יום חמישי, 28.03.2024 שעה 19:06

יחימוביץ' על סערת הכרטיסים: זו אשמתו של מסי

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת דנה שוב בנושא. סגן ראש מינהל הספורט אמר: "היה סוג של העדפה על הציבור וזה לא הוגן, אבל לא ידענו שיהיה כזה ביקוש"

|
שלי יחימוביץ' (אורן בן חקון)
שלי יחימוביץ' (אורן בן חקון)

שבוע אחרי שהתכנסה לדון בסוגיית חלוקת הכרטיסים למשחק הידידות נגד נבחרת ארגנטינה שבוטל, היום (שני) הוועדה לביקורת המדינה דנה שוב בנושא. הפעם הדיון התנהל בהתבסס על ארבעה דו”חות שונים של מבקר המדינה מ-15 השנים האחרונות, שעסקו בחלוקה של כרטיסים שלא כדין לאירועי תרבות וספורט, ובהם נכתב בין היתר כי יש להפסיק את הנוהג.

ח”כ שלי יחימוביץ’, שעומדת בראש הוועדה, אמרה בפתיחת הדיון: “במהלך העיסוק בפרשת חלוקת עשרות אלפי הכרטיסים למשחק מול ארגנטינה, התברר לי לתדהמתי שהנושא כלל לא חדש. לא היה צריך להמציא את הגלגל עם עוד דו”ח מבקר, שבודק את חגיגות שנות ה-70 וההתקשרויות עם היזם של המשחק. בכל אופן, אנחנו לא רוצים שיהיו יותר ספקות בעניין הזה”.

יובל חיו ממשרד מבקר המדינה ציין כי “יש תופעה רחבה בתוך המערכת הציבורית של קבלת כרטיסים, כשתמיד יש היגיון של זיקה לתחום הפעילות. אנחנו בבעיה שיכולה להוביל אותנו לקבלת מתנות בניגוד לדין, עבירות בתחום המסים והיבטים אתיים ששירות המדינה כבר נתן על כך את דעתו. יושב פה גם העקרון של אמון הציבור שיכול להיסדק אם אכן ניתנת הטבה מהסוג הזה לעובד ציבור. זה קיים כבר שנים, למשל כשעיריית רמת גן חילקה לעובדיה 650 כרטיסים בחינם בשנת 2013 למשחקים באצטדיון רמת גן ויש צורך במיפוי הנושא הזה, אך לא קיבלנו דיווח שזה אכן נעשה. אם יש זיקה לתפקיד ועובד צריך להיכנס למשחק בתחום שקשור אליו, זה בעינינו לגיטימי, אבל יש גם תחומים אפורים ובהם צריך לטפל”.

שלי יחימוביץ' ויובל חיו (אורן בן חקון)שלי יחימוביץ' ויובל חיו (אורן בן חקון)

עו”ד אלון גלרט, שייצג את היכלי הספורט בתל אביב, התייחס לביקורת על חלוקת כרטיסים בעבר למשחקים באולם מנורה מבטחים שביד אליהו: “נעשו תיקונים והוכן נוהל חדש ששילב בתוכו את מרבית ההערות. צריך להבין, מאז הביקורת קרו דברים, יצאו הנחיות בחוזר מנכ”ל משרד הפנים ב-2009 ונהלים חדשים. היו מחלוקות על כך, אבל בסופו של דבר היו הסדרים שבית המשפט העליון בירך עליהם. כיום יש הנחיות ברורות מצד עיריית תל אביב בעקבות זאת, וכאשר עובדים שעוסקים בתחום מסוים וצריכים להיות באירוע במסגרת תפקידם הם מקבלים כרטיסים ללא תשלום, כך למשל גם לגבי מפיק שרוצה לבוא ולראות את ההופעה שעליה הוא עבד. בנוסף, יש כמות מוגבלת שכל עובד זכאי לה, כמות של שמונה זוגות כרטיסים שנרכשים בהנחה של 50 אחוז והם עומדים לרשותם של 29 עובדים”.

עו”ד אלון גלרט (אורן בן חקון)עו”ד אלון גלרט (אורן בן חקון)

נציגי משרד המשפטים טענו כי יש הנחיה של היועץ המשפטי לממשלה משנת 2005 שקובעת כי אם קיים אירוע שבו נמכרים כרטיסים לציבור הרחב אז עובד ציבור לא רשאי לקבל כרטיסים בחינם או בעבור הנחה לאירוע המדובר, למעט מקרים חריגים לפיהם השתתפות העובד היא במסגרת מילוי תפקידו. בנוסף, נציג נציבות שירות המדינה הבהיר כי כחודש לפני סערת הכרטיסים לארגנטינה יצא ריענון לנהלים של חלוקת מתנות במשרד הספורט והוא אף הסביר כי יתכן ומדובר לכאורה בהיבטים פליליים.

דודו מלכא, סגן ראש מינהל הספורט, סיפר על סערת הכרטיסים האחרונה למשחק מול ארגנטינה: “העבודה שלי היא להגיע לאירועי ספורט ולראות אותם. אני עצמי מקפיד שלא להגיע למשחקי הגמר למשל, בגלל שיש מספיק מכובדים שמגיעים למשחקים האלה כמו השרה, כך שאין סיבה שגם אני אהיה שם. כשיצאה ההודעה לרכישת 200 כרטיסים לעובדי המשרד, ברור שזה היה סוג של העדפה על הציבור ושזה לא הוגן, אבל לא ידענו שיהיה כזה ביקוש. לו ידענו שיהיה כזה עליהום על הכרטיסים, סביר להניח שהייתי אומר שצריך לעצור את זה”.

דודו מלכא (אורן בן חקון)דודו מלכא (אורן בן חקון)

יחימוביץ’ השיבה: “אין מצב שלא ידעתם. כל אחד במדינה הרי עמד דרוך כדי להגיע ראשון לתור ולרכוש כרטיס”.  מלכא ענה: “אחרי שזה נודע לנו ויצא גם לתקשורת, אמרתי שזו לא הייתה החלטה טובה, אבל זה היה בדיעבד. לפני כמה שנים כריסטיאנו רונאלדו ופורטוגל הגיעו לארץ, היו עשרות אלפי אנשים באצטדיון ואף אחד לא עשה מזה עניין. הפעם האהדה הזו לא נצפתה עד כדי כך”, טען מלכא ששימש כנציג משרד הספורט, ויחימוביץ’ ענתה לו בצחוק: “בקיצור זו אשמתו של ליאו מסי”.

ח”כ איתן ברושי שמכיר את התחום: “הנושא הזה הוא עתיק יומין ולא חסרים נוהלים. לטעמי יש בעיה בהפנמת הנהלים הללו אחרי שעובדי הציבור מתחלפים בתפקידיהם”, אמר. במהלך הדיון עלתה טענה גם לגבי חלוקת כרטיסים לגמר גביע המדינה בכדורגל ואמיר נבון, מנהל האגף המשפטי בהתאחדות, השיב על כך: “הכרטיסים מועברים ישירות לקבוצות ככה שלא ברורה לי השאלה לאן הם נעלמו. ההתאחדות מחלקת את כל הכרטיסים לפי נוהל מסוים, כולל גם לגבי הספונסרים”.

איתן ברושי (אורן בן חקון)איתן ברושי (אורן בן חקון)

יחימוביץ’ סיכמה וציינה: “מעולם לא הוצאו כל כך הרבה נהלים לנושא אחד שלא נמצא בראש מעייניה של המדינה. מבקר המדינה, נציבות שירות המדינה, היועץ המשפטי לממשלה ומשרד הפנים כתבו הנחיות ברורות ומוצקות, אבל יש לי תחושה שיש הרבה גופים שמחים לאמץ סוג של עמימות. יש היבטים פליליים למעבר על הנחיות כאלה ולכן אני מצפה מכל גוף שיפעל לפיהן. לפעמים יש תחושה של קבלת הטבות מושחתות לכאורה שיוצרת תחושת אפלייה בין הציבור הרחב לבין מי שקרוב לצלחת. אני מצפה ליישום מוחלט של ההנחיות”.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */