יום שבת, 20.04.2024 שעה 05:37

רק בת 14 ותתחרה באליפות אירופה לבוגרות

השחיינית אנסטסיה גורבנקו רוצה לשבור את השיא ששלח את עמית עברי לחצי הגמר האולימפי. באיגוד העלו ציפיות וגם השחיינית הוותיקה מפרגנת. יש עתיד?

|
אנסטסיה גורבנקו (שחר גרוס)
אנסטסיה גורבנקו (שחר גרוס)

אין הרבה ספורטאים ישראלים שכבר בגיל 14 הצליחו לקבל את ההזדמנות להתחרות באליפות אירופה לבוגרים. בענף השחייה הישראלי בונים בשנתיים האחרונות את דור העתיד ובמשלחת לתחרות היבשתית בגלאזגו שבסקוטלנד יש 17 שחיינים, בהם נמצאים כמה שמות ידועים, כמו עמית עברי, לצד כמה שמות לא ממש מוכרים, כמו זה של אנסטסיה גורבנקו.

פער של 14 שנה קיים בין השחיינית הגדולה ביותר של ישראל לבין מי שעשויה בעתיד לרשת אותה. בעוד שעברי תחגוג את יום הולדתה ה-29 בספטמבר ותופיע בגלאזגו בתור השחיינית הכי מנוסה בסגל, גורבנקו תגיע לגיל 15 ממש בימים הקרובים ותצא להרפתקה הראשונה שלה באליפות אירופה לבוגרות.

עמית עברי ואנסטסיה גורבנקו. זו לצד זו (שחר גרוס)עמית עברי ואנסטסיה גורבנקו. זו לצד זו (שחר גרוס)

להגיע למעמד הזה זו השאיפה של כל מי שעוסק בתחום ומבחינת השחיינים מדובר כמובן באחד מאירועי השיא של השנה. "אני מתרגשת מאוד", אמרה גורבנקו לפני הנסיעה. "אני לא ממש יודעת למה לצפות אבל אני מקווה שאצליח להגיע כמה שיותר רחוק ולשפר את השיאים האישיים שלי".

שיא השיאים

כבר עכשיו ברור לכל מי שעוסק בענף השחייה כי אנסטסיה היא שחיינית עם פוטנציאל גדול להצלחה. בגילה הצעיר, גורבנקו רשמה תוצאות שהיו קרובות מאוד לשיאי ישראל לבוגרות. לדוגמה, ב-200 מטר חזה היא הייתה קרובה ב-14 מאיות לשיאה של יוליה בנך שעומד על 2:29.03 דקות. אלא שהתוצאה הטובה ביותר שלה נמדדה ב-200 מעורב אישי, שם היא קבעה תוצאה של 2:13.88 דקות, לעומת השיא הישראלי של עמית עברי שעומד על 2:13.29 והביא אותה לחצי הגמר האולימפי בלונדון 2012, מה שנחשב להישג השיא של שחיינית ישראלית במשחקים האולימפיים בכל הזמנים. ומה המרחק של אנסטסיה ממנו? פער של כחצי שנייה.

התוצאה של גורבנקו ב-200 מעורב היא לא פחות ממדהימה, אם מחשיבים את העובדה שהיא נעשתה בזמן שהיא הייתה רק בת 14, לעומת עברי שהייתה בזמנו בשיא הקריירה שלה. ובכלל, מדובר באחד מהזמנים המהירים באירופה, הרי שאפילו באליפות אירופה הקודמת לבוגרות התוצאה של גורבנקו הייתה שווה כניסה לגמר. "כרגע אני לא מתעסקת ב-200 מעורב, אבל אני אשמח אם אנסטסיה תצליח לשבור את השיא שלי מלונדון", שיתפה עמית עברי באקט של פרגון. "אם זה יקרה, זה יראה שיש פה דרך חדשה ואני אהיה הכי שמחה בשבילה".

עמית עברי. מפרגנת (שחר גרוס)עמית עברי. מפרגנת (שחר גרוס)

"אני עדיין לא בטוחה אם ה-200 מעורב זה באמת הסגנון שלי", ציינה גורבנקו. "אני מקווה שאצליח לשבור את השיא הזה כבר בתחרות הקרובה, כי אלה באמת המטרות שלי לאליפות אירופה, לשבור שיאים. והאמת שזה מדרבן אותי גם בגלל שעמית אומרת שהיא רוצה שזה יקרה".

באליפות אירופה הקרובה גורבנקו הצעירה תתחרה במשחה הזה שוב, כמו גם ב-100 חזה, ב-200 חזה וב-200 גב. וביום שבו היא תתחרה ב-200 מעורב, ב-7 באוגוסט, היא תחגוג את יום הולדתה ה-15, בתקווה שזה יביא לה מזל טוב.

באה ליהנות

את הפריצה הגדולה שלה אנסטסיה עשתה לפני כשנתיים. לבריכה היא הגיעה רק בגלל שאבא שלה, ולדימיר, רצה שתלמד לשחות. הילדה מקרית ים למדה די מהר את העניין אבל בשלב מסוים היא הפסיקה עם התחביב. אלא שאחרי שנתיים מחוץ למים, משהו בער בה לחזור והמאמנת לודמילה זליצ’ונוק מקרית ביאליק הייתה בעננים. "בהתחלה חזרתי סתם בשביל ההנאה", הסבירה אנסטסיה, "אבל פתאום הבנתי שהולך לי די טוב".

אנסטסיה גורבנקו. פרצה בקצב מסחרר (אסי ממן)אנסטסיה גורבנקו. פרצה בקצב מסחרר (אסי ממן)

אנסטסיה השתתפה בתחרויות לנוער ובדרך כלל הגיעה למקום הרביעי, עד שבגיל 13 הגיעה התפנית והיא החלה לסיים כל משחה במקום הראשון. כך למשל, גורבנקו קטפה ארבע מדליות זהב באליפות ישראל והוכתרה לשחיינית המצטיינת לגילה. ההורים, ולדימיר ולריסה, התחילו להבין שיש להם יהלום בין הידיים ומידי יום התעוררו מוקדם כדי להסיע אותה מהבית בצפון ועד למכון וינגייט. תוך כמה חודשים, הבת שלהם התקדמה בקצב מסחרר והתפוצצה גם באליפות אירופה לנוער, שם היא סיימה במקום השני במשחה הגמר ב-200 מעורב, אך לצערה היא נפסלה וחזרה בלי המדליה.

"נפסלתי בגלל שהסיבוב בסגנון שבין הגב לחזה היה גבולי", סיפרה גורבנקו. "השופטים אמרו שהייתי יותר מידי על הגב והחליטו לפסול אותי. כשראיתי את זה, זה היה נראה ממש גבולי והייתי נורא מבואסת, אבל לא נורא, יהיו לי עוד הרבה הזדמנויות".

הנבחרת שיצאה לאליפות אירופה (רדאד ג'בארה)הנבחרת שיצאה לאליפות אירופה (רדאד ג'בארה)

בשנה הבאה גורבנקו תצא לחיים עצמאיים ותעבור לפנימייה בווינגייט. באיגוד השחייה בטוחים כי ככל שהיא תהיה קרובה יותר לצוות האימון, כך ניתן יהיה להביא לשיפור גדול יותר ביכולות שלה. "היא ממש ילדה", אמרה עברי, "מדהים לחשוב שהיא עושה תוצאות כאלה ועדיין אפשר לעצב את הסגנון שלה במים".

בונים את העתיד

באחד מימי האימונים של הנבחרת לקראת הנסיעה לאליפות אירופה הצהיר יו"ר האיגוד, סימון דוידסון, כי התוכנית המקצועית שלו היא ארוכת טווח ושואפת להביא שחיין ישראלי ראשון לפודיום במשחקים האולימפיים בפאריס 2024, כך שאליפות אירופה הקרובה היא רק עוד תחרות אחת בדרך ליעד הזה. בשביל זה הוא הביא לנבחרת ישראל את דייב מארש, האמריקאי שנחשב למאמן-על מהשורה הראשונה.

"דייב מארש מרוצה מאוד מאיך שהשחיינים הצעירים מתקדמים", שיתף דוידסון. "תראו את אנסטסיה, מי בכלל שמע עליה עד עכשיו? אנחנו לפי עידן חדש בשחייה הישראלית ולשמחתי אנחנו כבר קוטפים את הפירות. הדור הזה הוא דור העתיד. יש שחיינים צעירים שאנחנו יכולים לחשוב עליהם ככאלה שיגיעו לגמר במשחקים האולימפיים ויותר מזה. כן, אני לא מתבייש לומר את זה, אנחנו רוצים פודיום אולימפי ב-2024. זו המטרה, זו התקווה, על זה אנחנו חולמים".

המאמן דייב מארש. יצליח ללטש את היהלום? (איציק בלניצקי)המאמן דייב מארש. יצליח ללטש את היהלום? (איציק בלניצקי)

"אני לא ממש מסתכלת על זה ככה כי יש לי עוד הרבה לעבור", אמרה גורבנקו בפנים סמוקות. "זה נכון שיש דור טוב שהולך לבוא, אבל אני מסתכלת על מה שקורה עכשיו. מה שיהיה בעתיד, יהיה בעתיד. בינתיים עוד לא הגעתי לאיזה הישג מרשים באמת. כן, זה קצת מוזר להיות עם הגדולים, אבל יש לזה יתרון כי אני יכולה ללמוד מהם, כמו למשל באיך שהם מתייחסים לאימון או לתחרות, ככה שזה מאוד עוזר לי לניסיון ונראה לי שגם הם שמחים מזה שיש מישהי בגיל צעיר כמוני שהגיעה לנבחרת. בכל מקרה, אני רוצה שיתייחסו אליי כמו לכולם".

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */