פוקר בישראל.

במסגרת הצעת החוק פורט כי התאגדות שחקני הפוקר בישראל תוכל לערוך ולארגן טורנירי פוקר וכן לתת היתרים לקיום טורנירי פוקר, הכל על פי היתר מראש שינתן על-ידי שר האוצר או נציג מטעמו. טורנירי הפוקר יהיו על-פי כללים ותקנות שיותקנו על-ידי השר, סכומי הכסף שיינתנו בטורניר יועברו לשחקנים בלבד ולא יועברו לצד ג' וכן יחולו עליהם הוראות מס הכנסה. ההשתתפות בטורנירים תתאפשר רק באמצעות רישום מסודר בהתאגדות שחקני הפוקר, עם כרטיסי שחקן כמקובל בענפי ספורט אחרים.

הצעת החוק הוגשה בעקבות פסיקת בית המשפט העליון בתיק ע"א 476/17, במסגרתה קבעו השופטים ניל הנדל, מני מזוז ויעל וילנר כי נכון יותר להסתכל על טורניר פוקר כרצף משחקונים ולא במבחן היד הבודדת. כבוד השופט הנדל העיר כי: "נדמה כי השתתפות בתחרויות וטורנירים, על הרווחים שנוצרו שנה בשנה לאורך שנים, מחזקת את המסקנה כי לא עסקינן במשחק שעיקרו מזל".

היד המשוגעת של אייל בן שמחון נגד ניימאר

קמפיין הפוקר, לרבות ניסוח הצעת החוק, מלווה משפטית על-ידי עורכי-הדין גלעד ברון וחיים לוי ממשרד ברון ושות’. לדברי עו”ד גלעד ברון: "הגיעה העת להסדיר את הנושא בחקיקה וככל שלא, בהחלט ייתכן שיש מקום להביא את הדברים בפני כב’ בית המשפט העליון. נכון להיום, משחק אסור הינו 'משחק שבו עשוי אדם לזכות בכסף, בשווה כסף או בטובת הנאה לפי תוצאות המשחק, והתוצאות תלויות בגורל יותר מאשר בהבנה או ביכולת' (סעיף 224 לחוק העונשין). במסגרת פסק הדין האחרון כב' השופטת וילנר קבעה שלטעמה פסיקה זו אינה נקייה מספקות באשר לחלקו היחסי של הגורל בהשפעה על תוצאות המשחק יותר מאשר חלקן של ההבנה או היכולת. יחס זה עשוי להשתנות ברצף משחקים ובטורנירים, כך שחלקן היחסי של היכולת וההבנה בהשפעה על תוצאות המשחקים יגבר".

בישראל ישנם מאות אלפי שחקני פוקר חובבנים ומקצוענים. לאורך השנים זכו נציגים ישראלים ב-15 צמידי אליפות עולם (WSOP), שמתקיימת בין השאר בלאס וגאס משנת 1970. בשבועות האחרונים ניכרת הצלחה ישראלית יוצאת דופן בסבב האירופאי של אליפות העולם, כאשר תימור מרגולין זכה בצמיד אליפות עולם שני בטורניר המונסטאר בצ'כיה והשחקנים הישראלים ניצחו שלושה מתוך ארבעה טורנירים. בניגוד למרבית המדינות המערביות ברחבי העולם, בתי המשפט בישראל הגדירו עד כה את טורנירי הפוקר בתור "משחק אסור", עם עונשים קבועים בחוק העומדים על עד שנת מאסר בכלא לשחקנים ועד 3 שנות מאסר בכלא למארגנים, למנהלים ולדילרים. ההחלטה האחרונה של בית המשפט העליון כי טורנירי פוקר הם משחק יכולת מיישרת קו אל מול העולם המערבי ונותנת תקווה לקהילת חובבי הפוקר בישראל כי השינוי המיוחל בפתח.

ח"כ שרן השכל מסרה: "שחקנים ישראלים מביאים כבוד וגאווה למדינה בתחרויות בינלאומיות והכנסותיהם נמדדות במאות מיליוני שקלים. המדינה החליטה שהיא רוצה נתח ממשלח היד של הספורטאים המיליונרים ולכן עתרה לבית המשפט העליון, שפסק שפוקר הוא משחק יכולות ולא משחק מזל. הפרקליטות הציבה טיעונים ומומחים משכנעים שהוכיחו לבית המשפט מדוע משחק פוקר הוא ספורט ולא משחק מזל. אם המדינה גובה מיסים מאזרחים מפני שהיא רואה בהם ספורטאים, ראוי שתאפשר להם להתמודד ולהתאמן בשטחיה.

טורניר פוקר (רויטרס)טורניר פוקר (רויטרס)

“מי שמעוניין לשחק פוקר בצורה בלתי חוקית, ללא פיקוח, ימצא את הדרך ולראייה כיום, אזרחים נורמטיביים מהשורה משחקים בסביבות לא בטוחות בלשון המעטה. כסף שחור והלוואות לא חוקיות המחליפות ידיים הן הבסיס עליו צומחים ארגוני פשע, לכן יש הכרח בהסדרה. מזה מספר חודשים אני בודקת לעומק את הנושא, נפגשת עם מומחים ומקבלת חוות דעת. במקום לבזבז כספי ציבור על מלחמה עקרה בתופעה, ניתן לחסוך זמן יקר למשטרה ולמערכת המשפט ולהכניס לקופת המדינה עשרות מיליוני שקלים. לאחר פסיקת העליון שפסקה בצורה ברורה כי טורניר פוקר אינו משחק אסור בהתקיים תנאים מסוימים, הגשתי את הצעת החוק לשינוי החקיקה".

סטס טישקביץ', מייסד האקדמיה לפוקר וממובילי המהלך הנוכחי אמר: "התאגדות שחקני הפוקר בישראל החליטה לשנות אחת ולתמיד את מצבו של הפוקר בישראל. לאור החלטה זו גייסנו את קהילת חובבי הפוקר ובעזרתם השגנו מימון למיטב המומחים שיסייעו לנו לשנות את המציאות המעוותת כיום בארץ. לא ייתכן שישראל נשארה כל כך מאחור ביחס לשאר מדינות העולם המערבי, הגיע הזמן שהרגולטור יבין אחת ולתמיד שטורנירי פוקר הם לא משחק מזל, שהמדינה תרוויח את הכספים שמסתובבים סביב תעשיית הפוקר, ושישראל תוכל להפוך למעצמת פוקר עולמית".

שמעון יפה, טייס בחיל האוויר במילואים וממובילי המהלך הנוכחי, הוסיף: "כפי שמשחקי הביליארד, השש-בש והברידג' נחשבו בעבר לא חוקיים והיום יש התאחדויות ספורטיביות וכולם משחקים בהנאה, כך גם הגיע הזמן שהפוקר יהפוך להיות מוסדר ומפוקח. כחצי מיליון חובבי פוקר במדינה לא צריכים לשחק בפחד – הגיע הזמן לשנות".

עו"ד איתמר גלזר, הנאמן של כספי מימון ההמונים: "זה מדהים לראות איך תנועה שורשית ציבורית יכולה להוביל מהלך שנראה בתחילתו כבלתי-אפשרי, וכיום פחות משנה לאחר סיום גיוס ההמונים נראה כבר-השגה".

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */