יום שבת, 20.04.2024 שעה 13:09
ליגת ווינר סל 23-24
87%1822-211223מכבי ת"א
73%1828-206722הפועל ת"א
73%1777-187122עירוני רמת גן
60%1557-162120הפועל ירושלים
57%1654-172121הפועל חולון
50%1818-179222בני הרצליה
50%1859-181922עירוני קריית אתא
41%1784-176922הפועל עפולה
41%1987-182122הפועל חיפה
39%1915-189923עירוני נס ציונה
30%1711-152520הפועל אילת
24%1860-173021הפועל ב"ש/דימונה
23%1956-178122הפועל גליל עליון
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 20:40
  • הפועל ב"ש/דימונה
  • עירוני נס ציונה
  • רביעי, 24/04, 20:30
  • הפועל ת"א
  • עירוני קריית אתא
  • חמישי, 25/04, 20:30
  • הפועל עפולה
  • הפועל גליל עליון
  • שישי, 26/04, 13:45
  • הפועל חיפה
  • הפועל אילת
  • שלישי, 30/04, 00:00
  • הפועל חולון
  • הפועל ירושלים
  • שלישי, 30/04, 00:00
  • עירוני רמת גן

מאחורי הקלעים: ההסכם בין השחקנים למנהלת

לאחר סיומה של הסאגה, נחשפים פרטים חדשים בנוגע למהלך העניינים שקדמו לחתימת ההסכם החדש בין ארגון השחקנים למנהלת הליגה והקבוצות והכעס של מזרחי

|
חברי המנהלת וארגון השחקנים (שחר גרוס)
חברי המנהלת וארגון השחקנים (שחר גרוס)

הרבה מאוד גורמים זוקפים לזכותם את הקרדיט על הצלת הכדורסל הישראלי. אבל האמת היא שמי שהציל את הענף מיום כיפורים נוסף הם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מנכ"ל משרד הספורט יוסי שרעבי, ראשי הפועל חולון רועי דבורה ואיתן לנציאנו, והשחקנים הבכירים, בראשם אלישי כדיר, שייצג את החבר'ה הצעירים מול חברי הדירקטוריון השונים. בסופו של דבר, גם יו"ר המנהלת שמואל פרנקל, שספג ביקורת מראשי הפועל תל אביב, הבין שהענף הגיע לנקודה שחייבים למצוא פתרון שיהיה מקובל על כל הצדדים, אחרת משם זה יהפוך לכדור שלג שלא יהיה אפשר לעצור אותו.

אלון: מהיום הזה יגיע השינוי

כדיר ואפיק ניסים היו מהוותיקים הבודדים שתמכו בארגון השחקנים והחוק הרוסי. אחרים, כמו גיא פניני, שלומי הרוש, יוגב אוחיון, יותם הלפרין, ליאור אליהו, בר טימור, עמית שמחון ושחקני הפועל ת"א – איבדו אמון בארגון ונציגיו, ופעלו מאחורי הקלעים לסיים את השביתה ולהשיב את הליגה למסלול באמצעות פגישה פנים מול פנים עם ראשי הקבוצות. גורם בכיר בדירקטוריון סיפר כי כל הסוגיה הזאת הייתה נפתרת בקלילות אם ראשי הקבוצות היו יושבים מול השחקנים ללא טלפון שבור. "תוך שעה היינו פותרים מולם הכל", אמר יו"ר אחת הקבוצות.

שמואל פרנקל, אקוניס והראל בישיבת המנהלת (איציק בלניצקי)שמואל פרנקל, אקוניס והראל בישיבת המנהלת (איציק בלניצקי)

הדרך לסיומה של השביתה החל, כפי שפרסמנו לראשונה ב-ONE אתמול בערב, במשרדו של יו"ר ההסתדרות ניסנקורן, שהזמין אליו את נאור גלילי מנכ"ל מרכז מכבי, יורם אורנשטיין מנכ"ל מרכז הפועל, ואת ניר אלון יו"ר ארגון השחקנים, שניסנקורן הוא גם למעשה הביג בוס שלו. יו"ר ההסתדרות נטל את המושכות כדי לפשר בין הצדדים. אליו הצטרף בתיאום שרעבי. 

במהלך הלילה חשפנו ב-ONE את הפגישה הדרמטית בביתו של יו"ר מנהלת הליגה שמואל פרנקל, שהזמין את הגורמים הרלוונטיים בדקה ה-91 למציאת מתווה סופי מוסכם על כולם. פרנקל קיבל לאחר חצות טלפון מראשי הקבוצות, "רוצים להיפגש", והוא הזמין אותם אל ביתו. כעת, ONE מביא לכם את השתלשלות העניינים לאותה פגישה חשאית. מי היה, מי לא הגיע, מי לא הוזמן, מי הציע 7-8 זרים למכבי תל אביב ומדוע, וכיצד הכל נגמר? כל התשובות לפניכם.

חברי המנהלת וארגון השחקנים במעמד חתימת ההסכם (שחר גרוס)חברי המנהלת וארגון השחקנים במעמד חתימת ההסכם (שחר גרוס)

כל הצעה שהועלתה, בתחילת הדיונים, נתקלה בהתנגדויות. עד שלנציאנו ירה בפגישה: "יש לי את האינטרס לסגור את הליגה ולסיים את העונה עכשיו", אמר והסביר את עמדתו: "זכינו בגביע המדינה, פיב"א שריינו לנו כרטיס לצ'מפיונס ליג בעונה הבאה. אם הכל נגמר ככה, אנחנו הקבוצה היחידה בהיסטוריה שזכתה בדאבל הישראלי ולא קוראים לה מכבי ת"א. וזו לא אליפות עם כוכבית. יש לנו רק מה להפסיד. שלמה אייזיק רוצה שהספורטיביות תנצח ושהכל יגמר על המגרש". השביתה, מודים ראשי הקבוצות, פגעה בכמה מועדונים: "יש קבוצות שרצו לסגור את הבסטה. ככה הם חוסכים תשלומים לאבטחה, לשופטים, על חוזים של שחקנים, ומזדכים על רכבים".

איתן לנציאנו ושלמה אייזק (איציק בלניצקי)איתן לנציאנו ושלמה אייזק (איציק בלניצקי)

לפני שנצלול עמוק לתוך הפגישות בלילה, חשוב להדגיש כי יו"ר מכבי ראשל"צ יצחק פרי, בעלי הפועל גלבוע/גליל חיים אוחיון, ויו"ר מכבי ת"א שמעון מזרחי לא נכחו אמש בפגישה בביתו של יו"ר מנהלת הליגה. ONE שוחח עם מזרחי שהגיב להתנהלות הפגישה בלעדיו: "אני לא היחידי שלא הייתי. תשאל את מי שהיה שם למה פרי ואני לא הוזמנו".

מזרחי: “התנגדתי וזה ברור למה”

עוד טענו אנשים בדירקטוריון כי לפני ההצבעה הרשמית למתווה המוסכם היום (שישי) במשרדי המנהלת ברמת החיל, מזרחי התנגד. בזמן ההצבעה הוא עזב את החדר: "לא ידוע אם זה היה בכוונה או במקריות אבל בזמן ההצעה שמעון לא היה". יו"ר הצהובים הגיב לטענה וסיפר: "למה התנגדתי? זה רשום בפרוטוקול. המתווה הנוכחי זה לא מה שסוכם עד הדיונים אמש. היה סיכום שאין חוק רוסי, אז למה חזרנו מהסיכום שלנו? התנגדתי וזה ברור למה. כל אחד יעשה מה שהוא מבין".

שמעון מזרחי (שחר גרוס)שמעון מזרחי (שחר גרוס)

רחוב בניהו, בשכונת צהלה בת"א. השעה 01:00 לפנות בוקר. דלת הכניסה האפורה עם גינורים של פרחים מזכוכית לווילת הפאר של פרנקל הייתה פתוחה והובילה את המוזמנים אל החצר האחורי, ללאונג' הבריכה. למרות שעת הלילה המאוחרת, עוגיות, שקדים, מים וקולה חיכו לנוכחים. דבורה, לנציאנו, ניר אלון ושמעון אמסלם היו הראשונים להגיע ואחריהם הצטרפו גם גיא הראל, רמי כהן ויניב מזרחי. עדלי מרכוס ואלדד אקוניס חיכו כבר בביתו של פרנקל. בשורה התחתונה, הקבוצות יצאו מרוצות: "השחקנים קיבלו הרבה פחות ממה שהם רצו בהתחלה, ועוד לא נגענו במתאזרחים". "זה הסכם שלא טוב לנו בכלל", סיפר אחד השחקנים השובתים בעילום שם.

רמי כהן (שחר גרוס)רמי כהן (שחר גרוס)

מי שנטל את היוזמה להציל את הליגה היה לנציאנו. בתום ישיבת הדירקטוריון אתמול שלא הולידה מתווה מוסכם, הוא צלצל לאמסלם, לפני ששיגר לשחקן העבר הודעות SMS. אמסלם לא ענה. אחרי כמה שעות התעשת, התנצל שלא היה במצב נפשי לשוחח, והשניים הסכימו להיפגש בסינמה סיטי בתום הפגישה של ארגון השחקנים עם אנשי ההסתדרות. "בוא ניתן לזה צ'אנס. אנחנו לא רוצים להרים ידיים", שחזר לנציאנו. "האינטרסים שלנו נקיים".

ניר אלון ושמעון אמסלם (נעם מורנו)ניר אלון ושמעון אמסלם (נעם מורנו)

הצדדים פתחו בשיחות על הצעת מתווה חלופית לזה שהציעה השרה מירי רגב, אולם לא נרשמה התקדמות ממשית. אלון רצה ללכת עם המתווה של השרה, אבל הקבוצות לא הצליחו להתקדם מולו במגעים ובשלב זה הציעו להזמין את השחקנים. "הבנו שיש צורך בנוכחות פיזית של השחקנים. אין יותר הלוך חזור טלפונית. הכל יגמר הלילה", אמר גורם מהקבוצות בפגישה.

כדיר ייצג פלג מסוים של שחקנים בארגון. הרוש היה הנציג של חבורה עם דעות שונות. עוד לפני זה, השניים ניהלו מו"מ פרטי ביניהם, במטרה להגיע לעמק השווה עם מתווה מוסכם על השחקנים. פניני הוזמן כשחקן בכיר עם ניסיון ומנהיגות, ויוגב אוחיון התייצב תחת אותו הכובע וגם מפני שיותם הלפרין נרדם ולא הגיע.

מירי רגב (שחר גרוס)מירי רגב (שחר גרוס)

רכזה הפצוע של האלופה לא קיבל אפשרות להצביע בבחירות הראשוניות של ארגון השחקנים. בסביבתו טענו כי אלון אפילו לא פנה אליו, יתרה מזאת – הגארד בכלל לא נכלל בקבוצת הוואטסאפ של השחקנים. בשעה 22:00 בערב שלשום, אחרי שהנושא עלה לגלי האוויר ב'תכנית הספורט של ישראל' ב-102FM בשיתוף ONE, אלון הוסיף את אוחיון לקבוצה, אבל אחר כך מספרים כי נפתחה קבוצת וואטסאפ נוספת ללא השחקנים שבחרו להפסיק לשבות. צמד מילים שנאסר על הנוכחים להוציא מפיהם? "חוק רוסי". כל פעם שגורם מסוים העלה את הטייטל הזה, פרנקל השתגע: "אמרת חוק רוסי", שמואל צעק, "לא רוצה לשמוע את המילים האלה. אין דבר כזה'".

כדיר נוטל פיקוד

לא מעט הצעות הועלו במסגרת השיחות, כמו לשנות את הפיינל פור לסדרת גמר של הטוב מ-3, אולם נתקלו בסירוב. חברי הדירקטוריון הלכו לקראת מכבי ת"א. לנציאנו ואקוניס הגדילו והציעו לאפשר לצהובים להחתים 7-8 זרים כל עונה: "אמרנו לשחקנים כי האינטרס שלהם זה שיהיה למכבי ת"א כמה שיותר זרים ומתאזרחים. ככה הם משחררים את כארם משעור, איתי שגב, ויובל זוסמן. תמיד ימצאו מתאזרחים להביא על הראש שלכם. תראו איך נראה שחקן העונה אשתקד", אמר לנציאנו. "שיביאו אלף דיאנדרה קיין. זה טוב לקבוצות. איכות הישראלים הבכירים תהיה טובה יותר בקבוצות אחרות", אמר יו"ר נוסף בטענה חריפה נגד הצהובים.

שלומי הרוש, אלישי כדיר, דגן יבזורי (משה חרמון)שלומי הרוש, אלישי כדיר, דגן יבזורי (משה חרמון)

בין לבין, פרנקל היה כל הזמן בתיאום גם עם יוסי שרעבי, השניים שוחחו עד השעה 2:00 לפנות בוקר. ב-01:15, כדיר, שקיבל מנדט וגיבוי מכ-60 שחקנים, נטל את רשות הדיבור: "יש לנו הצעה שיכולה לעבור ומקובלת על כולם. אנחנו באים לסגור את הסיפור ולשחק כדורסל. גם לנו לא נוח עם הסיטואציה הזאת".

הישיבה תחילה הייתה לוחמנית. מחד, הקבוצות. מאידך, השחקנים. באמצע המנהלת. "זה באמת התחיל ככה, אבל התערבב מהר מאוד. פניני והרוש החליפו מקומות עם ראשי הקבוצות. האווירה הייתה טובה מאוד. כולם היו צריכים לרדת מהסולם", תיאר אחד הנוכחים. 

אנשי הקבוצות סיפרו כי כל ההצעות הסתכמו לסלט של כספים, מענקים, קנסות, וכמה ישראלים יהיו על המגרש. מרכוס ודבורה פתחו מחברות וריכזו את כל ההצעות וההערות למתווה המוסכם. "השחקנים ניהלו את ההצגה. בעיקר אלישי. ניר כבר היה פחות מעורב ולא ממש דיבר כי הם היו שם לייצג את הדעה שלהם. היו כמה פשרות שנעשו בדרך: אין חוק רוסי בתנאי שיותרו שישה זרים בשנה השנייה ותגמולים יפים. גם נושא המתאזרחים עלה לדיון, אבל הוחלט כי אין הבדל בין דם כזה לדם כזה, וברגע שיש לך תעודת זהות אתה יכול לשחק לפי החוקים הקיימים. אם הוועדה תחליט אחרת, אז הוועדה החליטה. לא אנחנו. השארנו כמה סוגיות פתוחות - כמה זרים אפשר לרשום כל משחק, עד מתי אפשר לרשום זרים לפני כל משחק והאם משנים את מועד ההעברות?", ניתח הגורם.

עדלי מרכוס ושמואל פרנקל (נעם מורנו)עדלי מרכוס ושמואל פרנקל (נעם מורנו)

שחקנים בכירים שתמכו בסיום השביתה, וחברי דירקטוריון המנהלת מתחו ביקורת חריפה על ההתנהלות של ארגון השחקנים, שבדלתות סגורות מודה כי נעשו טעויות. אותם שחקנים טוענים כי לא יכול להיות שילכו לשרה מירי רגב כדי שתשמש בוררת, ואז למעשה מתנגדים להצעתה, מביכים אותה, את הקבוצות ואת האוהדים. כמו כן הם טוענים כי לפני הפגישה אצל השרה, אלון שלח הודעה בקבוצת הוואטסאפ של השחקנים, שמי שרוצה להגיע יכול לשלוח תעודת זהות, במקום לבחור דמויות בולטות כמו שלושה שחקני נבחרת ישראל בכירים שיעמדו מול המצלמות ללא חשש.

כמו כן, יש ביקורת על כך שלפגישה עם השרה רגב הגיע אלון עם רותם ארליך, מאמן אישי ופאנליסט בטלוויזיה, אב לשחקן בני הרצליה, שגרר תגובות מצד ראשי הקבוצות שאמרו עליו "חיפש 15 דקות של תהילה". עוד הוסיפו: “חבל שדמויות מפתח בקהילת הכדורסל כמו מיקי ברקוביץ' לדוגמא, לא קיבלו הזמנה”.

ניר אלון (נעם מורנו)ניר אלון (נעם מורנו)

נחזור לפגישה הלילית, בשעה 04:30 הגברת פרנקל סימסה לבעלה: "שמואל, אי אפשר לישון עם הרעש שאתם עושים". יו"ר המנהלת אמר לנוכחים יש לנו חמש דקות לסגור את כל הקצוות". מספרים כי אכן במספר דקות סגרו הנוכחים את כל הדברים הקטנים, לפני שהגברת פרנקל בכלל תתרגז על הבלגן שסדר לה הבעל שמואל.

אגב, גם היום (שישי), כאשר העלו הצדדים את הדברים על הכתב, מספרים כי ניר אלון עוד ניסה להכניס שינויים שונים, פרנקל כמעט איבד את שלוותו. הוא העלה על הקו את יוסי שרעבי ואת הבוס אבי ניסנקורן שהוריד כמעט את אלון מכל הדרישות שלו, כדי שדירקטוריון המנהלת יוכל לאשר את ההסכם, ואכן לסיים את הביזיון אליו כולם נקלעו.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */