יום שבת, 20.04.2024 שעה 09:42

שני משוגעים: ההצגה של מאמני ארגנטינה ופרו

עוקצים, שולחים מרגלים, מטפסים על עצים וחוששים אפילו מבקבוקי המים של היריב. חורחה סמפאולי וריקארדו גארקה פותחים מונדיאל. ייפגשו בשמינית הגמר?

|
אתר הספורט ONE
אתר הספורט ONE

כשאוסקר רוג'רי הרים את הטלפון וחייג לחברו ריקארדו גארקה, הוא לא ידע עד כמה חייו ישתנו. הבלם האגדי של נבחרת ארגנטינה סיפר לחלוץ העבר על כך שיעבור לעבוד כמאמן בספרד והציע לו להצטרף אליו כעוזרו באלצ'ה. בין השניים היו יחסים קרובים. הם שיחקו ביחד בבוקה ג'וניורס בתחילת שנות ה-80, אחר כך שיתפו פעולה גם בריבר פלייט ובנבחרת, שם רוג'רי זכה אפילו להניף את גביע העולם האחרון ב-1986 בזמן שגארקה נופה מהסגל ולא זכה לשחק בטורניר היוקרתי.

בניגוד לחברו, ששיחק לאחר מכן גם במדי ריאל מדריד, גארקה רק התחיל להכיר את הכדורגל הספרדי בתחילת שנות האלפיים, בזמן ששימש כאיש סודו של רוג'רי. אלצ'ה שלהם שיחקה בליגה השנייה והייתה רחוקה מלהרשים, אבל עוזר המאמן הבין את הפוטנציאל שהיה טמון בסגנון הספרדי. גארקה נשאב לתוכו, העריץ אותו ורצה להתקדם דרכו. עבורו, כמו גם עבור מאמנים רבים אחרים שהגיע מדרום אמריקה לאירופה, זו הייתה תקופת הלמידה הטובה ביותר.

היגוואין בטוח: החלטה נכונה, זה מאחורינו

גם אחרי שעזב, גארקה המשיך לעקוב אחרי הספרדים, אלה שהפכו את הטקטיקה שלהם לכדורגל מושלם. ה"טיקי טאקה" פשוט הדהים אותו, והאמת שגם את העולם כולו, אחרי שספרד זכתה בגביע העולם הראשון שלה ב-2010 עם ויסנטה דל בוסקה על הקווים.

גארקה הנחיל את השיטה הזו בוולס סארספילד הארגנטינאית, איתה הוא זכה בשלוש אליפויות. באחת מהן, אגב, היא הפסידה רק פעם אחת בדרך לתואר, ולאורך כל הדרך הציגה כדורגל אטרקטיבי ומחושב מאוד. "תמיד באנו לשחק כדורגל טוב", סיפר גארקה בזמן שאימן את הקבוצה. "רציתי שנשחק על הקרקע, בתוקפנות ובנחישות. תמיד רצינו לשלוט בכל משחק, גם אם זה באצטדיונים של היריבות הקשות. אני אוהב את זה. אני חושב שלנבחרת ספרד יש מאפיינים מוגדרים במשחק שלה וגם לוולס שאני מאמן, אבל הייתי שמח אם ולס תאמץ את הסגנון של ספרד עד הסוף".

גארקה כשאימן את וולס. התאהב בסגנון הספרדי (רויטרס)גארקה כשאימן את וולס. התאהב בסגנון הספרדי (רויטרס)

גארקה לא המשיך לאמן שם. הוא עבר לעבוד עם קבוצות אחרות ובתוך זמן קצר קיבל הצעה לקחת על עצמו את נבחרת פרו, והסכים. בחלוף השנים, חורחה סמפאולי עשה בדיוק את אותה הדרך - רק הפוך. מאמנה של נבחרת ארגנטינה הגיע לעמדת המאמן הלאומי אחרי שאימן את סביליה הספרדית והתחיל את הקריירה דווקא בליגה הפרואנית.

סמפאולי בן ה-58 נאלץ לפרוש מכדורגל כבר בגיל 19 בגלל פציעה. הוא הפך להיות פקיד במשרד הרישום אבל במקביל עדיין נשאר בכדורגל, כשאימן בליגות החובבים. יום אחד סמפאולי תועד על ידי צלם כשהוא עומד על עץ מחוץ למגרש וצועק הוראות לשחקנים, לאחר שהורחק על ידי השופט. התמונה פורסמה בעיתון ומשם קריירת האימון הצבעונית שלו החלה בנסיקה. זה האיש וככה אוהבים אותו בארגנטינה. לא סתם הוא טוען שהמוטו שלו הוא "אני לא עושה את מה שאומרים לי, כי דברים אסורים גורמים לי להרגיש חי", מילים שבחר מתוך שיר של קאייחוס, להקת רוק ארגנטינאית.

סמפאולי מאמן תזיזיתי, כזה שבמשחקים גומע קילומטראז' גדול בהליכה על הקווים. גם בפיחואן, האצטדיון של סביליה, מאוד אהבו אותו. הוא הפסיד שם רק פעם אחת במסגרת הליגה הספרדית והצעיד את הקבוצה גם לצמרת המקומית וגם לשמינית גמר ליגת האלופות, עד שבסיום העונה הפרויקט השאפתני שלו החל להיסדק בעקבות הדיווחים על ההתעניינות בשירותיו מצידן של ברצלונה ונבחרת ארגנטינה. הראש שלו כבר לא היה בסביליה אבל הוא עדיין סיים במקום הרביעי בטבלה, ניצח משחקים בצורה מדהימה עם תוצאות של 3:4 ו-4:6 ואפילו גבר 1:2 על ריאל מדריד שזכתה באליפות בסיום אותה העונה. אלא שסמפאולי לא חשש לוותר על כל הטוב הזה, והלך להגשים את חלומו באימון הנבחרת במולדתו.

יש במונדיאל הנוכחי לא פחות מחמישה מאמנים ארגנטינאים. במקרה שלהם, שני המאמנים הללו הם בני אותו הדור, אבל שניהם גם שונים לחלוטין האחד מהשני. בעוד שגארקה בן ה-60 נוהג לעבוד כאמור עם סגנון ספרדי שדוגל במסירות מהירות, חכמות וקצרות בצירוף משחק הגנתי לוחץ שעובד בתיאום מושלם בזכות עבודה שקטה ואינטנסיבית - סמפאולי, שנמנה על אסכולת מרסלו ביילסה, הוא "לוקו" אמיתי שמעדיף טירוף במשך 90 דקות על הדשא, עם משחק מבולגן והתקפי בצורה בלתי מתפשרת.

מעדיף טירוף. סמפאולי על הקווים בסביליה (רויטרס)מעדיף טירוף. סמפאולי על הקווים בסביליה (רויטרס)

השוני בסגנונות של גארקה וסמפאולי יצר לא פעם מתיחות בין השניים. כמעט בכל ראיון של גארקה הוא נשאל על עבודתו של סמפאולי וכמעט בכל ראיון של סמפאולי הוא נשאל על עבודתו של גארקה. וכן, כמעט בכל ראיון הם גם עוקצים אחד את השני. "לארגנטינה יש את הנבחרת הטובה ביותר בעולם, אבל הם לא בנו קבוצה וככה זה לא יחזיק מעמד", טען לאחרונה גארקה, האיש שלפני כל דבר אחר מחפש קודם כל איך לחבר את כל השחקנים שעומדים לרשותו לתלכיד אחד.

זה בדיוק מה שהוא ניסה לעשות גם בנבחרת פרו, שנחשבת כנראה לנבחרת שמתאמנת הכי הרבה בעולם. זאת, כמובן, על מנת לייצר את אותו התיאום העיוור בין שחקניה, דבר שקשה להשיג בדרך כלל באימון של נבחרות. פרשנים שונים טוענים שהפרואנים עשויים להפוך להפתעה של הטורניר רק בגלל שהם מסוגלים לבצע את ההוראות שניתנו להם גם אחרי כמה חודשים בלי אימונים. ובחודשים האחרונים הם באמת הפכו ליחידה אחת, עד כדי כך שלא הפסידו באף אחד משמונת המשחקים הרשמיים האחרונים שלהם.

גארקה ושחקני פרו. מציגים נבחרת מאוחדת (רויטרס)גארקה ושחקני פרו. מציגים נבחרת מאוחדת (רויטרס)

לא תמיד הדברים באו בקלות למאמן הזה ולא תמיד גארקה היה מאמן אופנתי כל כך. לפעמים הוא נתפס במולדתו כאיש מקצוע נטול פילוסופיה וככזה שנחל כישלון חרוץ כשהתחיל את קריירת האימון שלו באינדפנדיינטה, המועדון שהעמיד לרשותו את אחת מהקבוצות הטובות ביותר שידע. בניגוד לכל מי שטענו כי הקריירה שלו נגמרה באותו הרגע, הוא עצמו אף פעם לא התייאש והעדיף להתרכז בלייצר הצלחות חדשות, כאלה שגרמו לסביבה שלו לכנות אותו "הנמר". בכל זאת, גארקה הוביל את פרו למונדיאל לראשונה מאז 1982 ובשביל זה צריך לדעת איך לשרוד בג'ונגל.

גארקה הוזכר לא פעם כמי שמועמד להחליף את סמפאולי. קמפיין המוקדמות של המאמן הקטן והנמרץ לא היה מוצלח במיוחד, אבל למזלו היה לו בסגל את ליאו מסי. הכוכב של האלביסלסטה כבש שלושער נגד אקוודור, הנבחרת שעלתה ליתרון מוקדם נגד ארגנטינה שלא החזיק יותר מידי. מסי קבע 1:3 שהביא את הכרטיס המיוחל למולדתו ובעיקר מנע מבוכה מסמפאולי.

מסי חוגג על אקוודור (רויטרס)מסי חוגג על אקוודור (רויטרס)

גארקה, אגב, טען מיד לאחר מכן שהוא בכלל לא רצה לאמן את נבחרת ארגנטינה אלא רצה להתעסק רק בפרוייקט המאתגר שהקים בפרו. לדבריו, מדובר בעסק לא פחות מלחיץ מלהיות מאמנה של ארגנטינה. ואם שואלים את סמפאולי, הוא דווקא לא חושש מלחץ או מעבודה קשה, להפך. הוא וורקוהוליק שעובד כל הזמן. לא פעם טענו מקורביו שהוא מגיע לעבודה בשמונה בבוקר, מסיים בתשע בערב ובלילה, לפני שהוא נרדם, הוא עדיין צופה בקלטות וידיאו ומנתח אותן במחשב האישי שלו.

בגביע העולם האחרון סמפאולי אימן את צ'ילה, איתה הוא העפיל לשמינית הגמר ושם הודח על ידי ברזיל בפנדלים. למרות זאת, הוא ניצח פעמיים בפנדלים את נבחרת ארגנטינה בגמר הקופה אמריקה וזכה בשני תארים היסטוריים בטורניר, ממנו זכרו בעיקר את פניו המאוכזבות של ליאו מסי שהודיע על פרישה מהמדים הלאומיים. הפרעוש חזר בסופו של דבר והפעם הוא עובד בשיתוף פעולה עם אותו המאמן שניצח אותו.

סמפאולי וליאו מסי (רויטרס)סמפאולי וליאו מסי (רויטרס)

היום (שבת) גארקה וסמפאולי יחלו את דרכם בגביע העולם 2018, כאשר ב-16:00 נבחרת ארגנטינה תתמודד נגד איסלנד וב-19:00 פרו תפתח את שלב הבתים במפגש מול דנמרק. אם שתי הנבחרות הדרום אמריקאיות יסיימו בין שני המקומות הראשונים בבתים שלהן, הן עשויות להיפגש בשלב שמינית הגמר - ואם זה אכן יקרה, צפוי להיות מפגש מרתק מאוד בין שני המאמנים הללו.

גארקה וסמפאולי נפגשו לא פעם זה מול זה. לפני כשלוש שנים, כשסמפאולי אימן את צ'ילה, הם עמדו על הקווים בשלב חצי גמר הקופה אמריקה, טורניר שהתקיים על אדמת צ'ילה. כבר אז הם חששו אחד מהשני ולפי דיווחים שונים בתקשורת המקומית, גארקה, מאמן פרו בכבודו ובעצמו, החליט לבדוק באופן אישי את כל אחד מהשמות שהופיעו ברשימת העיתונאים שביקשו להיכנס לאימון שלו לפני המשחק.

הסיבה להחלטה שלו נבעה כנראה ממה שסמפאולי עשה בעבר לסרחיו מרקריאן, האיש שגארקה החליף בתפקידו. סמפאולי, שידוע בתור מאמן שאוהב לשלוח מרגלים לאימונים של היריבות, שלח בזמנו את אחד מעוזריו לאימון של נבחרת פרו הקודמת כשהוא מחופש לעיתונאי. כך הוא הצליח לעקוב אחר ההכנות של מרקריאן, הקליט הוראות חשובות מהאימון שלו ורשם כל תירגול טקטי שבוצע בו. גארקה לא היה מוכן שאירוע דומה יתרחש גם בקדנציה שלו.

גארקה. בודק את העיתונאים שבאים לאימונים (רויטרס)גארקה. בודק את העיתונאים שבאים לאימונים (רויטרס)

באוקטובר האחרון הם נפגשו שוב במוקדמות המונדיאל, למה שהפך להיות אחד מהמשחקים המעניינים ביותר בדרום אמריקה. ארגנטינה חיפשה ניצחון, אבל פרו הייתה יריבה קשה כהרגלה והמפגש ביניהן הסתיים ב-0:0 באצטדיון הבונבוניירה. בעוד שכל העיתונאים הארגנטינאים המתינו בסיום המשחק לשמוע את ההסבר של חורחה סמפאולי לתוצאה הזו, גארקה מיהר לאולם מסיבת העיתונאים, הופיע מולם ראשון והצהיר: "רוב המשחק חשבתי שאנחנו מסוגלים לנצח". בעקבות הדברים, התקשורת תקפה את סמפאולי והתירוצים לא עזרו לו.

כמה ימים לפני המשחק המדובר, מאמן פרו דווקא היה בטוח שהוא לא יהיה אהוב כל כך בקרב העיתונאים בארגנטינה. בכל זאת, טרם המפגש עם האלביסלסטה, הנבחרת שלו הביאה איתה למשחק כמות גדולה של בקבוקי מים מפרו, בהוראתו של גארקה. "היו לנו מקרים שבהם שתינו מים במדינות אחרות וזה גרם לבעיות", טען חורחה אלבה, רופא נבחרת פרו, שבמקרה גם הוא ממוצא ארגנטינאי. "הפעם החלטנו שלא לקחת סיכון", הוסיף.

הכל בסדר. גארקה עם בקבוק המים שהביא מהבית (רויטרס)הכל בסדר. גארקה עם בקבוק המים שהביא מהבית (רויטרס)

מאמנה של פרו כנראה נזכר במה שקרה בשמינית גמר המונדיאל ב-1990, אז ארגנטינה התמודדה מול ברזיל והמגן השמאלי של הסלסאו, ברנקו, לגם מבקבוק מים שהגישו לו שחקני ארגנטינה. דקות אחר כך הוא הרגיש סחרחורת. בברזיל טענו שבקבוק המים ממנו ברנקו שתה הכיל כנראה כדורי שינה שנועדו לפגוע בשחקני הנבחרת הלאומית שלהם, זו שהפסידה 1:0 והודחה בסופו של דבר. המאמן הארגנטינאי קרלוס בילארדו, שנהנה מממוניטין של אדם מפוקפק, בהתחלה לא הכחיש ולא אישר את הטענות. בחלוף השנים הוא תקף את התקשורת הברזילאית והאשים אותה בכך שהמציאה עלילה שלמה, אבל לבסוף בילארדו גם הודה במעשה ואישר שהנבחרת שלו סיממה את שחקני היריבה באותו המשחק.

בדיעבד, גם דייגו מראדונה צחק על כך והודה שמדובר באחת מהשערוריות הגדולות בהיסטוריה של הגביע העולמי: "עודדתי את השחקנים של ברזיל לשתות מהמים. ברנקו לקח בעיטות חופשיות ונפל מהרגליים. הוא היה מסוחרר לגמרי", העיד החלוץ בחיוך. מראדונה, אגב, היה אחראי למסירה הגאונית שגרמה לברנקו להתנגש בחברו להגנה ז'ורז'יניו ולמעשה הכריעה את המשחק כי בעוד ששחקני ההגנה המסוחררים נתקלו זה בזה, קלאודיו קאניג'ה קיבל את הכדור וכבש את שער הניצחון.

מראדונה במונדיאל 1990. בארגנטינה כל האמצעים כשרים (רויטרס)מראדונה במונדיאל 1990. בארגנטינה כל האמצעים כשרים (רויטרס)

זה היה אחד מהפרקים הצבעוניים וההזויים ביריבות שקיימת בין הנציגות מדרום אמריקה, וגארקה כנראה הכיר את השיטות האלה מקרוב. הוא הרי התאמן ושיחק תחת בילארדו, ולכן אולי חשש ממקרה דומה במשחק החוץ של פרו בארגנטינה. לגארקה לא היה אכפת אם המהלך הזה יפגע ברגשותיהם של בני עמו ואיך הוא יצטייר בעיניהם. ובמובן מסוים, גארקה הוא כבר לא אותה הדמות שמייצגת את ארגנטינה. גארקה הוא חלק מפרו, תרתי משמע.

לאחרונה שני המאמנים נפגשו באופן אקראי לחלוטין במוסקבה. גארקה עלה במדרגות נעות וסמפאולי ירד בכיוון ההפוך. "מה שלומך חורחה?", צעק לו ריקארדו. "הכל טוב? הרבה זמן לא ראיתי אותך. עוד ניפגש", הוסיף מאמנה של הנבחרת האדומה. סמפאולי הנהן. היום הם אולי רק מתחילים דרכם בגביע העולם, אבל אם הנבחרות שלהן ירשמו הצלחות בשלב הבתים, ייתכן שבקרוב מאוד נראה את ההבטחה הזו מתממשת. ואז נראה גם מאבק ראש בראש בין שני המאמנים הכי מטורפים בעולם.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */