יום חמישי, 28.03.2024 שעה 19:43

לוסטיג: 46 שנה לאסון מינכן - עומדים בראש מורם

המשלחת שתייצג את ישראל במשחקים האולימפיים לנוער קיימה מסע"ת. בנוסף, נערך טקס לחללים. רגב: "לא נשקוט עד שנקבל דקה דומיה בפתח כל אולימפיאדה"

|
יגאל כרמי וגילי לוסטיג (רדאד ג'בארה)
יגאל כרמי וגילי לוסטיג (רדאד ג'בארה)

מסיבת עיתונאים מיוחדת לכבוד המשלחת האולימפית הצעירה, שתייצג את ישראל ב-6 באוקטובר במשחקים האולימפיים לנוער בבואנוס איירס, התקיימה היום (רביעי), בהשתתפות בכירי הוועד האולימפי הישראלי.

גילי לוסטיג, מנכ"ל הוועד האולימפי, אמר: "היום הוא יום מיוחד כי לפני 46 שנה, ב-5 בספטמבר, נרצחו 11 ספורטאים, מאמנים ושופטים במשחקים האולימפיים במינכן ואין דבר יותר משמעותי וראוי, כשהמשלחת הולכת לייצג אותנו מגובשת בצורה כזו. מה שחשוב הוא שהספורט הישראלי ממשיך וזה הניצחון הכי גדול שלנו, לעמוד עם ראש מורם ודגל ישראל מונף".

כרמי: "יש לנו הרבה תקווה"

דני אורן, מנהל היחידה לספורט הישגי: "אנחנו מעבירים את הלפיד לחבר’ה הצעירים עכשיו, ובתור אחד שחווה את החוויה של המשחקים האולימפיים, אתם הולכים לחוות חוויה מאוד מיוחדת. אני מקווה שתיהנו ממנה. זה מסע ארוך ואני מקווה מאוד שזו תהיה המקפצה שלכם לחיים הבוגרים יותר. כולנו מאמינים בכם". 

יאיר טלמון, ראש המשלחת: "יש שתי מטרות מרכזיות למשלחת הזאת; ייצור הישגים מיטביים למדינת ישראל, כי זה האירוע השני בגודלו של הוועד האולימפי, אבל יחד עם זאת, חשובה לנו החוויה המקצועית, שתשמש כאבן דרך לספורטאים בעתיד".

המשלחת האולימפית הצעירה (רדאד ג'בארה)המשלחת האולימפית הצעירה (רדאד ג'בארה)

המשלחת תכלול 19 ספורטאים (12 בנים, 7 בנות) ו-11 מאמנים/ות בתחומים: אופניים (איתן לוי ונדב רייסברג), אתלטיקה (אדיסו גואדה, עמל חסנוב ו-ורוניקה צ'יינוב), ג'ודו (אריאל שולמן), התעמלות-אקרובטיקה (יונתן פרידמן ונועה קזדו יקר), התעמלות אמנותית (ולריה סוצקובה), התעמלות מכשירים (אורי זיידל), טאקוונדו (אבישג סמברג ודניאל גויכמן), טריאתלון (איתמר לבנון), שחייה (דניס לוקטב, גל כהן גרומי, לאה פולונסקי ואנסטסיה גורבנקו) ושייט (נעמה גזית ותומר ורדימון). 

השרה רגב: לא נשקוט עד שנקבל דקה דומיה בפתח כל משחקים אולימפיים

בנוסף, התקיים טקס במלוא 46 שנים לרצח י״א הספורטאים שייצגו את ישראל באולימפיאדת מינכן 1972, באנדרטה לזכרם שממוקמת ברחוב וייצמן פינת בארי, בתל אביב. הטקס התקיים במעמד שרת התרבות והספורט מירי רגב, סגן ראש עיריית תל אביב אסף זמיר, יו"ר הוועד האולימפי בישראל יגאל כרמי וגם 19 הספורטאים שייצגו את ישראל באולימפיאדת הנוער.

שחמורוב: התמונות לא יוצאות מהראש

השרה רגב אמרה: “משפחות שכולות יקרות, אנו עומדים כאן כדי להזכיר ולהנציח את 11 חללי מינכן שנרצחו באכזריות לפני 46 שנים. הם נסעו למשחקים על מנת להגשים את חלומם באירוע הספורט הגדול בעולם. ממשלת ישראל מחויבת להנציח אותם ולתת להם הכרה עולמית, לא נשקוט עד שנקבל דקה דומיה בפתח כל משחקים אולימפיים. זה הזוי ולא נכון, שעדיין יש מדינות שרוצות לפגוע בנו, שעדיין יש מדינות שלא נותנות לספורטאים שלנו להופיע עם הדגל וההמנון. זה חמור, כולנו חייבים לשים סוף למהלך הלא שוויוני הזה. סנונית ראשונה קרתה החודש כאשר ממשלת אבו דאבי אפשרה לנבחרת הג’ודו שלנו להשתתף בתחרות עם הדגל וההמנון. אנחנו נחושים, לא ממצמצים והולכים עם האמת שלנו. הספורט הוא לא חלק מהפוליטיקה, ספורט מחבר בין אנשים ומדינות, וצר לי שזה לא נעשה כך בכל האיגודים. לא נפסיק להילחם שהספורטאים שלנו יגיעו לכל מקום בעולם עם הדגל וההמנון”.

טקס לי"א חללי מינכן (נעם מורנו)טקס לי"א חללי מינכן (נעם מורנו)

השרה המשיכה: “מאבקנו להכרה ארוך ועיקש, זאת התחייבותנו לעם ישראל. בשם ממשלת ישראל אני מתחייבת שאמשיך לפעול. אני מצפה שהוועד האולימפי הבינלאומי יפריד בין הפוליטיקה לספורט בתקווה שבטוקיו תהיה דקת דומייה ואני מקווה שבקשה זאת תתקבל. אנחנו כאן להתחרות ולנצח, לעמוד על הפודיום בראש זקוף ולהתגאות בדגל שלנו כמו שכל שאר הספורטאים בעולם עושים, יהיה זכרם ברוך”.

שרת הספורט מירי רגב (נעם מורנו)שרת הספורט מירי רגב (נעם מורנו)

יגאל כרמי, יו”ר הוועד האולימפי בישראל, הוסיף: “46 שנים חלפו ותחושות האבדן והכאב העמוק עדיין איתנו, במלוא עצמתן. 46 שנים אינם זמן קצר, אך הזיכרון של המעשה הנורא הזה נשאר חד וברור, הן בציבוריות הישראלית והן בציבוריות העולמית. טקס הזיכרון הייחודי שהתקיים במשחקי ריו בקיץ 2016 ופתיחת אתר ההנצחה בכפר האולימפי במינכן בסתיו 2017, הוסיפו עוד נדבך בשמירת הזיכרון הקולקטיבי למען נדע אשר קרה ולמען הדורות הבאים. אנו מבינים שעלינו לעמוד על המשמר ולהמשיך במלאכת ההנצחה של י"א הספורטאים שלנו שנרצחו במינכן בעת המשחקים האולימפיים. הנצחת הי"א ומורשתם היא במהותו של הוועד האולימפי הישראלי. אנו יודעים שעלינו לזכור ולעולם לא לשכוח.  משפחות הי"א הן חלק מהמשפחה המורחבת שלנו, זכרם מונצח במוזיאון שלנו, החוויה האולימפית. ספורטאינו, מאז ועד היום, נושאים איתם את הזיכרון על שהתרחש במשחקים האולימפיים במינכן, וערב יציאת המשלחת למשחקים האולימפיים, אנו מקיימים טקס התייחדות עם זכרם”.

טקס לי"א חללי מינכן (נעם מורנו)טקס לי"א חללי מינכן (נעם מורנו)

אסתר רוט שחמרוב, שהייתה חלק מאותה משלחת, הזכירה את תחושותיה מאותו אירוע טרגי: “זו הייתה טראומה במדינה. זה משהו יוצא דופן שמנצלים אולימפיאדה לאינטרסים פוליטיים. זה היה משהו שחווינו בצורה הכי קשה, יצאנו 22 חברי משלחת וחזרנו משם חצי נבחרת. את התמונות והרגעים, אני כספורטאית שהייתי צריכה להיכנס לחצי גמר המשוכות, לא אשכח, ונאלצנו לחזור. אני זוכרת את הרגע המחריד שכולם נספו ושחזרנו ארצה עם הארונות על אותה טיסה. אלו תמונות שרצות איתי כבר 46 שנה שאני לא יכולה לשכוח. הלכנו ישר משדה התעופה לבית הקברות”.

יעל ארד ואסתר רוט שחמורוב (נעם מורנו)יעל ארד ואסתר רוט שחמורוב (נעם מורנו)
אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */